DSB byder på flere jernbanestrækninger i Tyskland
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB byder på flere jernbanestrækninger i Tyskland

DSB drømmer om at udvide sine jagtmarker i Tyskland.

Ifølge det tyske erhvervsmedie Financial Times Deutschland er DSB en af de otte kandidater til at købe Arrivas jernbaneaktiviteter i Tyskland. Det omfatter driften af flere jernbanestrækninger i store dele af det østlige og nordlige Tyskland, herunder togtrafik til og fra Berlin.

Arrivas tyske aktiviteter er sat til salg, efter at verdens næststørste transportselskab Deutsche Bahn købte engelske Arriva i april 2010. EU-Kommissionen godkendte opkøbet på betingelse af, at Deutsche Bahn sælger Arrivas tyske aktiviteter fra.

Ifølge Financial Times Deutschland så er nogle af buddene på oppe på mere end tre milliarder kroner.

DSB byder på de tyske strækninger, selv om DSB fra flere sider er blevet kritiseret for at drive forretning på andre områder end traditionel dansk togdrift. For eksempel forsøgte DSB at komme ind på mobiltelefonmarkedet med selskabet DSB Talk - en forretning som transportminister Hans Christian Schmidt lukkede med et brag få dage efter lanceringen.

Det fik transportministeren til at indkalde bestyrelsesformanden i DSB, Mogens Grandborg, til et møde, hvor "de overordnede mål for DSB blev diskuteret".

Her blev det lagt fast, at DSB skulle fokusere mere på at køre tog i Danmark.

I en pressemeddelelse fra transportministeriet lød det således efter mødet: "DSB skal fortsat have transport af passagerer i Danmark som sit primære formål".

Over for Ingeniøren vil DSB hverken be- eller afkræfte, om man har budt på Arrivas tyske togstrækninger.

»Vi kommenterer aldrig på konkrete budprocesser, men vi følger selvfølgelig markederne, ikke mindst i Tyskland og Sverige,« svarer DSB i en mail.

DSB driver allerede jernbanestrækninger i Tyskland og i Sverige.

Fra politisk side har blandt andre Enhedslisten kritiseret DSB for ikke at fokusere nok på den hjemmelige togdrift. Partiet har også stillet et spørgsmål til ministeren for at få slået fast, om DSB er ved at købe sig ind på mere af den tyske togdrift eller ej.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er helt forskellige ting det drejer sig om.

Det er lige meget om DSB har eller ikke har jernbaner i udlandet. Når blot de giver overskud. Her i Danmark skal de også give en sikker køreplan mellem landsdelene.

  • 0
  • 0

Hvis DSB har kræfter til at lave tilbud på kørsel udenlands, så er det på tide, at uhyret skæres til og fokuserer på togdriften i Danmark. Det hører ingen steder hjemme, at monopolvirksomhedens skattefinancierede aktivitet skal satses på gambling i udlandet.
Håber folketinget har væsentligere opgaver på dagsordnen end at beskæftige sig med DSB´s aktiviteter og økonomi.

  • 0
  • 0

I en pressemeddelelse fra transportministeriet lød det således efter mødet: ”DSB skal fortsat have transport af passagerer i Danmark som sit primære formål”.

Skal DSB på sigt privatiseres, så skal deres forretning diversificeres, så de får flere ben at stå på, da vi så kan opnå en bedre pris for selskabet. Så naturligvis skal de køre med tog i udlandet.

Vh Troels

  • 0
  • 0

.......efter at have nedlagt Stogskørsel i 5 måneder på Hillerød strækningen lukker man billetsalget på Allerød Station samme dag som toget starter med at køre, for at bygge om.

Det kan kaldes rettidigt omhu, med at genere kunder.

Man henviser til billetsalgene på Hillerød og Farum stationer.

Man kunne da for hel,,,,,! have bygget om mens togene ikke kørte

Hvordan borgere der ikke har transport mulighed for at komme til de pågældende stationer må jo antageligt have fri rejser til de omtalte stationer for at købe billetter......anderledes kan det vist da ikke forståes.

Det er plagsomtmed en etat der ikke har den selverkendelse at den ikke er verdensmester i togdrift.

  • 0
  • 0

Jeg er flintrende lige glad med om DSB -for at give en højere markedspris ved et muligt salg af selskabet - ... så SKAL køre tog i udlandet.
Eller hvilket andet argument, DSB ´s ledelse ellers kan finde på som "gangbar" manipulation for at retfærdiggøre at kaste sig ud i alt muligt fra mobiltelefoni til at køre tog i Sverige og i Tyskland o.s.v.

Vi udsættes som borgere i Danmark for det ene svigt efter det andet. I stort og i småt fra den såkaldte ledelse i DSB.

Det er beskæmmende -men desværre forventeligt- at de der er sat til at bestemme i dagligdagen i DSB synes at det er hyle interessant at kaste sig ud i de smarte projekter.

Og det kan man gøre fordi vi som borgere er tvunget til at acceptere hvad som helst fra disse DJØF - feres side.
Igen muntrer de sig sig for skatteydernes regning og risiko.

Og kalder de hyle sjove projekter med masser af møder og god mad og interessante forbindelser og rejser for IH :::SÅ VIGTIGE...

Løgn over løgn....

Vi, der betaler hele gildet , kan ikke finde et rent toilet eller få venlig
betjening og må affinde os med masser af helt unødvendige uhyrligheder -- angiveligt fordi DSB savner ledelse med "hands on" og et ærligt hjerte i den daglige gerning.

Men se Søren Eriksen og dennes heppekor grine og hygge sig på vores regning -- det synes jeg snart må have en ende.
Problemet er vel nok, at der ikke i Danmark er ret mange ordentlige ledere. Og da slet ikke i de offentlige virksomheder.

TRIST ?? Næ nærmest latterligt ... Men når historien skal skrives må vi så es om det er DJØF- medlemmer, der sidder i redaktionen.

Med venlig hilsen

Otto Dittmann Bøgebjergvej 45, Brobyværk
5672 Broby

  • 0
  • 0

Det er ikke DSB, men Banedanmark som er skyld i de spor-endringer på Hillerød strækningen. Om natten kan man ikke lave de endringer, som der kræves. Man kunne ikke have bygget om mens togene ikke kørte. De endringer er noget der varer i 35 til 40 år. Så til den, er der ikke ret mange køre nu.

Med andre ord. DSB (og de andre operatører) skal indstille kørslen, når der er fejl ved sporet.

DSB (og de andre operatører) kan kun lastes for genere kunder. Kun noget der har at gøre med TOGET.

  • 0
  • 0

Man kan klandre DSB for meget, men beslutningen om at forsøge at køre tog i Tyskland må være taget for lang tid siden. Tænk bare på genbrugseffekten af deres reklamer.

  • For tyskerne er Sesamstrasse ikke ukendt, hvorfor Harry vil fremstå fuldstændigt normal.
  • Søren Pilmark spiller Bahnsen i reklamerne, det er jo nærmest så tysk som det kan blive.

Dette beviser jo at DSB er visionære og planlægger langsigtet.

/Jørgen

  • 0
  • 0

Er det da bedre at DB, SJ eller andre europæiske jernbane selskaber overtager al passagertrafik i Danmark eller EU??

At DSB ikke skal være mobiltelfonudbyder er ikke det samme som at DSB ikke skal udvide deres områder med passagertransport.

Og en stor misforståelse der hersker blandt både politikere og borgere er, at passagertransport indenfor bus og jernbane er privatiseret, bare fordi staten ikke ejer selskabet. Den eneste forskel der er på om trafikken bliver kørt af statens selskab eller en privat udbyder er overskuddets størrelse. For de får ALLE penge fra staten. Ergo er det bedre at der ikke skal tjenes flere penge på transport en højst nødvendigt, hvilket bedst sker ved statsejede selskaber der skal styres hårdt ,så de ikke ødsler pengene bort. Hvilket gøres ved at ansætte chefer der har ret til at styre de statsejede firmaer ligesom hvis det havde været chefer i et privat ejet. For ofte har politikerne blandet sig i direktørens arbejde med at spare unødvendige udgifter væk. Da politikerne ville blive ramt i deres politiske hjemområde eller ved at de selv mistede muligheden for at komme direkte hjem.

  • 0
  • 0