Droppede undersøgelse af bro lige før fatalt kollaps
Bro-specialister fra Minnesota Department of Transportation var mere end halvvejs gennem en grundig undersøgelse af I-35W-broen over Mississippi-floden, men specialisterne blev kaldt hjem, og undersøgelserne udskudt, lige før broen kollapsede. Det skriver New Civil Engineer.
Årsagen til udskydelsen var, at entreprenøren Progressive Contracting (PCI) var i gang med at udskifte de øverste fem centimeter beton på brodækket. Desuden skulle PCI skifte otte 23 centimeter tykke brodæk-elementer, hvor betonen var ødelagt.
Arbejdet betød, at specialisterne aldrig kom til at studere broen nærmere inden det katastrofale sammenbrud.
Broen svajede
Det er stadig uvist, hvorfor broen styrtede sammen, men tidligere rapporter har dokumenteret, at der var korrosion i broens stålbjælker og dårlige svejsninger i gitterdragerne.
Desuden har nogle af PCI's arbejdere fortalt, at broen begyndte at svaje, efterhånden som de fjernede mere og mere af betonen.
Der kan gå op mod halvandet år, før årsagen til kollapset er fundet, skriver avisen Star Tribune.
