DSB: Nu kan IC4-togsæt kobles sammen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB: Nu kan IC4-togsæt kobles sammen

DSB er ved at testkøre sammenkoblede IC4-tog på strækningen mellem Vojens og Tinglev. Og ifølge DSB-direktør Søren Eriksen forventer statsbanerne, at de sammenkoblede togsæt kan være godkendt til at køre med kunder i løbet af 3. kvartal.

Netop den manglende godkendelse til sammenkoblet togdrift mellem landsdelene har været årsag til, at DSB indtil videre har været tvunget til at lade IC4-toget køre som enkeltkørende togsæt mellem landsdelene.

Det har betydet, at DSB ikke har kunnet erstatte IC3-togsættene med de leverede IC4-togsæt på de travle afgange mellem landsdelene, hvor det har været nødvendigt at koble flere togsæt sammen. De leverede IC4-togsæt har derfor kørt på mindre travle afgange samt på den nye non-stop forbindelse mellem København og Århus.

Ansaldobreda og DSB indgik i slutningen af 2009 en tillægsaftale om opgradering af togcomputeren, der vil gøre det muligt at koble op til fem IC4-tog sammen.

17 togsæt i Danmark

DSB råder foreløbig over 17 IC4-tog i Danmark. De 14 er individuelt opbyggede togsæt i den foreløbige udgave, kaldet NT++, som benyttes i den daglige drift. De sidste 3 er typegodkendte sæt i den endelige udgave, kaldet MPTO.

De tre typegodkendte IC4-tog benyttes hovedsageligt til de testkørsler, der skal til for at få lov til at køre med kunder i sammenkoblede togsæt.

Herudover råder Ansaldobreda i Danmark over yderligere tre serieproducerede og typegodkendte IC4-tog, som er ved at blive gjort klar til overtagelse.

Fra 1.800 til 183 fejl - pr. togsæt

DSB har set et markant fald i antallet af tekniske fejl på de nyleverede serieproducerede typegodkendte togsæt. På det seneste serieproducerede sæt som Ansaldobreda sendte fra Italien, var der 183 fejl, mod op til 1.800 fejl på de første individuelt opbyggede sæt.

I alt skal Ansaldobreda levere 83 IC4- og 23 IC2-tog til DSB inden udgangen af 3. kvartal 2012.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Wish Me Luck
as You Wave
me Goodbye.
cheerio -
here I Go -
on My Way.

wish Me Luck
as You Wave
me Goodbye.
not A Tear -
but A Cheer -
make It Gay.

give Me
a Smile
i Can Keep
for A While
in My Heart
while I'm Away.

till We Meet
once Again -
you And I
wish Me Luck
as You Wave
me Goodbye

Med tak for lån til Vera Lynn

  • 0
  • 0

Nu har jeg efterhånden været med IC4 et par gange og må sige at jeg ikke er imponeret!
Der er meget højere støjniveau fra motorer og formodentlig hjulstøj end i IC3-togene, sæderne er ikke nær så gode og kan næsten ikke lænes tilbage. Ja og så forstår jeg ikke hvorfor der skal være så god mulighed for at træde ned imellem toget og perronen?! Og hvis man ender i den forkerte halvdel af toget kommer salgsvognen ikke komme frem da der i mange af togene ikke er en virksom lift til at flytte den forbi "flex-zonen".
Det eneste gode jeg kan komme på er at man slipper for at høre på folk der sidder og råber i deres telefoner under hele turen...

At togene så samtidig blev så forsinkede at de nærmest er forældede før de kommer på skinnerne er så noget helt andet!
Hvad med at man bare indsætter IC4 på lokalbanerne hvor forsinkelserne, når de bryder sammen, kan begrænses til en enkelt togforsinkelse og så lader IC3-togene forblive på landsdelstrafikken? Det ville jeg personligt foretrække! Så kan man altid annullere de nye regionaltog DSB har bestilt og prøve igen med et nyt togsystem til landsdelstrafikken.

  • 0
  • 0

Er den der åbent erkender at jeg gerne så at hele IC4 projektet var blevet skrottet til fordel for elektrificering af hele banenettet. Så man kan købe hylde varer. At Tyskerne har langt bedere tog i det de har lokomotivtrukne vogne med styrevogne, så man undgår motorstøj er så en anden sag. Men ønsker virkelig den komfort som DB tilbyder, frem for stålormenes støj og rystelser.

  • 0
  • 0

er ikke muligt at benytte her i toget? dette havde vi ikke med i udbuds materialet da det knap nok var opfundet på daværende tidspunkt??
STJERNE kommentar fra DSB, har de hugget toget ud af Granit.

  • 0
  • 0

Jeg så for kort tid siden (jan 2010) et IC4 starte fra Hovedbanegården, og jeg undrede mig grumme over, at der skulle stå en "Perronmanager" ved hver dør og holde øje med et eller andet. Ingen andre togtyper har brug for "Perronmanagers" for at kunne starte. Er der stadig graverende problemer ?

  • 0
  • 0

Carsten mit bud vil være at det er deres KBH <-> Århus tur hvor der er krav om man har bestilt plads billet og de derfor har kontrollør ved hver dør når man stiger på. Erindre i hvert fald ikke der har været en ved hver dør de gange jeg har set dem holde/køre på OBC.

Men ellers er jeg helt enig med Morten om at IC3 er sjovere at køre i end IC4

  • 0
  • 0

Et lille skridt for menneskeheden, et meget stort skridt for DSB. Desværre øger det nok sandsynligheden for at vi med vold og magt skal have de sidste 70 togsæt leveret og rulle rundt de næste mange år, suk.

Er der nogen, som er begejstrede for toget udover DSBs ledelse (som næppe kører med det) ? Jeg er ikke stødt på dem.

  • 0
  • 0

Jeg tror at den Islandske vulkanstøvsky, der lammede luftfarten en lille uge, har lært os noget om hvor sårbare flyene er.

Er det så ikke på tide at vi tør tænke på et reelt alternativ til fly? F.eks. et ultra-højhastighedstog (500+++ km/t) til både gods og passagerer, på linier der - i første omgang - binder hele EU sammen, og forhåbentlig senere også forbinder Europa med Asien?

MVH
Jan - der stadig gerne flyver, men tænker mit

  • 0
  • 0

Jeg hører til dem der glæder sig over udsigten til langt om længe at få IC4 i en stand, så de kan bruges i landsdelstrafikken.
Jeg glæder mig til at vi kommer af med MR-togene.
Jeg glæder mig til, at vi får større kapacitet i togene i myldretiden, hvor der i dag er stående passagerer het fra Købehavn til den anden side af Odense. Måske endda kapacitet nok til at droppe restriktionerne mod af bruge landsdelsafgangene til lokaltrafik mellem Kbh. og Roskilde.
Jeg glæder mig over, at vi kan få flere afgange mellem landsdelene, selvom den store udvidelse nok må vente til en ny bane fjerner flaskehalsen mellem Kh og Ringsted.
Jeg havde foretrukket at vi havde fået elektrificeret resten banenettet, så man kunne have investeret i el-tog, men det har folketinget valgt ikke at gøre før signalerne er skiftet, og den beslutning ændres næppe af endnu et år med IC4-problemer.
Hvad komfort angår, har jeg nu mange gange kørt med IC4 non-stop, og for mig virker det fuldt på højde med IC3, blot nyere. Trods alle forlydender, har Internet virket upåklageligt på alle de afgange, jeg har været med, og min mobil har også fungeret uden problemer.

  • 0
  • 0