DSB erkender: IC4 bliver aldrig så godt som IC3

Egentlig skulle IC4-toget kunne køre én million kilometer mellem hvert nedbrud. Det står i kontrakten med Ansaldobreda - men det kommer bare ikke til at ske.

Det har DSB i dag, tirsdag, fortalt Folketingets trafikordførere.

»IC4 kommer aldrig til at køre lige så langt mellem nedbrud som IC3. Det bliver aldrig et godt tog, og det prøver DSB's ledelse ikke at foregøgle os mere,« fortæller Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested, der deltog i orienteringen.

DSB vil ikke selv udtale sig om sagen.

Venstre stoler heller ikke på IC4

Lige nu kører enkelte IC4-tog i landsdelstrafikken og flere i regionaltrafikken i Jylland, men heller ikke Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, tør have store forhåbninger til IC4.

»Vi har en forventning om, at det kommer til at køre sammenkoblet og pålideligt, men derfor mener jeg alligevel, at vi bør forfølge en elektrificeringsstrategi, så IC4 kan frigøres til tjeneste på sidebanerne.«

Årsagen til dagens orientering var, at DSB netop har indgået en aftale med Ansaldobreda om leverancen af de 22 IC4-togsæt og 14 IC2-togsæt, som DSB skulle have modtaget inden årets udgang.

Aftalen indebærer, at de sidste tog bliver leveret inden 31. oktober 2013, og at DSB får 550 millioner kroner i kompensation.

Læs også: DSB indgår forlig med Ansaldobreda: IC4 bliver på skinnerne

Kompensationen skal gerne dække DSB's omkostninger til at opgradere togene, så de kan fungere under danske forhold. Ifølge 2011-analysen fra Atkins kræver det mellem 400 og 800 millioner kroner til tekniske IC4-opgraderinger, hvis togtypen skal blive lige så driftsikker som IC3. Derudover har Rigsrevisionen slået fast, at DSB har undervurderet omkostningerne til nye opgraderinger.

Med millionerstatning har DSB ikke brug for flere penge

Men med den nye kompensation kan DSB holde sig inden for den økonomiske ramme, som blev udstukket i 2000 og 2002, da Folketingets finansudvalg bevilgede henholdsvis 4,5 og 0,8 milliarder kroner til købene af de 83 IC4 tog og de 23 IC2 tog.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan godt være at IC4 projektets økonomi går op, men det store regnskab går ikke op.

1) Vi har ikke fået det “luksustog", som skulle være bedre end og skulle erstatte IC3

2) Den udsatte igangsættelse har slidt unødigt meget på det eksisterende materiel, så også dem, der ikke får “glæde” af IC4 har fået dårligere tog ud af affæren.

Det ville klæde de politikere, der ikke har villet sætte en stopper for legen, da tid var, at sørge for at vi ikke bevæger os tilbage i togkomfort på 10 år, men i det mindste holder status quo.

  • 0
  • 0

»Vi har en forventning om, at det kommer til at køre sammenkoblet og pålideligt, men derfor mener jeg alligevel, at vi bør forfølge en elektrificeringsstrategi, så IC4 kan frigøres til tjeneste på sidebanerne.«

De ville gøre god fylddest fx på Silkeborg - Laurbjerg

  • 0
  • 0

[quote] »Vi har en forventning om, at det kommer til at køre sammenkoblet og pålideligt, men derfor mener jeg alligevel, at vi bør forfølge en elektrificeringsstrategi, så IC4 kan frigøres til tjeneste på sidebanerne.«

De ville gøre god fyldest fx på Silkeborg - Laurbjerg[/quote]

Et enkelt kan vel overdrages til et tog-museum. men ellers ... (en højovn :lol:)

Det er jo helt uden betydning om man hænger på kontrakten og skal betale ubegribeligt meget - det er spildt mælk. Hvis togene er usikre, driftsdyre og står i vejen for en hæderlig løsning - så skal de da 'smides ud' - jo før jo bedre.

Tænk, hvis der havde været en voksen beslutningstager i 2004, der havde sagt stop. Tænk, hvis der havde være en voksen beslutningstager ved det oprindelige udbud, der havde ladet udbuddet gå om indtil, der havde være 3 tilbud af vælge imellem. Og tænk hvis man havde forbudt 'Ole opfinder' hos DSB og kun efterspurgte gode standardløsninger. Og tænk, hvis man desuden altid havde den option 'slet ikke at købe' med i mulighederne.

Meget kunne let have været meget anderledes.

Lars :)

  • 0
  • 0

Den grundlæggende årsag til IC-4 miseren er EU-fanatismen...at vi skal bukke og skrabe for EU. Hvorfor skal man sende sådanne projekter i udbud i udlandet ? - danskerne kan selv bygge tog. Nu havnede ordren hos et halv-korrupt italiensk foretagende. Jeg kan kun gentage: giv EU-elskerne 24 timer til at pakke kufferten og tage til Bruxelles. Derefter begynder vi at bruge danske penge til danske projekter. Vi skrotter den latterlige Femern-forbindelse og bygger en Kattegatforbindelse. Vi holder op med at få vores tog og andre projekter bygget af korrupte udenlandske firmaer. Dem bygger vi selv......leve Danmark !

  • 0
  • 0

Dét er da lige så langt ude... Problemet er startet i et antal mindrebemidlede Danske hjerner, der hellere vil have et eller andet prestigeprojekt, fremfor, at omgås skatteborgernes penge med respekt og vores infrastruktur med fornuft. At udbudsreglerne så efterfølgende er inderligt stupidt skruet sammen og tvinger os til, hvad enten vi vil eller ej, at tage det billigste skrammel, gør blot det hele endnu værre. Under og efter udbudet, manglede der en ledelse hos DSB og politikere i Danmark, der skulle være deres arbejdsopgave voksen og sætte en stopper for den åbentlyse idioti. Hvor de har haft deres tanker, kan man kun gætte på, men de har ikke på noget tidspunkt, været deres arbejde og ansvar voksent. Skatteborgerne betaler for hele gildet, af penge, der kunne være anvendt langt bedre, hele samfundet lider efterfølgende i årtier under en offentlig infrastruktur, der er tidligere østlande værdigt. Men det betyder selvfølgelig ikke noget særligt, hvis man kører på motorvejen i sin Audi, har ministerbil, eller bor inden for Københavnerborgen.

  • 0
  • 0

IC4-togene er ikke gode regionaltog, så det er heller ikke løsningen.

Løsning: Lad IC4-togene køre på de jyske ikke-elektrificerede intercitystrækninger. Fredericia-Aarhus-Ålborg-Frederikshavn, Fredericia-Vejle-Herning-Struer-Thisted og Langå-Struer, indtil disse er elektrificeret. Det kan gøres indenfor en 5-årig periode. Dermed holdes togene tæt på værkstedet i Aarhus (det får de jo ofte brug for) og antallet af sammenkoblinger minimeres. IC4 kan derudover bruges som enkeltkørende lyntog med udgangspunkt i KBH og mål i Jylland (Herning, Ålborg mv.).

IC3-togene kan så køre KBH-Esbjerg (til den elektrificeres), KBH-Aarhus og supplere de Sjællandske regionaltogs strækninger. ER-togene kan køre KBH-Sønderjylland og KBH-Odense, Myldretidstog på Kystbanen og regionaltog på Vestbanen.

En del rejsende skal så skifte tog i Fredericia, men her er der helsigvis spor nok til dette og en hensigtsmæssig sporstruktur.

Sælg så hele IC4-flåden til udlandet efterhånden som de enkelte jyske strækninger elektrificeres, og direkte tog fra KBH til hele landet kan genoptages. Nye elektriske tog købes efterhånden til dette formål (skal alligevel købes til KBH-Esbjerg senest i 2015), flere IC3-tog frigives til ikke-elektriske strækninger, for eksempel KBH-Kalundborg og ER-tog til Kystbanen og Vestbanen, Sydbanen når den er elektrisk i 2018. Efterfølgende kan også sidebanerne elektrificeres, og når vi er færdige med det (måske år 2022 eller 2025), er IC3 og ER-togene klar til skrotning.

Mindst mulig IC4-tog på de væsentlige strækninger, mindst mulig sammenkobling af IC4-tog og IC4-togene holdes primært i Jylland tæt på værkstedet i Aarhus.

  • 0
  • 0

Når man hævder, at IC4 aldrig kan blive lige så godt som IC3, må det jo skyldes, at togene rent mekanisk aldrig vil kunne fungere, for elektroniksiden kan dansk industri ialtfald gøre lige så godt, hvis man bare ville give dem chancen.

Den mekaniske side er, så vidt jeg ved, gennemprøvede standardkomponenter, så hvilke mekaniske problemer er der helt konkret?

Alle ved, at IC4 p.t. har mange fejl, så man vinder intet ved at blive ved med at feje kendsgerningerne ind under gulvtæppet. Hvorfor laver man ikke en fejlliste over såvel mekanik som elektronik og så lader danske og udenlandske virksomheder byde ind på de enkelte punkter?

  • 0
  • 0

GLEM DET.

Folk er allerede rasende og klager bare de skal skifte i Århus for at komme nordpå. Jeg kan slet ikke forstille mig hvis man forlangte, at de skulle skifte i Fredericia. Det ville gøre mere skade end gavn på DSB's omdømme.

  • 0
  • 0

Det må jo så klares med en markedsmekanisme, de rasende må vælge gennemkørende afgange mod en merpris, og de, der kan tåle at skifte en enkelt gang, rejser til en gunstig pris.

Så klares det nok uden forbrugerombudsmand og socialpædagoger.

  • 0
  • 0

Lad os gøre forsøget... Læg en ring 10km i radius fra Rådhuspladsen, alle der skal inden for skal skifte køretøj uanset om det er bil, bus, tog, metro eller andet, kun fodgængere er fritaget. Hvis folk ikke vil skifte så smider de bare en "dummebøde" Mon folk er villige til det? næppe så hvorfor skulle folk skifte tog når det kan undgåes?

Det kan ikke passe at i et så lille land er et nødvendigt at skifte tog 2-3 gange for at komme fra den ene ende til den anden, desuden er vi nogle hvor det at komme ind/ud at tog/busser ikke er bare lige ( kørestole er ikke gode på trapper....) så forslaget om fære gennemgående tog i landet er ca. lige så tåbelig som politikernes brug af evnen til at tænke og ytre sig om noget de har viden om.

  • 0
  • 0

Hvorfor skal man sende sådanne projekter i udbud i udlandet ? - danskerne kan selv bygge tog.

Det som Danmark nok burde sende i EU-udbud er en kontrakt på en kompetent ledelse af togdriften, herunder opsynet med kontrakter på levering af tog.

Og selv hvis nogen danskere kan bygge tog, så må det være bedre at tage det bedste tilbud fra en (væsentligt) større pulje.

  • 0
  • 0

Det kan ikke passe at i et så lille land er et nødvendigt at skifte tog 2-3 gange for at komme fra den ene ende til den anden

Det er netop dét hyleri vi skal gøre op med ! Det er noget fis at folk ikke vil lette måsen i 5 minutter på en 4-timers rejse. Vil de frem eller vil de ikke frem? Alternativet er færre tog på de tunge strækninger, og flere tog med halvtomme kupeer. Det er nemt at sidde på sin flade og kræve ind, noget andet er at foreslå holdbare løsninger - kom gerne med dem istedet!

Det kan gøres med eet (1) skift ! Stig på i Aalborg, skift i Frederecia, og stå af i København. Det er trods alt ikke mere end 10-20 år siden det var almindeligt at skifte i Frederecia, så selvfølgelig kan vi gøre det igen! Dertil kommer lokale skift i bus og S-tog, og det er snarere her problemet ligger end midtvejsskift, når det handler om konkurrencen med bilen.

markedsmekanisme, de rasende må vælge gennemkørende afgange mod en merpris, og de, der kan tåle at skifte en enkelt gang, rejser til en gunstig pris.

Bingo! Selvfølgelig skal der være lyntog som kører hele vejen til Københavns Hovedbanegård, men man kan ikke forvente at ALLE tog kører direkte! Det er derfor det hedder netværk - kør på kryds og tværs og kombinér så flest mulige passagerer tilgodeses.

Elektrificering af Herning tror jeg til gengæld ikke på - trafiktallene er for lave til den ret tunge investering det er at hænge ledninger op. Det var det der var grunden til dieseltogene IC3 og IC4 i sin tid, og dilemmaet er stadig det samme: høj investering og lav driftspris (el) eller middel investering og middel driftspris (diesel). IC4 passer dårligt til strækninger med lav fart og mange stop: http://uk.bane.dk/db/filarkiv/6047/Bilag_1...

  • 0
  • 0

"Det er netop dét hyleri vi skal gøre op med ! Det er noget fis at folk ikke vil lette måsen i 5 minutter på en 4-timers rejse" Hvoraf kan sluttes, at du hverken rejser med børn, eller bagage!

Synes nærmere, der bør være et opgør med den holdning du udviser og istedet et krav om, at politikere og DSB's/Banedanmarks ledelse burde være tvunget til, at benytte de transportmidler, de påtvinger borgerne. Inklusive Rejsekort!

  • 0
  • 0

desuden er vi nogle hvor det at komme ind/ud at tog/busser ikke er bare lige ( kørestole er ikke gode på trapper....)

IC4 har flexrum hvor kørestolsbrugere selv kommer ind og ud af toget : http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/ic4/... Jeg er sikker på at tognørderne kan nævne adskillige el-hurtigtog med glimrende lavtgulvsforhold, og at man vælger handicapvenlige eltog på så vigtige strækninger som Storebælt. Frederecia skal så sørge for at togene ankommer til samme perron.

Og så er det iøvrigt hul i hovedet at køre diesel-tog på el-strækninger, medmindre det er absolut nødvendigt.

  • 0
  • 0

Hvoraf kan sluttes, at du hverken rejser med børn, eller bagage! Synes nærmere, der bør være et opgør med den holdning du udviser

Sludder! De gange jeg rejser tungt (og det ved man ofte i god tid), vælger jeg lyntoget, og det samme kan man i fremtiden - som nævnt skal der jo stadig være direkte lyntog.

Hvad bliver det til med at foreslå løsninger på transportkapaciteten? Der kommer til at mangle dieseltog på de ydre strækninger - hvor skal de komme fra, og hvem skal betale for dem? El-tog kan vi få med kort varsel - det kan vi til gengæld ikke med el-strækninger. El-tog på de tæt trafikerede strækninger betaler også hurtigere sig selv.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten