Dronerne har fået vokseværk – snart kan de bære mennesker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dronerne har fået vokseværk – snart kan de bære mennesker

Illustration: Volocopter

Lige siden vi for første gang indtog vejene med vores private biler og endte med at holde i kø, er der nogen, som har tænkt: »Hvorfor ikke bruge den tredje dimension og gøre vores biler flyvende?«

Det har ført til utallige eksempler på flyvende biler, nogle med vinger og andre med rotorer som i en autogyro. Problemet for dem alle var, at de havde brug for start- og landingsbaner, og det har ligesom sat en begrænsning.

For enkelte er det dog lykkedes at udvikle nogle mærkelige hybrider mellem biler og fly, for eksempel Terrafugia med deres Transition og slovakiske Aeromobil, som netop har prøvefløjet deres version 3.0.

Men med udviklingen af lette batterier og effektive elmotorer er der en ny udvikling i gang. For hvis en lille elektrisk drone købt i det nærmeste elektronikvarehus kan løfte et kamera eller en pakke med nye gummisko, hvorfor så ikke ‘forstørre den’, så den kan flytte mennesker? Og den har ikke brug for hverken start- eller landingsbane.

Læs også: Hør ugens podcast om selvflyvende dronetaxier

‘Men vil det ikke kræve et helikoptercertifikat?’ kunne modargumentet lyde. Her kommer teknologien på landjorden os endnu en gang i forkøbet, for udviklingen inden for selvkørende biler er lige så naturlig at flytte op i luften som at holde nede på jorden.

Derfor forventer teknologieksperter, at fremtidens droner bliver selvflyvende og kan forholde sig til andre droner, så der ikke opstår trafikpropper i luften. Hvis noget alligevel skulle gå galt, så vil de kunne fjernstyres fra et kontrolcenter, og hvis det skulle gå rigtig galt, så vil de være udstyret med et faldskærm, så landingen bliver mindre hård.

I taxi over byen

Så hvor den ‘flyvende bil’ aldrig rigtig lettede, så er der måske mere realisme bag den elektriske persondrone. Der er i hvert fald, hvad man har kunnet se på de seneste års teknologimesser og -konferencer.

Hvor der før har været eksempler på halvskøre opfindere, som først og fremmest har villet vise, at det teknisk var muligt (og fløjet noget, der lignede selvmordsmissioner), så er det nu store teknologigiganter, som satser på at gøre dronerne til en kommerciel succes. Og her har de muligvis fundet et marked, som hidtil har været befolket af traditionelle helikoptere: taxi-service i storbyer. For eksempel fra lufthavne til centrum. Her er der et købestærkt publikum, som ikke gider bruge tid i kilometer­lange køer på landjorden.

Dubai er naturligvis et af de første steder, der vil sætte sådan en service i drift. Planerne for området er, at 25 procent af al persontransport skal ske med autonome systemer i 2030 – herunder altså selv­flyvende droner.

Sidste sommer blev en testflyvning med den kinesiske Ehang 184-drone gennemført. På det tidspunkt var der ikke nogen passagerer om bord, men i april måned i år blev de første testflyvninger gennemført med selskabets vinkende direktør i den lille glaskabine.

Dronen har otte rotorer og kan flyve i 25 minutter i op til 500 meters højde med en person, som ikke må veje over 100 kg. Den tager én time at oplade.

Giganter satser på droner

Også tyske Volocopter satser på Dubai og har fået 187 mio. kroner i indskud fra Daimler, moderselskabet bag Mercedes. Med 18 propeller er den i stand til at flyve to personer (maks. 160 kg) 27 km med op til 70 km/t. Volocopter siger selv, at de regner med at bliver den dominerende leverandør af lufttaxier.

Der kommer de i konkurrence med andre store spillere som for eksempel Uber. På november måneds Web Summit i Lissabon fortalte selskabet, at der nu seriøst bliver arbejdet på at udvikle en taxi-drone, som skal i luften i 2020. Dronen er en hybrid, der både kan starte og lande lodret og cruise som et almindeligt fly i stil med det amerikanske militærfly V-22 Osprey.

Hos flyproducenten Airbus er der også gang i dronetests, og i januar fløj selskabets Alpha One for første gang. Men Airbus tager konceptet endnu længere og forestiller sig en rigtig kørende bil, som kan få hægtet et sæt propeller på taget, som om det var en tagboks. Den hedder Pop.Up og er så futuristisk, at Airbus ikke engang har sat et tidsramme på, hvornår den er klar.

Så måske lever drømmen om det personlige køretøj, der både kan køre på vejen og flyve i luften, endnu.

Fra på mandag den 14. maj fremhæver Ingeniøren en række af de eksempler på "flyvende biler", der er begyndt at dukke op. Følg med her på ing.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har lidt et problem med den slags fartøjer som kan hackes uden at man som pilot/passager kan stille noget op..!

Et eller andet sted, så tror jeg at producenterne er arrogante nok til at stole så meget på deres firewall, at de ikke fremstiller fartøjerne med et integreret sikkerheds system, som er fysisk 100 procent afskåret fra udefra kommende indblanding.

Jeg har den samme bekymring hvad angår selvkørende biler og lastbiler, der må forventes at komme til at tulle rundt i vores by midter..

Hvis jeg var en religiøs hjernevaske terrorist, så vil jeg klart se autonome maskiner på nettet, som det nye sort..

  • 3
  • 1

Det ville være dejligt om droner kunne løse væsentlige samfundsproblemer så som persontransport. Men jeg kan ikke se hvordan sværme af droner i byområder med egne pladskrævende start og landingspladser inkl. ladestationer er andet en enkeltpersoners luksuslegetøj.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten