DSB lader pendlerne bumle otte år mere i ukomfortable IC4-tog

DSB lader pendlerne bumle otte år mere i ukomfortable IC4-tog

Foto: Flickr/Hugh Llewelyn

Alle udviklingsprojekter på IC4 bliver skrottet, selv om togene skal leve otte år mere på regionalstrækningerne. DSB helgarderer dog med et udbud af nye vogne.

Ikke nok med, at de danske togpendlere må leve otte år længere – frem til 2024 – med IC4-tog, der ofte bryder ned og forsinker deres rejse. Ethvert forsøg på at gøre togene mere komfortable bliver også droppet.

Det fremgår af en plan for IC4-togenes fremtid, som DSB torsdag præsenterede for Christiansborgs transportpolitikere.

Ud på regionalstrækningerne med IC4

Som ventet dropper DSB at gøre IC4 til mere end et regionaltog. Statsbanerne vil også hurtigst muligt skille sig helt af med de italienske problembørn, når hovedstrækningerne er elektrificerede, og helt nye eltog skal rulle ud på de danske skinner – men det kommer først til at ske i 2024.

Jernbaneselskabet ser dog ingen vej uden om at fortsætte med IC4 på regionalbanerne indtil da. Der er brug for de 8.000 siddepladser, som togene kan levere.

40 af de 77 togsæt, som DSB vil gøre operationelle, skal være til rådighed hver dag. Det er nødvendigt at holde resten i reserve, fordi IC4 alt for ofte bryder ned og forsinker passagererne. Det sker for hver 3.000-4.000 km, hvor planen var, at der skulle have været 9.000 km mellem nedbruddene.

Læs hele Ingeniørens fokus om IC4

DSB lover at hyre 30 procent flere håndværkere til at skrue på togene, når de brænder sammen, også om aftenen og i weekenden. Så går der ikke alt for lang tid, inden togene kan komme ud på skinnerne igen.

Slut med driftskobling og forbedret komfort

Mekanikerne får dog besked på at holde sig fra alle tiltag, som ikke handler om at øge driftsstabiliteten. DSB stopper således med det samme arbejdet med at få godkendelse til at koble fire togsæt sammen. Det bliver der alligevel ikke brug for på regionalbanerne. Også planerne om at kunne koble togene sammen og fra hinanden ved perronerne, så de ligesom IC3 kan skilles og samles under drift, skrinlægges.

Endelig opgiver DSB ethvert forsøg på at forbedre togenes komfort, selv om den har været udsat for hård kritik. Blandt andet målte rådgivervirksomheden Delta for tre år siden dobbelt så meget støj i IC4-togene som i IC3.

Læs også: Nye målinger: IC4 støjer dobbelt så meget som IC3

Mens DSB forventer at kunne lappe på de italienske togsæt de næste otte år, så erkender administrerende direktør Flemming Jensen, at der sagtens kan opstå nye fejl, som selv flere mekanikere kan få svært ved at reparere. På DSB-sprog lyder det sådan i en pressemeddelelse:

'Det er DSB’s vurdering, at der fortsat er en risiko for, at IC4-togene får mange fejl, der medfører forsinkelser, på trods af den fokuserede indsats. Dertil kommer, at der desuden kan opstå nye og endnu ukendte fejl som følge af den øgede brug af togsættene.'

Sætter indkøb af nye vogne i gang

Derfor helgarderer DSB ved at forberede indkøbet af nyt materiel, hvis alt går galt for IC4. Ganske vist er der ikke andre brugte dieseltog på markedet, som umiddelbart kan erstatte de blå italienere på de danske skinner. Derimod kan det lade sig gøre at have helt nye lokomotiver og vogne på skinnerne om nøjagtig fem år, i december 2021, vurderer DSB.

Statsbanerne har i forvejen bestilt 26 ellokomotiver til at trække dobbeltdækkervognene. De fragter i dag de sjællandske pendlere, trukket hovedsageligt af de gamle ME-lokomotiver. De sender så mange partikler ind i vognene, at det kan skade togførernes helbred.

Læs også: DSB's gamle lokomotiver sender kræftfremkaldende partikler ind til passagererne

DSB har option på yderligere 18 ellokomotiver, og først i 2019 behøver selskabet tage stilling til, om IC4 kører så ustabilt, at den option skal udnyttes.

Samtidig sætter DSB gang i et udbud af nye vogne til at spænde efter de ekstra ellokomotiver. Dermed er der om fem år en plan B, hvis IC4 på det tidspunkt skal til skrothandleren hurtigst muligt.

Allerede sidste år skrottede DSB de 23 IC2-togsæt og fem af IC4-togene.

Læs også: DSB dropper IC4 og IC2 til 673 millioner kroner

Dengang var der en lille rest af tro på bedre tider for IC4.

»Men tallene fra de løbende statusrapporter taler deres tydelige sprog: Indsatsen løfter ikke toget i en grad, hvor vi kan tro på, at vi kan nå målene,« siger Flemming Jensen i dag.

Direktør vil sætte punktum for et ulykkeligt kapitel

DSB-direktøren kalder den nye plan for IC4 for »stærk og realistisk«.

»Samtidig kan vi se en slutdato for IC4-togene i horisonten og dermed sætte et punktum for et ulykkeligt kapitel i DSB’s historie,« lyder hans forhåbning.

DSB kan i øvrigt se frem til et ordentligt regnskabsmæssigt tab. Selskabet nedskriver nemlig værdien af IC4, så den 'passer til den fremtidige brug', som det hedder i pressemeddelelsen.

Kommentarer (19)

"Hvis vi bruger flere penge og fortsætter med IC4 i en årrække, så bliver det hele lidt bedre - og skulle det ikke blive det, så kigger vi på en anden løsning, som mindst tager fem år at indføre".

Det virker sgu bekendt....Men så alligevel ikke helt: DSB vil nu fokusere på Regionaltrafikken. Altså den stik modsatte konklusion end Prose rapporten kom frem til. Men den rapport holdt jo heller ikke vand, ligesom de andre rapporter DSB har bestilt gennem tiderne - Materielstrategi? Nå, ja, den kom heller ikke gennem Ekstern kvalitetssikring. Hvorfor gør DSB sig egentlig den ulejlighed at skrive rapporter længere? Måske en særlig trang til at understøtte den trængte danske konsulentverden?

Statistisk set, må vi så nu forvente, at DSB til December 2018 vil komme med en ny "Endelig,endelig eksamen for IC4", hvor alt bliver bedre, bare man bruger nogle få hundrede millioner mere - og satser på IC4 i Intercity trafikken...

Jeg har læst rapporten DSB har afleveret i dag, og første indtryk er: "Den her kan da ikke være udsat for ekstern kvalitetssikring". Der er godt nok en del udokumenterede udsagn, men så forpligter det jo heller ikke så meget.

Send flere penge, så lover DSB, at de vil forberede en Plan B, som de kan aktivere om nogle år. Næ hov. Plan B har de også haft før, men denne Plan B er måske den "endelige".

Der er masser af alternativer til at komme af med IC4 indenfor de næste 3-4 år. Hvis DSB konstant ignorerer dem, så lad da andre komme med et tilbud. Det kunne måske endda være, at det var bedre...

  • 14
  • 3

Dermed er der om fem år en plan B, hvis IC4 på det tidspunkt skal til skrothandleren hurtigst muligt.

Få det dog overstået.. de 16 år er nu spildt med tro og love..

DSB's sejpineri af befolkningen er uærligt. Ingen plan ifm. IC4 har holdt.

DSB har som væsen samme gammelmands-symptomer som Skat.

  • 11
  • 4