DSB er klar med planen for de næste 15 års tog til danskerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB er klar med planen for de næste 15 års tog til danskerne

Den materielstrategi, som har forsinket forhandlingerne om DSB’s nye trafikkontrakt, ligger nu klar hos Transportministeriet. Forude venter kun små justeringer og en godkendelse fra revisionsfirmaet Deloitte, inden de politiske forhandlinger kan gå i gang, oplyser flere kilder til Ingeniøren.

Materielstrategien skal afdække DSB’s behov for togindkøb over de næste 10 til 15 år og udgør dermed en hjørnesten i den trafikkontrakt mellem Transportministeriet og DSB, som skal træde i kraft i 2015. Derfor har det affødt et skred i Transportministeriets tidsplan for forhandlingerne, at materielstrategien har ladet vente på sig.

Læs også: Tidsplanen skrider for ny DSB-kontrakt

Ingeniøren skrev mandag, at DSB før sommerferien har afleveret flere udkast til Transportministeriet, men at ministeriet af forskellige årsager har sendt udkastene tilbage til DSB med beskeden om at lave dem om. Og først når materielstrategien er på plads, kan transportminister Magnus Heunicke (S) indlede de forhandlinger med Folketinget, som skal danne grundlag for den endelige kontraktindgåelse.

Læs også: Folketinget skal forhandle med DSB uden at kende IC4's endelige skæbne

Derfor har der i Folketingets Transportudvalg hersket usikkerhed om, hvorvidt den nye DSB-kontrakt kan komme på plads, inden den nuværende kontrakt udløber til nytår. Men ifølge Ingeniørens oplysninger er de store anstødssten mellem DSB og Transportministeriet nu ryddet af vejen, og ministeriet er i øjeblikket i dialog med Finansministeriet om at få mandat til de politiske forhandlinger. De kan formentlig indledes i starten af september.

Først skal materielstrategien efter den nye DSB-lov dog undergå en ekstern kvalitetssikring. Magnus Heunicke bekendtgjorde inden sommerferien, at han har hyret Deloitte til formålet.

Læs også: DSB skal holdes i ørerne af konsulentfirma

Transportministeriet har ikke ønsket at kommentere sagen. Ministeriet vil heller ikke oplyse, hvornår Deloittes gennemgang forventes afsluttet, ligesom det ikke er muligt for Ingeniøren at få udleveret strategien.

DSB har heller ikke ønsket at kommentere sagen.

Læs også: Schweiziske ingeniører skal afsige endelig dom over IC4

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...ligesom det ikke er muligt for Ingeniøren at få udleveret strategien.

Er der juridiske grunde til at den ikke må lægges til offentlig skue, evt. med mulighed for at byde ind med forslag til rettelser. Man må antage at folk der ville gide at bruge deres fritid på at læse så mange sider, er ret entusiastiske omkring tog-materiel. Og det er vel ikke usandsynligt at der kunne komme et enkelt god forslag eller tre ud af det?

  • 19
  • 0

Ingeniøren skrev mandag, at DSB før sommerferien har afleveret flere udkast til Transportministeriet, men at ministeriet af forskellige årsager har sendt udkastene tilbage til DSB med beskeden om at lave dem om.

DSB havde sikkert glemt at få med at Ansaldo Breda aldrig nogensinde må blive leverandør til DSB igen.

  • 2
  • 0

Tja, måske holdes det måske netop fortroligt, for at undgå interessekonflikter på det glubske og grådige togmarked, herunder prisen på det eftertragtede på markedet.
Tror ikke Siemens, Bombardier, Alstrom, Stadler, PESA, CAF og hva´ de nu ellers hedder, er langsomme til at rette lidt i priserne, hvis DSB vil købe deres produkter. ;)

Mennn... De kunne da godt "lufte" tankerne omkring et e.v.t. antal nye investeringer f.eks til fjernbanen..

  • 5
  • 0

Tja, måske holdes det måske netop fortroligt, for at undgå interessekonflikter på det glubske og grådige togmarked, herunder prisen på det eftertragtede på markedet.

I sidste ende bliver det hele jo frigivet i et EU-udbud alligevel, så det er kun processen der holdes hemmelig på denne måde. Man kan naturligvis argumenterer for at man skal holde sine strategier skjult for fjenden, og at fjenden her er dem man køber tog-materiel af, meeeeeen det er måske lige at stramme den at kalde dem for fjenden.

  • 1
  • 0

Med DSB's historie med helst at skulle opfinde alting selv (i stedet for at tage leverandørenes hyldevarer) så kan man forvent at der ikke kommer nyeplaner før om 20 til 25 år. De skal jo gerne have de sidste indkøbte varar til at virke.

  • 2
  • 2

"Open Source" burde være et krav i vores demokrati her i 2014.

Hvorfor skal ingeniører mm. ikke kunne læse en sådanne rapport, hen over en weekend, og komme med viden og input i en kommentar dialog som denne på ingeniøren mm.

I Norge har det prøvet at arbejde "lidt utraditionelt" inden for et lidt andet område. ( på 7 timer arbejde 16 ingeniører og projekterede 20 km vej )

http://www.tu.no/it/2014/06/02/pa-syv-time...

  • 0
  • 1

Argumentet om hensyn til priser fra leverandører holder jo kun, hvis DSB har budgetteret med priser, der er højere, end markedet kan tilbyde. Med budgethullerne fra Metro, Aarhus Letbane og DSBs tidligere valg af leverandører, tror jeg nu ikke helt, at DSBs budget skulle være for højt...
Vil endda strække mig så langt, at jeg tror DSB forventer en "særlig dansk variant" af et standardtog, men til en meget lav pris...

  • 0
  • 0

Det står mig ikke helt klart hvorfor "Materielstrategien skal afdække DSB’s behov for togindkøb over de næste 10 til 15 år og udgør dermed en hjørnesten i den trafikkontrakt mellem Transportministeriet og DSB, som skal træde i kraft i 2015".

Transportministeriet må da kunne sætte sig ned og finde ud af hvilken trafik man ønsker at købe og hvilke materieltyper som skal bruges til dette. F.eks. har man forhandlet om Togfonden og det kræver så formentlig en togtype som kan køre 250 km/t.Politikerne har også købt en større mængde dobbeltdækkere - de skal vel næppe skiftes ud i de kommende 10 - 15 år.

En kontrakt om kørsel kan indgås og så må der tillægskontrakter til, efterhånden som fremtidens togtrafik ligger klar fra Transportministeriet. Er problemet at det er DSB selv, som definerer hvilken trafik, og dermed togtype, der skal køre?

  • 0
  • 0

Transportministeriet må da kunne sætte sig ned og finde ud af hvilken trafik man ønsker at købe og hvilke materieltyper som skal bruges til dette.

I princippet skal de kun finde ud af hvilken trafik, der ønskes, hvorefter leverandøren må finde ud af, hvilket materiel der skal bruges. En togtype, der kan køre 250 km/t, er et relativt vidt begreb, især hvis togtypen godt må kunne køre hurtigere. Tog med en topfart på 300+ km/t kan også køre 250 km/t.

I dette tilfælde er situationen mere speget, fordi Transportministeret også er ansvarlig for ejerskabet af DSB. Dermed kan problemet være Transportministeriets dobbeltrolle, som indirekte placerer dem på begge sider af forhandlingsbordet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten