Droner skal transportere blodprøver – og personale – mellem fynske sygehuse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Droner skal transportere blodprøver – og personale – mellem fynske sygehuse

Med en fastvinge-drone som denne fra tyske Wingcopter er det muligt at sende blodprøver og medicinsk udstyr de 30-40 km, der er mellem sygehusene på Fyn og Ærø. De kommende tre år, skal de tekniske løsninger udvikles og testes på Fyn - og gerne ende med, at personalet også kan hoppe på en drone. Illustration: Merck / Wingcopter

Lange afstande er et voksende problem for det danske sundhedsvæsen. Antallet af akutmodtagelser og lægeklinikker falder. Det betyder, at både patienter, udstyr og prøver skal transporteres over længere afstande. Resultatet er langsommere behandling, risiko for overmedicinering og øgede udgifter.

Men nu skal en mulig løsning testes på Fyn og Ærø. Med 14 millioner kroner i støtte fra Innovationsfonden vil Autonomous Mobility, Falck, Unifly, Scandinavian Avionics, Odense Universitetshospital (OUH) og Syddansk Universitet (SDU) teste droner til at transportere blodprøver, medicinsk udstyr og sågar personale mellem OUH Odense, Svendborg Sygehus og Ærø samt til enkelte lægehuse og plejehjem.

Læs også: Amazon: Der er brug for opdelte droneluftrum

»Når vi taler infektioner, er tiden afgørende. Når blodprøverne kommer hurtigere frem, kan vi sikre bedre behandling, og vi kan reducere brugen af bredspektret antibiotika,« siger lægefaglig direktør på Odense Universitetshospital Peder Jest, som oprindeligt kom på ideen om droner i sundhedssektoren, i en pressemeddelelse.

Skal demonstrere flyvning uden for synsfelt

Første led i projektet bliver at bevise, at det er muligt og sikkert at lade dronerne flyve uden for operatørens synsfelt, fortæller adm. direktør i Autonomous Mobility Peter Sorgenfrei.

»I dag skal man have specielle tilladelser for at flyve Beyond Visual Line of Sight (BVLOS). Så vores første opgave bliver at demonstrere over for Trafikstyrelsen, at det er sikkert at flyve BVLOS med de droner og den payload, vi har tænkt os at bruge.«

Læs også: Droneregler for hele landet på plads

De første tests skal ske på UAS Testcentret i Beldringe på Nordfyn. Sideløbende vil projektpartnerne sammen med Trafikstyrelsen arbejde på, at der bliver etableret korridorer i luftrummet mellem sygehusene, lægehuse og plejehjem, som vil være reserveret til droneflyvning.

I dag tager det gennemsnitligt 12 timer fra en blodprøve bliver taget i Svendborg, til den ankommer til laboratoriet i Odense. Lang ventetid på testresultater betyder, at lægerne er tilbøjelige til at vælge bredspektret antibiotikum, fordi de ikke kan vente på at få at vide, hvilken type infektion der plager deres patienter. Droner kan klare transporten meget hurtigere. Illustration: Sundhedsdroner.dk

»Vi kan ikke undgå at flyve over beboede områder, men jeg forestiller mig, at korridorerne primært skal gå over områder, hvor der er så lidt beboelse som muligt. Det kan eksempelvis være langs naturlige skel eller motorveje. Så det vil ikke blive ruter i direkte luftlinje, men det vil stadig være langt hurtigere at bruge droner end at sætte sig ind i en bil,« siger Peter Sorgenfrei.

Kan ikke se fugle

Mens udstyret til at flyve BVLOS allerede er testet mange steder, er der større problemer med de forhindringer, dronerne kan møde undervejs.

»Noget af det, vi skal teste grundigt, er dronernes evne til at identificere forhindringer og undgå dem. Der er opløsningen på de nuværende kameraer en udfordring. De kan godt se, hvis dronen nærmer sig en mur, og undgå den. Men hvis der pludselig kommer en flok fugle, vil dronen ikke opdage det. Så det er en af de ting, vi skal have løst.«

En mulighed er at lade operatører flyve dronerne i begyndelsen i stedet for blot at programmere dem og sende dem afsted.

Fastvingedrone skal sikre rækkevidde

Dronerne skal typisk flyve omkring 30-40 kilometer. Det er en udfordring for mange af de quadrocopter-droner, der er almindelig handel i dag. Derfor forventer holdet bag sundhedsdrone-projektet af bruge en fastvinge-drone, der dog også er udstyret med fire rotorer.

Illustration: Sundhedsdroner.dk

»Vi har ikke lagt os fast på, hvilken model, vi skal bruge. Men det tyske firma Wingcopter har en model, som kan flyve op til 45 km med seks kilo ombord. De flyver allerede for DHL og leverer medicin for Merck i Tanzania. Så deres teknologi virker.«

Vejrforhold som temperatur, regn, sne og vind sætter i dag begrænsninger for mange droners brugbarhed. Men holdet bag sundhedsdroner har tjekket, at de modeller, de regner med at bruge, vil kunne flyve omkring 95 procent af tiden under danske vejrforhold.

Prøver må ikke påvirkes

Dronerne er imidlertid ikke de eneste, der kan blive generet af vejrforholdene. Det samme kan de patientprøver, som de skal flyve med.

»Det er en af de centrale problemstillinger. Det nytter jo ikke noget, at vi kan transportere en prøve hurtigt frem, hvis den er blevet påvirket undervejs på en måde, så den efterfølgende test giver et forkert resultat. Det er en af grundene til, at vi har Falck med i projektet. De er vant til at transportere og håndtere blodprøver og medicinsk udstyr. Men vi har ikke løsningen lige nu.«

Den følsomme last betyder også, at holdet arbejder på ekstra sikkerhedsanordninger, der kan bruges, hvis dronen styrter ned. De planlægger således at udstyre sundhedsdronerne med et nødlandings-system, som automatisk træder i kraft og lander dronen med faldskærm og alarmerer vagtcentralen, hvis dronen skulle svigte helt.

Vil sende læger med droner

Om bord på en autonom drone kan en læge klare administrativt arbejde. Det er ikke muligt, når de i dag kører rundt mellem hospitalerne i bil. Men at bevise, at sundhedspersonalet roligt kan bruge droner, bliver en udfordring, erkender Peter Sorgenfrei fra Autonomous Mobility. Illustration: Ehang

Projektets mest spektakulære ambition er imidlertid en anden følsom og dyrebar last: Mennesker. I dag kører speciallæger og andre sundhedsansatte rundt mellem de forskellige sygehuse og enheder. Men Sundhedsdrone-projektet vil også bruge droner til at transportere dem rundt

Læs også: Dronerne har fået vokseværk – snart kan de bære mennesker

»Der findes allerede producenter, der gør det i dag. I Tyskland findes virksomheden Volocopter, og i Kina er der Ehang. Jeg har selv prøvet at flyve med Ehang, da jeg var i Kina. Den kan flyve med to personer om bord i en halv times tid med en hastighed på 100 kmh. Den bruges allerede til turistflyvninger ved forskellige resorts i Kina, og de har testet den i Dubai. I dag må du ikke bruge den til autonom flyvning i Europa. Men vi forventer, at det bliver muligt indenfor de tre år, som vores projekt løber over,« fortæller Peter Sorgenfrei.

Kan spare op mod 200 mio. kr. om året

Hvis dronerne kan overtage de opgaver, som der lægges op til i projektet, vil OUH spare 15 millioner kroner om året. OUH står for 7,5 procent af den samlede hospitalssektor i Danmark, og hvis dronerne blev rullet ud til hele Danmark, er de estimerede besparelser på 198 millioner kroner om året.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

....fuldautomatiske flyvemaskine der er intet der kan svigte....kan svigte....svigte.

Hvis man alvorligt mener, at man vil fragte læger med flyvende apparater, som en autonom drone ,så spørger jeg, om en almindelig helikopter ikke er at foretrække, til at transportere en så en speciel vare som en læge. Det er er OK at anvende dem til prøver, hjælpemidler og medicin, men ikke læger endnu, dertil er de ikke færdigudviklede endnu

Det kan kun være "Karl Smarte" personer, uden kendskab til flyvning, automatik og vedligeholdelse, der må stamme fra Mols( undskyld til de nuværende molboer) hvor de som bekendt brugte 8 mand til at bære den mand ind i kornet som han skulle jage storken ud af.

Jeg er fuldt bekendt med autonome droners stade. De er i stand til at dræbe personer USA ikke kan lide Worldwide og jeg har ofte set Ollie der er Autonomus autonome "bus" køre rundt på DTU, da Ollies garage er er nabo til bygning 237 hvor Polyteknisk flyvegruppe holder til

Det tager 25 år at uddanne en læge og læger har vi ikke for mange af P.T. . Det er udmærket at droner nu kan flyve taxaflyvning med personer, der frivilligt vil flyve i sådanne apparater, men jeg kan ikke se hvor fordelene er.

For en autonom drone bliver ligeså dyr som en helikopter (Robinson) der kan flyve betydeligt længere end en drone uden at skulle have specielle flyvekorridorer og tilmed kan lande tættere på patienterne mere sikkert.

Tilmed er mennesker stadigt bedre til at skelne og afgøre om hvad en forhindring består af. Hvis man mister en førerløs drone ved et sammenstød med fugle, så mister man kun dronen og det den styrter ned i. Hvis der en læge med så...!
Da man i forvejen har redningshelikoptere ville en forøgelse af disses antal til de ønskede opgaver garanteret blive billigere end at anskaffe sig en ny "IC4 eller togsignalløsning"
Men til medicin og prøve transport OK.

  • 9
  • 1

Citat fra artiklen: "Antallet af akutmodtagelser og lægeklinikker falder."

Nej, antallet af akutmodtagelser og lægeklinikker falder ikke.

Der er intet naturgivent ved at vigtige sundhedsenheder forsvinder, de falder ikke, de nedlægges på grundlag af beslutninger, som giver syge, herunder - især problematisk - alvorligt syge mennesker større afstand og dermed længere transporttid til et behandlingssted.

Dette er især givtigt ved gamle mennesker, som med lidt held dør tidligere og dermed sparer samfundet for, ikke blot pension, men også sundheds- og plejeomkostninger, som jo stiger med befolkningens alder.

  • 3
  • 0

Citat fra artiklen: »Når vi taler infektioner, er tiden afgørende. Når blodprøverne kommer hurtigere frem, kan vi sikre bedre behandling ...«

Hvordan kommer blodprøverne hurtigst frem, med en drone til et andet hospital, eller pr. fodpost til hospitalets eget laboratorium?

Vil man et bedre sundhedssystem bruger man hospitalets eget laboratorium; er det nedlagt af sparehensyn, genoprettes det. Goste benge ja? men rede lif!

  • 3
  • 1

..........til medicin og prøvetransport vil nok være en rørpost mellem hospitalerne og øerne rundt om Fyn. Denne teknik er en engangsudgift der er uafhængig af vejr og vind.
Det er en kendt teknologi som tidligere anvendtes til at sende ting og papirer rundt i firmaer, men heller ikke det er problemløst, læs linket :)

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjy...

Her fortælles at systemet, der skal siges at være avanceret, bevæger prøverne så hurtig at blodprøver tager skade.......gad vist om en drone så skal flyve ret adstadigt langsomt for at prøver ikke tager skade :)

  • 1
  • 2

langt bedre hvis svendborg sygehus fik aperatur til selv udføre test af blodprøver
og hvorfor flyve læger kan da ansætte en på ærø.
men nej smartere lave korridpre hvor alle dyr bliver skræmt og mennesker generes med daglige overflyvninger. som tillige må indstilles i dårligt vejr.
droner som så kan give stress så folk bliver mere syge .
får man sådan en drone i hovedet bliver man vel slået ihjel

  • 1
  • 4

****Drone fra den svejsiske Post styrtet i Zürichsoen

I dag er en drone fra den svejsiske post faldet i vandet paa soen i Zürich og sunket. Den floeg med Blodproever til Zentrallaboratoriet paa Hospitalet Hirslanden. Mere finde nedenfor og under linket neden for.

https://www.srf.ch/news/regional/zuerich-s...

Blutprobe verloren - Post-Drohne über Zürichsee abgestürzt

Auf dem Weg von der Klinik im Park ins Zentrallabor ist eine Drohne abgestürzt. Verletzt wurde niemand.

Heute, 14:03 Uhr

Ein Mitarbeiter der Drohnenbetreiberfirma meldete den Absturz kurz nach 10.20 Uhr, wie die Stadtpolizei Zürich mitteilte. Es zeigte sich, dass die Drohne rund 200 Meter vom Ufer entfernt im Bereich der Badi Mythenquai ins Wasser gefallen und vermutlich gesunken ist.

Weitere Abklärungen ergaben, dass die Drohne mit einer Blutprobe im Rahmen der Testphase von der Klinik im Park, die zur Hirslanden-Gruppe gehört, ins Zentrallabor an der Forchstrasse unterwegs war und dabei den See überfliegen musste. Die Drohne war für den Fall eines Absturzes mit einem Fallschirm ausgestattet.

Die Spezialisten der Wasserschutzpolizei haben die Drohne bisher noch nicht gefunden. Nun werden Polizeitaucher der Stadtpolizei eingesetzt.
Weitere Drohnenflüge vorübergehend gestoppt

Bis die Absturzursache geklärt ist, bleiben die Drohnen für das Spital in Lugano und am Universitätsspital Zürich am Boden, wie die Post mitteilte. Die Postdrohnen hätten bisher in Lugano, Bern und Zürich über 3000 Flüge erfolgreich absolviert.

Ja enhver begyndelse er svaer.

  • 1
  • 0

at blodprøverne er pakket så godt ind, at de kan tåle lidt af hver og blive kørt over af et par lastbiler. Tanken om en blodprøve fra patienten med den mystiske sygdom, der måske er forårsaget af en ukendt filovirus, dratter ned i en skolegård, ER da lige til Hollywood.

  • 4
  • 0

Men er det nu også løsningen ?

Hvem kan vise en statistik over de typer prøver som udføres ?
Jeg mener, hvor komplicerede er de - kunne de ikke laves lokalt ?

Måske kan eksisterende, moderne, teknologi løse mange af analyseopgaverne ?
Hvis vi tager de nævnte øer, hvad er det så for analyser som skal udføres OG hvor mange kan udføres decentralt - f.eks. med en dråbe på en chip ?

Fordi et centrallaboratorium er en god ide på et hospital, og fordi læger i storbyerne sender prøver til centrale laboratorier, så behøver det jo ikke - især i fremtiden - være den rigtige ide ude omkring og på øerne.

Det er måske klart, at en prøve for en eksotisk, sjælden, tropesygdom ikke kan udføres decentralt, men mon ikke der gælde ren 80-20%'s regel eller måske 95-5% ?

Hvem kender tallene ?

  • 2
  • 1

Sjældne sygdomme på Ærø er næppe hovedsigtet med blodprøver, men udstyr er dyrt og skal betjenes rigtigt. Og nutidens apparater kræver normalt en uddannelse som er for kostbarat masseudbrede.

  • 0
  • 3

Hej Jan,

Forud for projektet har vi lavet analyser af forskellige use cases for sundhedsdronerne. En af dem vedrører bloddyrkninger/venyler, dvs. blodprøver, hvor man tester for bakterier. De fleste af disse tages på akutmodtagelsen i tilfælde, hvor folk ankommer og har det meget dårligt. Jeg er ikke læge eller ekspert på blodprøver, men Odense Universitetshospital har vurderet, at bloddyrkninger af kliniske årsager skal analyseres på Klinisk Mikrobiologisk Laboratorium i Odense frem for eks. i Svendborg eller på Ærø. Baseret på tracking af samtlige blodprøvetransporter over et helt år internt på OUH ved vi, at der i gennemsnit transporteres 32 bloddyrkninger fra Svendborg til Odense samt 1 bloddyrkning fra Ærø til Odense hver dag. Det er disse tal, der ligger til grund for vores beregninger. I dag er der to daglige transporter af post herunder blodprøver fra Svendborg til Odense, og det resulterer i en gennemsnitlig transporttid på ca. 12 timer. Det er en del af projektets formål at analysere videre på dette samt finde lignende tilfælde, hvor dronetransport åbenlyst kan gøre en positiv forskel.

Du har i øvrigt helt ret i, at en række undersøgelser herunder andre typer blodprøveanalyser kan ske via såkaldt Point-Of-Care Testing (POCT) udstyr som eks. de chipbaserede analyser, du nævner. Det er dog ikke altid, at udstyret er til stede, der hvor patienten er, når der er brug for det. Det har vi erfaring med på Fyn, hvor akutsygeplejersker i en periode har medbragt en "gerikuffert" indeholdende det mest relevante POCT udstyr. Løsningen har vist sig at være god men ikke ideel, og derfor vurderer vi, at droner også med fordel kan levere medicin og POCT udstyr fra sygehusene og så langt ud til patienten som muligt, eks. på plejehjem eller helt ud til akutsygeplejerskerne.

Jeg er projektleder på HealthDrone projektet. Jeg besvarer gerne konkrete spørgsmål men deltager ikke i debaten her i kommentarerne. Læs mere om projektet på https://sundhedsdroner.dk

Venlig hilsen Kjeld

  • 0
  • 0