DSB og Movia om rejsekort: Succes, succes, succes!
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB og Movia om rejsekort: Succes, succes, succes!

Har rejsekortet været en succes?

Med en forsinkelse på over tre år, en ekstraregning, som jyske og fynske kommuner slår sig i tøjret for at betale, og utallige historier om uigennemsigtige priser og dårligt gennemtænkte it-systemer kunne læsere af landets aviser måske tro, at svaret fra kortets ejere ville være forbeholdent.

Men sådan var det ikke, da Rejsekort A/S sammen med sine to største ejere og landets to største offentlige trafikselskaber, DSB og Movia, mandag havde inviteret til pressemøde for at slå igen over for kritikken.

»Ja,« lød det tværtimod kort og godt, da først DSB's salgsdirektør, Anne-Lise Bach Sørensen, og derefter centerchef Anders Due fra Movia besvarede successpørgsmålet.

Forinden havde administrerende direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S gjort det klart, at han også mener, at succesen er i hus.

De tre havde sammen bevæbnet sig til mødet med journalisterne med resultatet af fire kundeundersøgelser, som hidtil er gennemført om de elektroniske tog- og busbilletter. Men frem for alt med en 'track record' på 3,3 millioner transaktioner på Rejsekort.

»Vi har kritisk masse, og der har ikke været udfald på systemet,« sagde Anders Due.

»Vi har ikke set eksempler på, at et rejsekort er blevet hacket, og at der derefter er rejst på det,« supplerede Bjørn Wahlsten.

Særligt slog de på kundeundersøgelser gennemført på Vest- og Sydsjælland, hvor rejsekort har været i brug længst. Her svarer godt 12 procent, at de elektroniske billetter har fået dem til at rejse mere. Undersøgelsen gav dog ikke mulighed for, at passagererne kunne svare, at de havde rejst mindre på grund af rejsekort.

Lige så vigtigt er det, at næsten tre ud af fire siger, at de vil anbefale rejsekort til andre, og at det elektroniske billetsystem har gjort det enklere at betale for bus- og togturen.

Det vil de færreste pendlere skrive under på. Deres flat rate-månedskort bliver først tilgængeligt i elektronisk form i 2014. Men Anne-Lise Bach Sørensen havde medbragt en række regneeksempler om de 70 procent af DSB's pendlere, som bor på Sjælland, og hvoraf de fleste pendler ind til hovedstaden. For mange af dem kan det godt betale sig at skifte til rejsekort nu, hvis blot de har et par hjemmearbejdsdage om måneden.

Det førte til en byge af spørgsmål om, hvordan det kan være, at kunderne selv skal regne på, hvilken type billet der bedst kan betale sig, så længe der stadig findes papirbilletter. Men svaret er enkelt: Rejsekort er nødt til at blive indført gradvist, så trafikselskaberne kan følge med og betjene kunderne.

»Det er vigtigt, at vi får trykprøvet systemet,« som Anders Due udtrykte det.

Rejsekort A/S forventer 500 millioner årlige rejser på de elektroniske billetter herhjemme, når systemet er rullet ud i hele landet, og papirbilletterne er afskaffet. Dermed svarer de 3,3 millioner rejser, der indtil nu er gennemført, til, hvad der i fremtiden skal igennem systemet på tre dage.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Her svarer godt 12 procent, at de elektroniske billetter har fået dem til at rejse mere. Undersøgelsen gav dog ikke mulighed for, at passagererne kunne svare, at de havde rejst mindre på grund af rejsekort."

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se udformningen af det spørgeskema, for den slags bias lugter af enten sjusk eller fusk.

  • 0
  • 0

At 12% rejser mere, når der ikke har været mulighed for at svare at man rejser mindre er vel at tilrettelægge undersøgelsen temmelig kraftigt efter hvad svar man vil opnå?

Hvis resten af deres undersøgelser er af samme kvalitet, kan man vidst ikke give meget for dem?

Men som med NemID er det jo let at opnå kritisk masse, hvis man fjerner alle andre muligheder og har monopol?

  • 0
  • 0

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se udformningen af det spørgeskema, for den slags bias lugter af enten sjusk eller fusk.

Samt hvorledes de valgte hvem de ville spørge ?

Hvis de kun spurgte passagerer, var der jo ikke ingen chance for at nogen af dem der opgav kunne blande sig med ubekvemme syn på sagen.

  • 0
  • 0

Er i nu også sikre på det?

De skriver blot at de ikke har opdaget det endnu.

Der gik jo også et stykke tid, før det blev opdaget at NemID var blevet misbrugt.

  • 0
  • 0

De skriver blot at de ikke har opdaget det endnu.

Hvordan skal de kunne opdage snyd når rejsekortet aldrig bliver checket ?

Man viser bare man har et rejsekort og så er kontrollen tilfreds.

Nogle få af dem mumler et "husk at checke ud" som dog indikerer at de ved hvorledes det virker...

  • 0
  • 0

1: Pendlere har et måneds-eller årskort, så de er ikke kunder til rejsekortet.
2: Andre bruger klippekort, men at break-even i forhold til månedskort skulle ligge på 1-2 hjemmearbejdsdage om måneden vil jeg uden fornøden dokumentation kalde for en påstand..
3: De sidste er "strøgkunder", der køber en enkelt billet, når de en sjælden gang skal med tog/bus.
Mens man med klippekort/enkeltbillet kun skal huske at "checke ind", så kræver rejsekortet at man BÅDE "checker ind og ud". Dvs man skal være vågen i begge ender af rejsen.

Efter min mening er rejsekortet endnu et eksempel på en snart klassisk offentlig IT-fadæse, hvor man har glemt at definere målgruppen.

  • 0
  • 0

2: Andre bruger klippekort, men at break-even i forhold til månedskort skulle ligge på 1-2 hjemmearbejdsdage om måneden vil jeg uden fornøden dokumentation kalde for en påstand..

Det passer meget godt i mit tilfælde. Rejsekortet er billigere for mig, da jeg typisk har en hjemmearbejdsdag hver anden uge. Jeg har brugt det siden November, og har endnu ikke oplevet nogle fejl - hverken ved check-in/check-ud eller ved manuel gennemgang af priserne på min rejsehistorik.

Og det er altså ikke noget uoverskueligt problem, at skulle køre sit kort forbi en stander, når man har forladt tog/bus.

  • 0
  • 0

Jeg glæder mig også til at vi pendlere skal til at bruge det, allerede nu står man i kø i bussen fordi der er en masse der skal tjekke ud, så kan kun forestille mig hvor sjovt det bliver, når man er med toget en fredag og står af på en af de store stationer, og vi alle skal hen og tjekke ud, det bliver rigtig god.

  • 0
  • 0

Nogle få af dem mumler et "husk at checke ud" som dog indikerer at de ved hvorledes det virker...

Hvilket så ikke er helt sandheden. Skulle de indikere, at de vidste, hvordan systemet virker, skulle de tilføje "eller at checke ind, når du skifter til anden bus/tog"

  • 0
  • 0

Det har været på DR Update hele formiddagen.

Den undersøgelse har absolut ikke den værdi, som papiret spørgeskemaet er udformet på.
Som det bliver nævnt, så er undersøgelsen helt og aldeles ensidig. Den repræsenterer ikke noget, der kan anvendes i en statistisk sammenhæng, der har nogen værdi.

Endnu værre er det, at der kun er 100.000 brugere af rejsekortet, det kan man næppe kalde en succes.
Det er jo en fiasko der er til at tage og føle på.

Jeg har set klovne der har mere respekt for deres eget metier.
Man tror jo det er løgn, når voksne mennesker stiller sig op på TV, og forsvarer Cirkus Rejsekortet med sådan en "undersøgelse".
Har Cirkus Rejsekortet ingen respekt for deres publikum ?

  • 0
  • 0

Jeg glæder mig også til at vi pendlere skal til at bruge det, allerede nu står man i kø i bussen fordi der er en masse der skal tjekke ud, så kan kun forestille mig hvor sjovt det bliver, når man er med toget en fredag og står af på en af de store stationer, og vi alle skal hen og tjekke ud, det bliver rigtig god.

Det vil formodentlig ikke påvirke togdriften, da check ud standerne normalt er placeret omkring exit-områderne fra perronnerne - ikke i toget :-)

  • 0
  • 0

Jeg har brugt rejsekortet i et par måneder idet jeg skal med S-toget et par gange om ugen - månedskort kan ikke betale sig.

Det er rart at jeg ikke skal tænke på hvor mange zoner jeg skal igennem, men det er nu ikke en voldsom forøgelse i fleksibilitet det giver mig.

Jeg forudser køer på peronnerne i myldretiden, for systemet er udformet så man er nødt til at stoppe op et par sekunder for at registrere sig. Der er godtnok standere overalt, men folk vælger jo dem der er nærmest, og siden der er standere lige ved foden af trapper og foran døre....behøver jeg sige mere? :)

(nåja, alle dem der har månedskort nu skal jo også tjekke ind og ud - det bliver et pling-inferno)

  • 0
  • 0

Det vil formodentlig ikke påvirke togdriften, da check ud standerne normalt er placeret omkring exit-områderne fra perronnerne - ikke i toget :-)

Men i bussen (i hvert fald KBH/Movia) er check-ud placeret i bussen, ikke på stoppestederne. Så kø ved udgangen, og hvis du glemmer at checke ud, kan du ikke gøre det, når bussen er kørt...

  • 0
  • 0

Kortet kan give følgende fordele:

Kontantfri rejse uanset bilettype
Mulighed for flere rabatgrupper
Ens beregning af rejsepris uanset rute
Fælles billetsystem
Nem billettering
Nem billetcheck af konduktør
Nem billetcheck af buschauffør

Når jeg læser den ovenstående tråd er det svært at se at vi
får ret meget andet end den sidste 'fordel'.

At konduktører ikke kan checke kortet online er bare mærkeligt, og at man skal checke ud for skifte fra tog til bus eller omvendt er direkte skummelt, og tyder på at fordel 3 - ens pris for ens nytte ved rejsen også fordamper.

Og buschaufførene kommer såmænd nok til at rasle rundt med kontantbilletter og penge en rum tid endnu..

Suk -

mvh Jens

  • 0
  • 0

Cirkus Wahlsten har endnu engang fremvist sin helt særegne evne til at fremstå som en sammenblanding af kejseren i 'kejserens nye klæder' og Komiske Ali.

Hvis Cirkus Wahlsten tror, at den danske befolkning, er så dumme at de ikke kan gennemskue deres såkaldte brugerundersøgelse, så står den værre til med ledelsen hos Rejsekortet, end jeg havde forventet....

  • 0
  • 0

Kortet kan give følgende fordele:

Kontantfri rejse uanset bilettype
Mulighed for flere rabatgrupper
Ens beregning af rejsepris uanset rute
Fælles billetsystem
Nem billettering
Nem billetcheck af konduktør
Nem billetcheck af buschauffør

Læg først mærke til at dette alle er fordele for operatørenes driftsregnskab.

Læg dernæst mærke til at man har tabt "Lavere omkostninger" fra listen.

Og læg derefter mærke til de fordele man ikke mente var vigtige, for de vedrører "kun passagerene":

Kun en slags rejsehjemmel, uanset operatør, i hele landet.

Altid laveste rejsepris, uanset årsag.

Generelt lavere og forudsigelige rejseudgifter.

Dynamisk tilpasning af kapacitet.

Elektronisk rejsedokumentation til brug for arbejdsgiver, skat mv.

Automatisk refusion ved forsinkelser, rejsetidsgaranti mv.

  • 0
  • 0

Ens beregning af rejsepris uanset rute

Det kan jeg så ikke helt se hvordan, det skal lade sig gøre. Problemet med forskellig rejsepris alt efter hvilken vej, du rejser (specielt i HT) hænger sammen med den måde, zone-systemet er strikket sammen på. Og det er jo ikke ændret i forbindelse med rejsekort.

Fordelen her skulle være, at du får korrekt rejsepris uanset rute, men prisen kan godt være forskellig.

... at man skal checke ud for skifte fra tog til bus eller omvendt er direkte skummelt

Det er lige præcis det, du ikke skal. Når du starter rejsen, checker du ind. Hver gang du skifter fra tog til bus, fra bus til ny bus, fra bus til tog eller fra tog til andet tog, skal du checke ind. Først når din rejse er afsluttet, skal du checke ud.

Og den information giver f.eks. DSB ikke i InterCity togene. Der får man blot at vide, at man skal checke ud på perronnen, hvis man rejser på rejsekort - hvilket for rigtig mange er direkte vildledende information (kunne Rejsekort A/S ikke pointere dette for DSB?).

  • 0
  • 0

Jeg må indrømme at efter at have læst denne artikel og de dertilhørende kommentarer, bliver jeg nødt til at lave dette indlæg.

Det er utroligt hvor pessimistiske folk er overfor rejsekortet. Jo, der er nogle udfordringer som skal overvindes, men når disse er overvundet bliver det et fantastisk system. Et altomfattende billetsystem hvor man kan foretage ændringer i rejsen uden at skulle bekymre sig om, om den billet man er indehaver af nu også er gyldig til den alternative rute.

Jeg har nu brugt rejsekortet i 3 måneder og dels har det gjort at jeg har rejst mere end jeg normalt ville da systemet er enklere og giver et bedre overblik over min rejseaktivitet. Det er da en fantastisk fornemmelse at stå på stationen og undgå at kigge på zonekort og det efterfølgende med fedteri med bukkede klippekort som ikke vil fungere. Alt dette imens toget ruller ind til perronen. Nu skal jeg bare checke ind og ud igen når jeg er nået min destination. Jeg vil indrømme at jeg har fået et par "dummebøder" for at glemme at stemple ud, men det er bare et spørgsmål om tilvænning. Desuden har jeg mere end rigeligt tjent de penge ind igen ved at jeg ikke længere skal betale for den dyreste zone, men kan nøjes med fugleflugtslinie.

Dette var så mit forsøg på at få en mere nuanceret debat, da jeg ikke mener at rejsekortet fortjener denne meget ensidige kritik

  • 0
  • 0

Men i bussen (i hvert fald KBH/Movia) er check-ud placeret i bussen, ikke på stoppestederne. Så kø ved udgangen, og hvis du glemmer at checke ud, kan du ikke gøre det, når bussen er kørt...

Sådan er det vist overalt... Og ja, der vil der kunne opstå tidstab. Folk må læres at checke ud, når de står i nærheden af check ud automaterne, så det er gjort i god tid.

At man så ikke kan checke ud efter bussen er kørt, er for mig at se dybt kritisabelt - og også et af de punkter, som en usability undersøgelse (refereret på et tidspunkt på version2.dk) har kritiseret kraftigt.

  • 0
  • 0

Jeg forudser køer på peronnerne i myldretiden, for systemet er udformet så man er nødt til at stoppe op et par sekunder for at registrere sig.

Nej det er "man" ikke nød til, jeg gør da i hvertfald ikke, går i rask tempo lige forbi hver gang.
Faktisk er det hurtigere en at klippe sit klippekort og standeren skal nok fortælle hvis du ikke har fået chekket ind/ud rigtigt i farten, (sker i praksis meget sjælent)
Herudover er flere standere da klart vejen frem, men blot det at man nu valgte at tænde alle de allerede opstillede ville jo hjælpe en del på det!

  • 0
  • 0

At konduktører ikke kan checke kortet online er bare mærkeligt, og at man skal checke ud for skifte fra tog til bus eller omvendt er direkte skummelt, og tyder på at fordel 3 - ens pris for ens nytte ved rejsen også fordamper.

Det er ikke nødvendigt at være on-line for at tjekke det. Informationen står på kortet - hvis ikke, er det ikke gyldig rejsehjemmel. Desuden er tjek-ind/ud i bus heller ikke on-line.
Man skal først tjekke ud ved afslutning af rejsen (den samle rejse), ved skift skal der tjekkes ind.

  • 0
  • 0

Har en bekendt, der bor i Jyderup. Et par gange om ugen skal han til København og den tur har, indtil rejsekortet blev indført i Vestsjælland, altid kostet ham 39 kr.
Nu kan rejsens pris svinge fra 19 kr. (aftentakst) til 82 kr. myldretiden. Rejser han tilstrækkeligt mange gange, kan det da godt være, han er så heldig, at den gennemsnitlige pris pr. måned, ender på 39 kr. pr tur.
Hvis det sker, mon han så også tæller med blandt de tilfredse rejsende?

  • 0
  • 0

Det er utroligt hvor pessimistiske folk er overfor rejsekortet. Jo, der er nogle udfordringer som skal overvindes, men når disse er overvundet bliver det et fantastisk system. Et altomfattende billetsystem hvor man kan foretage ændringer i rejsen uden at skulle bekymre sig om, om den billet man er indehaver af nu også er gyldig til den alternative rute.

Håber ikke, du kategoriserer mine kommentarer for alt for pessimistiske. Har selv brugt rjesekortet siden starten af januar og været godt tilfreds med det.

Selvfølgelig er der nogle knaster, der skal høvles af, men det skal jo frem i debat og kommunikeres til Rejsekort A/S før der kan bliver gjort noget ved det.

Selv har jeg endnu ikke fået "dummebøder", men har en enkelt gang oplevet en "prisbøvs", hvor systemet beregnede en forkert (for høj) pris i forhold til mit rabattrin.

Mit største ankepunkt er, at Rejsekort beskriver standerne som tydeligt markeret som check in og check ud. Det er ikke helt min opfattelse. De eneste visuelle forskelle er teksten (Ind/Ud) samt farven på denne. Desuden er informationsfeltet over det blå punkt forskellige på de to typer af automater.

Men dette kan jo kun ses, når du står foran forsiden af automaten. På Høje Taastrup station står der en stander umiddelbart til højre for den nedadgående rulletrappe til perronnen. Den er efter al min logiske tankegang en check ind automat (for mig at se vil det være det mest logiske i flowet). Surprise, det er det så ikke - hvilket gav mig et check ud på et forkert tidspunkt. Heldigvis er systemet tilsyneladende så smart, at det kunne tolke det som et fejl check ud, fordi jeg så checkede ind igen mindre end 10 sekunder senere.

Dette kunne undgås ved at lakere check ind standerne grønne og check ud standerne røde.

Omkring problematikken ved fortsat rejse (gentagne check ind), så kunne man måske implementere i systemet, at hvis check ind bliver foretaget på samme station som check ud inden for 10-15 minutter, så tolkes det automatisk som fortsat rejse.

  • 0
  • 0

Et altomfattende billetsystem [...]

Nej.

Foreløbig ligger det fast at det ikke kommer til at gælde til busser på Fyn, i Randers og muligvis også omkring Sønderborg.

Dernæst er det ikke klart om man ville kunne bruge rejsekortet hvis f.eks SJ eller DB gav sig til at køre ind i Danmark igen. Sidst SJ kørte til Odense skulle man købe deres billetter.

  • 0
  • 0

hvordan tjekker kontrollørene hvor langt man kan køre på rejsekortet? hvs man feks skal fra aalborg til kbh men tjekker ud med rejsekortet i hobro så man kun skal betale dertil, hvordan kan kontrollørene tjekke det?

  • 0
  • 0

Det kan jeg så ikke helt se hvordan, det skal lade sig gøre. Problemet med forskellig rejsepris alt efter hvilken vej, du rejser (specielt i HT) hænger sammen med den måde, zone-systemet er strikket sammen på. Og det er jo ikke ændret i forbindelse med rejsekort.

Fordelen her skulle være, at du får korrekt rejsepris uanset rute, men prisen kan godt være forskellig.

Nu kan du så læse "rejseregler" http://www.rejsekort.dk/Kundeservice/~/med...

5.1.1 Hovedprincippet – antallet af zoner i fugleflugtslinje
Hovedprincippet i prisberegningen med rejsekort er, at prisen beregnes ud fra
antallet af zoner i fugleflugtslinje mellem det sted, hvor kunden først checkede ind og sidst checkede ud.
For at beregne normalprisen for en rejse, det vil sige prisen for en voksen
uden rabat, skal man derfor kende antallet af zoner i luftlinje mellem rejsens
start- og slutzone. Zoneantallet kan findes ved at slå rejsen op på
pris.rejsekort.dk.
Alle delrejser, der er påbegyndt inden for maksimumtiden, kædes sammen til
én rejse, forudsat at transittid og -afstand er overholdt

  • 0
  • 0

Hvis de scanner dit rejsekort er du ikke checket ind og din rejsehjemmel er ikke gyldig.
I praksis vil det betyde at togføreren skal checke alle passagerer med rejsekort efter hvert stop hvis DSB vil undgå snyd.
Men det kommer nok ikke til at ske - det vil da være alt for irriterende for begge parter..

  • 0
  • 0

Omkring problematikken ved fortsat rejse (gentagne check ind), så kunne man måske implementere i systemet, at hvis check ind bliver foretaget på samme station som check ud inden for 10-15 minutter, så tolkes det automatisk som fortsat rejse.

Mener det er 30 minutter i det nuværende, i hvertfald nok til at jeg kunne hoppe af øresundstoget i Lufthavnen, chekke ud, og nå et ærinde og så chekke ind på Kastrup station igen, hvorved at det blev til én rejse.
Så det du vil have findes allerede...

  • 0
  • 0

hvordan tjekker kontrollørene hvor langt man kan køre på rejsekortet? hvs man feks skal fra aalborg til kbh men tjekker ud med rejsekortet i hobro så man kun skal betale dertil, hvordan kan kontrollørene tjekke det?

Den rejse kan ikke foretages - endnu.
Kortet skal være i ind-tjekket tilstand under hele rejsen - hvilket kan kontrolleres (også off-line), da det står på kortet.
Kontrolløren tjekker altså at en rejse er 'i gang' og endnu ikke afsluttet.

  • 0
  • 0

Mener det er 30 minutter i det nuværende, i hvertfald nok til at jeg kunne hoppe af øresundstoget i Lufthavnen, chekke ud, og nå et ærinde og så chekke ind på Kastrup station igen, hvorved at det blev til én rejse.
Så det du vil have findes allerede...

I det tilfælde forstår jeg ikke, hvorfor min datter blev takseret for tre enkeltstående rejser på en tur fra Ørslev ved Vordingborg med bus til Vordingborg station, fra Vordingborg station til Ringsted station og igen fra Ringsted station til Slagelse station. Ingen steder har hun ventet mere end 15 minutter.

  • 0
  • 0

Jeg synes det er totalt uoverskueligt, og jeg kan ikke regne ud, hvad pris for en rejse med rejsekortet koster.

Det virker lidt som reklamerne for mobiler pris 1 kr.* men meget meget, de er svært før rejsen begynde at vide hvad prisen er, og det er afgørende for om kan man vælge om rejsen kan betale sig at tage eller ej,

  • 0
  • 0

Rejsekortet passer aldeles glimrende til mit brug, der består i lejlighedsvis kørsel med S-tog fra Nordsjælland og videre via Metro.
Ind til videre har jeg valgt IKKE at tjekke ind på Nørreport ved skift fra S=>M og omvendt.
DSBs kundeservice nægter ind til videre også at fortælle mig hvorfor jeg skal det...
Det kan jeg nu godt selv regne ud, for de vil jo gerne have noget trafikstatistik at hygge sig med, men det må de så få ved at regne baglæns fra mit udtjekningssted.
Prisen bliver beregnet korrekt, og jeg sparer nogel få sekunder på Nørreport. HER vil det i alt fald blive et problem, hvis hele horden af morgenpassagere skal tjekke ind ved Metroen.
Så jeg ser frem til den dag kontrollanten bliver i stand til at tjekke mit kort, så jeg kan få diskussionen med vedkommende om betimeligheden af indtjekning undervejs. Ofrer gerne bøden i første omgang, bare for at få balladen - og så vel efterhånden et svar!

Og så - som jeg har omtalt andetsteds - er der halv pris for rejse frem og tilbage inden for "kort tid." :
Normalpris Bi-City 40 kr.
Bi-City-Bi (aflevering af barnebarn) 19 kr, selv om der behørigt blev tjekket ind på Christianshavns Metrostation.
Hurra for rejsekortet!

  • 0
  • 0

Ved ikke hvor problemet med hendes rejser ligger, ville selv se hvordan systemet virkede også derfor jeg prøvede to forskellige stationer for at "drille" rejsekortet som altså virkede...

Selv skriver de:
http://www.rejsekort.dk/da/Brug+rejsekort/...
"Checker du ud og derefter ind igen i samme zone inden for 30 minutter, registrerer rejsekortsystemet det som en fortsat rejse. De to rejser kædes derfor sammen til én. Det betyder, at du undgår at betale for de minimum to zoner, som skal betales for enhver rejse."

  • 0
  • 0

Øh... tænker lidt over dette citat:

Bi-City-Bi (aflevering af barnebarn) 19 kr, selv om der behørigt blev tjekket ind på Christianshavns Metrostation.

  • men hvad havde prisen på rejsekort været hvis du ikke havde tjekket ind på Christinshavn? Altså havde foretaget en rejse fra Bi til Bi?
  • 0
  • 0

Hvis systemet er en success, må der jo være nogen tal på, hvor meget partnerne bag systemet har sparet så vi snart ser lavere billetpriser..?

Man sparer -750 millioner over en årrække.

Ja, du læste rigtigt: det koster os 750 mio extra

  • 0
  • 0

Hvis systemet er en success, må der jo være nogen tal på, hvor meget partnerne bag systemet har sparet så vi snart ser lavere billetpriser..?

Jeg ville også gerne vide hvad der er af omkostninger, i forbindelse med implementering og i særdeleshed udvikling af rejsekortet.
Det skal jo være væsentligt billigere end andre former for billetering, da det skal tjenes ind, i den besparelse som ligger i mellem rejsekortløsningen og det mere oprindelige system med biletter,
Er der ikke differens, så er Rejsekortet en blivende udgift, som vil gøre rejser dyrere i alt fremtid.
Er der en differens, der kan forrente Rejsekortet, må der kunne beskrives hvornår man forventer at rejsekortet vil være betalt.

Jeg er ikke selv den store rejsekortforbruger, men er der ikke andre en jeg, der ser et problem i, at man skal checke ud og ind, samt at dette ikke foregår automatisk uden ophold.
Er det virkelig løsningen ?
Jeg var jo blevet fyret, hvis jeg havde lavet sådan en logistik løsning, i anden forbindelse :D
"Den slags " skal virke selv om man spæner forbi og kaster sig ind i toget, Det skal ikke være noget man tænker dybt over, det skal bare virke.
Det eneste man skal have behov for i sådan en løsning er, at man skal sætte penge på sit kort, og kunne føre revision, for at se om der er fejl der medfører man er blevet debiteret for meget.

Stå og flagrer med arme og ben, for at checke ind og ud, er simpelthen for ringe en løsning, i et system hvor man har stor periodisk flytning af varer. Det medfører at varen danner kø, hvor den ellers kunne være i bevægelse.

Det er noget der skulle have været løst, i betragtning af den lange ventetid der har været på rejsekortet, og de store "udviklingsomkostninger" der ligeledes har været.

Det er jo ikke sådan, at det er slut med at smide penge efter rejsekortet, selve tilpasningen kommer først nu.
Altså at få rettet det til, så man bliver debiteret korrekt mellem stationer, osv. Det er en udgift der først kommer, efterhånden som det rulles ud, og man skal implementerer det.

At man skal foretage denne implementering, på et grundlag af en løsning, som har basale mangler, gør jo ikke tingene nemmere.
Vil man fjerne disse basale mangler, så kommer hele udgiften en gang til, og det samme gør den efterfølgende implementering og tilpasning.

Det virker lidt som om, at man i cirkus rejsekortet, har været en hel del bedre til at holde møder, end til at løse opgaven.

Men så gik der tid med det, de fik noget at bruge tiden til........

  • 0
  • 0

At refundere mine gamle klippekort med henvisning til, at det i Odsherreds lokalaviser skulle have været oplyst, at man for længe siden skulle have indløst disse. Jeg har da fulgt med i lokal pressen og ikke set noget herom. Kan dette være lovligt, når økonomiske krav normalt først forældes efter 5 år?

  • 0
  • 0

Hvis systemet er en success, må der jo være nogen tal på, hvor meget partnerne bag systemet har sparet så vi snart ser lavere billetpriser..?

Hej Benni

Det er efter min mening et af de allerbedste spørgsmål om rejsekort, og det er utroligt, at det skal være så svært at få svar på.

Jeg ved ikke, hvor Poul-Henning har de 750 millioner fra. Jeg har tidligere skrevet om et notat, der viser en merpris for rejsekort på 2,25 mia. kr. over 15 år:

http://ing.dk/artikel/112797-skandalen-med...

For nylig fremlagde Midttrafik et regnestykke med en merpris på 30 millioner kroner årligt:

http://ing.dk/artikel/112797-skandalen-med...

Hidtil er det ikke lykkes mig at få hovedejerne, Movia og DSB, til at fortælle, hvad deres ekstraregning er. Men på pressemødet i går kom de for skade at love mig at nogle tal, da jeg insisterede, mens TV-journalisterne var til stede. Så nu må vi se, i hvor høj grad de lever op til løftet.

Hilsen

Magnus Bredsdorff
Ingeniøren

  • 0
  • 0

Jeg er ikke selv den store rejsekortforbruger, men er der ikke andre en jeg, der ser et problem i, at man skal checke ud og ind, samt at dette ikke foregår automatisk uden ophold.
Er det virkelig løsningen ?
Jeg var jo blevet fyret, hvis jeg havde lavet sådan en logistik løsning, i anden forbindelse :D

Hvilken vil du så foreslå?
"uden ophold" - det tager mindre end 1s at tjekke ind eller ud. Som en anden skriver, og jeg selv gør, kan det gøres, idet man går forbi standeren.

Stå og flagrer med arme og ben, for at checke ind og ud, er simpelthen for ringe en løsning, i et system hvor man har stor periodisk flytning af varer. Det medfører at varen danner kø, hvor den ellers kunne være i bevægelse.

De fleste andre steder med rejsekortlignende systemer skal man igennem en gate ved ind- og udgang.
Det er hurtigere at skanne et rejsekort end at klippe et papkort.

  • 0
  • 0

"uden ophold" - det tager mindre end 1s at tjekke ind eller ud. Som en anden skriver, og jeg selv gør, kan det gøres, idet man går forbi standeren.

Det største problem i den sammenhæng er de folk, som tror standeren er en hvilepæl :-) og dermed blokerer for adgang til standeren.

Du er nødt til en løsning, hvor kortet skal tæt på - ellers vil der blive foretaget uhensigsmæssigt mange check ind og ud. Og det vil være et problem, hvis man en gang imellem rejser flere sammen på samme kort idet et check ud og efterfølgende check ind ændrer biletten til at være normal igen (forstået - kun en rejsende).

Det er hurtigere at skanne et rejsekort end at klippe et papkort.

Ja, med de klippeautomater, der står rundt omkring kan man let bruge længere tid :-)

  • 0
  • 0

Helt korrekt, det er ligeså nemt som med et klippekort. problemet er, at ved klippekort maskinen er det kun de folk med klippekort der skal til. Ved det nye system skal alle til ved de samme maskiner. Jeg plejer ikke at skulle gøre noget som helt, da jeg har et årskort. Nu skal jeg til både at tjekke ind og ud, så det bliver en forringelse for mig

  • 0
  • 0

Hvis systemet er en success, må der jo være nogen tal på, hvor meget partnerne bag systemet har sparet så vi snart ser lavere billetpriser..?

Jeg kender ikke de nøjagtige tal, men Randers kommune omtaler et par millioner til at implementere rejsegavekortet i busserne. Det vil skulle indkræves ved enten højere skat, højere billetpriser eller alternativt nedsættelse af servicen i form af færre afgange eller nedlagte ruter.

  • 0
  • 0

Foreløbig ligger det fast at det ikke kommer til at gælde til busser på Fyn, i Randers og muligvis også omkring Sønderborg.

Aarhus kommune leger også med tanken om at dropper rejsekortet, hvorved hele Region Midt vil være ude....

  • 0
  • 0

Jeg plejer ikke at skulle gøre noget som helt, da jeg har et årskort. Nu skal jeg til både at tjekke ind og ud, så det bliver en forringelse for mig

En fordel med rejsekortet burde jo være at pendlere også får en klækkelig rabat når de rejser på andre strækninger end deres normale, modsat i dag. Dog kan jeg godt se problemerne og man burde overveje om pendler kortet måske på en eller anden måde altid var chekket ind mellem de to steder hvor pendlerkortet nu skulle være gyldigt, eller at man som pendler blot beholdte det nuværende system i en eller anden form og man så samtidigt fik opsparet rabat på sit rejsekort.

Dog er dette også meget en vane sag efter jeg havde kørt som pendler i fire år skete det også efterfølgende at jeg glemte at stemple mit klippekort...

  • 0
  • 0

klippekort maskinen er det kun de folk med klippekort der skal til. Ved det nye system skal alle til ved de samme maskiner.

Ja men der er mange flere end de 2-3 stykker virkende klippemaskiner. ;-)

  • 0
  • 0

Som tidligere nævnt, kan jeg ikke få Rejsekortes kundeservice til at oplyse mig om årsagen til, at man skal tjekke ind undervejs.
Lad gå at man skal tjekke ind ved rejsens start. De rejsende ankommer jo ikke i samlet trop, men pø om pø, så går det nok.
Men når man stiger af, så kommer alle jo i en hob, og hvorfor skal de, der skal videre med anden offentlig transport, så ulejlige sig selv og andre med en overflødig tjekind-procedure?
Når prisen på rejsen alligevel beregnes ud fra tidsforbrug og strækning fra tjekind til tjekud, så tjener mellemliggende tjekind jo intet formål ud over at skabe noget statistik - og det nægter jeg altså ind til videre at bidrage med.
Så får vi se om det er en forseelse, der kan pålægges en mulkt svarende til manglende lovligt rejsehjemmel - når Rejsekortet forlods har trukket 50 kr ved tjekind! Den holder næppe i byretten.
Så udvis civil ulydighed (i det små) og undlad mellemtjekket!

  • 0
  • 0

Tja, hvis "succes" er en merudgift man intet for for er det selvfølgelig en succes. Hvilket så også vil sige at samtlige tvivlsomme offentlige IT-systemer også er nærmest perfekte..

  • 0
  • 0

Tja, hvis "succes" er en merudgift man intet for for er det selvfølgelig en succes. Hvilket så også vil sige at samtlige tvivlsomme offentlige IT-systemer også er nærmest perfekte..

Andre offentlige IT-projekter burde stå i kø for at få Hr. Walhsten som chef - manden der kan forvandle en håbløs fiasko til en fuldtonet succes !!!

Hvad kunne manden ikke have gjort for Polsag ???

Hr. Walhsten har tidligere udtalt at over 100.000 mennesker benyttter rejsekortet, men er det ikke mere af tvang end af lyst. Mig bekendt kan klippekort ikke længere indkøbes til rejser på sjælland, dog København undtaget. Folk har med andre ord ikke fået valget mellem rejsekort og klippekort, men kun mellem rejsekort og den noget dyere enkelt-billet.

  • 0
  • 0

Mon ikke der er for at kunne pålægge en passende ekstra udgift hvis du passere flere zoner end minimum ved billigste mulighed.
Eksempelvis koster en rejse fra Lyngby til Roskilde 5 zoner, uanset rejseform, men en tur fra Roskilde til Lyngby koster 6 zoner med bus og 7 med tog (i 1996-99 da jeg jævnligt kørte kollektivt). Det skyldes alene den måde zonestrukturen er opbygget på og har dermed intet med tid eller afstand at gøre.

  • 0
  • 0

Mon ikke der er for at kunne pålægge en passende ekstra udgift hvis du passere flere zoner end minimum ved billigste mulighed.
Eksempelvis koster en rejse fra Lyngby til Roskilde 5 zoner, uanset rejseform, men en tur fra Roskilde til Lyngby koster 6 zoner med bus og 7 med tog (i 1996-99 da jeg jævnligt kørte kollektivt). Det skyldes alene den måde zonestrukturen er opbygget på og har dermed intet med tid eller afstand at gøre.

Et endnu sjovere eksempel er Ballerup - Rungsted og retur

Bellerup - Rungsted er 4 zoner uanset hvordan man gør det med praktisk anvendelige ruter

Rungsted - Ballerup KAN gøres på 4 zoner, hvis man skifter til bus i Klampenborg og skifter Bus på Lyngsby station. Det kræver dog lidt held at gøre det indenfor 90 minutter...

Den langt bekvemmere og hurtigere rute med skift på Hovedbanegården kræver 7 zoner

  • 0
  • 0

Er rejsehjemlet så ugyldigt?
Hvilken sanktion må man påregne? (ud over et hævet øjenbryn.)
Står det også i reglerne?

Kom til at tænke på en anden årsag.

Rejsekort A/S er jo ikke dem, som står for den fysiske transport. Det er DSB, Movia samt diverse andre trafikselskaber. Årsagen til, at man skal tjekke ind ved skift kunne jeg godt forestille mig hænger sammen med den afregning for transport, som Rejsekort A/S skal videregive til diverse trafikselskaber. Det vil være lettere at se hvem, som har kørt hvornår.

  • 0
  • 0

Fordele?

  • Datamining af kundedata som de kan sælge videre til 3. og 4. part.
  • Potentiel registrering af samtlige mobiltelefoner der går i gennem deres nøje planlagte sluser som de igen kan sælge.
  • Potentiel registrering af RFID enheder.
  • Potentielt blive brugt af politiet og PET i fremtiden.
  • Et skridt mod det pengeløse samfund.
  • Potentielt mindre overhead.

Ulemper?
* Større strømforbrug på trods af deres grønne ambitioner.
* Utroligt grimt design... minder om HAL.
* Unødvendig stråling af millioner af rejsende.
* Kræver mere kundeinteraktion end tidligere
* Ugennemsigtig prisdesign
* Følelsen af af at blive overvåget.
* Ingen direkte økonomiske fordele.
* Potentielt flere knudepunkter som f.eks. ved Nørreport station hvor der i forvejen ikke er nok plads til at man kan tilgå en terminal i myldretid.
* Overgivelse af CPR nummer til 3. part.

Jeg ser det som en politisk løsning og ikke en praktisk løsning på noget.

  • 0
  • 0

Omkring fordele:

  • Datamining af kundedata som de kan sælge videre til 3. og 4. part.

Tror jeg kun, de må, hvis de direkte skriver det i forretningsbetingelserne.

  • Potentiel registrering af samtlige mobiltelefoner der går i gennem deres nøje planlagte sluser som de igen kan sælge.

Hvordan? Så vidt jeg ved er der ikke RFID i mobiltelefoner

  • Potentiel registrering af RFID enheder.

Kræver, at disse enheder kommer tæt nok på standeren (og rejsekortet skal [b]helt[/b] hen til standeren for at blive registreret

  • Potentielt blive brugt af politiet og PET i fremtiden.

Det kan og er mobiltelefoners kontakt med mobilmaster også blevet. Se blot Kurt Thorsen og Rasmus Trads.

Omkring ulemper:

  • Større strømforbrug på trods af deres grønne ambitioner.

Kunne være godt med en opgørelse over strømforbrug på standerne

  • Unødvendig stråling af millioner af rejsende.

Eftersom rejsekortet skal [b]helt[/b] hen til standeren, tror jeg ikke, der er et problem med stråling, hvis man går blot ganske få cm ved siden af standerne.[/quote]

  • Kræver mere kundeinteraktion end tidligere

Enig - og en usability undersøgelse har også påpeget dette.

  • Følelsen af af at blive overvåget.

Mener, at jeg læste et sted, at Danmark er et af de lande med flest overvågningskameraer per indbygger (men jeg er ikke sikker). Tror nu ikke overvågningen bliver meget forøget af dette.

  • Overgivelse af CPR nummer til 3. part.

Tror det ville bringe Datatilsynet på nakken af dem.

  • 0
  • 0

Jeg er overrasket over at de kalder det en succes. Mine personlige erfaringer siger alt andet. Måske har de kun spurgt de tilfredse kunder?

Det er let at få folk til at synes det er en succes, når man giver testpersonerne i Kbh uvirkelige vilkår med højeste rabatrate fra starten af. Det ville ikke være realiteten hvis de havde købt rejsekortet på Vestsjælland.

Desuden har rejsekort så mange klager at de brugte 2 måneder og en uge på at svare på en henvendelse fra mig om en fejl i deres system hvor der var blevet trukket for meget for en rejse. Det tyder på at det langt fra er en succes!

  • 0
  • 0

Hvad om Eskild Nielsen og Jacob Klinck læste

http://ing.dk/artikel/127072-dsb-og-movia-...

Det bliver man jo ikke klogere af, de modsiger jo sig selv. I følge pris.rejsekort.dk regnes prisen jo stadig ud fra den gamle zone betragtning via rejseplanen.
Citat "5.1.1 Hovedprincippet – antallet af zoner i fugleflugtslinje
Hovedprincippet i prisberegningen med rejsekort er, at prisen beregnes ud fra antallet af zoner i fugleflugtslinje mellem det sted, hvor kunden først checkede ind og sidst checkede ud.
For at beregne normalprisen for en rejse, det vil sige prisen for en voksen uden rabat, skal man derfor kende antallet af zoner i luftlinje mellem rejsens start- og slutzone. Zoneantallet kan findes ved at slå rejsen op på pris.rejsekort.dk (mit eksempel kan ikke slås op og de henviser til rejseplanen for zone antal og pris).
Alle delrejser, der er påbegyndt inden for maksimumtiden, kædes sammen til én rejse, forudsat at transittid og -afstand er overholdt."

Har du konkret viden om at andet skulle være tilfældet og at deres betingelser dermed er en smule uklare.
Nuværende zone pris for mit eksempel 5 ud og 8 hjem !!

  • 0
  • 0

Det bliver man jo ikke klogere af, de modsiger jo sig selv. I følge pris.rejsekort.dk regnes prisen jo stadig ud fra den gamle zone betragtning via rejseplanen.

Men det har du så ikke prøvet, for hvis du havde gjort det, ville du se, at prisen med rejsekort også angives og den er den samme så vist længere nede. Prisen ved brug af billet eller klippekort er derimod 5 zoner (Lyngby -> Roskilde) og 8 zoner (Roskilde -> Lyngby). http://www.rejseplanen.dk/

Har du konkret viden om at andet skulle være tilfældet og at deres betingelser dermed er en smule uklare.
Nuværende zone pris for mit eksempel 5 ud og 8 hjem !!

Kunne du, Jacob Klinck, udtrykke dig lidt klarere?

Prisberegner for Rejsekort pris.rejsekort.dk
Fra Roskilde (zone TH08) til Lyngby station (zone TH41/TH51)
er 5 zoner pris 29,50kr både den ene og den anden vej.
(med tog da bus ikke er tilkoblet i hele TH endnu)

  • 0
  • 0

Det er let at få folk til at synes det er en succes, når man giver testpersonerne i Kbh uvirkelige vilkår med højeste rabatrate fra starten af. Det ville ikke være realiteten hvis de havde købt rejsekortet på Vestsjælland.

Købte mit på nettet og startede også på rabattrin 7. Bruger det på strækningen Slagelse - Herlev.

  • 0
  • 0

[quote]Det er let at få folk til at synes det er en succes, når man giver testpersonerne i Kbh uvirkelige vilkår med højeste rabatrate fra starten af. Det ville ikke være realiteten hvis de havde købt rejsekortet på Vestsjælland.

Købte mit på nettet og startede også på rabattrin 7. Bruger det på strækningen Slagelse - Herlev.[/quote]

Underligt jeg købte mit på nettet og startede på trin 0, har nu arbejdet mig op på trin 3, ikke at det hjælper noget prisen på de rejser jeg foretager har hele tiden været de samme som med klippekort...

  • 0
  • 0

Jeg startede også på rabattrin 0.

Hvilken type rejsekort har i? Jeg har et personligt, standard. Ved ikke, om det kan betyde en forskel.

  • 0
  • 0

Jeg har et Rejsekort personligt som er bestilt via nettet 28/11-2011.

Samme dag som jeg som testpilot havde fået en mail med følgende overskrift
"Nu kan rejsekort bestilles og prøvekøres i Hovedstads​området"

  • 0
  • 0

Hvis de scanner dit rejsekort er du ikke checket ind og din rejsehjemmel er ikke gyldig.
I praksis vil det betyde at togføreren skal checke alle passagerer med rejsekort efter hvert stop hvis DSB vil undgå snyd.
Men det kommer nok ikke til at ske - det vil da være alt for irriterende for begge parter..

men så ligger det jo også lige til højrebenet at tjekke ud umiddelbart efter at kontrolløren har tjekket ens rejsekort. på biletten står der jo hvor langt man skal og det kan togførene vel huske nogenlunde. jeg tror for tidlig udtjekning med rejsekort bliver den nye nationalsport ;-)

  • 0
  • 0

[quote]Hvis de scanner dit rejsekort er du ikke checket ind og din rejsehjemmel er ikke gyldig.
I praksis vil det betyde at togføreren skal checke alle passagerer med rejsekort efter hvert stop hvis DSB vil undgå snyd.
Men det kommer nok ikke til at ske - det vil da være alt for irriterende for begge parter..

men så ligger det jo også lige til højrebenet at tjekke ud umiddelbart efter at kontrolløren har tjekket ens rejsekort. på biletten står der jo hvor langt man skal og det kan togførene vel huske nogenlunde. jeg tror for tidlig udtjekning med rejsekort bliver den nye nationalsport ;-)[/quote]
Det er så ikke muligt, med mindre du stiger af på næste station, da kortlæserne ikke findes på togene. ( Og check-ud-standerne er placeret ved udgangen fra perron - så du skal være hurtig, hvis du vil videre med samme tog)

  • 0
  • 0

I bussen kan man jo checke ud igen med det samme eller længe før man reelt skal af, chaufføren skal jo kun kontrollere at der bliver checket ind.

Er der budgetteret med væsentligt flere kontrollører i busserne end i dag?

Jeg tror at check ud kan blive et stort problem i bussen når ældre, gangbesværede, personer med baggage, børn og barnevogne osv. skal have kortet aflæst i døren på vej ud. Samtidig risikerer man ikke at komme af hvis der er det mindste i vejen.

  • 0
  • 0

Nu kan man jo passende starte med at udlevere scannere til kontrolpersonalet i det københavnske S/M-net. Både i går og i dag bad jeg kontrolløren om lov til at se hans scanner, som svar på spørgsmålet om han måtte se min billet. Det måtte jeg ikke!
Og fik så heller ikke diskussionen om min fortsat manglende indtjek ved skift til Metro.
Så ind til videre står jeg kun til regnskab over for Vorherre.

  • 0
  • 0

Indtil videre, siden December har jeg fået "tjekket" mit rejsekort 5 gange, 1xDSBØresund, 1xS-tog og 3xMetro, alle gange ved blot fremvisning af mit rejsekort, som at gå gennem tolden med lukket pas. Den ene gang i metroen kom der dog efterfølgende en anden steward hen og scannede mit rejsekort, så indtil nu havde den ene bøde bedre kunne betale sig end at tjekke ind hver gang...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten