DSB indsætter direkte tog mellem Århus og København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB indsætter direkte tog mellem Århus og København

Rejsetiden mellem København og Århus får et lille nøk nedad igen. DSB har besluttet at indsætte lyntog på strækningen, der tager turen uden andre stop. Derved bringes rejsetiden ned på lidt under to timer og tre kvarter.

Forbindelsen er først og fremmest rettet mod forretningsrejsende, og togene kører da også kun i morgen- og i eftermiddagstimerne. Togene er også indrettet, så 2/3 af pladserne er indrettet til rejsende på første klasse.

Første tog på den nye forbindelse forlader Københavns Hovedbanegård i morgen tidlig klokken 6.20. Første tog fra Århus vil afgå klokken 6.58 og ankommer til Københavns Hovedbanegård klokken 9.42.

»Da Storebæltsbroen åbnede i 1997, lukkede vi en flyindenrigsrute eller to, og med vores seneste tilbud lægger vi op til at stjæle endnu flere kunder fra luftfarten. Nonstop InterCityLyn-togene er et miljørigtigt alternativ med konkurrencedygtige rejsetider fra hjertet af Århus til centrum af København,« siger produktchef i DSB, Birgit Westerskov Lehrmann i en pressemeddelelse.

Der er et tillæg på 50 kroner for at rejse med Nonstop InterCityLyn-togene.

En billet mellem Århus H og Københavns Hovedbanegård koster på Standard 369 kroner, og på DSB 1' 622 kroner. De oplyste priser er inklusive en obligatorisk pladsbillet.

DSB indsætter i alt fire Nonstop InterCityLyn-tog.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Iflg DSB's hjemmesider er rejsetiderne
IC-lyn 02:51
IC-lyn-nonstop 02:42
Det giver da kun en 9 minutter hurtigere (kortere) rejse.

Skal vi sammenligne med Madrid-Barcelona (ca 600km) på 02:43. 1 minut længere end mellem København og Århus :o) til gengæld ca dobbelt så langt i km.

/niels

  • 0
  • 0

I retning mod vest nedsættes køretiden fra 2.51 til 2.42, dvs 9 minutter.
I retning mød øst nedsættes den fra 2.55 til 2.44, dvs 11 minutter.
Hvis man sammenligner gammel køretid mod øst med ny køretid mod vest kommer man op på 13 minutter.

  • 0
  • 0

Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor DSB kalder 1. klasse for:

DSB 1' = DSB 1 minut??

Er der en god forklaring, ville det ikke være mere logisk at kalde 1. klasse for:

DSB 1.

  • 0
  • 0

Jeg er ikke meget imponeret, det er både for langsom og for dyrt, og så starter de i Århus, fremfor Aalborg. At de har valgt Århus er jo nok fordi der ikke er passagerer nok fra Aalborg, men mon ikke også det er fordi at de slet ikke kan konkurrere med fly, når lufthaven ligger lidt tættere på byen og den sidste del af skinnerne er om noget i endnu dårligere stand end Århus - København.

Hvis man er i stand til at planlægge bare lidt ud i fremtiden, så er det stadig billigere med flyet, hvis man altså enten selv køre eller tager bus/metro til lufthavnen, en taxa tur ødelægger potentielt økonomien.

Jeg tog gerne toget hvis det var billigere end flyet, og bare lidt langsommere, 2 - 3 timer Aalborg - København begynder at kunne fungere, men når det både er dyrere og langsommere, så er der ikke meget fidus i toget.

  • 0
  • 0

Typisk endnu engang tænker DSB kun på københavn.
og det ikke en gang Lufthavnen.. der ville være mere ide i om de kørte direkte til Kastrup.

men lad os nu se hvor mange af dem der enlig kommer af sted, DSB har der jo med for tiden at aflyse regional tog (køres med sammen materiel) mellem Århus og Kolding pga manglede togsæt.

  • 0
  • 0

Ikke for noget, men det afbildede tog har pantograf og er derfor ikke typisk for artiklens indhold.
Det bliver spændende at se om det dieseldrevne tog kan flytte en siddeplads til København for 5,5 kg brændstof som er det en ATR 72 Flyver fra Cimber skal have.

  • 0
  • 0

Tidligere har man haft et lyntog, der kun stoppede i Høje Tåstrup og Odense. Det kunne heller ikke gå. Når det "nye" slet ikke stopper mellem KbhH og Århus uden at vinde mere end 10 min, er det en ren dødssejler.

  • 0
  • 0

Så må vi bare håbe, det får folk til at indse, hvad vi virkelig har brug for.

Det der skal til er at Århusianerne kommer ud af deres mindreværdskompleks.
London City står for en meget stor del af pengene i verden og har en egen lufthavn med ca fem gange så mange mennesker igennem som f eks Ålborgs lufthavn.
Hvis der bygges 2 km startbaner ovenover de lidt endnu eksisterende skinner på Århus banegaard,ville det virkelig gavne da fly sviner og støjer mindre end tog.

  • 0
  • 0

Når det "nye" slet ikke stopper mellem KbhH og Århus uden at vinde mere end 10 min, er det en ren dødssejler.

Lad os nu se. For rejsende fra Arrivastrækningen Viborg-Bjerringbro-Langå-Hinnerup er der f.ex. tale om en tidbesparelse på 29 minutter for morgentoget til Kbh, først og fremmest fordi ventetiden ved togskifte i Århus skæres ned.
Men derfor kan man da undre sig over, at toget kun bliver 11 minutter hurtigere. En simpel optælling i køreplanen viser, at den samlede holdetid på mellemstationerne for det almindelige lyntog er 13 minutter.

  • 0
  • 0

men lad os nu se hvor mange af dem der enlig kommer af sted, DSB har der jo med for tiden at aflyse regional tog (køres med sammen materiel) mellem Århus og Kolding pga manglede togsæt.

Det skal lige siges it ICL-togene skal køres med DSBs meget berømte IC4-tog og der indsættes ikke erstatningstog ved nedbrud. Passagerene er henvist til øvrige InterCity og InterCityLyn-tog.

Det er en meget smart måde at få folk til at glemme toget ikke kan koble. Det er meget smart at toget ikke standser på mellemstationerne, for så er DSB sikker på at der ikke kommer til at mangle pladser. Togene skal køre mandag-torsdag og om fredagen kører IC4 med regionaltog mellem Kolding og Århus. I weekenderne holder de fri.

  • 0
  • 0

Er der en smart spin doctor der prøver at opgradere IC4 togenes fallerede images, ved at gøre det til et "business" tog? Så kan man jo kamuflere at toget ikke er i stand til at koble sammen og derfor ikke kan køre i normal drift.
Håber DSB har fået styr på fejlene. Tror ikke det valgte kundesegment har samme tålmodig, som DSB's kernekunder (pøblen:) )

  • 0
  • 0

Hvis der bygges 2 km startbaner ovenover de lidt endnu eksisterende skinner på Århus banegaard,ville det virkelig gavne da fly sviner og støjer mindre end tog.

  • sjældent genialt set
  • 0
  • 0

Det nye er, at det skal bruge længere tid end de første IC-lyn, der blev indsat efter indvielsen af den faste forbindelse over Storebælt. Som nævnt stoppede de i Høje Taastrup og Odense og brugte - tada - 2 t 35 min på turen. Flere stop og kortere rejsetid = IC4 er en ommer.

Det er også lidt paradoksalt at man indretter en lounge på Odense Banegård til 1' kunder og så kører toget lige igennem. Suk.

  • 0
  • 0

Indenfor matematik anvendes '-tegnet nogle gange til at angive grader (ikke som i vinkler eller temperatur, men som 1., 2. eller 3. grad). Første grad er så angivet 1'. I stedet for at anvende gradtegnet, vel at mærke.

Det kan muligvis være der de har fået inspirationen.

  • 0
  • 0

Flere stop og kortere rejsetid = IC4 er en ommer.

Regulært vås - rejsetiden har intet med IC4 at gøre. Det er alle de regional, intercity og godstog der gør at IC4 ikke kan gøre det på de to timer som det er godkendt til.

M

  • 0
  • 0

Det er positivt at DSB forsøger at hjælpe pendlerne og nedbringer rejsetiden (også selvom vi ikke får gavn af der her i Odense).

Der er et tillæg på 50 kroner for at rejse med Nonstop InterCityLyn-togene.

Dette tillæg gælder forhåbentlig ikke passagerer med almindeligt pendlerkort, for det ville være en hån overfor pendlerne.

  • 0
  • 0

Jeg er ikke meget imponeret

Jeg benytter meget sjældent offentlig tranport grundet manglende pålidelighed. Nå men knægten er sendt på efterskole, afsted i toget fra Korsør mod Vejle, første tur med det offentlige for knægten. Hvad sker der, 10 minutters forsinkelse, bussen kører, far må betale taxi, kørsel Korsør til Vejle 420 kr., meeeeget imponerende.

Derfor er jeg ikke imponeret når man kan spare 11 minutter på en sådan tur, hvad er miljøbelastningen, sikrer man sig et fuldt tog osv.

  • 0
  • 0

[quote]Flere stop og kortere rejsetid = IC4 er en ommer.

Regulært vås - rejsetiden har intet med IC4 at gøre. Det er alle de regional, intercity og godstog der gør at IC4 ikke kan gøre det på de to timer som det er godkendt til.[/quote]
Sjovt som du har behov for at skrive vås om andres udsagn. Vi andre bruger argumenter og drager selv konklusioner, men fred med det.
Et tog kan ikke være godkendt til en rejsetid, men til en max. hastighed. Ifølge http://ing.dk/artikel/99820 er det indtil videre godkendt til 160 km/t. Ifølge tjenestekøreplanen må MG køre 180 på givne strækninger, men jeg ved ikke om det reelt er godkendt til det endnu. 200 km/t må det i hvert fald ikke køre. Så rejsetiden har bl.a. noget med IC4 at gøre.
I øvrigt er der 330 km mellem Kbh og Århus med kortere og længere hastighedsnedsættelser undervejs (Storebæltstunnellen, Lillebæltsbroen, diverse stationer og LA mm.), så de to timers rejsetid ligger altså noget ude i fremtiden.

  • 0
  • 0

Først og fremmest forstår jeg ikke, hvad dit indlæg laver i en tråd om nonstop tog?

Jeg benytter meget sjældent offentlig tranport grundet manglende pålidelighed.

Hvordan kan du vide det, når du ikke benytter det? ;-) Det kunne måske også have noget med bopæl at gøre

Nå men knægten er sendt på efterskole ... første tur med det offentlige for knægten.

15 år - og har aldrig kørt med offentlig transport før?

kørsel Korsør til Vejle 420 kr.

for hvor mange, tur/retur?

Sikrer man sig et fuldt tog osv.

Ja, ligesom de fleste, der har en bil cruiser rundt og fylder den op....[/sarcasm off]
Nej, man sælger dyre billetter til dem, som skal med på et bestemt tidspunkt og så sælger man billige billetter til de afgange, hvor der erfaringsmæssigt er få passagerer. Det kan din søn garanteret snart give undervisning i!

  • 0
  • 0

[quoteEt tog kan ikke være godkendt til en rejsetid, men til en max. hastighed. Ifølge http://ing.dk/artikel/99820 er det indtil videre godkendt til 160 km/t. Ifølge tjenestekøreplanen må MG køre 180 på givne strækninger, men jeg ved ikke om det reelt er godkendt til det endnu. 200 km/t må det i hvert fald ikke køre. Så rejsetiden har bl.a. noget med IC4 at gøre.
.[/quote]
Et par spørgsmål:
Er der nogen, der ved om IC4 er godkendt til mere end 160 km/t i dag?
Ifølge tjenestekøreplanen må non-stop toget køre 180 på strækningen Ar-Ng, men almindeligt lyn må kun køre 140 på strækningen Vj-Fa. Er der nogen, der kan forklare hvorfor?

  • 0
  • 0

MG (IC4) er endnu kun godkendt til 160km/t. at der står 180km/t. i Tjenestekøreplanen (TKV/Ø), skyldes to ting.
et man håber at få hævet godkendelse af MG til de 180km/t. og ønsker ikke at skulle til at udgive for mange rettelse til TKV/Ø
To det står DSB frit for at fremføre NonStop togne med andet matriel, eks MF (IC3), der som bekendt er godkendt til 180km/t.

Almindelige lyn stå da også til at køre 180km/t. hele vejen?
Blander du TIB og TKV sammen her?

Til Søren Lund
Ar = Århus H
Ng = Nyborg

Vj = Vejle
Fa = Fredericia

Det er DSB's Stations forkortelse, der i dag også bruges af BaneDanmark se eks.

http://www.banedanmark.dk/publ/TJK/TKVK101...
og
http://www.banedanmark.dk/publ/TJK/TKOK101...

  • 0
  • 0

Almindelige lyn stå da også til at køre 180km/t. hele vejen?
Blander du TIB og TKV sammen her?

Beklager forkortelserne. Men strækninge har så få relevante stationer, at jeg troede man med er godt kendskab til jysk geografi kan regne ud af Vj betyder vejle og ikke vestjylland.
Jeg har set forkert i TKV. Det er den modsatte vej, altså Fa-Vj, der er hastighedsbegrænsning på 140 km/t. Og det gælder også non-stop togene.
Beklager også forvirringen.

  • 0
  • 0