DSB opgiver Ansaldobreda til håndbyggede IC4-tog

Det kræver sin mand at holde styr på, hvor mange gange ansvaret for at ombygge de første IC4-togsæt er flyttet frem og tilbage mellem forskellige dele af DSB og Ansaldobreda.

Bedre bliver det ikke af, at DSB afviser at forklare den pressemeddelelse, som statsbanerne udsendte tirsdag eftermiddag. Men her følger et forsøg på et udrede nogle af trådene:

Læs også: DSB indgår forlig med Ansaldobreda: IC4 bliver på skinnerne

DSB har nu igen frataget Ansaldobreda ethvert ansvar for NT-togsættene. Sådan kaldes de 14 første IC4-togsæt, der blev leveret til DSB fra 2006 til 2009. Resten af IC4-togsættene er bygget i serieproduktion.

De håndbyggede tog var af mildest talt svingende kvalitet og har krævet store ombygninger. De var derfor en del af forliget mellem DSB og Ansaldobreda fra 2009.

Dengang overtog DSB togsættene og lagde ombygningen af dem ud i et selvstændigt selskab, DSB Vedligehold. Men det selskab hyrede så Ansaldobreda til at stå for ombygningen.

Læs også: DSB ville selv klare IC4-ombygning - første tog blev ti måneder forsinket

Der gik kun få måneder, inden Ansaldobreda måtte erkende, at det kunne de italienske togværksteder ikke klare. Derfor havnede en del af opgaven tilbage i Danmark, hvor DSB lejede sig ind hos Bombardier i Randers, bl.a. for at ombygge de gamle togsæt.

Med den nye aftale skriver DSB Ansaldobreda helt ud af ligningen af håndbyggede togsæt.

'DSB overtager fra Ansaldobreda aftalen med DSB Vedligehold om at opgradere resten af NT-togsættene,' står der i pressemeddelelsen.

Læs også: DSB: Nu gør vi IC4 til et ordentligt, troværdigt og pålideligt tog

Det sker dog ikke uden omkostninger, men hvor store de har været, får offentligheden ikke at være.

'Overtagelsen ændrer ikke ved det forhold, at fastprisaftalen har været tabsgivende for DSB Vedligehold,' konstaterer DSB.

Pressemeddelelsen nævner ikke, hvor hurtigt DSB selv regner med at kunne ombygge NT-togsættene og gøre dem klar til at køre med passagerer uden konstante nedbrud til følge.

Emner : Tog