DSB: Pendlere må kigge langt efter de lovede øresundstog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB: Pendlere må kigge langt efter de lovede øresundstog

Passagererne på Kystbanen kommer til at kigge langt efter en løsning på problemet med for få tog på strækningen. For kontrakten mellem Transportministeriet og DSB Øresund, som driver Kystbanen, om at DSB Øresund højst må have seks øresundstog på værksted ad gangen, er ikke realistisk, siger moderselskabet DSB, som vedligeholder togene.

DSB Øresund er siden 2013 blevet pålagt månedlige bøder af Transportministeriet, når selskabet har flere end de seks togsæt på værksted på hverdage. Men som Ingeniøren skrev tidligere i dag, har bødeordningen ikke haft nogen effekt. DSB Øresund har stadig mellem 11 og 14 øresundstog på værksted hver måned, og derfor betaler selskabet hver måned i omegnen af en halv million kroner i bøde.

Læs også: DSB betaler millionbøde for at sende for mange øresundstog til reparation

Steen Schougaard Christensen, direktør i DSB Vedligehold, siger nu til Ingeniøren, at kontrakten mellem DSB Øresund og Transportministeriet om kun at have seks øresundstog på værksted, ikke er realistisk. Desuden stemmer den ikke overens med kontrakten mellem DSB Vedligehold og DSB Øresund, som lyder på ni togsæt.

»I forhold til DSB Vedligeholds kontrakt med DSB Øresund er der ikke flere togsæt ude til forebyggende vedligehold og reparationer, end der må være. Aftalen er, at der må være ni togsæt ude til vedligehold og reparation,« siger han.

Men DSB Øresund har siden august 2013 haft en kontrakt med Transportministeriet på højst seks togsæt på værksted. Skal jeres kontrakt med DSB Øresund ikke rettes til efter den?

»Nej, det skal den ikke. For det kan ikke lade sig gøre at lave det forebyggende vedligehold plus de løbende reparationer, hvis der kun må være 6 af de 109 øresundstogsæt på værksted. Seks togsæt er simpelthen for lavt sat. Hvorfor DSB Øresund har lavet sådan en aftale med Transportministeriet, må du tale med dem om,« siger Steen Schougaard Christensen.

DSB Øresund har indtil videre betalt 8,5 millioner kroner i bøde, siden bødesystemet trådte i kraft i august 2013. I november 2014, som er den sidste måned i DSB's opgørelse over nøgletal for Kystbanen, var der gennemsnitligt 13,5 øresundstog på værksted på hverdage, hvilket udløste en bøde på 0,6 millioner kroner.

Der har siden 2013 været mellem 11 og 14 togsæt på værksted på hverdage. Det er også mere end de ni togsæt i jeres kontrakt med DSB Øresund.

»Ja. Det skyldes havarier på togsættene som elg-påkørsler i Sverige eller afsporinger i forbindelse med rangering, samt andre operatørrelaterede aktiviteter, eksempelvis at togsættene er lang tid om at nå frem til værkstederne. Det er forhold, som DSB Vedligehold ikke er ansvarlig for. Og de togsæt tæller ikke med i værkstedsreserven, så de falder uden for den kontrakt, vi har med DSB Øresund,« siger Steen Schougaard Christensen.

Læs også: DSB vender det blinde øje til fejl på Øresundsbanen

Han fortæller, at der i 2014 gennemsnitligt har været ni øresundstog på værksted ad gangen til forebyggende vedligehold og reparationer. Der har derudover i gennemsnit været 3,7 togsæt på værksted som følge af havarier og andre operatørrelaterede forhold, hvilket bringer det gennemsnitlige antal togsæt ude af drift op på 12,7.

Ifølge Steen Schougaard Christensen er der intet gennemgående teknisk problem med øresundstogene. DSB opererer med mindre eftersyn af togene ved 20.000 kørte kilometer og med større eftersyn ved 600.000 kørte kilometer. Ved de større eftersyn er togsættet typisk på værksted i mindst en uge. Derudover er øresundstogenes døre ofte ramt af slitageproblemer som følge af de mange stop på Kystbanen.

Også toiletter og klimaanlæg skal ofte repareres på grund af slitage. Og i løvfaldsperioder kan der opstå slidflader på hjulene, og så skal togsættet på værksted til afdrejning.

»Øresundstogene har kørt i mange år, og togets børnesygdomme findes ikke mere. Øresundstogene kører op mod 37.000 kilometer imellem driftsfejl,« siger Steen Schougaard Christensen.

Er det realistisk at nedbringe antallet af øresundstog på værksted?

»Det er altid realistisk at blive bedre. Men det er ikke realistisk at nå ned på kun seks togsæt på værksted,« siger Steen Schougaard Christensen.

Så skal DSB Øresund fremover betale omkring en halv million kroner i bøde hver måned.

»Det skal du tale med DSB Øresund om. Det er ikke mig, der har lavet den aftale med Transportministeriet,« siger han.

Ingeniøren arbejder på at få en kommentar fra DSB Øresund.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Ja. Det skyldes havarier på togsættene som elg-påkørsler i Sverige eller afsporinger i forbindelse med rangering, samt andre operatørrelaterede aktiviteter, eksempelvis at togsættene er lang tid om at nå frem til værkstederne. Det er forhold, som DSB Vedligehold ikke er ansvarlig for. Og de togsæt tæller ikke med i værkstedsreserven, så de falder uden for den kontrakt, vi har med DSB Øresund,« siger Steen Schougaard Petersen.

Sådan af nysgerrighed: hvor mange elgpåkørsler i Sverige taler vi om?

  • 2
  • 0

Citat: "DSB Øresund har lovet Transportministeriet, at der højst er seks togsæt på værksted ad gangen. Men moderselskabet DSB, som vedligeholder togene, kalder det for urealistisk"

Godt at DSB Øresund intet som helst har med DSB at gøre, ellers ville historien jo overhoved ikke give mening.

(#elskersarkasme)

  • 2
  • 1

ja det var en supersmart manøvre at del DSB op i rød stue og blå stue.
det er ikke andet end en børnehave.

  • 2
  • 1

Det er umuligt for os uden for DSB at kontrollere, om værkstedet sætter så mange ressourcer ind som muligt, hvilket ville være arbejde på samtlige tog på værkstedet hele døgnet hele ugen.

Men man kunne jo stille spørgsmålet eller besøge værkstedet og se, om der holder tog, som der ikke arbejdes på

Men det ville givetvis være muligt, hvis viljen er til stede, at udbedre mange af de små irriterende fejl, dørfejl mv, uden for værkstedet, fx alle de timer der holder tog i Helsingør, hvor der er plads til et 80 meter værkstedsspor ved den gamle remise.

  • 1
  • 1

Jeg vil anbefale Steen Schougaard Petersen at tage på studietur hos Westbahn i Østrig. Westbahn har nemlig alle deres togsæt i drift hver evig eneste dag.

Vedligeholdelse foregår om natten, når togsættene alligevel står stille. Alt vedligehold, ikke kun den daglige, men også de store revisioner, er splittet op i en masse små bidder, som hver især kan klares på de 6-8 timer der er til rådighed en nat.

Men andre ord, i stedet for at tage et togsæt ud af drift en hel uge, så bliver vedligeholdet spredt ud over mange nætter, således at togsættet stadigvæk kan bruges til den daglige drift.

Et sådanne rullende vedligehold giver også større fleksibilitet til at justere vedligeholdet baseret på erfaring. Det er nemlig ikke sikkert at alle dele trænger til vedligehold netop ved 600.000 km. Nogle dele kan have brug for vedligehold allerede ved 550.000 km, andre måske først ved 650.000 km. Med rullende vedligehold er den slags nemt at rette til.

Det kræver god planlægning og god styring af vedligeholdet, men det er jo noget sagtens kan gøres med dagens IT systemer.

  • 1
  • 0

Retfærdigvis skal det siges, at vi ikke er oplyst om, hvor mange togsæt der tages ud om natten til rep. Jeg formoder dog, at DSB's praksis er meget langt fra Westbahn?

Principielt er der et potentiale for at reparere mange togsæt i mere end 6 - 8 timer om natten, op til 11 timer eller mere, idet de dimensionerende tidsrum er ca 5 - 18.

Det kræver naturligvis, at der er den fornødne kapacitet på værkstederne og en ret stor bemandning i nattetimerne, hvilket naturligvis vil øge omkostningerne.

En stor fordel ville det være, om vedligehold kunne ske de steder, hvor togene naturligt holder stille på opstillingsspor. Det mest oplagte sted er Helsingør, hvor der kan overnatte noget i retning af 10 - 15 togsæt, somme tider parkeret i flere dage omkring weekenden.

Helsingør ville være et godt alternativ til det store værksted Helgoland ved Svanemøllen og desuden spare en masse tomkørsel til og fra Helgoland.

Jeg ved ikke præcis, hvor meget der skal investeres i et værkstedsspor, som kan aflaste det store værksted, men der er i hvert fald god plads til et 80 meter værkstedsspor i Helsingør, måske to, ved den gamle remise. Arbejdstiderne for et sådant lokalværksted kunne være ca 18 - 05 ma - fre samt hele weekenden med konstant udnyttelse uden at tage tog ud af drift.

  • 0
  • 0