DSB efter revisor-kritik: Vi har brug for ny analyse af markedet for eltog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB efter revisor-kritik: Vi har brug for ny analyse af markedet for eltog

DSB er overordnet enig i kritikken fra revisionsfirmaet Deloitte, som i en ny rapport konkluderer, at DSB ikke ved nok om markedet for elektriske tog.

Deloitte, som har gransket DSB’s nye oplæg til milliardindkøbet af fremtidens elektriske tog, konkluderer blandt andet, at DSB’s viden om markedet for eltog hverken er fyldestgørende eller tidssvarende.

Læs også: Revisorer: DSB's viden om eltog er ufuldstændig og forældet

‘Det er Deloittes vurdering, at beslutningsoplægget er forankret i en viden om markedet for eltog, der ikke er fuldstændig og aktuel’, konkluderer Deloitte således i sin rapport om DSB’s beslutningsoplæg.

Derfor er det ifølge revisorerne helt afgørende, at DSB foretager en uddybende markedsanalyse. Deloitte konkluderer dog, at DSB med mange justeringer vil være i stand til at gennemføre togindkøbet selv.

Læs også: DSB skal holdes i ørerne af konsulentfirma

Anders Egehus, driftschef i DSB, forholder sig ikke direkte til kritikken i Deloittes rapport, men skriver i en e-mail til Ingeniøren, at man hos DSB er enige i, at der skal laves en ny tilbundsgående markedsanalyse.

'Vi er glade for rapportens hovedkonklusion, der viser, at DSB vil kunne forestå indkøbet af fremtidens tog, og at anskaffelsesprojektet kan fortsætte. Vi arbejder nu videre med rapportens anbefalinger, og hvordan de helt konkrete opgaver løses,’ skriver han.

Læs også: Revisorer: DSB’s tidsplan for milliardindkøb er dømt til at skride

‘Blandt andet er vi enige i, at der skal laves en ny tilbundsgående markedsundersøgelse, der tager højde for den seneste udvikling. Den undersøgelse, der kommenteres i rapporten, er gennemført inden for de rammer, vi hidtil har haft,’ skriver Anders Egehus.

Læs Deloittes rapport her.

Læs DSB’s beslutningsoplæg her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da, hvad denne Steffen McGhie er. I sin vedholdende markedsføring af Deloitte som et 'revisionsfirma'. Man behøver da ikke at være civilingeniør - som jeg - for at kunne se, at det ikke er revisionssiden af Deloitte, som er inde i billedet ift. disse historier om DSB.

  • 1
  • 4

Det er ikke helt til at vide, hvilket ego behov Mads Torben Christensen får opfyldt ved denne fortsatte bredside mod journalisten.

Man skal vel ikke være civilingeniør for at hævde, at "konsulent" er en bedre og mere præcis term - en af sprogets mest altomfattende kategoribetegnelser.

Men det ville da bestemt klæde denne klager at oplyse alle os andre om, hvad det fagspeciale, der er udført, hedder på dansk. Mon ikke vi skal ned i kassen med due diligence kompetence?

Så lad mig bede Mads Torben Christensen komme med den rette oversættelse, tak.

Eller alternativt vende tilbage til en mere høvisk optræden på dette sted.

  • 4
  • 0

kaldes D&Ts funktion i denne sammenhæng for "rådgivning" (elastik i metermål). Dette står i branchen fagligt - og langt hen ad vejen juridisk - i modsætning til "revision" (videnskabelig arbejdsmetode).

  • 2
  • 0

, at DSB med mange justeringer vil være i stand til at gennemføre togindkøbet selv
de justeringer
alle der tager beslutninger i dsb om eltog skal fyres hvis der er det mindste problem..ha..ha skandalen fødes snart..bliver kun overgået af forsvarets jagerfly indkøb..der bliver århundredets skandale

  • 1
  • 2

Det forekommer en smule "socialdemokratisk beskæftigelsesprojekt" når der skal laves en markedsundersøgelse på, om der er togleverandører, som kan levere (elektriske) tog? Det kører der andre steder, så det er der!

Så find ud af hvad vi skal bruge, hvornår vi skal bruge det. Det skal politikerne finde ud af.

Og så find den togoperatør som skal lave udbuddet og køre togene. Det er ikke en politisk proces.

  • 3
  • 0

Nu kalder Deloitte sig selv revisionsfirma, så journalistens ordvalg er ikke ved siden af...

© 2014 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, København, CVR-nr.: 33 96 35 56.

Revisions- og rådgivningsfirma med kontorer i hele Danmark og i Grønland samt dansk repræsentation i Polen, England og Tyskland.


Vi er sikkert ud i en ny indkøbsskandale...

  • 3
  • 0

Helt enig, er ved at være pænt træt af alle de analyser, kommissioner, rapporter osv. Vi ved jo godt, hvad problemet er, vi ved stort set godt, hvad der skal til for at løse det. Det er bare et spørgsmål om at komme i gang.

Så kan vi bagefter regne på, hvad det egentlig har kostet samfundet i de 10-15 år vi har kæmpet med IC4 i forhold til, hvis de var blevet skrottet halvvejs i forløbet, da skandalen allerede var mere end tydelig.

  • 0
  • 0

Vi ved jo godt, hvad problemet er, vi ved stort set godt, hvad der skal til for at løse det. Det er bare et spørgsmål om at komme i gang.

Ja, lær engelsk og tysk. Glem italiensk og søg på google så finder man på wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_loco...
http://de.wikipedia.org/wiki/Elektrolokomo...

Når så det historiske ved el-lok er på plads, findes ranglister på producenter. Dernæst findes vogn-producenter. Vælg 2-4 af dem med flest sammenfald med ønskelisten og forlang at de alle skal kunne kobles sammen.
Vælg el-system der bruges i Sverige og Tyskland.
Det kan godt være de ikke kommer til at se ens ud, men bare nogle af dem bliver leveret rettiddig.

Hvad er idéen med at IC2,3,4 togsæt skal skilles og samles undervejs? Er det ærligt talt ikke noget pjat? Drop det!
Kunderne og brugerne er passagererne (og skatteyderne), drop den leflen for politikere og andre "guldflippere". Der skal leveres transport mellem stationerne, ikke erstatning for fly eller bil.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten