Første akt i en indtil videre 13 år lang lidelseshistorie synes at have nået sin slutning, efter at DSB torsdag kvitterede for 23 og sidste IC2-tog fra Ansaldobreda. Dermed har DSB modtaget samtlige IC2- og IC4-tog fra den italienske producent.
Toget skal næste år indsættes i regionaltrafikken på Fyn og i det sydlige Jylland. Det skriver Ritzaus Bureau.
IC2 har samme grunddesign som IC4, men er konstrueret til regionaltrafik. Hvert togsæt består af to vogne mod IC4's fire vogne pr. togsæt. IC2 blev bestilt to år senere end IC4, i november 2002, og skulle have været leveret samtidig som IC4, i 2006.
Selvom IC2-togene har haft langt færre driftsmæssige problemer end IC4, er kun seks af dem indtil videre godkendt til at køre med passagerer. Også de sidst leverede togsæt skal forbi DSB’s værksted i Randers til en større ombygning, inden passagererne får dem at se.
Administrerende direktør i DSB Vedligehold, Steen Schougaard, fortæller til Ritzau, at alle 23 tog forventes godkendt til passagerkørsel i første kvartal i 2014. Dermed planlægger DSB at udfase de MR-tog, som for længst skulle være sendt på pension efter at have været i regionalstogsdrift siden 1978.
Læs også: Gamle MR-tog skal udfylde hullerne i køreplanen
Nok bliver IC2 ifølge Steen Schougaard meldt klar til drift allerede næste år, men samtidig gør han opmærksom på, at passagerer må forvente nogle af de samme ‘børnesygdomme’ som IC4 har. Altså forsinkelser på grund af uprøvet materiel.
IC2, som blev sat skinner første gang i efteråret 2012, har haft store problemer med driftssikkerheden tidligere. Sidste december måtte DSB aflyse halvdelen af alle IC2-afgange. Blandt andet var der fejl på motorsystemet, dør-/skydetrin og computersystemet.
Læs også: Hvert femte IC4-tog bukker under for dansk vintervejr
Dengang var IC2 indsat på strækningen mellem Vejle og Kolding, fordi eventuelle driftsforstyrrelser her kun ville genere den øvrige togdrift i ringe grad.
