DSB: Fremtidens tog koster 20 milliarder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB: Fremtidens tog koster 20 milliarder

Den danske jernbanetrafik får frem til 2030 brug for 275 nye togsæt. En investering, som i alt kommer til at koste mellem 20 og 22 milliarder kroner. Det er blandt hovedkonklusionerne i det netop publicerede beslutningsoplæg fra DSB, som indeholder den længe ventede materielstrategi, der har forsinket forhandlingerne om den nye DSB-kontrakt.

DSB præsenterer efter aftale med Transportministeriet syv materielscenarier, der skal danne basis for valget af togtyper.

»De syv scenarier viser, hvordan materielflåden bedst sammensættes i 2030 afhængig af, om timemodellen besluttes trafikeret af højhastighedstog eller af fjerntog og afhængig af, om der skal etableres direkte forbindelser som i dag til Struer, eller om strækningen Vejle-Struer skal bindes sammen med landsdelstrafikken via skifteforbindelser,« skriver DSB i beslutningsoplægget.

Læs også: DSB er klar med planen for de næste 15 års tog til danskerne

DSB vurderer med udgangspunkt i de syv scenarier, i passager-prognoser fra Trafikstyrelsen samt i trafikale og økonomiske analyser, at behovet for tog udgør omkring 275 nye togsæt fordelt på to til tre forskellige togtyper, »som sammen med de nuværende øresundstog og et mindre antal små dieseltogsæt vil udgøre materielflåden i 2030, forudsat at DSB’s flåde af dobbeltdækkervogne med lokomotiver udfases inden da«.

Ingen ny IC4

Prisen bliver ifølge DSB på mellem 20 og 22 milliarder kroner »plus et tillæg til afdækning af usikkerheden på antagelser og estimater«. Dette tillæg har DSB sat til 30 procent, hvilket ifølge DSB er på niveau med det, der anvendes ved statslige anlægsprojekter.

I udspillet skitserer DSB også en indkøbsstrategi, der i vid udstrækning baserer sig på at undgå den samme lidelseshistorie som med IC4-indkøbet. Derfor skal fremtidens tog så vidt muligt baseres på afprøvet frem for specialudviklet materiel og en grundig prækvalifikation af leverandørerne. Ikke mindst skal hele eller dele af vedligeholdet af de nye tog kunne udliciteres til togleverandøren.

Læs også: Tidsplanen skrider for ny DSB-kontrakt

Beslutningsoplægget skal nu efter den nye DSB-lov undergå en ekstern kvalitetssikring. Den skal revisionsfirmaet Deloitte forestå.

Læs DSB's beslutningsoplæg her: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/beslutningsoplag-vedrorende-fremtidens-tog/

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man skal da ikke læse ret meget, med de konspirationsteoretiske briller, før DSBs ønske om at erstatte hele flåden med billige Stadler KISS tog, lyser igennem:
KISS er et godt tog til 160 km/t, men er ikke TSI godkendt til 200 km/t - men del af en "produktfamilie", som man så nok håber kan udvides til en 200 km/t TSI godkendt KISS (læs boksen om tog XYZ en gang eller to).
200 km/t er ikke nok til Timemodellen, så den vil man heller ikke køre, hvorfor DSB følgelig skal analysere timemodellens køreplaner, selv om dét arbejde forventeligt er gjort grundigt af Trafikstyrelsen og Banedanmark ifm Togfonden.dk

At et flertal i Folketinget har fundet penge til el-lokomotiver og dobbeltdækkervogne er tydeligvis også sket uden DSBs velsignelse.

Jeg troede egentlig DSB var holdt op med at drive transportpolitik, men dette beslutningsoplæg er visse steder nærmest et manifest for "den store sammenhæng" og dermed en langvarig ny kontrakt uden adgang for andre aktører.

...eller også tænger jeg bare til en kop kaffe, inden jeg læser rapporten igen.

  • 3
  • 3

..hvordan de vil undgå en ny IC4 skandale!

Der lover intet, og det er kun en stak scenarier til politisk beslutning.

Først når de politiske beslutninger har vredet scenarierne helt ud af form og facon, så fødes ICx fadæse. De kvikkeste og kloge ansatte lister lydløst til andre spændende udfordringen, så de ikke bliver fedtet ind.

Har man tåbelige scenarier må man lade tåber finde tåbeligt konstrueret materiel.. logik. Den helt normale og sædvanlige rækkefølge og orden.

  • 1
  • 2

om ikke de 22 milliarder ender i lommerne på "Leverandør af Billigste Tog".
så må pladsforhold, støjniveau, adgangsforhold for andet end fysisk velfungerende, og andre petitesser vige...

  • 3
  • 2

Kan man ikke oprette et statsselskab som køber det nye og så senere udlejer materiel til de forskellige transportselskaber, På samme måde som man har BaneDanmark som ejer skinnerne. Dette nye statsejede selskab kunne så sørge for at togene blev samlet i Danmark, så vi kunne få danske arbejdspladser ud af de mange penge vil skal bruge de kommende år

  • 0
  • 0
  • at de nye tog er mere brugervenlige end de nuværende.

Jeg er ikke længere en frekvent intercity rejsende, men rejste dog i sommer fra Svendborg til København H.
- toget fra Svendborg udmærkede sig ved niveaufri adgang og brede dobbelt-døre.
- lyntoget fra Odense udmærkede sig ved tre trin op og ned og smallere døre.

Jeg er normalt gående, men havde en tung taske (med hjul) som bagage.

Det skulle da være mærkeligt om der ikke kan findes en niveaufri togløsning på én af hylderne et sted i Europa ?

  • 1
  • 0

Der står i oplægget de har været i tæt sammenarbejde med PA consulting group, var det ikke dem der 'hjalp' fra start til slut med projektet Proask for Arbejdsstyrelsen og kostede omkring 35 millioner kr i konsulent timer?

  • 2
  • 0

.....
... Dette nye statsejede selskab kunne så sørge for at togene blev samlet i Danmark,...

N E J !

Sådant er direkte imod danske interesser! At udbuds-fifle med arbejdets placering vil kun falde tilbage på os selv.
Danmark har langt, langt større interesse i at kunne sælge og levere (andre) varer og tjenester overalt i verden.

Vi skal gå efter at levere det vi er gode til og lade togfabrikkerne levere det vi har valgt som bedst og billigst.

Lars :)

  • 3
  • 2

@ Jan Heisterberg . Det er jo derfor at Svendborg togene skal skiftes ud til Italiensk fabrikat De er for gode, for drift sikre, og får resten af togene til at se dårlige ud.
Jeg har selv kørt med den togtype flere steder i landet, og det virker med en god komfort.

  • 2
  • 1

Til det første vil jeg sige at det kan ikke anbefales, en lignende model bruges i England. Blot er det ikke staten men private selskaber der ejer togene som så stilles til rådighed for den operatør som får koncessionen på strækningen. Ejeren af togene skal selvfølgelig have størst mulig forentning af sin investering, det fører til nedslidning af materiellet. Selvom det er staten der er ejer skal der stadig være en forrentning.
Hvad det sidste angår er det rent galimatias, Danmark har bygget sit sidste tog, Punktum. Hvorfra skulle vi lige pludselig få viden til at bygge tog, og glem nu Ansaldo Breda det er ikke dem vi skal konkurrere mod, der findes også gode togfabrikker i Europa. Bare ærgerligt at DSB ikke kunne finde dem.

  • 1
  • 0

Efter IC4 er det vel berettiget at man i stedet søger efter et firma i udlandet som med held har beskrevet og implementeret et nyt togsystem, da disse kompetencer åbenbart ikke er til stede i DK. Med den smule udbygning af net og materiel er der forventeligt ikke mange danske rådgivere der kan være skarpe på dette område.

Herefter kan der tages stilling til underordnede emner, som hvor store dele der evt skal lokalproduceres. Som i det marine segment, kan det være bedre at have leverancer af avanceret udstyr end have hele entreprisen.

MVH, Martin

  • 0
  • 0