DSB køber 67 dobbeltdækkervogne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB køber 67 dobbeltdækkervogne

Pendlerne får ikke flere pladser, men DSB får arbejdsro. Det vil være resultatet af en købsaftale, som DSB er på nippet til at indgå.

Ifølge portalen udbudsvagten.dk vil DSB indgå en aftale om at købe 67 dobbeltdækkervogne, som selskabet leaser i dag. Transportminister Magnus Heunicke (S) sagde for nogle dage siden, at DSB inden for nogle uger ville indgå en aftale om et togkøb på 1,2 mia. kr. Men hverken han, Transportministeriet eller DSB vil i dag sige noget om ordren – ud over at de bekræfter oplysningerne på portalen.

Dokumentet på udbudsvagten.dk er en såkaldt profylaksebekendtgørelse, som fortæller omverdenen, at DSB har til hensigt at købe togvognene. Ved at offentliggøre intentionen og derefter holde en ti dages standstillperiode kan DSB sikrer sig imod, at ordren senere kan blive underkendt efter klager fra andre potentielle leverandører.

Med købet af 67 dobbeltdækkervogne sikrer DSB, at pendlernes forhold ikke bliver yderligere forværret, selvom det kommer til at tage endnu længere tid at få IC4-togene til at køre i landsdelstrafikken, end det forventes på nuværende tidspunkt. På sigt kan der imidlertid opstå et problem med, hvad der skal trække dobbeltdækkerne. I dag klarer 32 gamle diesellokomotiver opgaven, men trods levetidsforlængelser kan de ikke blive ved evigt. DSB har også seks ellokomotiver, som bliver renoveret til at kunne klare opgaven. Men det er ikke nok. Illustration: René Strandbygaard

Læs også: Minister i kovending: Dropper 1.200 ekstra togsæder på Sjælland

DSB skulle mellem 2016 og 2017 have leveret dobbeltdækkervognene tilbage til det i Luxembourg hjemmehørende leasingselskab Ascendos Rail Leasing. Planen var, at IC4-togene på det tidspunkt kunne indsættes i landsdelstrafikken og at de IC3-tog, der i dag kører mellem landets store byer, i stedet kunne indsættes i den østdanske lokaltrafik. Men det har længe været erkendt, at IC4-togene næppe bliver klar til at erstatte IC3-togene, så DSB har undersøgt forskellige muligheder for at kunne fortsætte med dobbeltdækkervognene.

Med købet af dobbeltdækkervognene sikrer DSB sig, at yderligere forsinkelser af IC4-togene ikke vil forværre pendlernes forhold. Omvendt giver købet ingen udsigt til bedre plads på de fyldte morgen- og eftermiddagsafgange. Og der er heller ingen garantier for, at der vil blive gjort noget ved de indvendinger, som pendlerne har haft mod vognene.

Læs også: Regionaltog forgifter passagererne med farlige dieselpartikler

Dobbeltdækkervognene har nemlig været kritiseret for dårlig komfort, og for at der mangler elstik og bordplads, så man kan arbejde i toget. Desuden bliver passagererne udsat for mange ultrafine partikler, fordi vognene i dag trækkes af gamle ME-diesellokomotiver. Det sidste problem bliver imidlertid delvist afhjulpet af, at nogle af dobbeltdækkervognene fremover skal trækkes af ellokomotiver (EA), som Folketinget har bevilget 50 mio. kr. til at renovere. Hovedparten af afgangene skal dog fortsat trækkes af de gamle diesellokomotiver, hvoraf nogle dog har fået sat filter på skorstenen.

Læs også: Katalysator skal fjerne skadelige partikler i danske regionaltog

Skal der skaffes flere pladser, kan en af mulighederne være at købe nye øresundstog. Det vil frigøre materiel fra Kystbanen, som vil kunne indsættes på strækningen mellem København og Esbjerg, hvor der i dag kører IC3-tog. Dermed kan IC3-togene indsættes i den sjællandske lokaltrafik. Forhandlingerne mellem DSB og Transportministeriet på den ene side og Bombardier, der leverer øresundstogene, på den anden var egentlig brudt sammen, fordi DSB og Transportministeriet var utilfredse med Bombardiers pris. Men efter at Bombardier i Ingeniøren forsikrede, at de kunne skære endnu mere af prisen, har Transportministeriet nu indbudt Bombardier til fornyede forhandlinger.

Læs også: Bombardier kommer med nyt slagtilbud på øresundstog

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vognene løser desværre ikke problemet med stående passagerer - tvært imod. Sæderne er så elendige i de vogne, at folk hellere står end at sidde!
Man kunne håbe på en ombygning, når nu man kommer til at eje vognene, men det er der desværre nok ikke udsigt til. Der er ellers nok at tage fat på, og når man nu skal køre med dem de næste 40 år, kunne man jo lige så godt opgradere dem med det samme.

  • 6
  • 4

...for Staten får enorme beløb ind i skatter. De har bare ikke lyst til at bruge dem på lønslaver der skal på arbejde, så hellere bygge en fin motorvej et sted i Afrika, 'integrere' tusinde indvandrere, eller sende pengene ud ad landet til CO2 afgifter.

Vi kunne LET elektrificere hele tognettet og få Verdens flotteste tog med borde til at arbejde og gratis internet og super komfort. Men vi VIL ikke som nation. Vi vil hellere uendelige forhandlinger med Bombardier om pris, endeløse forsinkelser på forbedringer, strandede projekter.

  • 10
  • 21

Udlejningsfirmaet DER levede højt på at udleje TV-apparater, som folk betalte flere gange kontantprisen for, men til sidst kunne købe fri til et mindre beløb.

DSB lejer dobbeltdækkere i en halv snes år, for adskillige gange kontantprisen, for til sidst at lade staten købe dem til nær nyprisen.

Flot.

  • 9
  • 3

DSB lejer dobbeltdækkere i en halv snes år, for adskillige gange kontantprisen, for til sidst at lade staten købe dem til nær nyprisen.

DSB har aldrig været præget af det store økonomiske overblik, for ellers var man vel ikke endt i den økonomiske spændetrøje pga. meget høj gæld.

Historien med dobbeltdækkerne skyldes i høj grad at man overvurderede sine egne evner i forbindelse med IC4 skandalen. Havde DSB været mere realistiske mht. dette stykke Italienske isenkram, så havde man allerede for 10 år siden købt dobbeltdækkerne og havde sparet mange penge på den konto - men DSB ville ikke tabe ansigt ved at købe af vognene, idet det ville blive set som en indrømmelse af at IC4 var et dårligt indkøb.

  • 9
  • 2

Yep - udlejningsfirmaerne (der har været flere gennem tiden) griner hele vejen til banken.....

Faktisk er købet en smart bogføringsøvelse.
Staten betaler for vognene - dermed øges DSB i forvejen voldsomme gæld ikke.
Da DSB samtidig slipper for at betale leje, så spares en post på regnskabet.
Vedligehold har DSB hele tiden selv hængt på, så ingen ændring der.

Og ja - de vogne skulle være købt for 6-8 år siden.
Dog foregik der dengang et politisk spil om udlicitering af strækninger og med reglerne på området, så er det bedst at bruge lejet materiel (for at drille andre, som ønsker at overtage kørslen). Det er også værd at have med i bagtankerne når hele det grumsede billede bedømmes.

  • 8
  • 0

DSB har dog en særlig evne til at anvende materiel i anden sammenhæng end det var tiltænkt. Disse dobbeltdækkertog fra Bombardier kører over det halve Europa som lokaltog i og omkring store metropoler. Sæderne er med vilje lavet hårde og lidt ubekvemme. Det gør dem mere holdbare over for den stærke slitage af passagerer der kommer og går hvert femte minut. Desuden, eftersom næsten ingen passagerer bliver i toget mere end 20 minutter er der ikke noget videre behov for bløde sæder.

Dertil kan man så føje, at de næsten overalt kører på fuldt elektrificerede strækninger, så der er masser af elektricitet til at drive aircondition, varmelegemer, osv. I Centraleuropa ser man faktisk - til disse landes ros - meget få dieselektriske lokomotiver.

  • 7
  • 1

Da det er staten der bevilliger penge til DSB, og tager overskuddet fra DSB, så er det staten der laver noget der er ret dårlig virksomhedsledelse.

DSB havde allerede ved købet af IC4 og IC2 brug for dobbeltdækker materiale. Men desværre var der en politik om at man ikke ville have vogne og lokomotiver. Et koncept, der ellers er billigere, når man bruger automatkoblinger og/eller styrevogne.

  • 8
  • 0

Kan ikke helt se problemet.
Jeg har på udlandsrejser de senere år bemærket at de samme vogne (eller nære søstre) kan findes mellem Hamburg-Rostock og Berlin-Rostock.
Nedenfor findes en lille hastig sammeligning af disse regionalbaner og 2 danske strækninger.
Hamburg - Rostock - rejsetid 2 timer, 26 min
Berlin - Rostock - rejsetid 2 timer, 38 min.
København H - Kalundborg - 1.26 - 1.52 (lidt efter forbindelse)
København - Nykøbing F - 1.26 - 1.48 (igen lidt efter forbindelse).
Ergo, så kan man i udlandet "score" omkring en hel time MERE i disse forfærdelige vogne......
Er det så DB, som misbruger udstyret?
Næ, forklaringen er nærmere at DSB i mange år opretholdt et rimeligt højt niveau (og fik utak herfor) og nu har vi så fået hvad alle ønsker sig; nemlig europæisk standard materiel så IC4-ligende tilstande undgås.
Glade er økonomerne, men passagerene er lidt mere mellemfornøjende.
Et klassisk dilemma, som kan diskuteres længe.

  • 9
  • 1

Næ, forklaringen er nærmere at DSB i mange år opretholdt et rimeligt højt niveau (og fik utak herfor) og nu har vi så fået hvad alle ønsker sig; nemlig europæisk standard materiel så IC4-ligende tilstande undgås.

Et andet aspekt til en mulig forklaring er nok, at vi danskere er opdraget til at være gode, kritiske borgere i et samfund holdt sammen af utilfredshed.

Selv har jeg kun mødt tyske dobbeltdækkervogne i regionaltog på strækninger som Altona - Neumünster og Düsseldorf - Dortmund. Jeg husker dem ikke som specielt ubehagelige.

  • 6
  • 0

Prøv med et grundkursus i makroøkonomi


Jeg har arbejdet med udviklingsbistand i 8 år og boet i Mellemøsten, Asien, Afrika og Frankrig, Belgien, Tyskland, UK. Jeg taler fransk, tysk, russisk, malaj og en del arabisk. Jeg har en Master i international udvikling fra UK udover min civilingeniørgrad. Hvor har du dit udsyn fra?

Sjovt nok argumenterer du slet ikke, du rakker bare hånligt ned. Man kan fint være velinformeret og mene at vi slet ikke bør give udviklingsbistand. Man kan fint være et åbent, internationalt orienteret menneske og være mod indvandring. Man kan fint bekymre sig om menneskeheden og mene at klimapolitik og CO2 kvoter er spild af tid.

  • 10
  • 6

DSB har nok droppet planen om "gode tog til alle", og satser på den mere realiserbare plan "gamle tog til alle".

Indtil det kommer el til Kalundborg omkring 2022 og Sydbanen omkring 2021 skal vi altså trækkes med ME lokomotiverne fra dengang Anker Jørgensen var statsminister og IC3 togene, designet i midtfirserne og valgt da de var tilpasset længden på Storebæltsfærgerne.

Endnu en årrække med dårlig komfort og dieselos.

Mit spørgsmål: ME lokomotiverne har allerede mange skavanker og nedbrud. Vil de blive flere eller færre når de over 30 år gamle lokomotiver skal fortsætte driften i yderligere 10 års tid?

Hvis svaret er "flere nedbrud", kan man så overhoved tale om en løsning?

Få nu den elektrificering i gang på Sjælland, så vi kan få nye EL tog.

  • 3
  • 0

Hvorfra ved du at passagerer vælger at stå fremfor at sidde i DD-vognene - jeg pendler selv på nordvestbanen og mindes ikke dette problem, men på hvilken strækning er dette et problem?

Omkr. elektrificering, så er planerne lagt og DD-vognene "virker" også med el-lokomotiver!

  • 1
  • 1

Jeg kan huske de gamle røde vogne (Bn?), med en gang i den ene side, og kupeer på den anden med typisk 6 pladser. En dejlig privat kupe i fred og ro, selv om der kunne være 5 andre. En fin vogn til hyggesnak (og film: Fængslende feriedage)
Jeg nød at køre med dem, det var som at rejse (og det var det også, der var jo beregnet til landsdækkende trafik, selv om de siden kørte regionaltrafik på sjælland).

I dag er togene mest for at komme hurtigst fra A til B, og jeg savner "hyggen" i vognene. Man tør jo knap hæve stemmen, de andre kan jo blive sure. For den sags skyld kigge sig omkring.

Jeg er "stresset når jeg kommer frem, hvor med de gamle vogne kunne man slappe af (psykisk) og jeg var frisk og udhvilet når jeg kom frem.
Er jeg skør, eller er verden samlet bare ved at stresse videre?

Sådan så de ud:
http://www.myveterantog.dk/toget/MYvt-mate...

Kunne jeg vælge mellem IC3/4 og et sådant gammelt tog, så ville jeg vælge det gamle.

  • 2
  • 1

Hvorfra ved du at passagerer vælger at stå fremfor at sidde i DD-vognene - jeg pendler selv på nordvestbanen og mindes ikke dette problem, men på hvilken strækning er dette et problem?


Sydbanen, som jeg selv pendler på. Selvfølgelig står folk ikke, men alle jeg snakker med, bryder sig ikke om at sidde på de sæder i længere tid af gangen. Faktisk vælger folk specifikt de afgange, der køres med andet materiel, hvorfor der er mere pres på disse, end på dem som køres med DD. Der var rama-skrig, da den travleste morgenafgang på et tidspunkt blev ændret til DD. Heldigvis blev den ændret tilbage til IC3, men dog med det forbehold at den så kun kører til København H og ikke helt til Østerport. Men folk foretrækker at skifte i København, frem for at komme frem med ondt i ryggen.
Sæderne er jo så i øvrigt også kun et af kritikpunkterne ved DD. Elendig/manglende solafskærmning, skrå borde der ikke kan arbejdes ved, dårlig benplads, få stikkontakter uden strøm halvdelen af vejen, store kupeer med meget larm til følge, toiletter man dårligt kan kante sig ind på, varmestyring der ikke virker osv.

  • 2
  • 0

Det samme på Sydbanen. Men i stor grad fordi folk vælger afgange med IC3. Hvis alle afgange var med IC3, ville belastningen af de enkelte afgange være mere ligelig, hvilket ville give flere pladser!
Så send bare jeres IC3 sydpå :-)

  • 1
  • 0

Ovenfor skriver jeg hvordan jeg bedst kan lide de gamle tog - og nu læser jeg at folk hellere vil køre med IC3 frem for DD

Interessant at folk vælger det mest behagelige / komfort (efter deres smag) frem for tidspunktet.

Men som jeg skriver, så har man det bedre når man kommer frem. Det er vel det der tæller

  • 0
  • 1

.... er det, der afgør mit valgt af afgange.
Jeg ku' aldrig drømme om at vælge en afgang ud fra, hvilket materiel den køres med.

Og det må være nogle andre DD'ere, jeg kører med på Sydbanen, for jeg oplever da bestemt ikke folk, der hellere står op end at sidde i de "hårde" sæder.

I øvrigt foretrækker jeg rent komfortmæssigt faktisk DD'ere frem for IC3, da jeg synes der er større variation af sædeopstillingerne, så det er nemmere at finde en, der passer til ens temperament og behov. I IC3 er stort set alle sæder to og to overfor hinanden stillede sæder.

Min eneste anke mod DD'erne er vel sådan set, at de ikke kan køre helt så stærkt på strækningen fra Ringsted og nordpå, som IC3'erne kan. (160 km/t vs. 180 km/t)

Men da der samtidig - på grund af straffen for forsinkelser - er lagt massivt god tid ind i alle køreplaner, bliver al sparet tid på kørestrækningerne alligevel blot ædt op af tilsvarende længere ventetid på stationerne, så den hastighedsforskel betyder reelt i praksis ingenting.

Så jeg genkender ikke påstanden, at DD'erne skulle være ildesete på Sydbanen, og personligt er jeg heller ikke enig i kritikken af komforten i dem.

  • 1
  • 0

Og det må være nogle andre DD'ere, jeg kører med på Sydbanen, for jeg oplever da bestemt ikke folk, der hellere står op end at sidde i de "hårde" sæder.

Det var naturligvis ment ironisk.

Så jeg genkender ikke påstanden, at DD'erne skulle være ildesete på Sydbanen, og personligt er jeg heller ikke enig i kritikken af komforten i dem.

Læs f.eks. pendlerformandens reaktion, da der blev købt nye dobbeltdækker vogne:
http://www.information.dk/telegram/303267

Jeg tror han har ganske god føling med pendlernes mening om materialet.

Men ok, smag og behag er forskellig, så selvfølgelig er der nogen, som bedre kan lide DD end IC3. Men jeg vil dog fastholde, at det blandt pendlerne på de længere strækninger, er et fåtal.

En ting jeg glemte at få med på listen over dårlige ting ved DD, er at det er umuligt at opretholde en mobilforbindelse i dem. I IC3 kan det lade sig gøre næsten hele vejen på Sydbanen. I DD er der ingen dækning efter Høje Taastrup. Så ud over at man ikke kan stille sin laptop på de små skæve borde, så kan man heller ikke komme på nettet. Så at arbejde de 3-4 timer man dagligt sidder i de vogne er desværre ikke muligt.

Jeg vil medgive, at det ville være rart med en anden sædeopstilling i IC3, med færre front til front pladser.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten