Det blev alligevel ikke muligt at sammenkoble IC4-togsættene tids nok til den nye DSB-køreplan, K15, der trådte i kraft i søndags.
Målet om at køre med sammenkoblede togsæt kræver ny software til IC4-togets computersystem, TCMS (Train Computer and Monitoring System). Opgraderingen blev forsinket, da DSB tidligere på året fandt en fejl i den nye software, der kunne blokere for gateway-kommunikationen mellem de sammenkoblede togsæt. Problemet er kendt som 'dødt tog'.
DSB: Vi afventer Trafikstyrelsen
Løsningen er nu fundet, udviklet, testet og har været gennem assessorbehandling, skriver DSB i sin seneste statusrapport om IC4 fra november. Og DSB oplyste samme måned til Ingeniøren, at man med al sandsynlighed ville have koblingsparate tog fra starten af den nye køreplan. Men sådan blev det altså ikke, oplyser DSB nu.
Læs også: Her er DSB-planen, der skal sikre 74 IC4-sæt i 2019
DSB oplyser også, at man nu afventer Trafikstyrelsens godkendelse af den nye software. DSB tager tilsvarende i sin seneste statusrapport det forbehold, at 'godkendelsesprocessen kan strække sig over lidt længere tid' end til den nye køreplans start.
Trafikstyrelsen: Vi afventer DSB
Men Trafikstyrelsen oplyser i dag til Ingeniøren, at man ganske rigtigt har modtaget anmodningen om at godkende den nye softwareopdatering, men at styrelsen stadig ikke har modtaget den nødvendige rapport fra DSB efter at have rykket for den to gange.
Læs også: IC4-rapport: Risiko for flere koblingsproblemer
'Vi mangler stadig assessment-rapporten om dødt tog. Den har vi efterspurgt 2. oktober og igen 3. december. Før vi modtager den, kan vi ikke godkende. Når vi har alt, hvad vi skal bruge, forventer vi at kunne behandle sagen på mellem to og syv arbejdsdage,' skriver Trafikstyrelsens presseenhed i en e-mail til Ingeniøren.
Ny rapport i februar
Ingeniøren har bedt DSB om svar på, hvorfor rapporten endnu ikke er sendt til Trafikstyrelsen. Som svar skriver Steen Schougaard Christensen, direktør i DSB Vedligehold, at problemet med dødt tog behandles i en særskilt rapport, som DSB forventer at have i februar.
'For så vidt angår dødt tog, er det aftalt med Trafikstyrelsen, at denne problemstilling behandles af en særlig sagkyndig i forbindelse med ny typegodkendelse for IC4 til Multibel tre kørsel (tre sammenkoblede togsæt, red.), således at der sker en samlet vurdering af softwarepakke 3+ (software til sammenkobling af tre togsæt, red.), BCU-software (til bremsekontrolenheden, red.) og vedligeholdelsesoptimering,' skriver han.
Læs også: IC4-rapport: Også motorerne er ramt af omfattende fejl
'Når den særlige sagkyndige har udarbejdet rapport med henblik på den ny typegodkendelse fra Trafikstyrelsen, vil IC4 kunne køre i drift med tre sammenkoblede togsæt. Det er DSB’s forhåbning at den særlige sagkyndige kan have afsluttet sit arbejde i løbet af februar,' skriver Steen Schougaard Christensen.
