DSB klar med løsning på forurening fra forældede ME-lokomotiver
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB klar med løsning på forurening fra forældede ME-lokomotiver

Illustration: Ingeniøren

De er gamle, de ryger, lugter af diesel og udleder kræftfremkaldende partikler. Derfor får ME-lokomotiverne nu nye brændstofdyser og cylinderenheder for at få sænket udledningen af ultrafine partikler.

»Der vil stadig være partikeludledning fra lokomotiverne, men personale og passagerer vil forhåbentlig opleve, at forureningen sker i langt mindre grad,« siger Jesper Mølgard, miljøchef i DSB.

Selvom det oprindeligt var planen, at de gamle ME-lokomotiver skulle have været udskiftet i 2012, har DSB stadig 33 af dem på skinnerne.

Og i de senere år har disse gamle lokomotiver fra 1980’erne også været præget af en del skandalehistorier.

Læs også: DSB's gamle lokomotiver sender kræftfremkaldende partikler ind til passagererne

Kræftfremkaldende partikler

Ingeniøren har blandt andet beskrevet, at revneproblemer på lokomotivernes aksler har været skyld i, at samtlige ME-lokomotiver måtte tages midlertidigt ud af drift tidligere i år.

Læs også: Revner i aksler: DSB fortsætter hastetjek af ME-lokomotiver

Desuden viste en undersøgelse fra 2015 foretaget af Institut for Folkesundhed ved Københavns Universitet, at passagerer og togpersonale udsættes for kræftfremkaldende partikelforurening fra de aldrende dieselmaskiner.

De dieseldrevne ME-lokomotiver udleder ultrafine partikler, som øger risikoen for kræft og hjerte-kar-sygdomme.

Undersøgelsen fra KU viste, at togførerne kunne opleve koncentrationer på omkring 150.000 partikler pr. kubikcentimeter i løbet af en arbejdsdag. Til sammenligning er dette langt mere, end der er blevet målt ved trafikerede vejstrækninger i København.

DSB installerede i den forbindelse en katalysator på toppen af togene, som skulle opfange og reducere mængden af partikler, men belastningen fra udstødningen gjorde skade på stållegeringen, så installationen flækkede i hjørnerne.

Denne løsning er i dag droppet.

Læs også: Nye katalysatorer til storforurenende ME-lokomotiver har spillet fallit

Nye dyser og cylindre

Den nye løsning til at reducere udledningen af ultrafine partikler består i at udskifte cylinderenheder og brændstofdyser på de gamle lokomotiver.

Ifølge DSB's miljøchef, Jesper Mølgard, skal lokomotivernes nye dyser optimere dieseloliens indsprøjtning i cylinderne og på den måde forbedre forbrændingen. De nye cylindres pakninger og foringer er tættere, således at man i højere grad undgår at blande smøreolie i dieselolien til forbrænding.

»Samlet set kan vi se på målingerne, at det giver en markant reduktion. Det kan man også se, når man står på perronen, hvor røgen bliver mindre sort,« siger han.

Det nye tiltag skal sammen med tidligere løsninger sørge for, at niveauet for ultrafine partikler falder til i alt 70.000 pr. kubikcentimeter i vognene, der trækkes af ME-lokomotiverne.

Der er i øjeblikket ikke noget lovkrav om grænseværdier på området for ultrafine partikler.

Har kendt til ny løsning i flere år

De nye løsninger har været installeret og testet på et enkelt ME-lokomotiv i omkring et år. I denne periode har DSB's værksteder ikke oplevet fejl eller problemer med de nye dyser eller cylindre, lyder det fra miljøchefen.

Derfor skal løsningen nu installeres på samtlige ME-lokomotiver, og DSB forventer, at hele ME-flåden vil køre med de nye elementer ved udgangen af 2019.

Fra 2019 er der ikke langt til 2021, hvor DSB forventer, at det første ellokomotiv skal være i drift. Herefter vil de gamle ME-lokomotiver efter planen løbende blive udskiftet.

Selvom de dieseldrevne lokomotiver snart skal udskiftes og allerede skulle have været udrangeret for mange år siden, mener Jesper Mølgard, at løsningen med nye cylindre og dyser er den rigtige.

»Nu har vi brugt en hel del år på at afsøge markedet, montere og teste diverse løsninger. Så når nu vi har fundet nogle løsninger, der virker, synes vi bestemt, at de skal gennemføres,« siger han og henviser til, at der fra flere sider er kommet reaktioner på diesellokomotivernes forurening.

»Vi har løbende fået henvendelser fra personaleorganisationer, faglige organisationer og fra kunder, der synes, at det ryger for meget, og at man kan lugte dieselosen. Både inde i togene og mindst lige så meget på perronerne,« siger han.

Hvorfor kommer løsningen først nu?

»Vi har kendt til denne løsning i de seneste par år, men i første omgang var vi mere interesserede i en katalysatorløsning. Vi troede, at den var hurtigst og bedst til at løse problemet. Katalysatoren fungerede sådan set fint i forhold til at reducere partikelniveauet, men stållegeringen flækkede i hjørnerne. Den fungerede altså miljømæssigt, men kunne bare ikke holde til belastningen.«

Selvom DSB har kendt til løsningen med nye cylindre og brændstofdyser i flere år, mener Jesper Mølgard, at man har handlet hurtigt nok i forhold til problemerne med de ultrafine partikler.

»Jeg ved ikke, om vi kunne have været hurtigere. Jeg synes, at vi har været hurtige nok. Vi har hele tiden testet forskellige løsninger, som vi ville teste færdig have målt effekt på, før vi besluttede, om vi skulle fortsætte en eftersøgning eller ej.«

DSB har lavet en video, der demonstrerer forskellen på lokomotiver henholdsvis med og uden miljøforbedrende tiltag. Videoen fra DSB kan ses nedenfor.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Andre steder i verden......udskifter man hele dieselmotoren eller både dieselmotor og generator til mere moderne.

Vi skal ikke bruge diesellokomotiver efter elektrificeringen er endeligt afsluttet, forhåbentligt omkring 2026. ME-lokomotiverne har forældede motorer, rustne karosser og teknikken er forældet (ingen ERTMS). Eneste årsag til man stadig kører rundt med dem er, at vi venter på elektrificeringen.

I USA bruger de næsten udelukkende diesellokomotiver og skal også gøre det i fremtiden. En amerikansk trafikforsker udtalte at bulgarerne ville skamme sig over deres jernbane hvis den var ligeså gammeldags som den amerikanske, men det er en anden sag. Når lokomotiverne ikke længere kan svare sig at reparere, hygger man dem op i reservedele som sælges, og resten omsmeltes. Dog genbruger man hele motorblokken. Den tages ud, renses, får nye pakninger og andet, men selve motorblokken indsættes i et helt nyt lokomotiv og kører videre. Enkelte motorblokke har siddet i 3 forskellige lokomotiver og har kørt i over 60 år nu.

  • 8
  • 3

Er MX-erne ikke dieselelektriske som MY-erne? For så kan man vel give dem en elmodtager på taget og lade den køre på el uden om dieselmotoren, der hvor luftledningerne er opstillet.
vh mogens

  • 4
  • 2

Er MX-erne ikke dieselelektriske som MY-erne? For så kan man vel give dem en elmodtager på taget og lade den køre på el uden om dieselmotoren, der hvor luftledningerne er opstillet.
vh mogens

Det er dog litra ME, MX er lidt kortere end MY med ca. samme former.

I et elektrisk lokomotiv er der elektronik til at omforme de 25k V, til en spænding som banemotorene kan bruge.
Mens i et dieselelektrisk lokomotiv som ME, driver motoren en generator der leverer strøm til banemotorene.
Så hvis ME'erne skal ombygges til kørestrøm skal både dieselmotor og generator ud, så der kan monteres effektelektronik til håndtering af kørestrømmen.

  • 6
  • 0

Vi skal ikke bruge diesellokomotiver efter elektrificeringen er endeligt afsluttet, forhåbentligt omkring 2026. ME-lokomotiverne har forældede motorer, rustne karosser og teknikken er forældet (ingen ERTMS). Eneste årsag til man stadig kører rundt med dem er, at vi venter på elektrificeringen.

Kan du dokumentere at ME'ernes motorer er forældede? Hvis de vedligeholdes rigtigt kan de holdes meget effektive og der kan undgås meget udledning af partikler.

Ca. halvdelen af lokomotiverne er blevet nymalet, så vognkasserne er ikke så rustne mere. Forøvrigt har rustne vognkasser ikke nogen indflydelse på sikkerheden, hvor moderne de er, men kun æstetiske grimme.

Bare fordi at et tog ikke har ETCS indbygget, så betyder det ikke at de er forældede.
Der er lokomotiver i drift i Danmark som kun er 10 år gamle, uden ETCS. Så er de lokomotiver forældede?

  • 2
  • 3

Kan du dokumentere at ME'ernes motorer er forældede?

Fabrikanten EMD har selv opgivet ME's to-takt teknologi, og udviklet en fire-takt motor der lever op til moderne standarter, men de levere vist fortsat to-takter til mindre krævende kunder.

Bare fordi at et tog ikke har ETCS indbygget, så betyder det ikke at de er forældede.

Nej, men i Me's tilfælde er det både dieselmotor og stærkstrømselektronik der er forældet, undervognen viser tegn på slidtage, som fårårets akselbrud, vognkassen er rusten, så er der kun rammen tilbage.
Kommunikations og togstyring er noget der løbende udskiftes og opgraderes, så det er det mindste problem, når man ser bort fra bygge-boligstyrelsens dokumentationskrav.

  • 3
  • 2

"Der er i øjeblikket ikke noget lovkrav om grænseværdier på området for ultrafine partikler." Den synes jeg, de kommer lidt nemt omkring.

Jeg har i mit tidligere job for Teknologisk Institut været ude at køre i samtlige af DSBs dieseltog for at måle antallet af ultrafine partikler i passagervognene (og en del andre parametre såsom NOx, totalstøv, ...). Dette var på DSBs bestilling, og det skal siges, at jeg er overordnet positiv overfor de tiltag DSB faktisk gør på området - selv om de fleste sjældent kommer til offentlighedens skue.

En nedbringelse af antallet af ultrafine partikler (læs her dieselpartikler) til 70.000 er selvfølgelig et skridt på vejen, men der er altså et stykke endnu. H. C. Andersens Boulevard, hvilken vi alle er enige om, er en forurenet gade med dieselpartikler har i gennemsnit ca. 30.000 pertikler (vi snakker per kubikcentimeter). En faktor 2 herover er for passagerer, som sidder uforvarende i togvognene og lader sig tranportere, stadig ret højt...

/Peter

  • 6
  • 0

Vi skal ikke bruge diesellokomotiver efter elektrificeringen er endeligt afsluttet, forhåbentligt omkring 2026. ME-lokomotiverne har forældede motorer, rustne karosser og teknikken er forældet (ingen ERTMS). Eneste årsag til man stadig kører rundt med dem er, at vi venter på elektrificeringen.


Det er der så 8 år til... hvis alt ellers går efter planen (vi er trods alt i Danmark, så jeg er lidt skeptisk).

I øvrigt får vi brug for dieselloks til div. servicefunktioner (et ellok kommer ikke langt uden strøm på tråden og der er ikke rigtigt noget som kan bugsere det andet end et diesellok) men dem kan vi jo selvf. købe fra ny af.

  • 1
  • 0

På billedet over artiklen ses tydeligt et ME lokomotiv som blæser udstødningen ud i præsis samme højde som dobbeltdækkerens luftindtag på siden forrest i vognen.

Det er prisværdigt at DSB gør lokomotivet mindre forurenende, men det er utænkeligt at selv meget rent forbrændende motorers udstødning vil kunne pumpes direkte ind i hovedet på pasagerene, uden det giver væsentlige gener.

Det ville ikke undre om enkelte gik så langt som til at betegne forholdet som en skandale.
Men det er naturligvis det rene gætværk.

  • 3
  • 1

Det kan skam godt lade sig gøre at lave diesellokomotiverne rene - men her handler det jo bare om at vise at man skam gør " noget ", selv om indsatsen er det rene pjat

Hvis motoren både tilføres diesel og gas så forbrænder al dieselolien - og der bliver slet ingen sort røg ! Altså IKKE lidt mindre - men slet ingen! Teknologien er veludviklet og bruges i USA

Hvis forbrændingen er fuldstændig så bliver partiklerne så små at en katalysator og addblue kan fjerne langt det meste !

Hvorfor gør man så ikke det ??????????????????????????? Samtlige lastvogne og busser får i dag addblue for at fjerne Nox - Hvorfor ikke diesellokomotiver ?????????????????????

  • 1
  • 7

Jeg undrer mig noget over udtrykket "ultrafine partikler" i artiklen og i et par kommentarer.

At GM-EMD motorerne sviner er udenfor al tvivl. Men deres sod og partikler hører vel nærmere til i katagorien "mellemfine til grove partikler".
GM-EMDs langsomtløbende Dieselmotorer kører ikke med særlig højt indsprøjtningstryk, og forstøvningen sker med relativt store indsprøjtningsdyser.
Dette i modsætning til f.eks. moderne bilmotorer der kører med 2000 bar og meget fine dyser. Netop de producerer ultrafine partikler.

Litra MEs udstødning er nærmere ret ufarlig i sammenligning (partiklerne bliver stoppet i næsen eller trænger ikke dybt ned i mitochodrierne), men er naturligvis stærkt generende mht. lugt og os.

I sidste ende skal stinkerne naturligvis væk.

  • 5
  • 0

Hvorfor går DSB ikke over til GTL fuel, ingen partikler, biologisk nedbrydeligt samt ingen generende lugt.
Bane Danmark bruger det allerede på arbejdsmaskineri i storebælts tunnellen!

  • 3
  • 1

Ok, så Sund og Bælt.
Men et genialt brændstof, jeg bruger det selv i min båd, med en Volvo TAMD 60 marinemotor, de ældre Volvo motorer har det med; kraftig røgudvikling ved koldstart, samt ved længere sejlads under 1400 o/m, grundet turboen først arbejder over dette område. Røgudviklingen er totalt væk, sejllads i medvind er uden “gamle” generende diesel lugt.

  • 1
  • 1

Det er en rigtig god idé Mogens

Desværre lever vi i et land hvor; hvis det ikke er nyt og uafprøvet eller made in Italy, så dur det ikke.

Hvad er der galt med made in Danmark?

Det er da et luksusproblem at tog kan blive for gamle, de nye supersmarte tog bliver taget ud af drift, inden de kommer i drift.

  • 2
  • 2

“der synes, at det ryger for meget, og at man kan lugte dieselosen. “ Det her er ikke noget man “synes”. Der er tale om en miljøskandale på 20 år. Prøv at anskue det som en almindelig virksomhed med almindelige miljøkrav og krav til renere teknologi. Naboer, kunder og ansatte bliver udsat for skadelige stoffer fra en virksomhed der aldrig er blevet underkastet samme regler som alle andre på grund af vingehjul og kongekrone. På et tidspunkt bliver der kø ved håndvasken...

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten