DSB er dybt nede i IC4-toget
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB er dybt nede i IC4-toget

Da DSB i sin tid sendte IC4-projektet i udbud, hed det sig, at løsningen skulle være en hyldevare. Men så langt fra at være et færdigt standardprodukt repræsenterer italienernes tog til Danmark en helt ny måde at integrere det industrielle design i udviklingsprocessen. DSB's teknikere og designere er også med i hele processen og opfatter sig som værende i et partnerskab med Ansaldobreda og designeren, Pininfarina. Samlet arbejder 30 teknikere fra Ansaldobreda og Pininfarina og 15 fra DSB på toget, der desuden har 15 større underleverandører - de fleste italienske, men nogle få fra Tyskland, Spanien og Danmark, f.eks. informationssystemer fra Focon, toiletsystem fra Semca og Jupiter og møbelstoffer fra Gabriel i Aalborg.

Hidtil har det over 70 år gamle, førende designfirma i Torino, fungeret som ekstern konsulent på de tog, det har designet og først og fremmest sat sit præg på togets udseende. Men på IC4 blev projektorganisationen ændret fundamentalt, så Pininfarinas industrielle designerteam nu er en del af hvert eneste projektområde. Lige fra de første skitser, over matematiske modeller, tredimensionale modeller med de rigtige komponenter, mock-up af udvalgte detaljer, f.eks. varmeapparat ved vindue, til den store mock-up står og ligner det færdige tog, både ud- og indvendigt.
LYKKELIG FREMGANGSMÅDE

Central i organisationen er projektingeniøren, Stefano Baldi. Han har overblikket og styrer samtlige processer. Det har været en lykkelig fremgangsmåde, vi har valgt for dette projekt, og som vi vil bruge fremover, siger Ansaldobredas tekniske direktør, Carlo Pellegrini. Også DSB teknikere og designer har været dybt begravet i hele processen: Det giver et tog, der er tættere på dansk teknologi. Det har ikke tidligere været muligt, fordi andre kunder i f.eks. USA, Norge og Spanien, ikke har egne designteam, så de har fået et færdigt produkt. Danmark har en længere designhistorie, siger Stefano Baldi. En af de hidtil største udfordringer har været koblingen i togets gummiklædte front. Den arbejder vi meget med, for der er pålidelighed altafgørende fortæller Stefano Baldi. Togkoblingen sidder inde bagved det flytbare frontpanel forneden på toget. Den styres hydraulisk af seks cylindere, der skubber skallen frem og til siden og skubber en anden skærm op som beskyttelse mod bl.a. snefog. Det foreløbige design er færdigt, men da det er kritisk, laver vi senere prototypestest, siger Baldi. På lignende kassemåde er togets top med luftkonditionering beskyttet af en skal. Og hjulene vil ikke blive blokeret af is og sne, fordi de også befinder sig bag et skørt af aluminium.
POWERPACK

En anden detalje, som vil kræve en stor indsats, er den "powerpack", som Ivecos motor udgør sammen med kølesystem, gearkasse, generator og kompressor. Det er samlet på en stor ramme, der hurtigt kan pilles af og sendes til reparation. Afprøvningen af den begynder i februar. Vi prøver at forebygge problemerne med grundige testprogrammer, siger Stefano Baldi. Endnu har Jernbanetilsynet ikke været inddraget i projektet, men Ansaldobreda er opmærksom på, at Jernbanetilsynet fokuserer meget på brandfarlighed. Der bliver udelukkende anvendt standardiserede materialer, og de sendes igennem hele to test. Brugergrupper har til gengæld været draget meget ind i togets tilblivelse. Cateringpersonale har sørget for albuerum til servering, handicaporganisationerne har sikret, adgang, plads og toiletfaciliteter, og lokomotivførerne har stillet skrappe krav til kabinen. Togets konstruktion af kabinen giver en anseelig crash-zone. Tilsammen giver kobling, styrtbøjler og to stålsøjler en stødabsorbering på op til seks megajoule.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først