DSB: Ja, der er problemer med wifi og telefoni i vores tog
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB: Ja, der er problemer med wifi og telefoni i vores tog

Hvis du regner med at kunne læse Ingeniørens hjemmeside på juletogturen, så er det nok en god idé at have alternative net-muligheder til det wifi-hotspot, DSB stiller kunderne i udsigt i mange togsæt.

Det sker nemlig ofte, at wifi-opkoblingen slet ikke giver adgang til internettet. Og hos DSB erkender man problemet:

»Vi har nogle performanceproblemer, hvor der ikke er kapacitet nok til alle i toget, men vi er i gang med at få testet nogle nye modemmer, der gerne skulle forbedre det. Hvis de test forløber, som vi forventer, så går vi gang med installation i starten af næste år,« siger Niklas Marschall, salg- og marketingsdirektør i DSB.

Det var meningen, at DSB's kapacitetsproblemer, hvad internet angår, skulle være blevet løst i år, men DSB's samarbejdspartner, TDC, som leverer wifi-løsningen, der giver adgang til internettet via mobilnettet, har haft problemer med at få leveret den hardware, som skal bruges til at opgradere kapaciteten, fortæller Niklas Marschall.

Døjer også med mobildækning

Ud over en udfordring med at få wifi-opkoblingen til at fungere, så kan der også være et generelt problem med at få et mobilsignal i toget - ikke bare til data, men også til tale. Det arbejder DSB dog også på at løse som et led i en langsigtet plan om online-dækning, der også skal forbedre mobilsignalet i togsættene.

»Der er simpelthen strækninger, hvor du ikke kan komme på. Det betyder, at man hverken kan bruge sin egen dataforbindelse eller tale i telefon. Det er et samarbejde mellem netværksoperatørerne og os, der skal løse det problem,« siger Niklas Marschall.

For at komme udfordringen med den generelle mobildækning til livs anvender DSB repeatere i togsættene, der videresender radiosignalerne til og fra mobilnettet.

Læs også: Nu kommer der hurtigere internet og bedre mobildækning i tog

»Vi ønsker, at alle vores kunder kan bruge tiden i toget optimalt, og vi er meget bevidste om, at det betyder rigtig meget at kunne komme online,« siger Niklas Marschall

Kommentarer (22)

Nu har jeg kørt med tog stort set hver dag siden okt 2007, og strækningen Ringsted-Hedehusene har altid været med dårligt signal. Både hvad angår mobiltelefonsignal samt mobildata. Så hvorfor skal der gå så lang tid før DSB erkender at de har problemer? Og de skulle være et alternativ for at køre i bil!

  • 0
  • 0

  • det er den simple forklaring.

Selv en middelmådig ingeniør kunne finde ud af at lave en signalstyrkemåling ved at placere en målekuffert i et tosædet og optage styrken under kørslen.

En mere kløgtig ingeniør ville så lave en randomiseret placering af måleudstyret.

Men selvfølgelig - kræfterne er alle sat på IC4-opgaven.

  • 0
  • 0

  • det er den simple forklaring.

Selv en middelmådig ingeniør kunne finde ud af at lave en signalstyrkemåling ved at placere en målekuffert i et tosædet og optage styrken under kørslen.

En mere kløgtig ingeniør ville så lave en randomiseret placering af måleudstyret.

Men selvfølgelig - kræfterne er alle sat på IC4-opgaven.

Hvor læser du at DSB ikke har vidst eller erkendt at der kan være problemer med deres dækning. Det er ikke det at måle sig frem til problemets omfang der er spørgsmålet, men at finde en løsning.

DSB er ikke et teleselskab. De har fornuftigt nok alliereret sig med det der skulle være et af de mere professionelle selskaber på området (mens jeg aldrig ville røre TDC når det kommer til min private abonnement, så er de trods alt bedre end alternativerne, når det kommer til specialopgaver. Og ja, jeg har personlig erfaring med de relevante afdelinger hos tre af fire mobilnetværksejere) til at leverer forbindelsen og hardware i toget. Jeg har virkeligt svært ved at se hvad DSB kunne have gjort på egen hånd. Sætte mobilmaster langs jernbanen og tvinge TDC til at bruge dem?

  • 0
  • 0