DSB får grønt lys til at købe eltog for 11 milliarder
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB får grønt lys til at købe eltog for 11 milliarder

Illustration: Nanna Skytte/Ingeniøren

Et flertal i Folketinget har nu banet vejen for, at DSB kan sætte det længe planlagte indkøb af nye elektriske togsæt for 11 milliarder kroner i gang. Det skete i går, da forligskredsen bag aftalen (regeringen og DF, S, RV, ALT og SF) godkendte DSB’s udbudsmateriale, som selskabet har rettet til, efter at forligskredsen tidligere på året besluttede, at udbuddet også skulle omfatte vedligeholdelse af togsættene.

Det skal reducere de børnesygdomme og driftsproblemer, »som man i alt for lang tid har måttet acceptere med IC4-togene,« som det lyder i den politiske aftale.

Læs også: Politikere kan glemme alt om hyldevarer: Alle eltog skal skræddersys til danske forhold

Det har forsinket processen en smule, men DSB er nu klart til at udsende udbudsmaterialet for indkøb af mindst 100 eltogsæt. De forventes at kunne køre med passagerer fra begyndelsen af 2024.

Nye ellokomotiver og vogne

Derudover kommer DSB også til at opruste på lokomotiver og togvogne. Alle Folketingets partier har nemlig også indgået aftale om, at DSB skal udnytte en option på at købe 16 nye ellokomotiver foruden de 26 lokomotiver, som selskabet i marts indgik kontrakt om med Siemens. Samtidig skal DSB inden sommerferien gå i gang med at indkøbe mellem 40 og 56 nye togvogne, der skal supplere den eksisterende flåde på 113 dobbeltdækkervogne.

Læs også: Her er Danmarks nye el-lokomotiv

Læs også: Generalprøven på fremtidens tog: Kun én ud af tre leverandører bød på DSB's lokomotiver

DSB skal efter forventningen indgå kontrakt om vognene senest i 2019, så togene kan sættes i passagerdrift fra begyndelsen af 2022.

Dermed kan DSB som planlagt kan udskifte sin aldrende flåde af dieseltogene IC3 og IC4, samt den elektriske IR4-videreudvikling af IC3. DSB skriver i en email, at administrerende direktør Flemming Jensen er glad for den politiske aftale om indkøbene.

»Med dagens beslutning er det for alvor cementeret, at toget spiller en central rolle i fremtidens trafik i Danmark. Pendlerne kan nu se frem til moderne, effektive og punktlige danske tog i en overskuelig fremtid,« lyder det fra direktøren.

At bruge udtrykket “børnesygdomme” om IC4’s problemer, må vel kunne betegnes som årets underdrivelse!

Gad vide om der ikke tikker et godt italiensk tilbud ind, som DSB hopper jublende på..?

  • 17
  • 3

Det virker en anelse pudsigt den her rækkefølge tingene sker i.
Sidste år ved denne tid offentliggjorde Regeringen "En fremtidssikret jernbane", der påviste besparelser på mia, ved at konkurrenceudsætte jernbanen, og lave en ny struktur. I december i år blev de fleste dele af EUs fjerde jernbanepakke, der netop forlanger konkurrenceudsættelse fra 2020 indført i dansk lov. Ingen af de to ting, der kan have kollosal betydning for DSB, er dog politisk behandlet endnu.

Istedet vedtager man politisk, at DSB skal indkøbe for 15 mia kroner nye tog, selv om DSBs kontrakt udløber i 2024, mens DSBs ledelse udtaler sig om "togets fremtid i den danske trafik" (men altså ikke et ord om DSBs fremtid)

Er det i virkeligheden de facto besluttet, at DSB skal sælges eller overgå til at være et materielselskab?

  • 1
  • 0