DSB flytter værksted fra København til Næstved
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB flytter værksted fra København til Næstved

Illustration: Nanna Skytte/Ingeniøren

DSB flytter sit lokomotivværksted til Næstved fra Otto Busses Vej i København for at gøre DSB klar til fremtidens elektriske togdrift. Det skriver DSB i en pressemeddelelse.

Det nye værksted skal blandt andet stå for vedligeholdelse og reparationer af eldrevne lokomotiver, dobbeltdækkervogne og nyindkøbte togvogne.

DSB har lavet analyser, der har vist, at Næstveds placering er god i forhold til togenes kørsel i drift. Både i dag og særligt i fremtiden vil der være mange tog-vendinger i byen. I pressemeddelelsen pointeres det, at der er en god kapacitet på det sydgående hovedspor.

Et nybygget lokomotiv- og togvognsværksted forventes at stå klar i 2025, men det er endnu ikke besluttet, hvor i Næstved værkstedet skal ligge.

»Det er en vigtig beslutning for DSB. Centralværkstedet har i mere end 100 år været en del af rygraden i DSB's togdrift. Området er en presset hovedtrafikåre ind til Københavns Hovedbanegård, så logistisk har vi måttet se på andre muligheder, så der kan blive plads til at sikre en stabil togtrafik,« siger DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen, i pressemeddelelsen.

Gradvis flytning

Det er ikke alle afdelinger af Centralværkstedet, der flyttes til Næstved. De gamle værksteder i København vil fortsat blive brugt til vedligeholdelse af dieseldrevne lokomotiver, så længe disse kører.

»Fraflytningen er en del af den udviklingsproces, der skal gøre DSB klar til fremtiden. Fraflytningen er en langsigtet beslutning, der tager vores virksomhed i retning af fremtidens udfordringer og den togdrift, som vi skal levere. Fraflytningen kommer også til at bidrage til finansieringen af den udvikling, der skal gøre DSB klar til fremtidens konkurrence på togdrift,« siger Flemming Jensen ifølge pressemeddelelsen – uden dog at komme nærmere ind på hvordan.

Det gamle DSB-område ved Otto Busses Vej i København skal over tid gøres klar til andre formål, og denne udvikling vil DSB tage aktivt del i sammen med Københavns Kommune og områdets øvrige grundejere.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi må formode at den altovervejende grund til at flytte fra København, er de værdier som frigøres her. Formentlig et 3-cifret millionbeløb, grunde til boligbyggeri.

Om det så bliver Næstved, Kalundborg eller anden lokalitet som nyt værksted, er næppe afgørende. Og mange arbejdspladser kaster det vel næppe af sig, 20 - 30 stykker måske?

  • 3
  • 1

Det er den perfekte placering for et nyt ambitiøst teknologisk museum for hele Danmark!

Man kunne lave en monorail over til DieselHouse og en svævende fodgænger/cykelsti til Tietgensbroen...

  • 12
  • 3

Tænk om man engang kan overdække hele baneterrænet og forbinde Vesterbro med Kalvebob Brygge. Ville være fantastisk, men området er nok alligevel for stort til det kan lade sig gøre, og det vil være for begrænsende for fremtidig udvikling af jernbaneområdet.

  • 0
  • 1

Placering i Næstved begrundes med at der ledig kapacitet i sydgående spor. Der menes nok banen fra Ringsted til sydsjælland. Men hvorfor placeres det nye værksted ikke ved Ringsted? Ringsted ligger noget mere centralt, både banen til Fyn, sydsjælland, den nye bane til Køge samles i Ringsted. Årsagen kan måske findes i jordpriserne, og det kan være at Næstved Kommune forærer jorden og byggemodningen til DSB da de får arbejdspladser i modkøb.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten