DSB mister 13 togsæt fra trafikken mellem Danmark og Tyskland
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB mister 13 togsæt fra trafikken mellem Danmark og Tyskland

DSB's materieludfordring bliver nu skærpet yderligere, da de 13 ICE-TD-togsæt, der dækker en stor del af trafikken mellem Danmark og Tyskland, udgår med køreplansskiftet i december 2016. Dermed skal DSB ud at finde omkring 2.500 daglige siddepladser for at erstatte det tomrum, de tyskejede tog vil efterlade i den internationale trafik - enten i form af nyt materiel eller omrokering af det eksisterende materiel.

DSB har leaset togene af Deutsche Bahn siden 2007, og da tyskerne har valgt at opsige kontrakten, vil de 13 togsæt altså fra slutningen af 2016 ophøre med at fragte passagerer på blandt andet strækningerne København-Hamborg og Aarhus-Hamborg. Parterne var ellers for nylig blevet enige om en forlængelse af lejeforholdet, men det bliver altså ikke tilfældet.

Deutsche Bahn skal også have tilbudt DSB at købe de 13 tog, hvilket DSB har afvist.

Læs også: DSB halter stadig efter IC4-planen

Kontraktopsigelsen kom først frem i det britiske jernbanemagasin International Railway Journal, der dog ikke angiver nogen kilder. DSB bekræfter, at de oplysninger, der gengives i det britiske medie ikke er ukorrekte, men afviser at kommentere på sagen med henvisning til en aftale med Deutsche Bahn om, at tyskerne skal besvare alle spørgsmål om kontrakten.

Dermed vil DSB ikke på nuværende tidspunkt svare på, om kontraktopsigelsen kommer til at betyde, at man nedlægger visse ruter mellem Tyskland og Danmark, om man vil erhverve nyt materiel til ruterne, eller om man vil forsøge at dække siddepladserne med eksisterende materiel.

Deutsche Bahn har ikke besvaret Ingeniørens henvendelser, men den tyske jernbaneoperatør bekræfter over for Flensburger Tageblatt, at lejeaftalen ophører.

Deutsche Bahn er ligesom DSB sparsomme med oplysningerne, men en talsmand oplyser til den tyske avis, at man arbejder sammen med DSB om at finde en alternativ måde at facilitere effektiv transport mellem de danske og tyske byer på.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

.... kunne DSB vel holde op med at køre til Tyskland, det giver næppe overskud!

men der er vel så lige det problem at pendlere, til Næstved, Vordingborg og Nykøbing F, også mister nogle tog. Nå, det vil blive højt prioriteret, ministeren skal vælges her!

  • 1
  • 8

kunne DSB vel holde op med at køre til Tyskland, det giver næppe overskud!

@ Klaus Jørgensen

DSB har kun overskud på S-togs strækningen Valby-Hellerup, alle andre strækninger giver underskud.

Kilde: http://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/...

Det interessante for samfundet er dog, om samfundsøkonomien er positiv.

Strækningen til Rødby er en af dem som giver brølende driftsunderskud. Men den strækning får med Femern-forbindelsen en helt ny rolle, hvor godstogene kommer til at bidrage gevaldigt til forbedring af driftsøkonomien i strækningen som helhed, så det giver næppe mening at nedlægge den på nuværende tidspunkt. Den er i øvrigt ved at blive forberedt til dobbeltspor og elektrificering, det skal betales af indtægter fra Femernforbindelsen.

  • 8
  • 1

Hvorfor går man ikke til en privat udbyder ?
Der findes jo flere i Europa som leaser tog materiel ud !
Så lidt dumme undskyldninger fra DSB igen !
De skulle lease alt i fremtiden, så er de fri for selv at stå for indkøb, for det har vi jo set at de ikke magter

  • 2
  • 8

Det lyder jo også fint når man ikke kender prisen! Men prisen er sikkert urealistisk høj idet DB udnytter at DSB er helt i knæ mht. materiel. Det er "pistol politik" fra DBs side. De gjorde det samme da kontrakten skulle forlænges på dobbeltdækkertogene og her føjede DSB sig og købte relativt dyrt det brugte. Men det var alligevel den rigtige beslutning, da man ellers skulle skære rigtigt meget i togbetjeningen. Læren er, at det er "dyrt at være fattig" på materiel og der mangler (ordentligt) dieselmateriel i hele Europa.

  • 8
  • 0

@Karsten
1. Hvem?
2. Hvilke?
3. Hvad mener du - DSB har jo netop lejet (=lease) materiel fra DB og det som nu pr. dec.16 stopper?!

Hvis du mener at vi burde udlicitere det hele til en operatør (materiel og betjening), så ja, tror det er den eneste løsning nu?!

  • 7
  • 0

Ultimo 2016 er Esbjergstrækningen elektrificeret. Det må frigive en tilsvarende dieselkapacitet. Og iøvrigt kan IC4 vel køre dobbeltkoblet til den tid.
Hvis det skal skaffes yderligere kapacitet fra 2016 skal det være el-tog.

  • 4
  • 0

DSB købte, iflg. Ing.dk, 2013 46 dobbeltdækkervognene af leasing firmaet Railpool og tidligere under "Gode Tog Til Alle" købte DSB, iflg. BUSINESS.dk 2012 42 dobbeltdækkervogne fra Porterbrook. Det var altså ikke fra hverken Deutsche Bahn eller Bombardier direkte, men igennem private leasingfirmaer. Vognene blev sat ind på Nordvestbanen og Sydbanen.

Ovenstående lejeaftale er derimod mellem DSB og Deutsche Bahn (DB) forstår jeg på Ing.dk.

  • 2
  • 0

Sidste nattog kørte i December 2014. Trist at se den epoke afsluttet, men der var ingen mulighed for at konkurrere med tidlige morgenfly på hverken pris eller andet - specielt ikke med den ringe koordinering mellem de Europæiske jernbaner.

  • 6
  • 0

Når man ser på revisionsdatoerne på ICE togenes vognsider, kan man umiddelbart regne ud, at de 13 togsæt udløber for revision i løbet af 2016-2017. Da togsættene stadig skal revideres med det inaktive tilting system ( kurvestyring) for ikke at skulle godkendes som et "nyt" tog, er en revision temmelig dyr.
Det forlyder på vandrørene, at det er uenighed om den regning, der fører til lejemålets ophør. DSB skulle være tilbudt togene forholdsvist billigt, men revisionen gør togene ret dyre - og samtidig er der høje driftsomkostninger ved togtypen i forvejen.

  • 7
  • 0

El til Esbjerg løser ikke noget. Der kommer ingen nye tog, bare fordi infrastrukturen er klar. El tog til Esbjerg vil være tog, der tages fra regionaltrafikken på Sjælland. Dieseltogene der frigives kommer så til Sjælland. Enkelte dobbeltdækkertog vil fremover blive kørt med de gamle el lokomotiver istedet for de gamle diesellokomotiver, men siddepladser kommer der ikke flere af.

Det er en almindelig misforståelse, at IC4 giver de siddepladser vi mangler. Alle hidtidige vækstscenarier fra ministeriet og styrelse nævner, at selv med alle 83 bestilte IC4 i fuld drift, vil der mangle siddepladser i takt med indvielserne af nye baner og elektrificering i 2016 til 2020. Derefter bliver manglen blot endnu større. Det har reelt i flere år handlet om supplement til IC4 og ikke alternativer til IC4, men det er som om, DSB ser alle ikke-IC4 muligheder som trusler til deres egen eksistens...

Det er muligt at lease diesel (og el) lokomotiver, personvogne og regionale dieseltogsæt, der kunne frigive IC3 og IR4 til landsdelstrafikken.

  • 5
  • 0

De tog virker umiddelbart glimrende, i hvert fald set fra passagerersæderne, som vel er de vigtigste pladser...?


Ifølge kilden der linkes til i artiklen er grunden til at DB ikke vil lease dem ud længere, at de er blevet for dyre at vedligeholde og desuden står foran en større renovering. Så umiddelbart er de nok ikke så glimrende længere.
http://www.railjournal.com/index.php/rolli...

Increasing maintenance costs combined with the need for a heavy overhaul are believed to be behind DB's decision to cease leasing the trains.

DSB har vist hverken resurser, plads eller know-how til at påtage sig ansvaret for et nyt IC2+IC4 "eventyr" med renovering og vedligeholdelse af endnu en togtype på egen hånd. De har mere end rigeligt at gøre med IC2+IC4, en opgave de aldrig nogen sinde skulle have indvilliget i at overtaget fra AnsaldoBreda. Der er vel efterhånden ikke plads til at stille flere tog i banegraven (grav er et meget passende ord her, da det mest af alt minder om en togkirkegård eller toghospice) ved værkstedet i Aarhus med alle de IC4 der holder plantet der og nu er en del af banearealet desuden inddraget til letbanen og dens tilhørende nye værksted/parkering/hovedbygning i banegraven.

  • 9
  • 2

Der bliver frigivet 12 Siemens Desiro dieseltogsæt, når Aarhus Nærbane (Odder-Grenaa) bliver til en del af Aarhus Letbane som indvides primo 2017 med 26 nye 750 VDC elektriske letbanetog af typerne Stadler Variobahn [80 km/t] og Stadler Tango [100 km/t].
Desiro skal næppe køre helt til Hamborg og Berlin, da de har en tophastighed på 120 km/t, men de bliver vel en del af en eller anden form for DSB togrokade, så lidt hjælper det vel DSBs togmangel, dog ikke meget.

https://da.wikipedia.org/wiki/Aarhus_Nærbane

Trafikforliget i juni 2012 mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti indebar en bevilling på 140 mio. kr. til 4 ekstra Desiro-togsæt foruden de 8, Grenaabanen havde i forvejen. Efter den planlagte elektrificering af hele strækningen Odder-Grenaa kan disse dieseltog anvendes andre steder.[4]

http://trm.dk/~/media/Files/Publication/20...

Region Midtjylland anvender i dag ca. 40 år gamle Y-tog på Odderbanen og ønsker derfor at
indsætte nye moderne Desirotog på strækningen. Når letbanen i Århus står færdig i 2016 skal
strækningen betjenes med letbanetog.

DSB betjener Grenaabanen med Desirotog. Parterne er enige om, at der bør skabes samdrift mellem
Grenaabanen og Odderbanen, således at Odderbanen kan betjenes med nye tog frem til letbanen
åbner i 2016.

Parterne er derfor enige om, at staten indkøber 4 nye Desirotog, som vederlagsfrit stilles til rådighed
til Region Midtjylland frem til letbanen åbner. Når letbanen åbner kan materiellet anvendes på
andre strækninger.

  • 4
  • 0

Taget fra et indlæg på Jernbanen.dk:

Ifølge flere kilder kommer der følgende ændringer allerede fra december i år:
-Ingen ICE til/fra Aarhus
-Ingen direkte forbindelse til/fra Berlin
-Ingen direkte IC København-Flensburg
-Direkte IC hver anden time Aalborg-Flensburg og hver anden time Aalborg-København.

  • 6
  • 0

De gjorde det samme da kontrakten skulle forlænges på dobbeltdækkertogene og her føjede DSB sig og købte relativt dyrt det brugte. Men det var alligevel den rigtige beslutning, da man ellers skulle skære rigtigt meget i togbetjeningen

He he! Ja, det er skægt som historien gentager sig.

Transportministeren måtte bide i det sure æble og købe ti år gamle dobbeltdækkervogne til nyprisen. Trods pendlerne ikke synes særligt godt om dem.

På samme måde som Lars Løkke som sundhedsminister måtte sende patienter som stod på venteliste på privathospital til overpris, simpelthen for at "stoppe blødningen".

Begge ministre fra hver sin politiske lejr er blevet kritiseret for deres handlinger, hvilket ikke er helt fair, da situationen gjorde det nødvendigt at hælde penge ud af vinduet.

Det samme kan blive gældende i denne sag, med mindre DSB fortsat lægger alle deres æg i samme kurv, og satser på IC4 toget kan halte sig igennem fra december 2016 til 2021 (2022-2024) hvor Femernforbindelsen forhåbentligt åbner og sydbanen er elektrificeret.

  • 0
  • 1

Da man i sin tid byggede dem, ventede man sig mere af dem. De blev hurtigt taget ud af drift på grund af høje driftomkostninger. På grund af forskellige afgifter på Diesel fandt de deres vej til Danmark.

Men selve konceptet om at køre 200 km/t med et dieseltog lykkedes heller ikke så godt for DB og vi ved fra IC4 skandalen at det teknologisk nok er uløseligt.

Så var der de nye regler for dieselmotorer. Hvor meget forurener de tyske tog?

Den bedste løsning er at få smidt nogle master op og det i en fart så man kan få frigivet dieseltog fra de elektrificerede strækninger. Så må man købe en lille test-serie af nogle el-tog. Svenskerne købte X40 samtidig med at vi bestilte IC4. Man sidder ikke for godt i dem, men de kører og da de er i 2 etager kan de anvendes steder hvor perronerne ikke er så lange. Blot en ide.

  • 5
  • 1

Men selve konceptet om at køre 200 km/t med et dieseltog lykkedes heller ikke så godt for DB og vi ved fra IC4 skandalen at det teknologisk nok er uløseligt.

Det vil British Rail (samt diverse arvtagere efter privatisering og opsplitning) nok undres over at høre, da de siden ca 1975 har kørt 200 km/t med deres dieseldrevne High Speed Trrains - som strengt taget ikke er togsæt men fast sammenkoblede sæt af ca 11 vogne og 2 lokomotiver

  • 6
  • 0

Men selve konceptet om at køre 200 km/t med et dieseltog lykkedes heller ikke så godt for DB og vi ved fra IC4 skandalen at det teknologisk nok er uløseligt.


Sludder, problemet er ikke hastigheden for ICE-TD men deres tilt-teknink som har været deaktiveret i den periode toget har kørt til/fra Danmark, det næste er så at toget er meget tørstigt, faktisk var en af de sjove ting i forbindelse med indsættelsen af toget til/fra København at toget skulle tankes i Danmark grundet afgiftsstrukturen.

I øvrigt så har UK fået leveret tog der kan kører 200 km/t samtidigt med DB og DSB's fejlslagne projekter:
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_...
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_...

  • 3
  • 1

De "fire nye desirotog" er reelt fire af DSBs 12 leasede tog, der anvendtes på Vestfyn og Svendborgbanen. Der er altså ikke anskaffet nye tog for at køre med Desiro på Odderbanen. De fire tog som staten har købt til regionen, har staten købt af DSB.

Tilsvarende er forliget om ti ekstra dobbeltdækkervogne endt med een vogn, der aldrig er sat i drift.

Forliget om 15 nye eltogsæt endte med køb af de dobbeltdækkervogne, som man allerede lejede.

Dobbeltdækkervognene er ikke købt til nyprisen, men et sted mellem 50 og 75% af nyprisen. Plus så leasingomkostningerne indtil de blev købt. Hvor meget man kunne have sparet ved at købe i første omgang, er en anden sag.

Men der er altså ikke kommet nyt materiel ud af anstrengelserne, selv om de politiske aftaler har været om netop dette

  • 2
  • 0

Ultimo 2016 er Esbjergstrækningen elektrificeret. Det må frigive en tilsvarende dieselkapacitet.


Mere end tilsvarende.

Toget fra København til Esbjerg er dieseldrevet på grund af de ikke-elektrificerede sidste 50-60 km på strækningen Esbjerg-Lunderskov.

Så når man får elektrificeret Esbjerg-Lunderskov, får man også frigjort dieseltog fra strækningen København-Lunderskov.

Så er der regionaltoget fra Esbjerg. Det kører lige nu til Århus og kan derfor ikke umiddelbart ændres til el. Men i den tid, jeg har kørt på strækningen, har regionalruten vekslet lidt mellem at hedde Esbjerg-Århus og Esbjerg-Fredericia. Så mon ikke man kunne finde på at gå tilbage til Esbjerg-Fredericia for også her at få frigivet nogle dieseltog?

Altsammen naturligvis under forudsætning af, at der anskaffes den nødvendige mængde eltog til at erstatte dieseltogene på de omtalte ruter. Ellers kan det jo være lige meget, om de tog, der mangler, ville have kørt på diesel eller el.

  • 4
  • 0

Der bliver netop ikke anskaffet nye eltog til Esbjerg-løbene.

Man indsætter IC4 på Nordvestbanen.

Dobbeltdækkervognene fra Nordvestbanen indsættes i stedet i de lokale Ringsted-tog med de 6 ny-renoverede EA-lokomotiver som trækkraft.

Dette frigør nogle IR4-sæt, som så kan indsættes i Sønderborg/Esbjerg løbene.

Så det er faktisk bare én stor rokade, som allerede har ført til forringelser på Nordvestbanen, fordi IC4-togene kun har halvt så meget kapacitet som dobbeltdækkerne.

  • 4
  • 0

Forringelser, ja, det må man sige og det bliver kun værre og værre:

http://www.facebook.com/pendlerklub

PS: En dobbeltdækker togstamme har typisk 6 vogne a ca. 100 = ca. 600 og IC4 har ca. 200 siddepladser, det er et STORT PROBLEM!

Helt enig. Det er et stort problem, og det løses forhåbentlig af at IC4 får mulighed for at køre dobbeltkoblet fra sommeren 2015. Det har vi også brug for på Århus-København strækningen. Så længe IC4 ikke kan kobles sammen, er de kun til begrænset nytte.
Et alternativ kunne være at indsætte hyppigere forbindelser Kalundborg-Holbæk-Roskilde med omstigning i Roskilde.

Problemet har dog ikke emget med ICE-TD tilbageleveringen at gøre. Det sker jo først i slutningen af 2016.

  • 1
  • 0

Man indsætter IC4 på Nordvestbanen.

Dobbeltdækkervognene fra Nordvestbanen indsættes i stedet i de lokale Ringsted-tog med de 6 ny-renoverede EA-lokomotiver som trækkraft.


Denne rokade betyder, at DSB i højere grad at anvender el-tog på de allerede elektrificerede strækningner. Rigtig godt. Jo færre af de gamle diesellokomotiver jo bedre, særligt fordi de kører gennem København.
Men den sker jo før elektrificeringen af Esbjergstrækningen i 2016, og derfor må det stadig gælde, at denne elektrificering frigør dieselmateriel og øger behovet for el-materiel. Og derfor er køb af ICE-TD eller forlængelse af lejemålet ikke det rigtige svar på kapacitetsproblemerne til den tid.

  • 0
  • 0

...der var så stort et had i DSB mod lokomotivtrukne togstammer, havde vi haft 20 stk. EA-lokomotiver idag, i stedet for de sølle 6. Gad vide om nogen i DSB fortryder - bare en lille smule?

  • 4
  • 0

Forringelser, ja, det må man sige og det bliver kun værre og værre:

http://www.facebook.com/pendlerklub

PS: En dobbeltdækker togstamme har typisk 6 vogne a ca. 100 = ca. 600 og IC4 har ca. 200 siddepladser, det er et STORT PROBLEM!


DSB har i dag offentliggjort IC4 statusrapport for maj
http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/ic4-...

I den er der en ny indsættelsesplan for IC4, der viser at næste trafikudvidelse er en trafikudvidelse på Nordvestbanen og skal ske i august 2015. Så der er håb for pendlerne her.
Det fremgår også, at der skal indsættes flere IC4 i Intercity-drift og på Sydbanen i december 2016 i forbindelse med udfasningen af ICE-TD.
Alt sker i forventning om at IC4 kan køre sammenkoblet fra august 2015. Det er bekymrende, at ansøgningen herom ikke blev indsendt i maj, som senest planlagt, men nu er udskudt til 'medio juni'. Gad vist, om det sker i juni.

  • 0
  • 0

@Christian Halgreen

I den er der en ny indsættelsesplan for IC4, der viser at næste trafikudvidelse er en trafikudvidelse på Nordvestbanen og skal ske i august 2015. Så der er håb for pendlerne her.

Håb om hvad for pendlerne på Nordvestbanen - køre koblet?

De skal som minimum kunne køre multible 3 for at have samme kapacitet som 1 dobbeltdækker togstamme?!

Skulle IC4 multible 3 mod al forventning lykkedes er perronerne for korte og skal forlænges?!

Så det håb som du nævner skulle være for pendlerne på Nordvestbanen er svært at se?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten