DSB-boss afviser hjælp mod forsinkelser: 'Vi har ikke brug for aflastning'

DSB ser, trods historisk mange forsinkelser i 2016, kun fordele i deres monopol på togtrafikken i store dele af Danmark. Det fremgår af et liveinterview med den administrerende direktør for DSB, Flemming Jensen, i DR’s telt på Folkemødet.

»Jeg tror på, der i togdrift er en værdi og en synergi i at samle trafikken – altså at man har en stor virksomhed, der spænder bredt. Der er i alle andre industrier synergi i at være store foretagende, og det tror jeg også, der er i togdrift,« mener DSB-direktøren, som afviste at konkurrence med togselskabet Arriva skulle få færre til at stå og vente urimeligt længe på toget.

I symbolsk betydning rakte Arrivas administrerende direktør, Nikolaj Wendelboe, under interviewet nemlig en ’hjælpende’ hånd ud til DSB. Han tilbød at Arriva kunne køre med deres tog på enkelte af DSB´s strækninger. Men det blev klart afvist af Flemming Jensen:

»Vi har ikke brug for aflastning,« lød det.

I Midt- og Vestjylland, hvor Arriva står for togtrafikken, er togene bedre til at ankomme til tiden, og det mente direktøren, at togselskabet kunne hjælpe DSB med at opnå på deres strækninger, hvis Arriva fik lov at konkurrere med DSB.

»Ved at skabe konkurrence tvinger vi os selv til at tænke nyt, og det presser os til at levere bedre service,« argumenterede Nikolaj Wendelboe, der dog ikke lagde skjul på, at han gerne ville overtage hele DSB's rolle på sigt.

Manglende elektrificering får delskyld for forsinkelser

Ingeniøren har tidligere beskrevet, hvordan de hidtil usete antal DSB-forsinkelser kan spores tilbage til tognedbrud, mangel på tog, infrastruktur og den nye køreplan, som trådte i kraft i december 2015.

Læs også: Flere og flere togrejsende bliver forsinkede med DSB

Direktør Flemming Jensen lagde i interviewet særligt vægt på den ventende elektrificering af tognettet i hele Danmark, som en begrundelse for de forsinkede togture.

»Der mangler investeringer, især når det gælder elektrificering. Vi kører i dag med dieselmateriel mange steder,og det skal skiftes ud, men vi kan ikke gøre noget, før vi får elmaster,« argumenterer han.

Køreplan var forudset til at være uholdbar

Under liveinterviewet, som blev transmitteret på P1, deltog også afdelingschefen for passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, Lone Fruerskov Andersen.

Forbrugerrådet lagde ud med kritik af DSB’s køreplan for det første halvår af 2016, som rådet allerede tvivlede på, før den trådte i kraft i december.

Læs også: Nye IC4-fejl får DSB til at ønske sig tilbage til sidste år ... hvor præstationerne også haltede

»Vi var skeptiske over for køreplanen ved årsskiftet, da det ikke lod til, at der var plads til, at der kunne ske udsving i togtrafikken. Det har vist sig at være rigtigt. Derfor håber vi, at køreplanerne efter sommer tager højde for sådanne udsving.«

Løsningen er ændring af køreplan

Løsningen på overtallet af forsinkelser vil DSB løse ved at justere køreplanerne og fortsætte med at investere i skinner, signalsystemer og nye tog, når elektrificeringen er færdig.

For eksempel lægger DSB ekstra 1-4 minutters luft ind i køreplanen på Kystbanen langs den sjællandske østkyst, hvor toget går fra København til Helsingør.

Mere fleksible kunder

Da snakken faldt på billetpriser, som en stor del af kunderne gerne så falde, refererede DSB-direktøren til, at selskabet snart får flere Orange-billetter, hvor prisen er lavere end normale billetter.

»Hvis man som passager er fleksibel med, hvornår man kan rejse, hvilken tid på dagen, og hvilke ugedage, så vil der være attraktive priser at finde.«

Flemming Jensen forklarede imidlertid ligeledes, at de normale prissatser sættes efter en standardpris, som er forhandlet med bus-, metro- og regionaltogsselskaber - et fælles takstsamarbejde styret af Trafikstyrelsen.

I maj skrev adskillige medier om, at DSB’s kunder forlader togtransporten. Fra 2012 til 2015 er der således ifølge DSB’s egne tal årligt forsvundet 491.000 passagerer på rejserne mellem Øst- og Vestdanmark. Det er et fald på 5,6 pct. af passagerandelen på tre år, skrev Jyllands-Posten.

Samtidig har busselskaber øget antallet af passagerer

Øget risiko for forsinkelser i sommerferien

Der venter dertil dårlige nyheder for togpassagerer i sommerferien. Det forlød den 14. juni i en pressemeddelelse fra DSB, at sommeren vil være præget af ekstra stor risiko for forsinkelser.

Det skyldes sporarbejdet, som primært vil kunne mærkes på strækningerne Odense-Nyborg, Odense-Svendborg, Køge Bugt-banen (S-banen) og Herning-Struer.

Utilfredse medlemmer fra publikum spurgte under liveinterviewet til, hvornår DSB-togene kommer til at køre til tiden, men der var intet svar at hive ud af Flemming Jensen.

Læs også: Pendlerne syltet: Bedre internet i tog må vente

Det er muligt at høre hele interviewet på DR’s hjemmeside, hvor Selveig Bjørnstad giver den som vært i P1 Business.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

det er ikke noget DSB skal bestemme

ALLE KAN DRIVE ET FIRMA NÅR MAN HAR SKATTE KRONER MAN BARE KAN TAGE AF.OG INTET ANSVAR.......... Arriva klare samme arbejde mere præcis billigere så skal DSB væk fra skinnerne DSB er en skandale for Danmark en skandale for dem der passer deres arbejde,det gør DSB IKKE. DSB FIRST...SKANDALE IC-4.....SKANDALE IT...SKANDALE MADVOGNE ÅRSLØN 8000,000,KR..SKANDALE FORSINKELSER...SKANDALE AFLYSNINGER...SKANDALE PLANLÆGNING...SKANDALE RENOVERING SKINNER...SKANDALE MANGLENDE BEMANDING...SKANDALE

  • 0
  • 0

Rolig nu.. træk lige vejret.... måske er Dsb noget hø...... men der ligger også politiske beslutninger bag det........ så problemet kan altså spredes lidt ud........ men ellers en fin Caps Lock du har, den virker ;-)

  • 0
  • 0

Selvfølgelig har Arriva en bedre procentvis statistik i forbindelse med forsinkelser. For det første kører de på de mindst travle strækninger i hele Danmark. For det andet har de langt færre afgange samlet set. Den køber jeg sgu ikke...

  • 0
  • 0

Selvfølgelig er DSB ikke helt uden skyld i alt den her ballade, men hold dog op hvor er jeg trætte af politkere der først vedtager at DSB skal købe IC4, og efterfølgende giver DSB hele skylden for at det er noget skrammel. Så tag dog et ansvar! Det var JER der besluttede at købe et forfærdeligt tog som ikke fungerer. Så må i også være med til at rage kastanjerne ud af ilden igen.

  • 0
  • 0

Hvis din verden ændres, hvis en 10-minuter-bus springer en launch over, og det giver dig tyndskid, så er det måske tid til at søge en psykiater.

  • 0
  • 0

Hvad er forsinkelse? I biltrafikken definerer man forsinkelse som den tid det tager at tilbagelægge en given distance udover den tid det tager at komme frem under optimale forhold, det vil sige at der på hele stræningen kan køres med den maksimalt tilladte hastighed. Heraf følger, at forsinkelsen på for eksempel Køgebugtmotorvejen kunne reduceres kraftigt, hvis maksimalhastighden blev ændret til 60 km i timen. Jeg mener i øvrigt at have observeret, at jo lavere den tilladte hastighed jo lavere risiko for kødannelse. Det kunne være interessant, at udføre et eksperiment med 60 km/h på Køgebugtmotorvejen i myldretiderne. Hvor vil jeg hen med dette. Såmænd bare gøre opmærksom på, at jo hårdere man udnytter en given transportvej, hvadenten det er ved høj hastighed eller ved høj frekvens, jo højere er risikoen for ikke at opfylde en given målsætning. Det kan hverken DSB eller politikerne lave om på.

  • 0
  • 0

.. og tror faktisk, at vi alle ville være bedre tjent med udelukkende private aktører på vores efterhånden få baner.

Det må kræve nogle gode specifikationer i kontrakter mv og en god vagthund.

Med mange/flere aktører kan man vel forestille sig at hver enkelt aktør "meler sin egen kage", og ikke arbejder sammen med de andre aktører. Derved kan de rejsende risikere at køreplaner ikke passer sammen --- og at selskaberne hele tiden jager aben over til de andre aktører når kunderne ikke får en optimal betjening.

Med en enkelt aktør kan aktøren ikke give de andre skylden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten