DSB køber Ferrari-tog for fem milliarder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB køber Ferrari-tog for fem milliarder

Italiensk togdesign i topklasse vil fra 2003 rulle rundt på de danske statsbaner, når DSB modtager de første IC4-tog fra det italienske firma Breda. Det står klart efter at DSB's bestyrelsesformand Knud Heinesen mandag underskrev en ordre på 83 dieseltog til den indenlandske fjerntrafik til en samlet pris på omkring fem milliarder kroner.

De nye tog er navngivet IC4 som udtryk for, at hver togsæt består af fire vogne, og samtidig ønsker DSB med navnet at markere en ny generation af sine tog som en form for opgradering af IC3-togene, der netop fik tallet 3 som udtryk for antallet af vogne i et togsæt.

Købet af de nye dieseltogsæt er ifølge DSB selv et afgørende skridt mod gennemførelsen af selskabets plan om "Gode Tog til Alle", der forventes gennemført i 2006 og omfatter nyt og bedre materiel, hyppigere afgange og kortere rejsetider.

Pininfarina-design

DSB har offentliggjort en række skitser for, hvordan de nye tog skal se ud.

Skitserne er udarbejdet af Breda i samarbejde med det kendte italienske designfirma Pininfarina, der er mest kendt for design af biler som Ferrari, Alfa Romeo og Peugeot. Men Pininfarina har før designet tog - blandt andet Intercity-tog til Schweiz, som netop er taget i brug.

Skitserne skal nu omdannes til rigtige tegninger i samarbejde med DSB Design. Målet er, at de nye tog skal kombinere italiensk og skandinavisk designtradition, siger DSB's designchef Pia Bech Mathiesen.

  • Det betyder, at vi skal føre den skandinaviske tradition for ægthed i materialerne sammen med en italiensk stylingtradition, som vi slet ikke er vant til i Danmark, siger hun.

Ægtheden vil give sig udslag i, at sæder i læderlook og plastic malet som træ under alle omstændigheder ikke kommer til at optræde i de danske tog.

Tidsplanen for designarbejdet er, at DSB i samarbejde med Pininfarina vil have konceptet klar om tre måneder. Først efter yderligere seks måneder vil en såkaldt mock-up, der er en model i skala 1:1, være klar.

Faste førerrum

Den mest markante designændring i forhold til IC3 bliver at togsættene leveres med faste førerrum i begge ender. De spidse fronter som præger de fleste højhastighedstog i verden kommer dermed også til Danmark, og det betyder et farvel til muligheden for at passagerer kan bevæge sig frit rundt i hele toget. For fremtiden vil to togsæt af hver fire vogne blive koblet sammen, så to snuder uden mulighed for gennemgang peger mod hinanden.

  • I IC3-togene forstyrrer man en masse kunder for eksempel i business-afdelingerne ved at vandre gennem toget for at finde ledige pladser, siger Pia Bech Mathiesen.

Den vandring bliver stoppet i fremtidens tog, men til gengæld skal toget sende meddelelser til skilte på perronen om, hvor togets enkelte vogne er placeret, og hvor i toget, der er ledige pladser. På den måde skal det blive lettere at finde sin plads, når man har reserveret, og også være muligt at finde en plads, selvom man kommer i sidste øjeblik uden pladsbillet.

Leveringen af de nye tog starter i 2003, hvor DSB modtager de første tog til test. Derefter vil togene ankomme med en hastighed af cirka fire tog om måneden, oplyser DSB's adm. direktør Henrik Hassenkam, der også allerede nu kan oplyse, at der vil falde bøder til Breda, hvis ikke selskabet leverer togene til tiden.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det skulle have været så godt....

Ganske vist kan man næsten ikke tillade sig at kommentere på en 12 år gammel artikel, men denne her for god til ikke at mindes i lyset af hvad der er sket omkring IC4

med væmmelig hilsen

Jens

  • 0
  • 0

;)

Bedre sent end aldrig - for nu kan vi jo kikke i bakspejlet og se de lovende og velmenende ord vi blev narret til, at indtage med modermælks erstatningen dengang, men er vi så blevet kloger i mellemtiden ?..

  • 0
  • 0

Meget skræmmende at se togsættene skulle begynde at blive leveret i 2003 (går udfra det var i brugbar stand). 10 år efter er DTU folk blevet sat til at kigge på dem med kritiske øjne, og bedømme om de skal skrottes eller om der er håb for dem.

Ferrari'er er nogle voldsom følsomme biler, det går ofte i stykker, passr jo fint med IC4 togenes stabilitet.

Pininfarina har jo gennem tiderne tegnet nogle virkelig smukke biler. Og Peugeot kunne jo også få dem til at holde til alm. brug. Alfa'ene har jo problemer ala Ferrari'erne, men smukke og absolut sjove biler at køre.

Så hvis man kunne få en god stabil togproducent ( IKKE FRA ITALIEN TAK), så var det måske muligt at få tog til tiden fra DSB. Mon ikke tiden er til ABB eller Siemens får en ordre på nogle velfungerene tog, ledningerne kan man vel finde firmaer som magter at hænge op, de er jo overalt i resten af europa. Og så kan vindmøllerne jo drive dem når
der er vind nok :-)

Vi må så bare vænne os til togenes udseende, hellere kedelige tog til tiden, end smukke aflyste Ferrari fiasko tog .

  • 0
  • 0

DTU-folk skal efter sigende kigge "kritisk" på togene - men udfaldet er vist givet på forhånd. For det vil være karriere-mæssigt selvmord at stille sig op som Rasmus Modsat og anbefale at togene skrottes - og i dag er folk fra Folk fra DTU er antagelig tvunget til at lade karierremæssige hensyn veje tungt - ellers er det bare : yt... Det er langt mere konstruktivt at grave argumenter frem for at toget er "grundlæggende sundt" og så lige anbefale at der installerers et magnet-bremse-system, som er helt uafhængigt af togets kørecomputer - og helt uafhængigt af togets sammenkoblingsmekanisme - som antagelig aldrig kommer til at fungere efter hensigten - for at undgå de mest spektakulære uheld. Jeg er villig til et væddemål på et tusinde kroner kontant til den første, som melder sig (ikke til alle) på at udfaldet kommer til at ligge "forholdsvis tæt" på det beskrevne - så kan vi senere hen diskutere hvad "forholdsvis tæt" indebærer - for muligheden "uafgjort" eksisterer vel også.

  • 0
  • 0

"DSB køber Ferrari-tog for fem milliarder" det er godt nok noget der fanger opmærksomheden og den første tanker er "ikke nu igen" ind til man lige får læst artiklen og konstaterer at det er en reprise og dybt tragisk. Kan de ikke sælges til arabiske rigmænd. De har flere hundrede ferrarier stående som klenodier, der alligevel aldrig kommer ud at kører, og et enkelt eller 2 IC4 tog vil sikkert pynte i samlingen og på DSBs regnskab

  • 0
  • 0

Måske netop derfor at de tog absolut skulle købes dernede. Der er sikkert blevet serveret en del til indvordes og udvordes brug i forbindelse med kontrakten, og hvad pokker det var jo ikke deres penge

  • 0
  • 0

Det mest interessante er vel hvor lidt respons indlægget fik dengang, hvor var alle eksperterne henne?

Nu var Ing.dk heller ikke den mest besøgte IT-portal i datidens 33 k flex modem tidsalder hos teleselskaberne, det var mere "IN" at skrive debat i indlæg i Aviserne.

Desuden var der dengang heller ikke mange der interesserede sig for jernbanen, det blev almindelig kendt efter at elektrificeringen gik i stå i 97 og Storebæltsbroen og motorvejene skød op og skiftende transportministre vedblivende fastholdte bilismen.

Dengang stolede man desuden også alt for meget på statens dømmekraft, men det gik ned af bakke med det ene efter det andet flop af formater.
Men gudskelov opstod videns info samfundet og har nu indfundet sig på mange områder til mange nyttige debatter og formål sidenhen.

  • 0
  • 0

.. men vi kan da tage en mere
http://ing.dk/artikel/31440-ds...nere

Ja, her nævnes de famøse norske togsæt, IC4 skulle ligne.
Alstom var tæt på at få ordren, trods deres prototype i berlin. DSB mente vist ikke den kunne laves.(af Alstom). Adtranz var for dyr. Gad vide hvor "billigt" det var.

Men de tekniske detaljer glimrer med sit fravær, sikkert en produktionshemmelighed. :-)

  • 0
  • 0

hmmmm
men vi kan da tage en mere
http://ing.dk/artikel/31440-dsb-koeber-100...

Samme årgang og dermed samme begrundelse for manglende interesse.

Ja, her nævnes de famøse norske togsæt, IC4 skulle ligne.
Alstom var tæt på at få ordren, trods deres prototype i berlin. DSB mente vist ikke den kunne laves.(af Alstom). Adtranz var for dyr. Gad vide hvor "billigt" det var.

Men de tekniske detaljer glimrer med sit fravær, sikkert en produktionshemmelighed. :-)

Ja, detaljerne kom først rigtigt frem da Wikipedia blev moderne. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Puls

  • 0
  • 0

Måske var der slet ikke kommentarfelter under artiklerne dengang i år 2000? Eller måske er gamle kommentarer gået tabt ved en software opgradering af ing.dk?
Det kan jeg ikke lige huske.

  • 0
  • 0

Ferrari'er er nogle voldsom følsomme biler, det går ofte i stykker, passr jo fint med IC4 togenes stabilitet.

Måske lovede Breda DSB at togene vil være på højde med Ferrari.
DSB har så troet at der blev hentydet til designet, men Breda mente i virkeligheden at pålideligeden og prisen vil være på højde med Ferrari, som har et ret dårligt ry hvad angår pålideligehed.

Men Ferrari har trods alt nok en noget bedre samlekvalitet og pålideligehed end Breda, selv om mange Ferrarier også står parkeret i garager det meste af tiden og ikke kører mange km.

  • 0
  • 0

Hvis jeg ikke tager meget fejl, var årsagen til valget af IC4 ikke så meget togets anvendelighed og kvalitet, men i højere grad at en studehandel blev indgået mellem en daværende minister hvis navn rimer på overskriften, og italienerne. Naturligvis var en minister med et navn der rimer på Bakob Juksti ligeledes involveret i denne affære.
Efter sigende skulle italienerne i EU sammenhæng støtte øgede fiskekvoter for danske fiskere, mod at vi så til gengæld købte deres skrammeltog.

  • 0
  • 0

Hvis jeg ikke tager meget fejl, var årsagen til valget af IC4 ikke så meget togets anvendelighed og kvalitet, men i højere grad at en studehandel blev indgået mellem en daværende minister hvis navn rimer på overskriften, og italienerne. Naturligvis var en minister med et navn der rimer på Bakob Juksti ligeledes involveret i denne affære.
Efter sigende skulle italienerne i EU sammenhæng støtte øgede fiskekvoter for danske fiskere, mod at vi så til gengæld købte deres skrammeltog.

Før man vedtager at socialdemokrati er samfundsskaddlig ,bør fiskerierhvervets provenu ved denne aftale sammenlignes med udgiften til IC4.

  • 0
  • 0

Jeg græmmes over at vide at vi meget snart officielt vælger et "nyt" jager fly - Nyt fordi det gamle (stærkt opdaterede F-16 menes for dyrt at vedligholde).
og et af de "nye" er så som jeg husker det 2 år ældre end F-16 jageren, blot med nye modificeringer på, men stadig samme gammel skrog teknologi.

Lur mig om vi ikke "satser alle pengene på et ikke hylde-vare afprøvet fly" ala F-35, frem for at vælge den sikre vej, nemlig at opkøbe de F-16 jagere de andre lande afskriver renovere delene og have reservedel billigt og nok af dem til langtid...

men vi får endnu en flyvende ting som vi ikke magter at holde operationel.... som kommer til at samle støv, der ikke kan flyves af

  • 0
  • 0

Kære Troels. det går slet ikke det der.

Hvis vi køber "gamle" fly, skal vore politikere jo ikke rundt i hele verden for at blive præsenteret for noget de alligevel ikke har forstand på, så de kan sige ihhh og åhh og næhh. Dit forslag er det eneste rigtige, men det får du aldrig overbevist en politiker om

  • 0
  • 0

F-16 er da fin maskine. Jeg er sikker på at Gaddafi var svært irriteret over dem! Det er iøvrigt noget pjat at skrue op på afgifter og skatter fordi der skal penge til nye fly, hvor de gamle ikke fejler noget...

Kan man ikke vedtage ved at lov en politiker skal hæfte personligt for sådan nogle beslutninger?! Så er vi da nogenlunde sikre på de ikke drikker sig fulde og underskriver det ene og andet i stor brændert!

  • 0
  • 0

[quote]hmmmm
men vi kan da tage en mere
http://ing.dk/artikel/31440-dsb-koeber-100...

Samme årgang og dermed samme begrundelse for manglende interesse.

Ja, her nævnes de famøse norske togsæt, IC4 skulle ligne.
Alstom var tæt på at få ordren, trods deres prototype i berlin. DSB mente vist ikke den kunne laves.(af Alstom). Adtranz var for dyr. Gad vide hvor "billigt" det var.

Men de tekniske detaljer glimrer med sit fravær, sikkert en produktionshemmelighed. :-)

Ja, detaljerne kom først rigtigt frem da Wikipedia blev moderne. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Puls [/quote][/quote]

Nogen der ved hvordan det går med de to tog som blev valgt fra?

  • 0
  • 0

Husk lige navnet : Knud Heinesen. Når den nuværende trafikminister skælder ud på 10 års fejlslagen trafikpolitik. Glemmer han åbenbart hvem der skrev under på kontakten og dermed er ansvarlig for fadæsen.

  • 0
  • 0

Husk lige navnet : Knud Heinesen. Når den nuværende trafikminister skælder ud på 10 års fejlslagen trafikpolitik. Glemmer han åbenbart hvem der skrev under på kontakten og dermed er ansvarlig for fadæsen.

Lad os nu stoppe den der pegen fingre i alle mulige retninger. Vi kan ikke bruge det til noget som helst,for det skaffer ikke kapacitet til DSB og det tryller ikke de 5 Mia.tilbage i statskassen.
I bakspejlets krystalklare lys er det ingen sag at se hvad man kunne have gjort - og mange har virkeligt kloget sig.
IC4 problemerne har godt nok været større end tidligere set, men vi har før skrottet en togkomputer og sat en anden ind med ny software.
IC3 skulle oprindeligt have haft en Rovsing computer til styring. Det magtede de ikke at levere og der var ikke det IC3 ikke kunne - bl.a heller ikke koble sammen.
Det hele blev pillet ud af de tog der var leveret og erstattet med standard tog computere med ny software - og resten er historie.
Mange af de mekaniske komponenter i IC4 er hyldevarer, så på den led er toget OK. Det er integrationstesaten der fejler nu :-)

  • 0
  • 0

Husk lige navnet : Knud Heinesen. Når den nuværende trafikminister skælder ud på 10 års fejlslagen trafikpolitik. Glemmer han åbenbart hvem der skrev under på kontakten og dermed er ansvarlig for fadæsen.

Ak, de trafikministre.
Der må være flere der husker Arne Melchiors trafikbro, som han rent faktisk fik bygget ved tæt ved Nyborg bilfærgemole til en ny form for kombineret afvikling af toge og biler over bæltet.
Den blev kaldt for "Melchiors Minde" indtil den blev fjernet.

Det skete mens man for 20`nde år i træk diskuterede en fast forbindelse....båp båp.

  • 0
  • 0

[quote]Husk lige navnet : Knud Heinesen. Når den nuværende trafikminister skælder ud på 10 års fejlslagen trafikpolitik. Glemmer han åbenbart hvem der skrev under på kontakten og dermed er ansvarlig for fadæsen.

Ak, de trafikministre.
Der må være flere der husker Arne Melchiors trafikbro, som han rent faktisk fik bygget ved tæt ved Nyborg bilfærgemole til en ny form for kombineret afvikling af toge og biler over bæltet.
Den blev kaldt for "Melchiors Minde" indtil den blev fjernet.

Det skete mens man for 20`nde år i træk diskuterede en fast forbindelse....båp båp.[/quote]

Båp båp - historik?

Er du sikker på at den ikke er blevet kaldet "Bilgravs-minde"?

http://ing.dk/artikel/90945-regeringen-spi...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten