DSB fyrer 100 ansatte
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB fyrer 100 ansatte

Foto: DSB

DSB siger nu farvel til omkring 100 ansatte i administrationen, svarende til en reduktion på syv procent. Nedskæringerne sker ifølge en pressemeddelelse fra DSB både som konsekvens af faldende indtægter, et behov for løbende at effektivisere virksomheden og visionen om, at DSB fra 2030 skal kunne klare sig uden kontraktbetaling fra staten.

DSB meldte allerede i maj 2017 ud, at selskabet fra 2030 kan klare sig uden de omkring fire milliarder kroner fra staten årligt, svarende til en tredjedel af DSB’s samlede omsætning på 12 milliarder kroner.

»DSB oplever faldende passagerindtægter samtidig med, at vi de kommende år skal levere billigere og mere effektiv togdrift,« siger administrerende direktør Flemming Jensen i pressemeddelelsen.

Forudsætningen for at kunne køre uden statstilskud i 2030 var vel at mærke, at DSB får lov at beholde stort set de samme strækninger som i dag, hvilket med den seneste transportpolitiske aftale ikke bliver tilfældet: Udmeldingen om fyringerne kommer under en måned efter den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, om at S-togene skal automatiseres, mens driften skal privatiseres. Samtidig skal Kystbanen udskilles fra Øresundstrafikken. S-togene står for omkring 60 procent af DSB’s passagertal og næsten en tredjedel af DSB’s samlede kørte togkilometer.

Læs også: Her er hovedpunkterne i ny togaftale

»Vi har de senere år haft fokus på at reducere omkostninger bl.a. med besparelser på betjent billetsalg, lukning af urentable kiosker og optimering af driften. Med de udfordringer DSB står overfor, er vi også nødt til at have en mere effektiv administration med færre medarbejdere,« siger Flemming Jensen i pressemeddelelsen.

Læs også: Førerløse S-tog: Dansk togtrafik bliver igen prøvekanin

I maj 2017 indgik regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre aftale om en erhvervspakke, som kommer til at koste DSB 1,2 milliarder kroner over de fire år, men som i stedet blandt andet skærer afgifterne til strøm til opvarmning, nødder og nogle typer af alkohol. Aftalen reducerer DSB’s betaling for at køre tog hvert år frem til 2021.

Nedlægningen af stillinger vil ifølge DSB omfatte både ledere og medarbejdere i administrationen. Opsigelserne forventes at blive gennemført med udgangen af januar.

Tog