Drop plastickortet - dansk digital tegnebog er lige om hjørnet

Den fysiske tegnebog er snart en saga blot, og det vil være lige så naturligt at holde mobiltelefonen frem til en terminal, når der skal betales i supermarkedet, som det i dag er for mange at svinge et Dankort gennem terminalerne.

Det er i hvert fald det fremtidsscenarie, som den danske betalingsvirksomhed Unwire arbejder hen imod. Virksomheden har udviklet en tegnebogs-app til smartphones, som bliver lanceret til slutbrugerne i løbet af i år. Den digitale tegnebog kommer til at indeholde adskillige betalingsmuligheder, der altså bliver tilgængelige via mobiltelefonen.

»Vi har lukket fire større aftaler i Danmark,« siger direktør i Unwire Gregor Bieler og tilføjer, at Unwire om to til tre uger vil være klar til at løfte sløret for, hvem de danske samarbejdspartnere er.

Han fortæller, at Unwire ikke kommer til at henvende sig direkte til brugerne, men vil tilbyde en digital betalingsinfrastruktur til butikker, banker og teleoperatører.

Som eksempel på, hvordan den model fungerer, nævner Gregor Bieler et fiktivt samarbejde med en større dansk bank, hvor banken vil kunne tilbyde Unwires digitale tegnebog med bankens eget logo til sine kunder.

»Selve applikationen ville være drevet og styret af Unwire, men det ville brugerne ikke se. Ingen forbrugere vil få øje på, det er en Unwire-drevet tegnebog,« siger Gregor Bieler.

Som udgangspunkt kan tegnebogen rumme alt fra en Paypal-konto til et Visakort. De fysiske betalingskort som Visakort og Mastercard bliver typisk lagt i den digitale tegnebog ved at blive 'skubbet' ud fra et backend-system.

NFC-betalinger kommer senere på året

Betalingen kan blandt andet ske via en pinkode, så kan penge overføres fra en konto til en anden - eksempelvis til en restaurants konto som betaling for en middag. Også enheder med NFC (Near Field Communication) kommer app'en til at understøtte.

»Du kan betale, lige meget hvor du er, lige meget hvor meget du ønsker, over afstand. Dertil vil vi mod slutningen af året introducere NFC-betalinger i tegnebogen. Vi er ved at køre en masse test-cases i Danmark og i andre lande,« siger Gregor Bieler, der i øvrigt har en fortid hos Paypal.

Elektroniske enheder med NFC - telefoner og betalingsterminaler - kan trådløst aflæse data fra hinanden, når de holdes helt tæt. Derved vil en kunde i en butik kunne betale ved at holde sin telefon op til en terminal.

Gregor Bieler fortæller NFC-betalingerne vil blive rullet bredere ud i Danmark inden for de næste to år. Det er dog stadig sparsomt med telefoner, som rent faktisk indeholder en NFC-chip, og som dermed vil kunne bruges fuldt ud med den kommende digitale tegnebog, men det kommer til at ændre sig.

»NFC i mobiltelefoner er det logiske næste skridt, fordi det er superbilligt at integrere. Det er ikke omkostningstungt,« siger Gregory Bieler.

Han påpeger, at omkring 70 procent af de terminaler, der findes i de danske butikker, er lejet i stedet for ejet. Det betyder, at terminalerne hurtigt kan skiftes ud med hardware, der kan kommunikere trådløst med NFC-telefonerne.

»NFC står lige foran døren. Det kræver bare, at applikationer som den, vi er ved at udvikle, bliver lanceret af en bank, en teleoperatør eller lignende for at nå massemarkederne. Og det er ikke om fire-fem fem år, det er om et-to år,« siger Gregory Bieler.

Bonuskort på mobilen

Den digitale tegnebog fra Unwire kommer som en fysisk tegnebog også til at kunne indeholde digitale bonuskort, altså kort som man kan optjene en bonus på, jo mere man handler i en forretning.

»Vi forestiller os, at når man betaler via sin digitale tegnebog, så får man automatisk sine bonuspoint ind i tegnebogen også. I dag har man måske mange bonuskort, som man ikke lige har i lommen, i fremtiden skal man ikke spekulere på det, fordi de ligger på telefonen,« siger Gregory Bieler.

For at gøre den digitale tegnebog sikker vurderer Gregory Bieler, at Unwire enten vil læne sig op af blandt andet den sikkerhed, der er forbundet med simkortet i telefonerne. Og desuden vil løsningen også kunne kombineres med den danske løsning NemID, hvis man vælger det.

Stadig sms

Unwire har gennem længere tid har haft et samarbejde med DSB om sms-betalinger af billetter, og DSB vil ifølge Gregor Bieler gerne over på app-baseret løsning.

»DSB ønsker at gå fra en ren sms-betalingsløsning til en app-baseret løsning. Og det kan vi tilbyde,« siger Gregor Bieler.

Han fortæller, at det dog stadig vil være muligt at anvende sms-betalinger som en del af Unwires digitale tegnebog, og at sms'er vil fortsætte med at eksistere som betalingsmiddel til mobiltelefoner.

Men hvorfor overhovedet bruge en app i stedet for sms som betaling?

»Folk er vant til at hente apps, og det er mere bekvemt. Men sms'erne er ikke døde endnu, de vil være der i lang tid fremover,« siger han.

Opdatering 7. maj
Siden artiklens offentliggørelse har Unwire henvendt sig og oplyser nu, at der ikke er tale om, at virksomheden har lukket fire større aftaler i Danmark, men 'er godt i gang med at lukke fire større aftaler.' Da ing.dk har det oprindelige udsagn på en lydoptagelse, har vi valgt ikke at rette i teksten. Desuden oplyser Unwire, at betalingskort fra Visa og Mastercard ikke bliver indtastet manuelt på telefonen, men pushed ud fra et backendsystem. Andre kort kan indtastes manuelt på telefonen, oplyser virksomheden. Den del har vi valgt at præcisere

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

kunderne opdager det, når regningen for skidtet skal betales?

Selve applikationen ville være drevet og styret af Unwire, men det ville brugerne ikke se. Ingen forbrugere vil få øje på, det er en Unwire-drevet tegnebog, siger Gregor Bieler.

NFC i mobiltelefoner er det logiske næste skridt, fordi det er superbilligt at integrere. Det er ikke omkostningstungt, siger Gregory Bieler.

  • 0
  • 0

Er ved at være træt af alle de applikationer, der konstant skal gøre det "nemmere" for forbrugerne. Sandheden er, at de skal trække penge ud af forbrugerne. Bare se med betalingskort. Da man ville have forbrugerne til, at bruge Dankort, var det gratis. Nu hvor alle har kortet, skal man betale 2.5 kr. per transaktion. Det til trods for, at bankerne brugte argumentet, om at de ville spare medarbejdere, ved kassen, i bankerne. Det gjorde de også, men nu skal vi alligevel hører på, at kortet er en omkostning, for bankerne. Udover de 2,50 kr. per transaktion, er vi også mange, der betaler et fast gebyr, for at have kortet, hvert år.

Så de kan rende mig med alle deres applikationer......selvom jeg med garanti bliver tvunget til at få en mobiltelefon, med mulighed for applikationer om 10 år, når mere en 40% er gået over til at have den slags telefoner med de muligheder.

  • 0
  • 0

Jeg glæder mig nu til at kunne smide et par dusin kort med samme antal koder og hvoraf aldrig alle er med, væk, og erstatte dem med mobilen der aldrig er udenfor rækkevidde og kan nøjes med én kode. Og skal jeg betale lidt for det, så fint nok - der er ingen gratis frokoster; betaler du ikke er du ikke kunden, men en del af produktet! Så vil jeg foretrække at betale ;-)

Men jeg håber de tænker meget godt over sikkerheden her; der er mulighed for at gøre det genialt og (næsten, altid kun næsten...) ubrydeligt uden at brugerne har mere besvær end maksimalt NemID med nøglegenerator, så det er bare om at komme i gang med den side af sagen!

Men hvorfor kun integrere med betalingskort; få nu smidt ID (cpr/pas/kørekort) oveni så vi slipper for tids- og ressourcespillet samt sikkerhedsproblemerne med de fysiske kort.

BR SOE

  • 0
  • 0

Og skal jeg betale lidt for det, så fint nok - der er ingen gratis frokoster; betaler du ikke er du ikke kunden, men en del af produktet! Så vil jeg foretrække at betale ;-)

En bagvendt facon. Hvis kunden betragtes som en udgift, bør kunden gå et andet sted hen, mens det endnu er muligt.

  • 0
  • 0

Er ved at være træt af alle de applikationer,

Så de kan rende mig med alle deres applikationer....

Det er lige hvad de kan - rende os. Jeg hæver 'et par tusinde' og betale kontant - gider ikke blande verden ind i mine indkøb for 19.75 - gider ikke tjekke så mange små betalinger - jeg gider ikke lære noget så totalt kedeligt som en ny App.

Jeg er ikke en ko - find et andet sted til jeres malkemaskiner.

Lars :)

  • 0
  • 0

[quote]Og skal jeg betale lidt for det, så fint nok - der er ingen gratis frokoster; betaler du ikke er du ikke kunden, men en del af produktet! Så vil jeg foretrække at betale ;-)

En bagvendt facon. Hvis kunden betragtes som en udgift, bør kunden gå et andet sted hen, mens det endnu er muligt. [/quote]

Hvad virksomheden betragter mig som er såmænd underordnet for mig - så længe de leverer hvad jeg ønsker uden (for mig unødvendigt) besvær, må de tænke lige hvad de vil. Kunder er vel mere eller mindre altid til besvær/omkostning (at kalde det en udgift er bare en undskyldning vil jeg mene), ikke ulig investorer, ellers ville der jo være tale om donatorer ;-)

At jeg hellere handler og arbejder med virksomheder der er til for udviklingen, rettere end pengemaskinen, og betragter kunden/investoren som samarbejdspartner og ven rettere end modstander, er så en anden sag der mest handler om at fremtiden interesserer mig mere end penge.

BR SOE - www.01ai.dk

  • 0
  • 0

Hvordan er sikkerheden, når mobilen bliver stjålet el. bortkommer. Hvordan reetableres alle koder mv. i en ny telefon? Det er jo alle kort der forsvinder - eller?

  • 0
  • 0

At betalingskort er blevet dyrt i Danmark er et problem som danmark har indført, og det er 100x mere bekvemt at ikke skulle have kontanter på sig. I Sverige kan du i 99% tilfælde betale med kort gebyrfrit. Man kunne helt problemfrit kun gå rundt med en kortholder istedet for en pung, fordi du kunne betale med kort overalt.

At man nu flytter det over i telefonen er bare det næste logiske skridt. Og det er noget som kommer frem lige meget hvad, da det betyder at fra at skulle bruge et par plastic kort, kan du nå hen på det niveau hvor du kun går rundt med din telefon (og nok også et backup batteri xD) og kan betale med den hvoren man kommer.

Selfølige kræver det her at sikkerheden er i top, når det gøres digitalt. Jeg håber at alle udbyderne af sådanna tjenester offentligt forklarer den måde de kører sikkerheden, og ikke noget hemmeligt som altid ender med at en hacker finder frem til sikkerheds metoden, og løser den.

thats just my two cents.

  • 0
  • 0

Hvordan er sikkerheden, når mobilen bliver stjålet el. bortkommer. Hvordan reetableres alle koder mv. i en ny telefon? Det er jo alle kort der forsvinder - eller?

Så er man på den, i gamle dage var de hyppigste ting indleveret som hittegods handsker og paraplyer, i dag er det mobiler !!

  • 0
  • 0

[quote]Hvordan er sikkerheden, når mobilen bliver stjålet el. bortkommer. Hvordan reetableres alle koder mv. i en ny telefon? Det er jo alle kort der forsvinder - eller?

Så er man på den, i gamle dage var de hyppigste ting indleveret som hittegods handsker og paraplyer, i dag er det mobiler !! [/quote]

Hvis min iPhone er mere end 1 km væk fra mig eller jeg beder om det fra en internet-app slettes alt indholdet og mobilen hardware-dræbes (bare for at gøre evt. tyveri nyttesløst), og da der tages change-backup til server hver time og fuld back-up inkl. store apps ved dock med bærbar hver dag, mistes stort set intet - jeg har en backup iPhone liggende og køber i stedet én hvis jeg er for langt væk, og jeg skal så bare bruge en kraftig wifi-forbindelse eller et par timer med 3G, så er alt på plads igen. Samme gælder i øvrigt for den bærbare PC.

Ovenstående er selvfølgelig den (for nuværende dyre) erhvervsløsning, men standardiser den i forbindelse med overgangen til mobilen som fuld betalings- og ID-platform, så skulle den gerne være tilgængelig for alle.

BR SOE

  • 0
  • 0

En ekstra iPhone. Som om at een ikke er dyr nok. Systemet kræver vel at alle danskere har en smartphone, modsat nu. Desuden lider en markant andel af smartphones af en elendig batterilevetid. Hvad nu hvis mobilen er løbet flad for strøm og man skal bruge penge? Hvilket minder mig om det forunderlige i et manglende krav fra forbrugerne af smartphones om større batterikapaciteter. På min liste med krav til min første smartphone er et batteri som kan holde strøm mindst 3-4 dage med jævnt forbrug af en række af isenkrammets evner.

  • 0
  • 0

En ekstra iPhone. Som om at een ikke er dyr nok. Systemet kræver vel at alle danskere har en smartphone, modsat nu. Desuden lider en markant andel af smartphones af en elendig batterilevetid. Hvad nu hvis mobilen er løbet flad for strøm og man skal bruge penge? Hvilket minder mig om det forunderlige i et manglende krav fra forbrugerne af smartphones om større batterikapaciteter. På min liste med krav til min første smartphone er et batteri som kan holde strøm mindst 3-4 dage med jævnt forbrug af en række af isenkrammets evner.

Jeg ser ikke hvorfor det skulle kræve en smartphone, endsige en smartphone - et fikst lille system der kan håndtere SMS-udveksling med en 10 år gammel Nokia ville formentligt være nok, men KISS er åbenbart gået af mode for de fleste andre end overlevende dinosaurer som f.eks. CS crewet og undertegnede...

NB1: Brugen af en smartphone (læs: IKKE til spil, pladder og chikane - men til at gøre arbejds- og familielivet nemmere) kom for min skyld meget gerne kunne på skoleskemaet og kursuslisten, og den er trods alt ikke dyrere end at en almen festende danskers alkohol forbrug over 1-3 måneder kunne finansiere den ;-)

NB2: Batteritiden bliver i øvrigt længere hvis man benytter batteriet korrekt (lad det ikke gerne komme under 50%, og slet ikke under 20%), men det undlader producenterne formentligt at oplyse klart da det er den friske kapacitet af batterierne der oplyses i databladet, problemerne først viser sig længe efter mobilen er lanceret og den forkortede brugstid derefter er med til at sælge nye mobiler og i visse tilfælde erstatningsbatterier. At åben konkurrence og den herlige kapitalisme ikke har løst det problem forlængst kan man jo så undre sig over... løsningen for mit vedkommende er en mobil med batteri til 1,5 dages brug, der aldrig får lov til at gå under 20%.

BR SOE

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten