DSB måtte igen opgive at køre med sammenkoblede IC4-tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB måtte igen opgive at køre med sammenkoblede IC4-tog

Det blev alligevel ikke muligt at sammenkoble IC4-togsættene tids nok til den nye DSB-køreplan, K15, der trådte i kraft i søndags.

Målet om at køre med sammenkoblede togsæt kræver ny software til IC4-togets computersystem, TCMS (Train Computer and Monitoring System). Opgraderingen blev forsinket, da DSB tidligere på året fandt en fejl i den nye software, der kunne blokere for gateway-kommunikationen mellem de sammenkoblede togsæt. Problemet er kendt som 'dødt tog'.

DSB: Vi afventer Trafikstyrelsen

Løsningen er nu fundet, udviklet, testet og har været gennem assessorbehandling, skriver DSB i sin seneste statusrapport om IC4 fra november. Og DSB oplyste samme måned til Ingeniøren, at man med al sandsynlighed ville have koblingsparate tog fra starten af den nye køreplan. Men sådan blev det altså ikke, oplyser DSB nu.

Læs også: Her er DSB-planen, der skal sikre 74 IC4-sæt i 2019

DSB oplyser også, at man nu afventer Trafikstyrelsens godkendelse af den nye software. DSB tager tilsvarende i sin seneste statusrapport det forbehold, at 'godkendelsesprocessen kan strække sig over lidt længere tid' end til den nye køreplans start.

Trafikstyrelsen: Vi afventer DSB

Men Trafikstyrelsen oplyser i dag til Ingeniøren, at man ganske rigtigt har modtaget anmodningen om at godkende den nye softwareopdatering, men at styrelsen stadig ikke har modtaget den nødvendige rapport fra DSB efter at have rykket for den to gange.

Læs også: IC4-rapport: Risiko for flere koblingsproblemer

'Vi mangler stadig assessment-rapporten om dødt tog. Den har vi efterspurgt 2. oktober og igen 3. december. Før vi modtager den, kan vi ikke godkende. Når vi har alt, hvad vi skal bruge, forventer vi at kunne behandle sagen på mellem to og syv arbejdsdage,' skriver Trafikstyrelsens presseenhed i en e-mail til Ingeniøren.

Ny rapport i februar

Ingeniøren har bedt DSB om svar på, hvorfor rapporten endnu ikke er sendt til Trafikstyrelsen. Som svar skriver Steen Schougaard Christensen, direktør i DSB Vedligehold, at problemet med dødt tog behandles i en særskilt rapport, som DSB forventer at have i februar.

'For så vidt angår dødt tog, er det aftalt med Trafikstyrelsen, at denne problemstilling behandles af en særlig sagkyndig i forbindelse med ny typegodkendelse for IC4 til Multibel tre kørsel (tre sammenkoblede togsæt, red.), således at der sker en samlet vurdering af softwarepakke 3+ (software til sammenkobling af tre togsæt, red.), BCU-software (til bremsekontrolenheden, red.) og vedligeholdelsesoptimering,' skriver han.

Læs også: IC4-rapport: Også motorerne er ramt af omfattende fejl

'Når den særlige sagkyndige har udarbejdet rapport med henblik på den ny typegodkendelse fra Trafikstyrelsen, vil IC4 kunne køre i drift med tre sammenkoblede togsæt. Det er DSB’s forhåbning at den særlige sagkyndige kan have afsluttet sit arbejde i løbet af februar,' skriver Steen Schougaard Christensen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kommer altså et tidspunkt, hvor man slet ikke længere skal overveje det tekniske, men udelukkende indse, at der er givet chancer nok for at få problemerne løst, og så skal man i stedet straks stoppe og udstille problemerne og de deltagende beslutningstager - til skræk og advarsel for fremtidige udygtigheder.

Der er ingen mulighed for at det tog kan bidrage på nogen samlet set positiv og økonomisk måde.

Lars :)

  • 5
  • 1

I november - mens Prose undersøger realismen i DSBs plan for at få et rimeligt tog ud af IC4 - melder man ud, at man forventer at kunne køre sammenkoblede fra midten af december.
Når Prose rapporten så er kommet frem, så afventer man 'pludselig' en rapport, der kommer til februar, og allerede nu forsinker den tidsplan, som Prose har sagt god for.

Hvor længe har DSB vidst, at den tidsplan som de selv satte Prose til at undersøge, ikke ville holde?

  • 4
  • 0

DSB har 33 ME og 6 EA lokomotiver, der kan køre med dobbeltdækkervogne. Samtidig har et politisk flertal i ejerkredsen besluttet at give DSB 12-13 nye el lokomotiver (som DSB dog ikke rigtig synes at have gjort noget forsøg på at realisere). Altså ialt 51-52 lokomotiver.
DSB har kun 25 vognsæt med dobbeltdækkere. Køb 26 nye dobbeltdækkersæt eks 5 vogne (ca 500 siddepladser) og brug dem. I takt med elektrificering udskiftes ME med nye el lokomotiver.
Så skal der senere anskaffes nye el togsæt til fjerntrafikken, men det skal der jo alligevel.

  • 3
  • 1

Dengang der var gået kuk i stemmesløjfen på de små stationer uden bro eller tunnel.

Damen sagde "Der kommer ikke spor tog"..... i stedet for "Gå ikke over sporet, der kommer tog".

  • 1
  • 1

Hvor længe har DSB vidst, at den tidsplan som de selv satte Prose til at undersøge, ikke ville holde?

DSB har vel blot benytte samme fremgangsmåde, som ved Atkins rapporten, hvor man bevist tilbageholdte oplysninger, så IC4-projektet så mere pænt ud end det var tilfældet - noget tyder på at Prose har været udsat for det samme.

Prose skriver selv, at de ikke har foretaget 'selvstændige tekniske undersøgelse', man har altså bygget en rapport på hvad DSB har ønsket - og ikke ønsket - at fortælle. Det lader dog til, at DSB endnu en gang får 'snøret' folketinget og får flere penge til deres legetøjstog.

I bedste fald vil IC4 være færdig i 2019 - hvilket kun er 19 år siden det blev bestilt i 2000 - nitten år.

  • 5
  • 1

Det koster skam ikke fem mia, at købe 100-150 nye dobbeltdækkervogne. Et højt bud er 15 mio pr vogn - baseret på at tyske DB betaler omkring 12 mio pr vogn for dem de får frem til 2018.
Leveringen kan efter EU udbud klares til 2018 , altså før IC4 er i nærheden af det ret uambitiøse niveau, som DSB stiler efter i 2019.
Både Siemens, Skoda, PESA og bombardier bygger dobbeltdækkervogne, og har meldt, at de kan levere på 36-42 måneder inkl godkendelser. Nogle af dem ned til 24 måneder.
Pengene kan tages fra de midler, der i forvejen er reserveret til materiel anskaffelser i DSBs budget. Eller man kan tage de ekstra 300 mio om året, som de borgerlige ville spare, men som den nuværende regering 'hælder i IC4' hullet, og øremærke dem til siddepladser.

  • 1
  • 0

Det koster skam ikke fem mia, at købe 100-150 nye dobbeltdækkervogne. Et højt bud er 15 mio pr vogn - baseret på at tyske DB betaler omkring 12 mio pr vogn for dem de får frem til 2018.
Leveringen kan efter EU udbud klares til 2018 , altså før IC4 er i nærheden af det ret uambitiøse niveau, som DSB stiler efter i 2019.

For 12 millioner kan man købe 4 halvtredspersoners busser med flysæder kaffemaskine og internet adgang imorgen med indbygget lokomotiv.
Når skinnerne sælges som skrot bliver der endda penge tilovers efter asfaltering.
Mine skattepenge misbruges groft af togfolket.

  • 0
  • 1

er inde på, hvis DSB tilbageholder information for de ekspert undersøgelser, så er de vel ikke det papir værd de er trykt på. Specielt ikke hvis to uafhængige, kan få to forskellige konklusioner.

Er bossernes bonus, mon bundet op, hvor mange ekstra penge de kan trække ud af statskassen ?

  • 0
  • 0