DSB indgår forlig med Ansaldobreda: IC4 bliver på skinnerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB indgår forlig med Ansaldobreda: IC4 bliver på skinnerne

DSB og Ansaldobreda har efter et års forhandlinger indgået en - måske endelig - aftale om leverancen af IC4- og IC2-togene. Aftalen indebærer, at de skandaleramte tog bliver på de danske skinner.

»Det har fra flere sider været nævnt, at DSB burde hæve IC4-kontrakten. Mange juridiske forhold skal være opfyldt samtidig, for at vi under den nuværende kontrakt kan hæve den, og konsekvenserne ville være både uklare, årelange og risikobetonede. Den nye aftale anerkender vores kompensationstilgodehavende og giver os utvetydig mulighed for at annullere restleverancerne, hvis der sker yderligere forsinkelse,« siger DSB's ansvarlige for IC4-programmet, Frank Olesen,i en pressemeddelelse.

Ansaldobreda er i dag forsinket med leverancen af 22 IC4-togsæt og 14 IC2-togsæt, og der er usikkerhed om den fremtidige leverance af en række vitale reservedele samt om opgradering af togcomputersoftwaren (TCMS). Derfor har DSB tilbageholdt betalinger til Ansaldobreda siden februar.

»Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter, men den ændrer ikke ved, at IC4-leverancerne har været en ulykkelig situation for alle parter,« siger Frank Olesen i pressemeddelelsen.

Aftalen giver DSB mulighed for at annullere togsæt, hvis Ansaldobreda ikke lever op til de nye leveringsfrister, henholdsvis ultimo september 2013 for IC4 og ultimo oktober 2013 for IC2.

Pressemeddelelsen slår følgende vilkår fast:

  • Aftalen giver DSB annulleringsret for de togsæt, der ikke er leveret til en bestemt dato (ultimo september 2013 for IC4 og ultimo oktober 2013 for IC2).
  • Aftalen giver DSB rettighed og mulighed for selv eller i partnerskab at tage ansvaret for videreudviklingen af TCMS-systemet.
  • Aftalen indeholder køb af en række vitale ydelser/rettigheder/værktøjer bl.a. ekstra boggier.
  • DSB overtager fra Ansaldobreda aftalen med DSB Vedligehold om at opgradere resten af NT-togsættene. Overtagelsen ændrer ikke ved det forhold, at fastprisaftalen har været tabsgivende for DSB Vedligehold.
  • Ansaldobreda anerkender DSB's kompensationstilgodehavende på 550 mio. kr.
  • Rabataftalen på 500 mio. kr. (hvoraf ca. 200 mio. kr. er udnyttet) forlænges til ultimo september 2013.

Ingeniøren følger op på aftalens konsekvenser.

Dokumentation

Læs pressemeddelelse fra DSB

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

…Og AB har leveret de sidste IC4 tog. Eller det vil sige de har leveret noget der ligner IC4 tog, men med hundredevis af fejl, herunder halvdelen nye.

Hvad så? Er aftalen opfyldt eller misvedligeholdt? Kan DSB nægte at modtage de fejlbehæftede tog og opsige aftalen med virkning fra de sidste acceptable tog?

Før en journalist (det KUNNE være fra Ingenøren) har stillet Frank Olesen det spørgsmål og fået et KLART svar, så er det medgaranti ikke den “endelige aftale” der er indgået, som f.eks. Politiken påstår på deres hjemmeside.

  • 0
  • 0

Historien har lært os at intet, absolut intet, er endeligt med IC4, der vil med garanti dukke nye og spændende fejl op - eller features som en spin-doktor ved DSB nok vælger af kalde dem.

Endnu engang får Ansaldo lov til at leverer defekte togsæt, godtnok får DSB en kompensation men er den nok til at rette de talrige fejl - jeg tvivler.

Driftstabiliten med IC4 er stadig meget ringe, efter køreplanskiftet er brugen af IC4 - og IC2 - øget, men iflg. kilder så er antallet af afgange der køres med erstatningsmateriel også øget - IC4 er stadig ikke et stabilt tog. Måske Ingeniøren kunne bore lidt i den nuværende drftsstabilitet for IC4, og med vinterens kommen så kan den nok ikke forventes at blive bedre.

  • 0
  • 0

må være eneste håb for en løsning, lad DSB gå konkurs og lad andre byde ind på opgaverne, der er åbenbart ikke anden vej frem.. En fremtid, hvor DSB er afhængig af nogle IC4 tog, der nok aldrig kommer til at køre på skinner, ser pænt håbløst ud for selskabet og passagerne ?

  • 0
  • 0

Man kan spørge sig selv, hvorfor den slags fadæser normalt ikke forekommer i den private sektor. Svaret er vel, at vel forekommer der fejlinvesteringer, men i forretningsverdenen gælder devisen "man skal ikke smide gode penge efter de dårlige". Der kommer et tidspunkt, hvor et firmas bestyrelse siger: "Lad os erkende at dette ikke kommer til at virke. Vi afskriver vor investering". Men, men, men.... hvor et projekt bestyres af politikere, som vil genvælges, og bureaukrater, som frygter for deres karrierer, så skal der tilsyneladende aldrig trækkes en streg under nogetsomhelst?

  • 0
  • 0

at DSB får lov til at finde en ny softwareleverandør til kørecomputeren.

Kørecomputer - er det også "bremsecomputeren"?

  • 0
  • 0

Man kan spørge sig selv, hvorfor den slags fadæser normalt ikke forekommer i den private sektor.

Den eneste forskel er at man normalt ikke hörer om skandaler og fadäser i den private sektor - med mindre nogen smäkker med dören på vej ud eller firmaet skal tage så store afskrivninger at man lige så godt kan rydde alle skabene for skeletter!

Hos "det offentlige" er der i princippet offentlighed i forvaltningen og löbende aktindsigt. Derfor ser man flere skandaler i det offentlige.

PS: Regeringen arbejder på at löse problemet med "offentlighedsloven", så alting bliver bedre meget snart.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig sker der fejlinvesteringer i det private erhvervsliv. Men du hører bare aldrig om det. Pressen har ikke ret til aktindsigt -- så let er det.

Da DSB i 2004 indså, at AB ikke kunne bygge de bestilte tog, skulle ordren have været annulleret, men ledelsen havde en liberal minister i nakken, og kunne ikke undvære togene, så de forsøgte så frygtsomt at slå sig igennem med juraen. Ministeren ville ikke hjælpe -- det var nemmere at kaste skylden på DSB -- også af ideologiske grunde.

Hele affæren er et skønsomt sammensurium af dårlig kontrakt, dårlig ledelse, dårlig minister og dårlig leverandør.

Det lader til at kommentarerne ovenfor følger bedste mobbemanerer. Klyng synderen op -- skyldig eller ej.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig sker der fejlinvesteringer i det private erhvervsliv. Men du hører bare aldrig om det. Pressen har ikke ret til aktindsigt -- så let er det.

Det er nu ikke helt sandt: de store børsnoterede selskaber rapporterer jo f.eks. løbende om deres afskrivninger - inklusive indimellem af nogle hårrejsende fejlinvesteringer. (Afvigelser fra denne regel fører til skandaler som Olympus....) Det der er pinligt i sager som IC4 er, efter min opfattelse, dette endeløse sejgpineri.

  • 0
  • 0

"Aftalen giver DSB annulleringsret for de togsæt" - det lyder som om både DSB og AnsaldoBreda ønsker at minimiere antallet af IC4-tog, da begge taber penge på dem. I så fald skal der handles snart for at skaffe elektriske afløsertog for at udfylde hullet. Lad os få kandidaterne til afprøvning så passagererne kan give sin mening.

Esbjerg-Kolding (Lunderskov) er næste strækning der elektrificeres.
Indtil el når til Aarhus (og der går lang tid...) og endnu senere Aalborg, hænger vi på et begrænset antal dieseltog som skal anvendes bedst muligt. Det betyder at rejsende skal skifte i Frederecia (evt. Middelfart) mellem jyske dieselstrækninger og eltog mellem Esbjerg-København. Vi har gjort det før, så vi kan gøre det igen. Det lægger 10min til rejsetiden, men i det mindste kommer folk frem.

Den mest fremtidsrettede og fleksible løsning er nok ny buet vej/bane-bro over Vejle Fjord og ny "hurtig" (250km/t) elbane til Aarhus : http://maps.google.dk/maps/ms?msa=0&msid=2...
- vest om Horsens, øst om Skanderborg. Det er desværre også den næstdyreste løsning, kun overgået af Kattegatbroen.

IC4 bør kunne bruges som "lyn"tog (få stop) på disse strækninger, som har mindst 160km/t begrænsning, men som endnu ikke er fuldt elektrificerede :
(Hobro)-Århus-Esbjerg-Tinglev (alle kombinationer), Vordingborg-København
Se hastigheds-banekort på http://uk.bane.dk/db/filarkiv/6047/Bilag_1...
Se elektrificerings-banekort på http://www.bane.dk/db/filarkiv/6040/Bilag_...

  • 0
  • 0

må være eneste håb for en løsning, lad DSB gå konkurs og lad andre byde ind på opgaverne, der er åbenbart ikke anden vej frem.. En fremtid, hvor DSB er afhængig af nogle IC4 tog, der nok aldrig kommer til at køre på skinner, ser pænt håbløst ud for selskabet og passagerne ?

Hvilke tog vil du så foreslå, at Arriva (eller en anden operatør) skal køre med ?
Skal de overtage DSB's 30år gamle MR sæt, og de over 20år gamle IC3. Det løser jo ikke problemet. Måske de også skal overtage IC4 ?

  • 0
  • 0

For min skyld kan de fint starte med overtage DSB's eksisterende materiel, og få en forretning ud af dette, indtil der igen er penge i kassen til nye tog. Jeg føler ikke den store forskel på ic4 vs ic3 som rejsende og vil være fint tilfreds med evt. israelske ic3 tog. Arriva er jo på mærkværdig vis 3x mere effektive til at drive forretningen end DSB og der kan næppe blive råd til nye tog før man er i stand til at tjene penge.
http://www.bt.dk/politik/chok-tal-dsb-kost...

  • 0
  • 0

Hvilke tog vil du så foreslå, at Arriva (eller en anden operatør) skal køre med ?
Skal de overtage DSB's 30år gamle MR sæt, og de over 20år gamle IC3. Det løser jo ikke problemet. Måske de også skal overtage IC4 ?

MR, kan uden problem udskiftes med enden Alstroms Lint 41 eller Simens' MQ det er gjort på flere strækninger.

IR4 + ET køre vide som de er, det samme med MF (IC3) i en periode ind til det hele er under strøm.

Den manglende kapasitet finde eks i form af http://www.alstom.com/transport/products-a...
Der godt nok skal have udviklet et nyt lokomotiv til den ene ende for at kunne køre diesel men da firmaet har højhastigheds diesel lokomotiver skulle det ikke være så svært for dem at bygge dem sammen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten