DSB-kaos i Østjylland: 66 aflyste tog på ni dage
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB-kaos i Østjylland: 66 aflyste tog på ni dage

I løbet af de første ni dage af den ny, direkte togforbindelse mellem Odderbanen og Grenaabanen har der været 66 aflyste tog og 176 forsinkelser.

Derudover har det været en episode med et tog med retning mod Odder, der efter et stop i Aarhus kørte tilbage mod Grenaa, hvor det kom fra.

»Jeg ved godt, at der på samdriftens dag 1 faldt en større mængde sne, som påvirkede kørslen. Og jeg har fuld forståelse for sådan en "togdriftens første sygedag, men uregelmæssighederne skal jo ikke fortsætte,« siger Bent Hansen i en pressemeddelelse, ifølge Jyllands-Posten.

Bent Hansen har skrevet et brev til DSB, Midttrafik og Midtjyske Jernbaner, hvor han klager over den dårlige opstart.

»For godt en uge siden fejrede vi, at kunderne nu kan køre mellem Odder og Grenaa uden skift i Aarhus, og at DSB skulle overtage driften på Odderbanen med nye tog. Derfor skuffer det mig meget at konstatere, at opstarten langt fra har fungeret som forventet,« indleder han brevet, hvor han også beder om en statusrapport om samdriften efter den første måned.

Bent Hansen har ifølge Jyllands-Posten tidligere sagt, at samdriften mellem de to togbaner skulle give en forsmag på det århusianske letbanesystem. Samdriften koster Region Midtjylland 24 millioner kroner årligt.

Læs mere på Jyllands-Posten.dk

Kan DSB ikke gøre noget som helst rigtigt længere?

Simpel opgave, lad et tog fra Grenaa som kører til Aarhus fortsætte til Odder. Very simple. Alligevel går det galt. Fantastisk trist.

  • 0
  • 0

Hele mit liv som erhvervs aktiv har jeg været afhængig af DSB for transport til og fra arbejde... og på et tidspunkt prøvede jeg at lave et overslag for sammenlagte ventetider pga af forsinkelser og aflysninger... sammenlagt ville det være en laaang ferie, som jeg desværre måtte tilbringe på banegårdens venteværelser og restaurationer... ja DSB HAR success hvad det angår... for pendler er det et helvede !

  • 0
  • 0

Nu har ing.dk valgt at følge DSB meget tæt. Det betyder så, at flere forskellige journalister på ing.dk forsøger at hive mening ud af DSBs pressemeddelelser. Så langt så godt.

Det ville så glæde mange læsere, om I begyndte at anvende de rette betegnelser på det danske sprog om det, I skriver om. Konkret er der vel næppe forsvundet 66 tog eller 66 togsæt op i den blå luft i Jylland - den historie ville kunne gå jorden rundt - det er nok snarere tilfældet, at 66 afgange er blevet aflyst, eller måske 66 ture.

Må jeg til jeres nytårsforsæt foreslå, at journalistkollegiet tager på et kursus i mere retvisende terminologi for transportområdet. .

  • 0
  • 0

Konkret er der vel næppe forsvundet 66 tog eller 66 togsæt op i den blå luft i Jylland

Læs lige selv en gang på Terminologien.. i fagsprog hedder det faktisk ikke en afgang er aflyst, men et tog, da et to er en mænge materiel (togsæt) der fremføres under et bestemt nummer, Hvis dette nummer udgår hedder det at toget er aflyst.

At der mange andre steder er problemer med at finde rundt i det danske sprog for journalister er en anden side af sagen, men det er ofte problem med af finde rundt i Lokomotivføre og Togføre der lagt fra er det sammen.

  • 0
  • 0

At der mange andre steder er problemer med at finde rundt i det danske sprog for journalister er en anden side af sagen, men det er ofte problem med af finde rundt i Lokomotivføre og Togføre der lagt fra er det sammen

  • for ikke at nævne 'Lokomotivføre[b]r[/b] og Togføre[b]r[/b]', men vi nu er ved emnet! :)
  • 0
  • 0