DSB: Bremsesvigt på glatte skinner kan også ske for IC3

Selvom det kun er IC4, der er begrænset til 140 km/h i den nuværende løvfaldsperiode, mener DSB, at også andre tog vil kunne opleve bremsesvigt, når skinnerne er 'meget glatte'.

»Hændelsen ved Marslev ville være sket, uanset hvilken togtype der var kørt med,« siger Lars Slott Jensen, teknisk chef for IC4-togene.

Han referer til en hændelse på Fyn, hvor bremserne på et IC4-tog svigtede, og toget først blev bragt til stop tæt på et holdende godstog. Efterfølgende blev IC4 taget ud af drift, men kom tilbage på skinner med en hastighedsbegrænsning på 140 km/h i løvfaldsperioden, efter at rapporter fra både DTU og Havarikommission havde konkluderet, at togene ikke kun bremse tilstrækkeligt på glatte skinner.

Ved Marslev på Fyn passerede et IC4-tog i 2011 et stopsignal med 130 km/h. (Foto: Peter Thornvig) Illustration: Peter Thornvig

Nu siger DSB altså, at akkurat det samme ville være sket, hvis eksempelvis et IC3 havde kørt med tilsvarende hastighed på de glatte skinner. Alligevel er hverken IC3 eller andre tog underlagt samme fartbegrænsning eller bremsekrav som IC4.

»Vi mangler regler ved meget glatte skinner. Regler som gælder for bremsning med alle togtyper - ikke bare IC4,« siger Lars Slott Jensen.

Trafikstyrelsen har efter hændelsen ved Marslev fastsat nye regler i forhold til bremsestandarden på IC4-togene. De indebærer, at DSB med IC4 skal eftervise, at togene kan bremse ved lavere friktion, end det kræves af andre togtyper. Styrelsen krav kommer, på trods af at IC4-togenes bremser lever op til de gældende europæiske regler.

De regler erklærede Havarikommission for uegnede til at fange svigt i bremsesystemet under nordeuropæiske forhold, hvor blandt andet løvfald og havgus bevirker, at skinnerne ofte er mere glatte end i den sydlige del af Europa.

Læs også: Havarikommission: Europæiske tognormer uegnede til IC4-bremser

Årsagen til, at andre togtyper ikke er underlagt samme, skrappe krav som IC4, skal findes togenes alder. Selvom IC4 principielt er et 13 år gammelt tog, og softwaren derfor er designet efter ældre standarder, har kravene ændret sig i årenes forløb. Derfor skal centrale dele af togcomputeren udvikles efter den nyeste europæiske standard, EN 50128. Samme krav gælder ikke IC3, der stadig kører efter gamle standarder.

Havarikommissionen konstaterede efter Marslev-hændelsen, at IC4-togsættenes hjulblokeringssystem under særligt glatte forhold ikke kan sikre mod hel eller delvis blokering af hjulene, og at bremsecomputeren ikke sendte korrekte informationer om togets hastighed og position. DSB siger, at de problemer sidenhen er blevet løst.

Det er aldrig blevet bevist, at skinnerne på strækningen ved Marslev var mere glatte end normalt. Alligevel valgte Trafikstyrelsen at fastholde en hastighedsbegrænsning i løvfaldsperioden fra oktober til november, efter at IC4 fik permanent ibrugtagningstilladelse i september.

Herhjemme har man ikke i et eneste tilfælde kunnet påvise, at løvfald skaber problemer for togenes evne til at bremse inden for sikkerhedsafstanden. Men én til to gange årligt sker det, at et tog ikke bremser tids nok som følge af glatte skinner. Det problem er altså ikke isoleret til IC4.

Læs også: Løbske tog på glatte skinner sker mindst én gang årligt

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Herhjemme har man ikke i et eneste tilfælde kunnet påvise, at løvfald skaber problemer for togenes evne til at bremse inden for sikkerhedsafstanden. Men én til to gange årligt sker det, at et tog ikke bremser tidsnok som følge af glatte skinner.

'Som følge af' er ikke påvist.

Det problem er altså ikke isoleret til IC4.

'Altså' er ikke påvist. Mig bekendt har der ikke været offentliggjort eksempler på at andre af DSBs tog end IC4 på grund af glatte skinner ikke har bremset tidsnok.

  • 0
  • 0

I mit daglige arbejde som lokomotivfører, er jeg tit på denne årstid ude for til tider meget glatte skinner. Jeg tror at grunden til at der ikke rigtig er noget ude om MF/ER skyldes vores noget bredere erfaring med disse litra kontra MG. Er ikke nok inde i MG, til at jeg kan/vil sige noget om deres bremser kontra bremser på øvrige litra. Men når vi møder glatte skinner er følelsen ca. den samme som når biler bliver overrasket på sort is på motorvejene.

Venlig hilsen

Morten Jørgensen

  • 0
  • 0

Når alt andet fejler tænder føreren en bremseraket leveret af CS. Færre kvæstede og flere der nyder den flotte udsigt højt oppe.

  • 0
  • 0

At man ikke hører om problemer med IC3 kan skyldes at en mindre del af bremseeffekten end på C4er lagt på hjulene.

  • 0
  • 0

Der står i Havari-rapporten efter hukommelsen, at man aldrig har oplevet tilsvarende bremsefejl på øvrige danske tog. Der står at de øvrige danske tog har bremser fra Knorr-bremse AG i München Der står at IC4 bremser er fra Faiveley i Frankrig. Der står at der er parameterfejl i en af computerprogrammerne til bremser eller WSP Der står opregnet en lang række andre fejl på IC4 bremserne Det fremgår at IC4 vejer alt for meget hvilket har betydning for tyngdeaccelerationen.

og så kørte man uden tilkoblede magnetskinnebremser pga en skrivefejl i et program til EMU konsollen på førerpladsen.

og så påstår man at det er et fedt!

Når fejlene ikke har forekommet på IC3/ER4 hidtil, hvordan tør DSB så påstå at de sagens kan forekomme i en teknik fra en anden producent hvor fejlene aldrig har optrådt i gennem en lang årrække?

Hvis DSB er sikre på at bremseproblemerne på de ultra-glatte skinner gentager sig, så burde DSB og Trafikstyrelsen genindføre sandkasser på togsættene. Sand har kunnet fungere tidligere.

Noget andet Spørgsmålet om hvilken norm bremserne skal opfylde, er i sidste ende kun et spørgsmål om hvem, der skal betale regningen for forbedringerne. Vi, der risikerer at være passagerer i et togsæt, der kolliderer, kan være lige glade hvilket norm bremserne opfylder bare toget kan bremse.

Altså om normen har det ene eller andet nummer er ligegyldigt, bare DSB kan sikre at IC4 kommer til at bremse. Så må advokaterne slås om regningen senere.

  • 0
  • 0

DS15595 A1 2011 (WSP) er ikke længere tilgængelig der; måske har forlæggeren anet et best-seller potentiale i den relativt lave pris (677kr) på dette interessante værk.

De folk, som har styr på adhesion hos DB og SNCF, deler heller ikke ligefrem af deres adhesionsfunktioner ud som gratis vareprøver. Det er undervisningsmaterialer vi taler om = vores guld.

Nu og da fortæller en enkelt lokofører, hvordan problemet håndteres i praksis :-) Der findes også en del tysk, fransk og amerikansk litteratur om emnet (glatte skinner) på nettet, hvor man kan kloge sig på den stakkels virkelighed, som må stå ude om natten. OBS: Litteraturen er på internettet, de glatte skinner er på jernbanenettet - ikke omvendt!

  • 0
  • 0

Tak for tippet, men Dansk Standard's webshop sælger DS15595 for kr 677. Prisen oplyses først, når man trykker på "Tilføj til kurv". Og den er uanset om man vælger download, e-mail, eller hardcopy.

EN 50128:2011 kan også købes hos DS.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten