DSB-direktør: Professors kritik af IC4 er letkøbt

Kritikken af IC4-producenten Ansaldobredas opbevaring af de halvfærdige tog på en fabrik i Italien får ikke DSB-direktør Søren Eriksen til at vakle.

Ingeniøren har ellers bragt billeder optaget af DR-magasinet Penge, som har chokeret professor Karl Brian Nielsen fra Aalborg Universitet. Han kalder det rystende, at fabrikkens kvalitetssikring svigter, og at DSB ikke har mere styr på udviklingsprocessen.

Ingeniøren har forgæves forsøgt at få et interview med DSB om sagen, men Søren Eriksen foretrækker at tale med nyhedsbureauet Ritzau. Derfor er nedenstående udtalelser hentet fra den pressemeddelelse, som hans egne spindoktorer har skruet sammen.

»Jeg er glad for at kunne sige, at IC4-togene - indtil de er 100 procent færdige, i orden og i den kvalitet, vi har bestilt dem - tilhører Ansaldobeda,« indleder Søren Eriksen.

Han nævner ikke, at DSB allerede har betalt fire milliarder kroner for IC4 og dets regionale lillebror, IC2, og at de penge skal vindes tilbage gennem opslidende juridiske søgsmål, hvis togene ikke lever op til DSB's krav.

I stedet sætter han spørgsmålstegn ved Aalborg-professor Karl Brian Nielsens vurdering af togenes tilstand.

»Jeg tillader mig at undre mig over, hvordan Karl Brian Nielsen kan vurdere IC4-togenes tilstand ud fra disse billeder. Han har ikke selv set togene, men det må stå for hans regning. Så letkøbt arbejder vi ikke i DSB, og jeg kan forsikre, at de tog, DSB vil modtage, til punkt og prikke opfylder alle kontraktens krav. Det gælder naturligvis også samlekvalitet og rustbeskyttelse,« fastslår Søren Eriksen.

Selv finder han det vanskeligt at vurdere, hvor meget billeder fra Danmarks Radio egentlig dokumenterer. Men han er »meget glad for at kunne slå to ting fast«:

»For det første har DSB for et par måneder siden ansat det anerkendte forsikringsselskab Lloyd til at gennemgå samtlige processer omkring opbevaring af IC4-togene på fabrikken i Norditalien. Og hvis der måtte vise sig nogen som helst problemer, vil de ikke kunne leveres til DSB.«

»For det andet har DSB sikret sig, at hvert eneste togsæt skal inspiceres og nøje gennemgås, inden DSB overtager dem. Skulle denne inspektion vise det mindste problem af denne karakter, skal eventuelle skader udbedres, før DSB vil overtage togene. Dette er meget præcist beskrevet i kontrakten.«

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ingen grund til bekymring... vi har det på skrift, at dét og dét skal ske. En gang. Men vi betaler nu. Og får det leveret i ordentlig stand. En gang ud i fremtiden.

Pyha - jeg troede, der ikke var styr på tingene.

  • 0
  • 0

Er der ikke gået lidt "Lars Lykke" syndrom i den ?? Lige nu er det enormt moderne at skrive om problemer med IC4 - jeg finder også argumenterne fra professoren letkøbte, hvis baggrundsmaterialet for hans udtalelser er de billeder, der har været vist her på siden. Nogle kabler og en smule afskallet maling på noget aluminium samt lidt overfladerust på en eller anden flange. Hvis de billeder er det værste, der kan vises fra DR's besøg på fabrikken, ligner det meget sensationsjournalistik af værste skuffe.

Det er fint nok (og der er sikkert også al mulig grund til) at kritisk overfr Ansaldo Breda, men lad det dog forblive sagligt.

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Det kaldes agurke sæson i fagsprog.

Men selvom det måske kan være letkøbt at kommentere på nogen billeder, men omvendt, så er der nu så meget låg på sagen, at de billeder lader til at være eneste materiale der slipper ud. Med en muligt forestående undersøgelse omkring DSB's ansvar i hele denne affære, kan det måske forstås at direktøren holder kortene tæt til kroppen. Omvendt, så ville ingen gide lave en undersøgelse hvis de følte at DSB var helt åbne omkring affæren.

  • 0
  • 0

Søren Eriksen er helt rolig ved situationen vedrørende de købte IC 4 - tog....

Jeg er ikke overrasket over Søren Eriksens fattede reaktion på situationen vedrørende de fatale togsæt fra Italien. Jeg er overbevist om, at togfabrikken har helt styr på overfladebehandlingens vedhæftning og beskyttelsesklasse til det danske klimea og det danske vintermiljø. Og jeg er da egentlig også sikker på, at de tekniske forhold under opbevaringen af togsættene er efter de bedste forskrifter med konserveringsolie i dyser, cylindre og lejer på motorer, hvis disse overhovedet er monteret. Ligeledes er jeg da sikker på, at der er foretaget den rigtige aflastning af lejer og fjedre og andre komponenter, der indeholder lejer og berøringsflader, der kræver en intakt smørefilm for ikke at skades eller som kræver regelmæssig bevægelse for ikke at lide skade.

Der er naturligvis aftalt regler for overfladebehandlimgens vedhæftning og lagtykkelse. Ligesom der er aftalt retningslinier for, hvorledes "dieselpest" og tæringer undgåes i opbevaringsperioden.

Naturligvis kan der ikke foretages en saglig ordentlig vurdering ud fra nogle få fotos. Klart.

Og til slut. Noget tyder på, at jeg må trække mine ord i mig igen om ledelsens inkompetance ..... For direktør Søren Eriksen kan vel ikke være direktør for DSB, hvis ikke det er rigtigt og troværdigt, hvad han fremkommer med. For så vil det vel nærmest være kriminelt ?

Næ, undskyld, Søren Eriksen, jeg vælger at tro på, at du har styr på sagerne.

Og så har DSB vel også sikret sig med rettidig omhu at få en uigenkaldelig bankgaranti for det tilfælde, at togfabrikken ikke kan levere varen -- og så vælger konkursløsningen for at slippe ud af kløerne på den danske Statsadvokat.

Men det er jeg da overbevist om, at du har styr på således at vi skatteborgere får det, vi har betalt for. Eller pengene retur.

Jeg glæder mig oprigtigt over, at DSB har en troværdig ledelse. Og det kan da iøvrigt ikke være noget problem at sætte nogle bedre dieselmotorer i togene i stedet for de gammeldags IVECO - motorer.

  • 0
  • 0

»Jeg er glad for at kunne sige, at IC4-togene – indtil de er 100 procent færdige, i orden og i den kvalitet, vi har bestilt dem – tilhører Ansaldobeda,« indleder Søren Eriksen.

Hvordan kan man udtale sådan noget i et medie, og så bagefter tro at man kan vinde en erstatningsag, når man har "bortgivet" indholdet i kontrakten? Ovenstående citeret udtalelse er fyringsgrundlag. Længere er den ikke.

Mvh.

  • 0
  • 0

Hvis man har udbetalt 4 mia. kr. á conto, forstår jeg ikke helt, at togene kan være Ansaldo's ejendom.

Ansvar - ja, men ejendom - nej!

Mærkelig kontrakt, hvis det skulle være tilfældet - medmindre man har bankgarantien i orden, som Otto er inde på.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten