DSB må ikke modtage erstatning fra Ansaldobreda
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB må ikke modtage erstatning fra Ansaldobreda

Når DSB modtager erstatningsbeløb fra Ansaldobreda for forsinkede IC4-tog, skal alle pengene straks sendes videre til Transportministeriet.

Det er et krav fra EU-Kommissionen for at undgå, at DSB favoriseres med statsstøtte i forhold til andre transportselskaber.

DSB bliver nemlig i forvejen kompenseret for følgerne af de forsinkede tog.

EU-Kommissionens krav kommer efter halvandet års undersøgelser af kontrakterne mellem Transportministeriet og DSB om togdrift imellem 2000 og 2014.

Kommissionen har undersøgt sagsakterne efter klager fra de konkurrerende selskaber Arriva og Connex om ulovlig statsstatte til DSB.

I lighed med flere EU-retseksperter mente de to selskaber, at de 40 millioner kroner, Transportministeriet ekstraordinært gav til DSB til at leje erstatningsmateriel for de forsinkede IC4-tog var ulovlig statsstøtte.

Men kommissionen har konstateret, at den danske stat ved at opkræve udbytte hos DSB reelt har korrigeret DSB's overskudssituation sådan, at sidstnævnte i praksis ikke har modtaget overkompensation, hedder det i en pressemeddelelse fra kommissionen.

For at sikre sig, at DSB ikke begunstiges i fremtiden, kræver kommissionen imidlertid, at Danmark ændrer kompensationssystem og indfører en tilbagebetalingsmekanisme. Dén mekanisme er baseret på indførelsen af et maksimalt indtjeningsniveau som kommissionen anser for rimeligt og på muligheden for at tilpasse indtjeningsgraden i forhold til, hvor godt DSB og andre operatører udfører deres opgave.

Dokumentation

læs pressemeddelelsen

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fyr nu bare Arriva og Connex og alle de andre. De har jo aldrig været godt for nogen! Det er da i hvert fald ikke blevet billigere at køre i tog efter de kom til og de er altid sure og misundelige over DSB. Offentlig transport er en offentlig opgave ikke en opgave for sure private selskaber, der er sure over at befolkningen får tilskud til transport. Jeg kunne forstå det hvis staten begyndte at give tilskud til f.eks. een bestemt privat aktør, men fordi staten støtter noget der kommer borgerne (og ikke sure aktionærer eller direktører i et surt privat selskab) til gode det kan man vel da ikke have ondt i røven over og i så fald må Arriva og Connex da virkelig finde sig noget andet at lave.

  • 0
  • 0

DSB har det med at glemme, at de er en inkompetent overforkælet virksomhed, som får kastet millioner af skatteyderpenge i favnen, samtidig med, at de afkræver samme skatteydere billetpenge.
Statskassen er ikke en gavebod for DSB !

Og alt peger på, at DSB's inkompetance medfører, at vi selv efter 2020 kommer til at leve med materiel-løsninger, som allerede var uddaterede for 10 år siden.
Har DSB mon overvejet om dét dér "Globaliserings-noget" er noget de kunne forsøge anvendt konstruktivt i forhold til Svenskerne, Tyskerne ???

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten