DSB dropper at sende IC4-arbejde til Randers
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB dropper at sende IC4-arbejde til Randers

Det koster arbejdspladser i Randers, at DSB har besluttet at lade Ansaldobreda gøre computerne på IC4-togene færdige.

DSB har ifølge Amtsavisen i Randers med øjeblikkelig virkning indstillet arbejde til 33 millioner kroner på togfabrikken Bombardier.

DSB henviste i maj til, at Bombardier kunne færdiggøre togcomputerne, da aftalen med Ansaldobreda blev indgået. Den indebar en samlet erstatning på 2,25 milliarder kroner til DSB.

DSB oplyste imidlertid tidligere på måneden, at togcomputerne, der har været IC4 smertensbarn, ifølge en konsulentundersøgelse var »bedre end ventet«. Ansaldobreda fik derfor lov til at færdiggøre arbejdet med computerne. DSB-direktør Søren Eriksen begrundede det også med, at en ny leverandør ville skifte selve computerne, hardwaren, mens Ansaldobreda kan koncentrere sig om softwaren.

Med beslutningen har DSB sagt farvel til sit samarbejde med Bombardier. Ifølge Bombardiers direktør, Christian Algreen-Ussing, er der dog ikke tale om, at en kontrakt er opsagt.

»Vi har blot været med i første runde og er kommet med et forslag til design af den togcomputer, der skal styre de nye IC4-tog. Og vi er da kede af ikke at få lov til at levere computeren. Vi er nemlig overbeviste om, at vi kunne levere en god og driftssikker computer til tiden,« siger han til Randers Amtsavis.

Christian Algreen-Ussing oplyser, at opsigelsen »vil få konsekvenser for bemandingen,« men kan ikke sige i hvilket omfang. Det lykkedes fredag ikke Ingeniøren at få kontakt med Bombardier-direktøren.

Sagen får igen Enhedslistens trafikordfører, Per Clausen, til at stille en stribe spørgsmål til trafikminister Lars Barfoed (K) og kalde ham i samråd. Han mener, at DSB løber fra et løfte om at skabe 300-400 nye arbejdspladser i Danmark.

Han spørger også, hvor den kompensation på 1,5 milliarder kroner, som Ansaldobreda ifølge aftalen fra maj skulle udbetale i tre rater, er blevet af. Der er ingen kompensation med i det seneste halvårsregnskab fra DSB.

Ingeniøren har spurgt DSB, hvornår de tre rater på 500 millioner kroner i erstatning fra Ansaldobreda går ind på bankkontoen. Det ønsker DSB ikke at oplyse, men kommunikationsafdelingen understreger, at ordren på togcomputere ikke har indflydelse på erstatningens størrelse.

Per Clausen finder det »dunkelt«, både hvor erstatningen befinder sig, og hvilket firma der skal opgradere IC4-togene. Han mener, at DSB »alt for længe har leget gemmeleg med offentligheden og Folketinget«.

Dokumentation

Artiklen fra Randers Amtsavis
DSB's orientering om aftalen med Ansaldobreda fra maj
DSB's pressemeddelelse om togcomputere

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er efterhånden svært at se at DSB er en 150 år gammel virksomhed med en omsætning på 10 mia. I den virkelige verden ville direktionen og bestyrelsen have været fyret for længst for deres inkompetence, men uheldigvis lever DSB og DR i en anden verden end os andre, hvor ansvar og kundetilfredshed ikke ligger dem på sinde. Heldigvis findes der folk i DR som træder ud i den virkelige verden (http://epn.dk/medier/tv/article1903073.ece). Man kan håbe topfolk hos DSB følger trop.

  • 0
  • 0

såvidt jeg er orienteret - og det plejer nu at være ganske godt - er en stor del at DSBs nuværende chefer aflagt fra TDC (Ingeniøren må gerne bore i det, fx med henblik på kompetencer). Det forklarer ganske fint både dårlige forbindelser og lange ventetider.

  • 0
  • 0

Herudover kan man tænke sig at cheferne er opvokset med at køre bil allerede fra teenagealderen, altid har kørt bil, og altid vil vedblive med at køre bil - og derfor ikke rigtig har levet sig ind i at "almindelige" mennesker først og fremmest ønsker sig tog med en forholdsvis høj accelerationsevne som OVERHOLDER gældende køreplaner - og ikke alt muligt fancy gennemcomputeriseret design-sjov...

  • 0
  • 0

Man skulle tro at Berlusconi truer DSB, efter som DSB laver dette nummer.
Hvem bestemmer egentlig, personligt tror jeg Berlusconi har en vis indflydelse på hele historien.....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten