DSB efterlyser en stærk mand til at styre rejsekortet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB efterlyser en stærk mand til at styre rejsekortet

'Forsinket, for kompliceret og for dyrt'. Sådan lød den kontante udmelding fra DSB tidligere i torsdags om rejsekortet i forbindelse med virksomhedens regnskab for 3. kvartal.

DSB's økonomidirektør, Stig Pastwa, uddyber her, hvad der ligger i selskabets karakterisering af rejsekortet. Han beskriver meldingen som en opsummering af det, DSB har sagt tidligere.

»I forbindelse med vores halvårsregnskab gjorde vi også opmærksom på, at der er en uafklaret situation i forbindelse med rejsekort på grund af de her forsinkelses-, komplikations- og fordyrelseselementer.«

Overordnet mener han, der mangler klarhed i forhold til, i hvilken retning rejsekortet skal bevæge sig.

»Vi så gerne, der var en klarhed, så der kunne lægges en klar linje af nogen. Som vi også har sagt tidligere, behøver det på ingen måde være os. Vi kan sagtens se relevansen i at have en landsdækkende rejsehjemmel. Men i Rejsekort A/S som selskab ønsker vi en klar linje. Hvor der sidder nogen for bordenden, som er med til at sikre den klarhed. Lige nu er det en meget spredt kreds med meget forskelligrettede interesser,« siger Stig Pastwa.

Læs også: DSB i overraskende angreb på rejsekortet: Forsinket, for kompliceret og for dyrt

Hvor ser I den klarhed komme fra?

»Bag de forskellige interessenter er der jo forskellige ejere. Så vi ser den måske komme fra nogle af de ejerstrukturer, der ligger bag ved. Som dels er staten, dels kommunerne, der ligger bag trafikselskaberne og dels os selv.«

Hvad vil I gøre for at forbedre situationen?

»Som den mindretalsaktionær, vi er, vil vi selvfølgelig gøre opmærksom på det via Rejsekort A/S. Men vi søger f.eks. også via forordet i vores delårsrapport at gøre andre interessenter opmærksomme på, at vi mener, der er en uafklaret situation.«

DSB er hovedejer af Rejsekort A/S, men har dog ikke alene bestemmende indflydelse i selskabet.

Kan du komme med et eksempel på problemet ved den manglende klarhed?

»Det er svært at komme med specifikke eksempler på, hvad der lige præcis skal gøres. Der er ting relateret til ejerstrukturen, til betalingsstrukturen, til den teknologiske udvikling. Der er bare mange områder, hvor klarhed er godt.«

Og lige nu er der for mange modsatrettede interesser?

»Ja, det kan man godt sige.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er måske at kikke BVG i Berlin efter i model og struktur, for det er det eneste og bedste måde, at strukturere et overordnet trafiknetværk, med både Hovedstaden og Rejsekortet på.

  • 2
  • 0

"DSB efterlyser en stærk mand til at styre rejsekortet"
Hvordan ser egentlig sådan en ud anno 2013. Mit bud i dette tilfælde er:

Chefen undersøger hvilke type takszone kort // prisliste der lettest kan programmeres og tvinge alle trafikselskaberne til at underlægge sig den logik. Det første tager 2mdr, det andet yderligere 2mdr. Alt andet åndsvagt milimeter demokrati bortfalder. Om 4mdr er lortet stabilt og takst beregningen solid. Derefter kan fokus flyttes til brugervenligheden.

Det er det samme som skulle have været gjort inden projektet startede. Der er ikke noget svært i det, hvis altså man kan få en 007 licens.

  • 5
  • 0

Der er /har været alt for stor lyst til noget nyt, noget smart, hvad kan vi bruge denne teknologi til, man burde og kunne 'bla bla bla'.

Men vi kører jo ikke med offentlig transport for at bruge (knap så) smarte billeter/ rejsekort. Vi kører med offentlig transport, fordi vi skal fra A til B på en god og billig måde.
Billetterne skal jo først og fremmest sikre, at vi alle betaler et bidrag til udgifterne og derudover skal de udgøre en mindst mulig omkostning - for ellers stiger prisen uden passagerene får nogen glæde deraf. Det skal ikke være smart - det skal være billigt.

Det er økonomien - din klovn.

Det ses desværre alt for ofte, at støttede projekter helt glemmer, at de også skal være billigst muligt og at alle udgifter nøje og udelukkende skal svare til en erkendt værdi hos brugerne.

Når DONG fx har fået lokket dobbelt strømpris ud af deres leverancer fra vindparken i Kattegat, så betyder det jo, at vi kun får den halve mængde 'grøn strøm' ud af vore tilskud/ekstrabetalinger. Det er da både dårligt for forbrugerne og for CO2 udledningen.
Man kan ikke med fornuft lave tiltag udover nogle mindre forsøg og forskning, der ikke er baseret på de mest brutalt billige prisaftaler, så udgifterne holdes helt i bund.

De fordele, der kunne have været ved rejsekortet, synes langt fra at kunne begrunde de driftsomkostninger, som kortet vil medføre. Og medføre selv på længere sigt, og hvis man måske naivt forstiller sig at alle fejl bare forsvinder.

Rejsekortet udgør ganske enkelt ikke en teknologi, der kan konkurrere med periodekort og klippekort. Det var en ide med en teknologi, der viste sig slet ikke at holde 'i alle hjørnerne'.

Så stop rejsekortets udbredelse, begynd afviklingen straks!

Fortsæt med de 'gamle' men gode og billige periodekort og klippekort i fx 8-10 år endnu. Så kan man lade e-billeter måske via smartphone eller måske på nye måder vokse frem og overtage det endnu gode og billige papir.

Det ville vel være en overvejelse værd, at lade én statslig styrelse indkøbe alle transportydelserne fra operatørene og så videresælge disse til passagerene helt uden nogen en-til-en kobling til de direkte indkøbspris på en bestemt rute.

Så kan man lettere forenkle takstsystemet afgørende og gøre det gennemskueligt for alle kunderne.

Lars :)

PS! Og klippekort mv kan styres uden 'den stærke mand', som vi jo normalt ikke er så pjattede med i vort Kongerige.

  • 2
  • 0

Seance 1
Man stiller sig på den pænt ryddede perron pænt foran kortstanderen, bøjer sig let forover så man kan se skærm, holde kortet hen til læseren, og ser på skærmen at kortet er læst. Man samler sin bagage op og går pænt hen til den røde streg og venter på toget.
Senarie 2
Man ankommer til togstationen, prøver at finde ud af hvilken perron man skal køre fra. Der efter går op ad trappen sammen med 50 andre, og prøver at finde kortstanderen.
Man ser disse, inde mellem en klynge mennesker og deres bagage.(Åbenbart er rejsekort standere et af favorit mødestederne i DK. Pladsen bliver ikke bedre af at ind- og ud-standere står ryg mod ryg.) Efter skubben og massen kommer man hen til standeren, og skal have fiske kortet frem fra lommen, holdt hen til standeren, som i larmen fra toget og de andre passage udstøder en lidt uforståelig lyd. Man prøver mylderet at se hvad der kom på skærmen, men ved kommende bagved er ved læse sit kort allerede.
Senarie3
Man står på en mørk cykelsti sammen med 30 andre mennesker som skal med samme bus, mens man bærer sin taske, skal man samtidig med skubben, og en bus som måske allerede er ved at sætte i gang indlæse sit rejsekort.
Senarie 4
Man står af et transportmiddel, hvor man ikke skal chekke ud, da man jo skal videre med andet transportmiddel, går ned skal ned af en 3 etager høj trappe, efter 15 min ventetid i regnvejr, kommer bussen. Mans stiger ind sammen med 30 andre våde, lidt små sure passagerer, skærmen er gemt bag de andre rejsendes bagage, hvor en god del finder ud af at rejsekortlæseren i denne bus ikke virker. Skal man betale bøden, eller gå ad de 3 etager, bruge kortlæseren der, og gå ned og vente 30 min på den næste hvor kortlæseren måske virker, men hvor tiden for transportmiddelskift i mellemtiden er udløbet.
Senario 5
Man kører i en bus som kører det slalomløb som busser nu gør, samtidig med at bussen kører slalom skal man rejse sig op, tage sin rygsæk på, passe ikke at tabe rejsekortet, og gå han og holde kortet foran læseren, stadig mens bussen kører slalom.
Spørgsmål ?
Er der nogen hos rejse kortet som har test kortet under disse omstændigheder, er der nogen som har tænkt at sådan kan tingene faktisk være ved normalt brug af rejsekortet

  • 1
  • 0

Så stop rejsekortets udbredelse, begynd afviklingen straks!

Det løser ikke det organisatoriske problem. Det fremgår jo klart at den fælles ledelse mangler ansvarlighed og beslutningskompetance. Det burde der havde været tænkt på ved oprettelsen, nemlig hvorfor der skal bruges en fællesejet firma. Havde det et gavnligt formål? Hvis nej, så burde det ikke være tvang af fælles gizmo-løsning. Hvis ja, hvilke grænser er der for anvendeligheden.

Alternativet til rejsekortet har vi desværre, nemlig fravalg af kollektiv trafik. Var det målet med rejsekortet?

  • 0
  • 0