Dropper to perroner for at spare: Passagertallet for Københavns letbane svinder ind
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dropper to perroner for at spare: Passagertallet for Københavns letbane svinder ind

PLUS.
Illustration: Hovedstadens Letbane

To centrale forudsætninger for Hovedstadens Letbane er droppet. Det ryster såvel passagerprog­noser som banens i forvejen tvivl­somme økonomi.

Denne artikel hører under PLUS-abonnement men er frit tilgængelig indtil mandag morgen. Københavns første letbane, som skal løbe igennem forstæderne på Ring 3, kommer til at mangle ca. hver syvende af de 43.000 passagerer, som ifølge prognosen skulle være steget på hver dag i åbningsåret. Der mangler

Ønsker du at se hele indholdet?

Det kan du med et PLUS-abonnement. Det giver dig digital adgang til al PLUS-indhold og 'Ingeniørens digitale avis.'

Som IDA-medlem kan du få adgang til alt PLUS-indhold. Klik her for at læse hvordan.

nemlig omkring en halv mia. kr. til ombygning af stationerne i Glostrup og Herlev, og dermed ryger to af forudsætningerne for det godt fem år gamle beslutningsgrundlag for letbanen. På Glostrup Station skulle der bygges en ny perron, så regionaltog efter i et årti at være kørt forbi igen kunne stoppe dér, og passagererne skifte til letbanen. En fremtidssikret ombygning ville koste 410 mi...