DSB har modtaget det sidste tog fra Ansaldobreda
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB har modtaget det sidste tog fra Ansaldobreda

Første akt i en indtil videre 13 år lang lidelseshistorie synes at have nået sin slutning, efter at DSB torsdag kvitterede for 23 og sidste IC2-tog fra Ansaldobreda. Dermed har DSB modtaget samtlige IC2- og IC4-tog fra den italienske producent.

Toget skal næste år indsættes i regionaltrafikken på Fyn og i det sydlige Jylland. Det skriver Ritzaus Bureau.

IC2 har samme grunddesign som IC4, men er konstrueret til regionaltrafik. Hvert togsæt består af to vogne mod IC4's fire vogne pr. togsæt. IC2 blev bestilt to år senere end IC4, i november 2002, og skulle have været leveret samtidig som IC4, i 2006.

IC2 har indtil videre hovedsageligt kørt som regionaltog i Jylland. Her ses det på Vejle Station. (Foto: Leif Jørgensen/Wikipedia) Illustration: Leif Jørgensen/Wikipedia

Selvom IC2-togene har haft langt færre driftsmæssige problemer end IC4, er kun seks af dem indtil videre godkendt til at køre med passagerer. Også de sidst leverede togsæt skal forbi DSB’s værksted i Randers til en større ombygning, inden passagererne får dem at se.

Administrerende direktør i DSB Vedligehold, Steen Schougaard, fortæller til Ritzau, at alle 23 tog forventes godkendt til passagerkørsel i første kvartal i 2014. Dermed planlægger DSB at udfase de MR-tog, som for længst skulle være sendt på pension efter at have været i regionalstogsdrift siden 1978.

Læs også: Gamle MR-tog skal udfylde hullerne i køreplanen

Nok bliver IC2 ifølge Steen Schougaard meldt klar til drift allerede næste år, men samtidig gør han opmærksom på, at passagerer må forvente nogle af de samme ‘børnesygdomme’ som IC4 har. Altså forsinkelser på grund af uprøvet materiel.

IC2, som blev sat skinner første gang i efteråret 2012, har haft store problemer med driftssikkerheden tidligere. Sidste december måtte DSB aflyse halvdelen af alle IC2-afgange. Blandt andet var der fejl på motorsystemet, dør-/skydetrin og computersystemet.

Læs også: Hvert femte IC4-tog bukker under for dansk vintervejr

Dengang var IC2 indsat på strækningen mellem Vejle og Kolding, fordi eventuelle driftsforstyrrelser her kun ville genere den øvrige togdrift i ringe grad.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Første akt i en indtil videre 13 år lang lidelseshistorie synes at have nået sin slutning

Jeg kommer uvægerligt til at tænke på Churchill:

Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.

:-)

  • 19
  • 0

Som det fremgår, så lader de til at have haft færre problemer med disse togsæt (indtil videre) Her tænker jeg, at man evt kunne smække 8 af disse togsæt sammen. Så har du hvad der svarer til 2 IC4 togsæt. Så kunne de indsættes i landstrafikken.

  • 1
  • 2

Bare et gæt, men mon ikke at grunden til at de ikke har oplevet problemerne er at de ikke har prøvet at sammenkoble dem. Jeg vil antage at 8 IC2 om muligt er mere besværligt at få til at virke end 2 IC4. Ellers kunne selv Italienerne (eller DSB) vel have lagt to og to sammen.

  • 1
  • 1

Fra 2. verdenskrig startede (med angrebet på Polen) til den sluttede (med sprængningen af Fat Man) gik der 6 år
Fra Hitler fik magten til han skød sig selv gik der 12 år!
Fra DSB bestilte tog til de modtog det sidste gik der 13 år!

  • 2
  • 3