DSB må vente 280 dage på reservedele til IC4-tog

Udsigten til, at IC4-togene kan blive driftsikre nok til at erstatte de gamle IC3-tog, får sig nu endnu et skud for boven.

DSB er nu tvunget ud i en febrilsk jagt på alternative leverandører af en række vitale reservedele til de teknisk ustabile IC4-tog.

Det står nemlig nu klart, at den oprindelige IC4-producent, italienske AnsaldoBreda, allerede har problemer med at skaffe mange af de reservedele, der er helt nødvendige for at kunne holde de 83 IC4-togsæt i drift i mellem 20 og 30 år på den danske jernbane.

IC4-tog på baneterrænet i Aarhus, hvor DSB's IC4-værksted holder til. (Foto: Das Büro) Illustration: Das Büro

Driftschef: Et af de tre største issues

Derfor er den nye IC4-driftschef, Hans Jakob Sørup Jakobsen, på en intens jagt efter nye leverandører af reservedele. En opgave, som han i DSB's medarbejderblad, DSB i dag, betegner som et af 'de tre største issues' på driftschefens opgaveliste.

»Intet er helligt, og vi kigger også på alternative underleverandører, når nu den oprindelige leverandør ikke kan levere flere af de centrale reservedele,« siger Hans Jakob Sørup Jakobsen til DSB-bladet.

AnsaldoBreda mangler fortsat at levere 40 togsæt til DSB.

Et enkelt IC4-togsæt rummer cirka 10.000 forskellige, udskiftelige dele, og med nogle reservedele oplever DSB's værkstedsfolk i øjeblikket op til 280 dages leveringstid.

Problemet er imidlertid, at det efterhånden er så længe siden, at IC4-togenes komponenter blev designet og udviklet, at flere af AnsaldoBredas italienske underleverandører enten ikke længere eksisterer eller ganske enkelt har indstillet produktionen af de specifikke reservedele.

»Så det er helt essentielt, at vi får startet denne proces, selv om man ikke skal forvente, at problemet er løst lige om lidt,« påpeger Hans Jakob Sørup Jakobsen.

Han peger på, at IC4-organisationen i øjeblikket arbejder på at effektivisere 'andre systemer', så værkstedspersonalet hurtigere får en række små, men nødvendige dele her og nu.

Uklar kontrakt om reservedele

I forbindelse med det store forlig mellem AnsaldoBreda og DSB i 2009 blev AnsaldoBreda - ifølge DSB - kontraktligt forpligtet til at opretholde en produktion af reservedele til IC4-togene, mens DSB forpligtede sig til at købe som minimum for 500 millioner kroner ydelser/reservedele fra den italienske togproducent.

Ifølge Ingeniørens oplysninger er det imidlertid ikke afklaret, hvor juridisk holdbar denne kontraktlige forpligtelse egentlig er, og i hvor høj grad AnsaldoBreda juridisk set kan blive stillet til ansvar for ikke at kunne levere de nødvendige reservedele.

De 83 IC4-togsæt samt 23 IC2-togsæt skal være leveret til DSB senest ved udgangen af tredje kvartal 2012.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Enhver fornuftig driftoperatør sørger vel for at det står soleklart i aftalen om hvordan og hvor mange og ikke mindst hvor hurtigt reservedele kan levere indenfor en nærmere angivet årrække? Eller er det bare mig som tager fejl. Det er vist lidt af det samme som gælder forsvarets nuværende redningshelikoptere? Måske det bare er udtryk for de vilkår det er at som skiftende regeringer har pålagt statens forskellige "selskaber" at operere indenfor. SÅ man kan "få varen" så billigt som muligt og håbe på at der sidder nogle andre på taburetten når det skeletterne vælter ud af skabene.

  • 0
  • 0

Se nu at få solgt det skrammel, eller forær dem væk som ulandsbistand.

:)

Det synes du vel ikke selv vi vil kunne være bekendt - altså over modtageren.

  • 0
  • 0

Hvad skulle det lige hjælpe at give noget væk som vi ikke selv kan skaffe reservedele til? Skulle det være nemmere at skaffe de dele i f.eks. Kenya? Næ - affald må vi selv tage os af

  • 0
  • 0

jeg har ikke hørt noget om at kontrakten ikke kan annuleres så længe alle tog ikke er leveret. hvis dsb stadig kan få de 5,3 mia tilbage for ordren ville det være det bedste og pengene kan bruges til elektrificering

  • 0
  • 0

@Peter, Helt enig, hvis togsæt og reservedele har lange leveringstider ligesom hyppigheden for vedligehold er større. Så er det en bjørnetjeneste at forære dem væk. Hvis de ikke skrottes, så ombyg dem til rullende vandrehjem. Til skræk og advarsel, med en skamstøtte ved siden af.

  • 0
  • 0

derudad. Ovenpå skandalen med IC4 har vi så fået DSB First-farcen, der med al tydelighed viser, at transportministeren og DSB er dybt inkompetente. I øvrigt nåede vi at eksportere et IC4-togsæt til Gaddafi, før borgerkrigen brød ud i Libyen, så lidt glæde har vi da haft af dem ;)

  • 0
  • 0

Hovedpine er større end hvad 10 tons Ipremer, kodimagnyl og panodil kan klare, måske snare burde man overveje psykolog-hjælp supleret med aktiv dødshjælp som sidste udvej på alle disse kvaler som dette fut-tog efterhånden påfører det danske samfund.

Hvis jeg var læge havde jeg slukket for respiratoren og erklæret barnet død og sagt "Ressource spild" og bedt forældrene om at gå hjem og gør det om og e.v.t fået analyseret den genetiske arvemasse DNA og måske skifte enten faderen eller moderen ud.

  • 0
  • 0

Tør man håbe på, at der på baggrund af den rapport der kommer i august, endelig sker tiltag til at stoppe dette fuldstændig kuldsejlede projekt.

Med dagens oplysning omkring manglende reservedele, er der forhåbentlig ingen der længere tør stå indenfor dette togsæt som værende rygrad i DSB's persontrafik mellem landsdelene.

Hvordan vil reservedelsproblematikken ikke se ud om 10-20 år, som er levetiden for et togsæt, når den Italienske leverandør ikke engang er istand til at levere reservedele til tog som endnu ikke er færdigproduceret.

  • 0
  • 0

hvad er verdens stærkeste "knob" ? svar: en "DSB knude" ? den kan ikke løses..........

juubiiiiiii

  • 0
  • 0

83 IC4-togsæt. Åhh! herregud.

Løsningen på reservedelsproblemet kunne være: Udvælg den bedste fjerdedel, og slagt resten til reservedele. Så er der ingen ventetider, foreløbig.

  • 0
  • 0

Kanibalisering er en dyr og dårlig løsning.

For det første er det brugte dele man ender med. For det andet tager det ekstra tid at demontere dem. For det tredie må man antage at der på et tidspunkt skal monteres en ny del hvor den kanibaliserede del sad. Det koster mindst en ekstra arbejdsoperation - og de er ikke billige

  • 0
  • 0

Kanibalisering er en dyr og dårlig løsning.

For det første er det brugte dele man ender med. For det andet tager det ekstra tid at demontere dem. For det tredie må man antage at der på et tidspunkt skal monteres en ny del hvor den kanibaliserede del sad. Det koster mindst en ekstra arbejdsoperation - og de er ikke billige

hvis det er det eneste der får togene til at køre så er det da en "genial" ide

Ansaldo kunne vel betale?

  • 0
  • 0

Den første.: Kunne man ikke bare sige til Italienerne, at nu stopper vi jeres levering af IC4 sæt og så bruger/finder vi selv alternative leverandører til stumper og ibrugtagning, for derefter at få bare nogen af de 43 sæt til at rulle og som kompensation for alle vores gener leverer i lige 10 ETR 500 serie 2, da dette tog åbenbart er det eneste AnsaldoBreda kan finde ud af at producer - vil det være rimeligt ?.

AnsaldoBreda har lige p.t også store problemer i Holland med deres "Albatross V250" som skulle starte i 2004 og som stadig er under test og ikke leveret færdig endnu.

Den anden løsning.: Stoppe leveringen og kræve kompensation i form af enten penge eller modydelser til, at købe tog enten igennem deres sammenarbejdspartner Bombardier eller få noget andet brugbart materiel ?.

  • 0
  • 0

Løsningen ligger snublende nær.

Bestil de nødvendige tog hos Siemens - og send så regningen til Ansaldo.

  • 0
  • 0

Det kan da ikke være særligt brugte dele man ender med ved at kannibalisere IC4-tog. De har vel stået stille det meste af tiden. Derfor kan det heller ikke være sliddele man nu har behov for at udskifte.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten