DSB gør klar til konkurrence: Lejer sine egne tog

Dobbeltdækkervognene bliver som de første lagt over i det nye udlejningsselskab, men diesellokomotiverne, som trækker dem, kommer ikke med. Illustration: Nanna Skytte

DSB er ved at sikre, at dele af selskabet kan bestå, selv om det nuværende, borgerlige flertal får held til at udlicitere de danske togstrækninger til andre operatører.

DSB vil oprette et nyt datterselskab, som skal indkøbe og eje alle de tog, vogne og lokomotiver, der fremover skal køre på de danske skinner. Datterselskabet skal udleje tog til de operatører, som kører togene.

Læs også: Det med småt: Frit togmarked rammer passagererne

Selskabet bliver oprettet allerede nu, selv om det foreløbig kun vil have én kunde, nemlig DSB’s moderselskab, som også kaldes DSB SOV.

IC3 og IC4 skal ikke udlejes

Foreløbig har den statsejede togoperatør rigelig brug for alle de firkantede kasser med jernhjul, som selskabet råder over. IC4-skandalen gør, at det fortsat kniber med komfortable siddepladser til alle passagerer.

Ikke desto mindre bliver det nye selskab ifølge et kort notat, som DSB har sendt Transportministeriet, allerede oprettet nu. Det vil i første omgang komme til at eje de 46 dobbeltdækkervogne, som DSB allerede ejer. 1. oktober overtager DSB yderligere 67 vogne, som i dag er lejede, og de bliver flyttet med over i det nye datterselskab.

Også de kommende ellokomotiver, som DSB nu holder udbud over, skal datterselskabet råde over. Men rigtig stort bliver det først, når DSB har købt de eltog, der skal erstatte IC3 og IC4. Det udbud er så småt ved at blive sat i gang, men togene må vente på, at der kommer kørestrøm op langs skinnerne, og så er vi fremme 2024, sådan cirka.

DSB holder derimod IC3, IC4, diesellokomotiver og S-tog ude af det nye udlejningsselskab. De når alligevel at blive mere eller mindre udrangerede, inden jernbanetrafikken bliver udbudt.

DSB: Det giver os bedre mulighed for at købe tog uden staten

DSB refererer i notatet ikke direkte til transportminister Ole Birk Olesens (LA) gentagne løfter om at sende togtrafikken i udbud. De blev særligt aktuelle, da en rapport fra konsulentfirmaet McKinsey for nylig viste, at der er store gevinster at hente ved at åbne skinnerne for konkurrence.

Læs også: LA om tog-rapport: »Du får mig ikke til at sige, at vi vil have dyrere togbilletter«

DSB argumenterer i stedet med, at udlejningsselskabet giver 'mulighed for større transparens', og 'synliggør omkostningerne' ved at eje togene.

Samtidig er det ifølge notatet den model, som andre bus- og togselskaber benytter. Dermed sikrer det nye udlejningsselskab 'lige vilkår for alle operatører inden for personbefordring'.

Endelig vil DSB helst fri af statens kløer, når det gælder indkøb af tog, og betale hele gildet selv.

'Dette understøtter DSB’s vision om at gennemføre anskaffelser uden statslig medfinansiering', slutter notatet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som jeg har forstået anbefales i en analyse som netop er udgivet af transportministeriet at det billigste er at staten står for indkøb. Det virker derfor mærkeligt at DSB vil frigøre sig fra dette?

  • 2
  • 1

At DSB "kidnapper" ministerens ide om et statsligt materielselskab (som ministeren næppe seriøst mener skal være ejet af DSB) er forhåbentlig blot fordi DSB ikke må gældsætte sig yderligere, og derfor opretter et datterselskab (der i bedste DSB First stil får "friere rammer") til at lånefinansiere anskaffelser af materiel, der ikke kan vente på etableringen af et rigtigt materielselskab.

Er jeg den eneste der tænker "Farum model " her?

  • 8
  • 5

Citat: "DSB holder derimod IC3, IC4, diesellokomotiver og S-tog ude af det nye udlejningsselskab. De når alligevel at blive mere eller mindre udrangerede, inden jernbanetrafikken bliver udbudt."

S-togene udrangeres? De er mellem 11 og 18 år gamle. 2. generations s-tog nåede at køre i 40 år.

Hvad med Litra-ER og ET?

  • 1
  • 7

Jo jo - det er da nærliggende at udnytte lovgivningen, hvis det er relevant.

Det spøjse er jo bare, at ejeren af virksomheden, Transportministeren, siger noget andet!

  • 1
  • 2

"DSB’s moderselskab, som også kaldes DSB SOV." Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde.

  • 16
  • 2

Ikke spøjst at ministeren siger det modsatte af virkeligheden er jo normalen. Folkene i marken skal have tingene til at fungere og må gøre alle mulige krumspring for at minimere risikoen for de tåbeligheder der lukkes ud af vores folkevalgte og ministre.

  • 9
  • 1

Hvis S-togsdriften udliciteres kunne man forestille sig at kørslen ville blive med andre og mere komfortable tog, og dermed tiltrække flere passagerer, undskyld kunder. Måske tog a la RER der kører i Paris og opland.

  • 1
  • 6

Mon ikke det er forkortelsen, der kalder de syrlige smil frem - da sove- og liggevognstog for længst er udfaset, må man jo antage, at akronymet dækker over andre tendenser i organisationen.

  • 6
  • 2

helt ærligt - hvordan kan man leje sine egne ting?

Det skal du ikke bryde din lille hjerne med. Alle de kloge er i fuld gang... og de har sikkert en fin plan, drevet af benhårde økonomiske interesser. Du kan bare se på, mens at cirkusset snurre - ironi off! Eneste logiske årsag til at man undres, kan vel kun være at man ikke får den helt ærlige og konkrete årsag lagt på bordet. Som alt andet i denne verden, så skal dem der modsætter sig, blot holdes nede med snak i lang nok tid, til at projektet kan gennemføres og tilpas mange passive forbrugere indirekte støtter op om ideen. Nogen gode forslag til hvordan vi laver om på det?

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten