DSB betaler millionbøde for at sende for mange øresundstog til reparation
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DSB betaler millionbøde for at sende for mange øresundstog til reparation

Tilstandene på Kystbanen er ikke blevet bedre af, at DSB's datterselskab, DSB Øresund, siden august 2013 er blevet pålagt bøder, når selskabet i strid med kontrakten med staten har haft for få togsæt i drift på Kystbanen.

Ifølge DSB Øresunds kontrakt må højst seks togsæt være på værksted ad gangen. For at tvinge selskabet til at overholde aftalen indførte daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) i 2013 bødesystemet, hvorved Transportministeriet trækker et beløb fra den månedlige betaling til DSB Øresund, hvis der er flere end seks togsæt på værksted på hverdage.

»Det skulle gerne sikre bedre forhold for passagerne på den korte bane,« udtalte Pia Olsen Dyhr dengang i en pressemeddelelse efter kritik af tilstandene på strækningen fra pendlerne.

Men bødeordningens effekt på togdriften er udeblevet. DSB Øresund har siden haft mellem 11 og 14 øresundstog på værksted, og tallet har ikke på noget tidspunkt været under de seks togsæt. Derfor har selskabet hver måned betalt i omegnen af en halv million kroner i bøde, og det samlede beløb er nu oppe på 8,5 millioner kroner.

Læs også: Nordsjællandske pendlere stuvet sammen, fordi togene er på værksted

Det viser de seneste nøgletal for Kystbanen, som transportminister Magnus Heunicke (S) har sendt til Folketingets transportudvalg. I november, som er den sidste måned i opgørelsen, havde DSB Øresund gennemsnitligt 13,5 togsæt på værksted på hverdage, hvilket udløste en bøde på 0,6 millioner kroner.

Ni år til med DSB

DSB Vedligehold forventede ellers i august 2013, at problemet ville være løst samme efterår.

»Allerede når vi når september eller oktober, burde problemet med manglende tog være løst fra vores side,« udtalte Steen Schougaard Christensen, direktør i DSB Vedligehold, dengang til Berlingske.

Læs også: Trafikstyrelsen: DSB skaber barrierer for udlicitering

De nye tal kommer, efter at Transportministeriet i november 2014 oplyste, at regeringen vil lade DSB køre togene på Kystbanen frem til 2024 uden nogen forudgående politisk forhandling eller udbudsproces.

Regeringens økonomiudvalg besluttede i 2013, at datterselskabet DSB Øresund ikke skal fortsætte med at køre tog, og Pia Olsen Dyhr varslede allerede dengang, at regeringen i stedet havde til hensigt at lade DSB drive Kystbanen på linje med DSB's øvrige strækninger.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

der kan ansættes for det beløb.

Havde det været mere fornuftigt at Olsen Dyhr havde givet DSB pengene retur, hun ejer jo også dem og så sagt - ansat nogle folk for pengene og lav togene.

Eller er der en helt anden dagsorden, hvor Øresundstogene ikke længere skal bruges i Danmark - togene smadrer jo den ene elg efter den anden, så vi vil ikke se de tog i Danmark.

  • 1
  • 0

I al fald vedligeholdelsen af de svensk ejede Øresundstog har været udbudt. At DSB Vedligehold ikke performer bedre end de gør, er vel i bund og grund, så fordi DSB Vedligehold har budt "for ambitiøst" for at få opgaven.
Det har tidligere været nævnt, at de mange tog på værksted ikke skyldes dårlige tog eller dårlige kompetencer hos DSB Vedligehold (snarere tværtimod). Den primære årsag skal findes i set-uppet hvor værkstedet på Helgoland ikke er optimalt placeret geografisk i forhold til togenes anvendelse, og at DSBs håndværkere ikke kan nå at komme "i bund" med fejlene på togene, mens de er inde, og tog derfor sendes i drift med mindre fejl, der udvikler sig til større fejl.

  • 5
  • 0

Er der ikke også noget med moms?

DSB vedligehold betaler ikke moms, så de kan jo til enhver tid slå andre på prisen.

Hvis vedligehold af svenske tog hos DSB i Danmark, har vundet pga. prisen, betyder det så at den danske stat subsidierer svensk togtrafik?

  • 1
  • 0

Virker til at være et tåbeligt bødesystem.

Nej, nej.

Et offentligt organ giver en bøde til en anden offentlig virksomhed. Dermed ryger der 8,5 millioner kroner i statskassen. Den offentlige virksomhed kan dog ikke sende regningen videre til sine kunder, det er også lige meget, for man låner dem bare i banken (DSB er jo dybt forgældet).

Det betyder så, at den offentlige virksomhed skal betale renter og gebyrer til en privat bank, for at låne penge til statskassen.

På et tidspunkt skal de 8,5 mio. kroner betales tilbage. Det sker via offentlig støtte til DSB. Staten mister i den forbindelse 8,5 mio. kroner som de oprindeligt fik.

Staten tjener altså ikke på handlen, men taber derimod en frygteligt masse penge i administration.

Vinderen er en privat bank eller en privat investor.

Efter 40 års tro tjeneste får en offentlig medarbejder en medalje af dronningen, for lang og tro tjeneste, med at administrere dette vanvittige kassesystem. Læg dertil hans løn og 17-18 andre ting, og du får det beløb du og jeg skal betale mere i skat, for at betale for hele cirkusset.

  • 1
  • 1

DSB Vedligehold betaler moms. Som jeg forstår det, er det opgaver fra DSB som ikke er momsbelagte, mens opgaver for andre operatører - herunder svenske ejere af Øresundstog - naturligvis er momsbelagte.
Så staten støtter ikke svensk togtrafik, og det er kun vedligeholdelsen af svenske tog, der kommer i udbud. Der er intet marked for vedligehold af danske tog (givetvis pga DSBs momsfritagelse)

  • 0
  • 0

Det er således med moms, at al kollektiv trafik er momsfri, men at aktørerne modtager fuld momsrefussion. Til gengæld betaler de en lønsumsafgift.

Det samme gælder DSB.

Når svenske tog serviceres i DK, er det momsfrit, da det er en eksportopgave. Samme gælder, når danske MY lokomotiver bliver serviceret i Tyskland.

Nej, der er intet marked for vedligehold af tog i Danmark, da der kun findes få jernbaneselskaber.

Det kræver tungt grej, at reparere tog.

  • 0
  • 0