DSB prøver igen: Sammenkoblede IC4-tog mellem storbyerne

Der kører nu igen sammenkoblede IC4-tog mellem København og Aarhus. Det oplyser administrerende direktør i DSB Vedligehold Frank Olesen til Ingeniøren.

Han understreger dog, at togene i de første par måneder vil køre uden passagerer for at teste driftsstabiliteten.

»Men vi forventer igen at indsætte to sammenkoblede IC4-tog i passagerdrift mellem landsdelene i december, når den nye køreplan for 2013 træder i kraft,« siger Frank Olesen i en skriftlig udtalelse til Ingeniøren.

(Foto: Jens Hasse/Chili/DSB) Illustration: Jens Hasse/Chili/DSB

Samtidig har DSB nu indsat en ny bølge af IC4-tog efter den forsigtige begyndelse 11. juli, hvor statsbanerne for første gang i 2012 indsatte IC4-materiellet i passagerdrift på en enkelt returafgang fra Aarhus til Esbjerg.

Fra denne uge skal der planmæssigt køre 127 ugentlige IC4-afgange - dog vil nogle af afgangene blive kørt som såkaldt driftssimulering uden passagerer.

IC4-togene bliver nu brugt til passagerkørsel i regionaltrafikken mellem Aarhus og Esbjerg samt mellem Aarhus og Aalborg.

Indtil videre bliver IC4-materiellet altså fortsat holdt uden for den travle intercitytrafik mellem landsdelene.

»Men vi vil køre en række faste afgange mellem værkstederne i Aarhus og København, der skal sikre, at vi får nogle kørselserfaringer med togene,« påpeger Frank Olesen.

Dårlige erfaringer med sammenkoblede IC4-tog

Historisk set er sammenkoblede IC4-tog i landsdelstrafikken slet ikke nogen nyhed.

I efteråret 2010 indsatte statsbanerne for første gang to sammenkoblede IC4-togsæt i passagerdrift og skruede fra januar 2011 op for blusset ved at indsætte de sammenkoblede IC4-tog i myldretidstrafikken mellem København og Aarhus.

Forsøget udviklede sig dog hurtigt til en eklatant fiasko. Dels var der store tekniske problemer med at få togsættene koblet sammen før afgang. Dels var driftsstabiliteten på IC4-togsættene så ringe, at der næsten med sikkerhed ville opstå driftsproblemer et eller andet sted i togstammen, når hele to togsæt skulle køre sammen.

I løbet af foråret og sommeren holdt DSB derfor i al diskretion op med at køre med sammenkoblede IC4-togsæt. I efteråret 2011 besluttede DSB helt at droppe sammenkoblet IC4-drift og koncentrerede sig om at hæve driftsstabiliteten på de enkeltkørende togsæt.

IC4-togene har klaret sig godt

Frank Olesen glæder sig over, at man ikke har konstateret nævneværdige tekniske problemer med IC4-materiellet i perioden mellem 11. og 31. juli, hvor et enkelt IC4-togsæt blev sendt på skinnerne hver dag. I juli kørte IC4-materiellet således med en rettidighed på 97 pct. mellem Aarhus og Esbjerg.

»Der har været et par mindre episoder, der har betydet forsinkelser, og derudover to dage, hvor en IC4-afgang er blevet aflyst,« påpeger Frank Olesen.

Der var aflysninger 12. juli, hvor man måtte aflyse afgangen fra Esbjerg, da lokoføreren oplevede problemer på sit display i førerrummet.

»Denne hændelse var en betjeningsfejl og bunder i, at vi har en del personale, som endnu ikke er helt fortrolige med betjeningen af toget, og at der på den konto en gang i mellem opstår fejl,« siger Frank Olesen.

Den anden aflysning fandt sted 6. august, hvor DSB aflyste al IC4-kørsel hele dagen, da der samme morgen var sket et mindre sammenstød mellem to IC4-tog på rangerområdet ved klargøringscenteret i Kastrup. Baggrunden for denne hændelse er i øjeblikket ved at blive undersøgt.

Frank Olesen er derfor tilfreds med, at IC4-driften i juli dermed ikke har været ramt af væsentlige tekniske problemer. De mindre tekniske episoder, som DSB har oplevet, har først og fremmest knyttet sig til dørene.

Her er det fortsat det såkaldte skydetrin, der volder problemer. Skydetrinnet skulle ideelt set køre automatisk ud for at minimere gabet mellem udgangen og perronkanten, når dørene åbner, men skydetrinnet sætter sig ofte fast, når det skal køres ind. Dermed kan døren ikke lukke, og toget kan ikke forlade stationen.

Til gengæld kan DSB notere et stort fald i antallet af tekniske hændelser knyttet til parkeringsbremsen samt den tidligere så problemramte koblingsfunktion.

»Det er et område, som vi konstant har fokus på, og hvor vi heldigvis hele tiden kan se fremskridt i vores arbejde,« siger Frank Olesen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så må man vel på et eller andet plan også selv være optimistisk og tro på projektet (selom det efterhånden er svært).. Men ser vi jo så nok lige omkring juletrafikken..

»Denne hændelse var en betjeningsfejl og bunder i, at vi har en del personale, som endnu ikke er helt fortrolige med betjeningen af toget, og at der på den konto en gang i mellem opstår fejl,« .. Den må vel, igen, ligge på ledelsens skuldre.. I har, mindst, haft siden 2001 til at få uddannet personalet, det er vel lidt sent at begynde nu, men da glædeligt at I tilsyneladende så ikke tester med toppen af kransekagen, at det er et rimelig realistisk scenarie som bliver testet i øjeblikket..

  • 0
  • 0

Man kan vel undres over om der er nogen der skal dø før dette stykke møg ryger af banen. Skidtet kan ikke bremse, men skidt med det, vi har nogle studerende som mener det er nok fint. Nogen har hældt madolie på banen, og det er da også tarveligt. Men hvad pokker, toget kan jo også nok knappest køre, så hvem skulle komme til skade ved det.

  • 0
  • 0

med IC4 under el-master. har DSB overhovedet et foto uden?? man kan sminke en gris men det er stadigvæk en gris, og IC4 er og bliver en sløv dieselhakker.

  • 0
  • 0

Stod forleden dag på Hobro st., og skulle med ICLyn til København. Først kom et IC4-tog, og jeg tænkte: "Det tog sætter jeg mig sq ikke op i. Så hellere vente på det næste". Heldigvis var det "bare" et IC4, der kørte som regionaltog Ålborg-Århus, og mit tog var gode gamle IC3. Kører som en drøm, holder køreplanen, et genialt tog.

Forstår da godt, at DSB har brug for lidt optimisme. Men der er stadig ingen forklaring på hvad der skete med de svigtende bremser på de tre ovennævnte lokaliteter. Imens kører togene videre som om intet er hændt.

  • 0
  • 0

Det er jo noget sludder at rettigheden er 97%, og det ved DSB godt.

Der er afsendt 18 togsæt ud af 20 mulige, dvs. max. 90%. Derfra skal så fratrækkes forsinkelser og lignende. At DSB vælger at fjerne aflyste tog fra statistikken, er bevidst at snyde med statistikken, for at alt skal se flot ud.

Istedet burde man regne forskellen på planlagt afgangstid og faktisk afgangstid for det først efterfølgende tog.

  • 0
  • 0

Det ser jo godt ud, at IC4 togenes pålidelighed er bragt på et niveau, der muliggør 97% rettidighed i juli og at DSB dermed kan udvide driften. Det er et stort skridt på vejen mod større kapacitet og flere afgange i landstrafikken. Kan det oplyses, hvilken afgange der nu betjenes med IC4?

  • 0
  • 0

Lyder af meget, men ved nærmere eftertanke er det jo kun 12 togsæt der mandag til fredag hver får en daglig tur-retur Århus-København-Århus.

  • 0
  • 0

Det er patetisk at læse DSB´s svar på hændelserne omkring IC4. Sammenstød på Amager rangertærren. Dug og havgus på skinnerne. Kan man så køre over Storebælt? En stor del af personalet er ikke fortrolig med alle togets funktioner. Det lyder farligt. IC4 skal indsættes i trafikken mellem landsdelene. Selvom man undgår disse afgange vil der holde mange nedbrudte tog på den stærkt traffikerede strækning over Sjælland. Med opstart i December måned, hvor der er juletrafik, sne og is på skinnerne, kan det kun helt galt. Men så kan DSB selvfølgelig bruge det som undskyldning. Rettidighed. 20 dage i Jylland, med en nøje tilrettelagt køreplan, hvor alt omkring nedbrud kan sløres...!!!! Hver gang DSB udtaler sig om sine egne fortræffeligheder går det galt. Fordi de omgås kendsgerninger og sandhed meget lemfældigt. Sig sandheden, vær ærlig og kunderne vil blive mere overbærende.

.

  • 0
  • 0

...Med opstart i December måned, hvor der er juletrafik, sne og is på skinnerne, kan det kun helt galt. Men så kan DSB selvfølgelig bruge det som undskyldning...

Enhver god general udvælger sit terræn og sit tidspunkt hvor slaget skal stå. Her er det ikke generalens valg men regeringens pres... de har jo hver gang DSB som kanonføde der modtager alle kløene.... hver gang ;)

Rettidighed. 20 dage i Jylland, med en nøje tilrettelagt køreplan, hvor alt omkring nedbrud kan sløres...!!!! Hver gang DSB udtaler sig om sine egne fortræffeligheder går det galt.

Ja, de mangler mindst 2-3 godt betalte og spindende personager i etaten... hmmm.. eller få udskiftet dem de har.

  • 0
  • 0

Grundlæggende har du ret i din mening om det politiske pres og DSB som kanonføde. Helt enig. Men DSB burde holde sig for god til at misinformere ( lyve). Jeg mener ikke de mangler nogle godt betalte spindoktorer. Det er nemlig her de allerstørste banditter findes. DSB skal bare være ærlige og respektere deres kunder. Det er ganske enkelt almindeligt godt købmandskab. Så behøver man ikke store, dyre og fancy managementfirmaer og dubiøse spindoktorer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten