DSB: Ja, der er problemer med wifi og telefoni i vores tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB: Ja, der er problemer med wifi og telefoni i vores tog

Hvis du regner med at kunne læse Ingeniørens hjemmeside på juletogturen, så er det nok en god idé at have alternative net-muligheder til det wifi-hotspot, DSB stiller kunderne i udsigt i mange togsæt.

Det sker nemlig ofte, at wifi-opkoblingen slet ikke giver adgang til internettet. Og hos DSB erkender man problemet:

»Vi har nogle performanceproblemer, hvor der ikke er kapacitet nok til alle i toget, men vi er i gang med at få testet nogle nye modemmer, der gerne skulle forbedre det. Hvis de test forløber, som vi forventer, så går vi gang med installation i starten af næste år,« siger Niklas Marschall, salg- og marketingsdirektør i DSB.

Det var meningen, at DSB's kapacitetsproblemer, hvad internet angår, skulle være blevet løst i år, men DSB's samarbejdspartner, TDC, som leverer wifi-løsningen, der giver adgang til internettet via mobilnettet, har haft problemer med at få leveret den hardware, som skal bruges til at opgradere kapaciteten, fortæller Niklas Marschall.

Døjer også med mobildækning

Ud over en udfordring med at få wifi-opkoblingen til at fungere, så kan der også være et generelt problem med at få et mobilsignal i toget - ikke bare til data, men også til tale. Det arbejder DSB dog også på at løse som et led i en langsigtet plan om online-dækning, der også skal forbedre mobilsignalet i togsættene.

»Der er simpelthen strækninger, hvor du ikke kan komme på. Det betyder, at man hverken kan bruge sin egen dataforbindelse eller tale i telefon. Det er et samarbejde mellem netværksoperatørerne og os, der skal løse det problem,« siger Niklas Marschall.

For at komme udfordringen med den generelle mobildækning til livs anvender DSB repeatere i togsættene, der videresender radiosignalerne til og fra mobilnettet.

Læs også: Nu kommer der hurtigere internet og bedre mobildækning i tog

»Vi ønsker, at alle vores kunder kan bruge tiden i toget optimalt, og vi er meget bevidste om, at det betyder rigtig meget at kunne komme online,« siger Niklas Marschall

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu har jeg kørt med tog stort set hver dag siden okt 2007, og strækningen Ringsted-Hedehusene har altid været med dårligt signal. Både hvad angår mobiltelefonsignal samt mobildata. Så hvorfor skal der gå så lang tid før DSB erkender at de har problemer? Og de skulle være et alternativ for at køre i bil!

  • 0
  • 0
  • det er den simple forklaring.

Selv en middelmådig ingeniør kunne finde ud af at lave en signalstyrkemåling ved at placere en målekuffert i et tosædet og optage styrken under kørslen.

En mere kløgtig ingeniør ville så lave en randomiseret placering af måleudstyret.

Men selvfølgelig - kræfterne er alle sat på IC4-opgaven.

  • 0
  • 0
  • det er den simple forklaring.

Selv en middelmådig ingeniør kunne finde ud af at lave en signalstyrkemåling ved at placere en målekuffert i et tosædet og optage styrken under kørslen.

En mere kløgtig ingeniør ville så lave en randomiseret placering af måleudstyret.

Men selvfølgelig - kræfterne er alle sat på IC4-opgaven.

Hvor læser du at DSB ikke har vidst eller erkendt at der kan være problemer med deres dækning. Det er ikke det at måle sig frem til problemets omfang der er spørgsmålet, men at finde en løsning.

DSB er ikke et teleselskab. De har fornuftigt nok alliereret sig med det der skulle være et af de mere professionelle selskaber på området (mens jeg aldrig ville røre TDC når det kommer til min private abonnement, så er de trods alt bedre end alternativerne, når det kommer til specialopgaver. Og ja, jeg har personlig erfaring med de relevante afdelinger hos tre af fire mobilnetværksejere) til at leverer forbindelsen og hardware i toget. Jeg har virkeligt svært ved at se hvad DSB kunne have gjort på egen hånd. Sætte mobilmaster langs jernbanen og tvinge TDC til at bruge dem?

  • 0
  • 0

Det er rigtigt at DSB ikke er et teleselskab, men de udtrykker at de vil levere et alternativ hvor de rejsende kan udnytte transporttiden ved at anvende internet og mobiltelefoni. Og så forpligter de sig også til at overholde dette, ellers skal de klart melde ud, at når man som passagerer kører i tog på visse strækninger, kan man ikke anvende ovenstående pga. at man ikke kan eller vil kommitte sig til projektet. Men det er selvfølgelig nemmere at overhøre alle der argumenterer imod og så bare lade som ingenting i en årrække indtil det bliver for pinligt.

  • 0
  • 0

Er der nogen som ved hvordan det går med installationen af disse i IC3/IR4?

Og om man har overvejet at installere lignende teknologi i de tog, hvor signalet er dårligst? Tænker på dobbeltdækkervognene som er et faradaybur på hjul. Mener undskyldningen var, at man ikke ville bruge penge på at installere det i lejede vogne, men var der ikke noget med, at man er begyndt at købe vognene?

  • 0
  • 0

det lyder at levere WIFI i et kørende tog.
Dels er der begrænset båndbredde til rådighed, der skal deles mellem passagererne, der alle laver noget forskelligt. Det skal der være styr på, altså en eller anden form for fair delen af den båndbredde der er til rådighed.
Derudover skal der leveres Internet til toget der er i bevægelse. TDC har tidligere nævnt at de benytter både Wimax og mobilt bredbånd til løsningen.
Nok ikke helt let at få en flydende overgang, når der skiftes fra mast til mast....

Men enig, det kan da sikker gøres bedre men er nok et spørgsmål om hvor mange ressourcer der bliver smidt i opgaven. Det er jo nok ikke på WIFI i toget at de tjener de store penge...

  • 0
  • 0

De kunne for min skyld nøjedes med blot at sætte repeatere op som bro imellem alm. 3G signaler ude og inde i toget. Pudsigt nok er det de ældste IC3 tog man har bedst forbindelse i på togturen til arbejde, sidder man i Bombardier dobbeltdækker eller Siemens ICE tog skal man være heldig for at fange noget net.

Hvem ialverden har iøvrigt råd til at give 29,- for 6 timers Internet, og på dén ene strækning det findes på?!

Næ hvis bare DSB ville koncentere sig i at køre tog til tiden og med nok kapacitet, så ville jeg være glad.

  • 0
  • 0

Hold da op, de rider ikke samme dag de sadler.
For flere år siden gjorde jeg opmærksom på at det nok var på høje tid at udskifte det meget dyre og antikvariske mobil-data system på toget.
ICOMERA.COM har flere års erfaring fra England og Sverige, tag også mobil telefoni og repeatere med, da toget næsten er et perfekt Farradays bur.
PS: Brug dog mere end 1 operatør, tag hele paletten med TDC, Telenor, Telia og 3 - så burde der være en stor chance for at det virker og at der er kapacitet nok.

  • 0
  • 0

DSB er ikke et teleselskab

Det er utroligt md alle de undskyldninger. Vi er blevet tudet ørerne fulde med at Danmark skal være førende med digital omstilling. Men man kan ikke engang bruge internet i et tog!

Skal skatten op, for at det kan lykkes, er det fordi Staten og DSB ikke har nok penge? Vi er selvforsynende med olie og har Verdens højeste skattetryk. Hvor bliver pengene af??!

Ved du hvad, vi bliver simpelthen som land overhalet; der er masser af lande som gider rubbe sig. Danmark bruger alle pengene på feel-good prestige projekter: vindenergi, ulandsbistand, indvandring, CO2 kvoter. Se gaderne i København, de er fulde af huller, hvordan kan det passe, at skatteyderen får så lidt ud af det selv?!?

  • 0
  • 0

Det er utroligt md alle de undskyldninger. Vi er blevet tudet ørerne fulde med at Danmark skal være førende med digital omstilling. Men man kan ikke engang bruge internet i et tog!

1: Vil du gerne have at vi spilder penge på at have DSB ansatte teleteknikere til at forsøge at gøre et bedre arbejde end det, som TDC ikke kan finde ud af?

2: Jeg skiftevis cykler og tager toget på den samme strækning dagligt, endda langs et af hovedmotorvejstrækningerne og dækningen er kun en anelse bedre i det fri end den er i toget. Hvad kan DSB overhovedet gøre ved det, søge licens til og bygge deres eget mobilnet med gratis roaming?

3: De fleste DSB er bygget uden hensyn til radiobølgers udbredelse i toget, da de er fra en tid, hvor man ikke havde forestillet sig mobiltelefoni ville få den udbredelse som det har i dag. Selv IC4 blev oprindeligt planlagt med ethernetforbindelse ved hvert sæde!

4: Jeg kan bekræfte at det er et problem, som i hvert fald DB, NSB og SJ også kæmper med, så mon det dog er DSB sammen med TDC der er unikke i deres dårlige håndtering af problemet.

Du er oppe i helt absurde proportionsforvrængninger i din post. DSB har klogeligt nok valgt at sige, at de kæmper med nok problemer og valgt at overlade løsningen til en af sværvægterne i Danmark, som ligger inde med den største viden om trådløs telekomunikation og med flere afdelinger, der ikke bestiller andet end at planlægge og installere trådløse netværk i udfordrende lokaliteter og selv de har, ligesom deres kolleger i udlandet, problemer med at knække problemet med kunders trådløse telekommunikation i tog. Og de erkender problemet som det eksisterer og vil presse yderligere på overfor deres leverandør. Det er surt når internettet hakker i toget, men det er ikke ensbetydende med at der findes en nem eller ligetil løsning på problemet og at DSB er inkompetente.

  • 0
  • 0

Hej,
Da jeg dagligt pendler mellem Næstved og København, har jeg også oplevet mange af de frustrationer det giver ikke at kunne hverken ringe, SMS'e eller benytte dataforbindelse på kortere eller længere dele af strækningerne.
Det er korrekt at der faktisk er bedre dækning i IC3 togene end i de nyere tog. Det skyldes at der i de nyere tog er metalfilm i vinduerne for at dæmpe varmen inde i kupeen på solrige dage.
Jeg har endvidere forespurgt i både Erhvervs- og Transportministerierne om hvad man vil gøre ved problemerne eftersom en stabil internetforbindelse må være et salgsargument for at få flyttet pendlerne fra bilerne og ind i togene.
Som jeg husker korrespondancen, så var DSB og de store mobiludbydere i dialog med ét af ministerierne hvor de gav håndslag på at mobildækningen langs strækningerne blev forbedret, og DSB så forbedrede dækningen i selve tog vha. repeatere. I mine øjne den optimale løsning.
Senest er det så blevet klart at man går med DSBTDC løsningen, en mellemgod løsning der ikke kan tilfredsstille alle. Sluttelig kommer den valgte løsning så ikke i dobbeltdækkertogene idet de er lejede. Og det til trods for at de fragter hoveddelen af pendlerne fra Syd- og Nordvestsjælland.
Så alt i alt: Jeg må tilslutte mig som menig pendler og uden dyb teknisk viden at nej; det er ikke godt nok!

  • 0
  • 0

Du er oppe i helt absurde proportionsforvrængninger

Anders, de kan det i de lande som vi skal konkurrere mod. Stop det ynk! Har du overhovedet rejst med tog i andre lande?

DSB er en statslig mafia; luk lortet, det kommer aldrig til at virke!

  • 0
  • 0

[quote]Du er oppe i helt absurde proportionsforvrængninger

Anders, de kan det i de lande som vi skal konkurrere mod. Stop det ynk! Har du overhovedet rejst med tog i andre lande?[/quote]

Ja, har du? Som sagt rejser jeg jævnligt med vores tre nabolandes jernbaner og har her ikke bedre dækning eller service end med DSB. Turen ind i det tidligere østtyskland fra vest imod Berlin er klart værre, men ellers er DB fuldstændig lig oplevelsen med DSB med sammenlignligt antal passagerer. SJ er som DSB, det samme med NSB (det er dog en fantastisk bedrift, landets geografi taget i betragtning)

Jeg ynker ikke, men mener at kritikken skal placeres korrekt. DSB SKAL IKKE drive televirksomhed, men sætte sin lid til den ekspertise der findes. Hvis den ikke er god nok, så er det telebranchen kritikken skal rettes imod, ikke DSB

  • 0
  • 0

Hej

Ovenstående indlæg fokuserer på problemer i togene.
Jeg har de sidste par måneder oplevet, at jeg overhovedet ikke kunne komme på internettet i S-toget (Køge - Sjælør): Billedet med 'Henter logon-siden' vare ca. halvdelen af turen og efter angivelse af brugernavn og kodeord bliver jeg, igen efter lang ventetid 'rejected'... Er det typisk eller er det bare mig der har problemet?

Mvh
Kenneth

  • 0
  • 0

Internettene virker fint i Nordjyske Jernbaners tog mellem Skagen-Frederikshavn og Hjørring-Hirtshals. De er oven i købet gratis.

De har, indrømmet, ikke lige så mange passagerer i togene, og brugen af nettet er nok også en anden, når turen højst tager omkring en halv time. Men alligevel.

  • 0
  • 0

Som sagt rejser jeg jævnligt med vores tre nabolandes jernbaner

Anders, det var ikke dem jeg mente, men lande som Sydkorea og de kinesiske storbyer. Jeg var i Soul for nylig, og man må bare sige, båndbredden i Japan, Sydkorea, Singapore og Kina (storbyer) er noget helt andet end lille DK. Asiater er helt gak med elektronik og medier, og jeg kunne video streame overalt i togene jeg tog.

  • 0
  • 0

Hos DSB indrømmer man ikke problemer, det er blevet den normale måde at håndterer pressen og offentligheden på, hvor det ustabile internet kun er et af mange problemer, man sent - alle aldrig - indrømmer.

DSB ligner mere og mere en fortælling om Kejserens nye klæder, alle kan se og opleve problemer, men DSB vil ikke anerkende dem offentlig - det er efterhånden helt pinligt at være tilskuer til.

Mht. til internet i toget, så vil det være langt bedre at indrømme der er problemer, frem for at håbe på at ingen opdager noget - så dummer er kunderne trods alt ikke :-)

  • 0
  • 0

Det er ikke kun DSB der har problemer med wifi-hotspots i togene. Arrivas wifi-hotspots har heller ikke virket halvdelen af de gange jeg har kørt med deres tog.

  • 0
  • 0

DSB er ikke et teleselskab. De har fornuftigt nok alliereret sig med det der skulle være et af de mere professionelle selskaber på området

DSB fornuftig? Havde det stået til DSB selv, havde de (stadig) haft eget teleselskab i dag.
DSB blev et teleselskab da de 13-09-2010 lancerede DSB Talk. Kun et par dage senere satte den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) dog en stopper for det eventyr. Endnu et fejlslagen DSB projekt til samlingen, som dog hurtig blev glemt da DSB Talk kun levede i offentligheden i to dage. Så det druknede hurtigt i mængden af alle de andre DSB skandaler.

http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemedd...

[b]DSB lancerer nyt mobilselskab[/b]
Fra i dag kan DSB’s kunder – og alle andre – blive kunder i mobilselskabet DSB Talk. Det vil gøre togrejsen nemmere, sjovere og mere fordelagtig. Kunderne vil fx kunne få både den nyeste trafikinformation, fri taletid og sms-billetter uden gebyr – og selvfølgelig konkurrencedygtige priser.

http://ing.dk/artikel/111988-transportmini...

[b]Transportministeren: Derfor fik jeg DSB Talk lukket[/b]
DSB fik to dage på markedet som mobilselskab, før en mystificeret transportminister fik lukket butikken. Det handler om fairplay, siger ministeren.

  • 0
  • 0

[quote]DSB er ikke et teleselskab. De har fornuftigt nok alliereret sig med det der skulle være et af de mere professionelle selskaber på området

DSB fornuftig? Havde det stået til DSB selv, havde de (stadig) haft eget teleselskab i dag.
DSB blev et teleselskab da de 13-09-2010 lancerede DSB Talk. Kun et par dage senere satte den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) dog en stopper for det eventyr. Endnu et fejlslagen DSB projekt til samlingen, som dog hurtig blev glemt da DSB Talk kun levede i offentligheden i to dage. Så det druknede hurtigt i mængden af alle de andre DSB skandaler.

http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemedd...

[b]DSB lancerer nyt mobilselskab[/b]
Fra i dag kan DSB’s kunder – og alle andre – blive kunder i mobilselskabet DSB Talk. Det vil gøre togrejsen nemmere, sjovere og mere fordelagtig. Kunderne vil fx kunne få både den nyeste trafikinformation, fri taletid og sms-billetter uden gebyr – og selvfølgelig konkurrencedygtige priser.

http://ing.dk/artikel/111988-transportmini...

[b]Transportministeren: Derfor fik jeg DSB Talk lukket[/b]
DSB fik to dage på markedet som mobilselskab, før en mystificeret transportminister fik lukket butikken. Det handler om fairplay, siger ministeren.

[/quote]

Jeg tænkte nok at den skulle komme ;)

Ja, og der er åbenbart nogen, der gerne ville, at DSB rent faktisk havde ført ideen ud i livet…

Mere alvorligt, så var DSB lige ved at blive et teleselskab lige så meget som Fakta er et mejeri. DSB havde planer om at blive et såkaldt "Light MVNO” i ultra light udgaven. Disse virtuelle teleselskaber er ikke andet end et logo, alt andet tager det rigtige teleselskab (som nogengange endda selv kan være en virtuelt service provider) sig af. DSB låner noget af sin goodwill, et særligt DSB indhold i pakken (parallelt til f.eks. Nettos konvertering af indkøb til taletid) og kan enten trække en minimal profit eller, som i Nettos tilfælde, større kundeloyalitet på “hovedproduktet”.

Mao, så ville der have været mindre teleselskab over DSB mobil end der er konferencehotel over deres 1´ loungers mødelokaler...

  • 0
  • 0

Jeg tror, at langt de fleste anklager mod DSBs netadgang henvender sig til deres markedsføring og ikke mod deres tekniske ekspertise (eller diverse licitører). Hvis man lover en sådan funktionel netadgang, så bør denne også være til stede i form af WiFi med tilstrækkelig dækning (dette har de vist fået nogenlunde styr over), få (mindre) udfald i netadgangen og tidssvarende båndbredde (her mener jeg > 14 kbps). For det er da godt nok træls at skulle vente flere minutter på at se dagens Side9-pige... ^-^

  • 0
  • 0