Dronemesse i Odense: Droner holdes ufrivilligt på jorden af flyveforbud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dronemesse i Odense: Droner holdes ufrivilligt på jorden af flyveforbud

Illustration: DJI

Teknologien geofencing, der skal forhindre droner i at overflyve blandt andet lufthavne, virker fint. Faktisk ser den ud til at være så effektiv, at den forhindrede adskillige droner i at flyve ved Hans Christian Andersen-lufthavnen i Odense, hvor Nordic Drone Games 2016 løb af stabelen.

Onsdag var ellers den eneste store demonstrationsdag på den årlige dronemesse, der samler droneproducenter, kunder og entusiaster fra hele verden.

Den effektive geofencing betød, at de mange firmaer fra flere dele af verden ikke nåede at præsentere netop de droner på messen, de allerhelst ville - til trods for, at lufthavnen siden 2009 har fungeret som droneforeningen UAS Denmarks officielle testcenter.

Arrangør tier

Fordi lufthavnen i Odense er UAS Denmarks testcenter, er det nærliggende at tro, at organisationen tidligere har været generet af de flyvefri zoner. Og derfor virker det påfaldende, at arrangørerne har valgt at holde messen på netop dette sted uden at få indsamlet de nødvendige undtagelser fra flyveforbuddet.

Læs også: Nyt droneskjold skal beskytte mod terror og ulykker

Ingeniøren har derfor snakket med UAS Denmark, der stod for demonstrationerne. Men den danske droneorganisation ønsker ikke at svare på følgende spørgsmål:

Hvor længe har problemerne stået på?

Hvilke dronefirmaer er det, der har indført uundgåelige flyvefri zoner over lufthavnen i Odense?

Hvorfor har UAS Denmark som arrangør ikke forsøgt at skaffe de nødvendige undtagelser forud for messen?

Læs også: Video: Se hollandsk politi-ørn flå en drone ned fra luften

Det eneste, UAS Denmark oplyser i et skriftligt svar, er, at 'det er uhensigtsmæssigt, at der p.t. er en No Fly Zone omkring lufthavnen, som de dog forventer at finde en fornuftig løsning på snarest.'

Droneproducent bekræfter

Det kinesisk baserede dronefirma DJI bekræfter over for Ingeniøren, at de har indprogrammeret en flyvefri zone over lufthavnen i alle deres droner, og det fremgår også af deres kort over flyvefri zoner.

Samtidig fortæller DJI i et skriftligt svar, at selskabet inden for få uger vil implementere en mere fleksibel software kaldet DJI GEO, hvor operatører i kortere perioder selv kan slå restriktionerne fra i flyvefri zoner. Dog højst i 72 timer.

Denne software skulle allerede være ude i en betaversion. Den så ikke ud til at give luft under vingerne på de mange DJI droner, der stod uhjælpeligt på jorden under demonstrationsseancen.

Regler skal beskytte passagerfly

Ifølge dansk lovgivning må droner ikke flyve inden for 5 kilometer af en lufthavn eller i 'bymæssig bebyggelse'.

Reglerne udspringer af bekymring for, at droner kommer i karambolage med passagerfly eller på anden vis skader mennesker. Tilbage i august 2015 var en drone nær stødt sammen med et fly ved Københavns Lufthavn.

Læs også: VIDEO: Se drone dolke flæskesteg

Den nye dronelov åbner dog for dispensationer til at flyve i en række områder, hvor der tidligere var flyveforbud. Præcis hvordan man opnår dispensationer, og hvad de kan gives for, vil blive specificeret i den bekendtgørelse, Transportministeriet udsender senest den 1 juli.

Læs også: Folketinget vedtager ny lov om dronekørekort

Emner : Droner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Tilbage i august 2015 var en drone nær stødt sammen med et fly ved Københavns Lufthavn."

Nej! Ingen ved hvad det var der blev set, men det gentages igen og igen at det var en drone. Det samme er sket i UK og USA. Ofte er der tale om fugle, men nu er alt farlige droner. Det nye farlige. Et medieflip uden lige.

  • 5
  • 0

Jeg har læst artiklen flere gange, og der er stadig en væsentlig oplysning, jeg mangler: Var det lovligt, at foreningen fløj med droner på det pågældende sted? Havde de den krævede dispensation? Havde de på forhånd oplyst til droneproducenterne, at der var indhentet dispensation?

Artiklen præsenterer flyveforbuddet som et problem, der er skabt af droneproducenterne. Men hvis der faktisk efter loven er et flyveforbud det pågældende sted, er der jo ikke rigtigt nogen historie i, at producenterne har implementeret dette forbud i deres software, så dronerne nægtede at flyve.

Der står godt nok, at "lufthavnen siden 2009 har fungeret som droneforeningen UAS Denmarks officielle testcenter". Men "officielle" betyder vel blot, at det er skrevet ind i foreningens vedtægter, og at der sandsynligvis også er truffet aftaler med lufthavnen - hvilket lovgivningen vel er bedøvende ligeglad med?

  • 1
  • 0

Jeg vil tro, at enkelte operatører kunne ansøge om, og få tilladelse til at flyve der, hvis de havde alt papirkrammet i orden efter de tidligere erhvervsregler der nu er suspenderet.

UAS Danmark vil vist have lov til at udstede disse tilladelser og dispensationer. Så vi mangler lige denne "drop geofence i 72 timer" funktion. Den er dog kun på de dyre kommercielle droner så vidt jeg ved. Almindelige flight controllers som Naze32, APM og Pixhawk har den ikke. Så jeg ved ikke hvor meget det er værd.

Selv flyvende plasticposer er droner, og når de rammer et fly over London, så slås der dronealarm, og piloter forlanger alle mulige undersøgelser. Jeg ved ikke om en 2.5kg drone eller en 10 kg svane gør mest skade på et passagerfly. Jeg vil tro at tunge fugle er en større risiko.

Som det er i dag, så er en papirsflyver og en Frisbee en drone. Det er nemlig alle ubemandede luftfartøjer, hvor luftfartøj ikke er juridisk defineret. Men der er vist en antagelse om at ting der holdes oppe af aerodynamik er luftfartøjer, medmindre der er snor i dem (drager = luftfartshindringer i loven). Så papirsflyvere og frisbees er forbudt at bruge i bebygget område og på stranden.

Andre definitioner af fartøj / køretøj bygger på at den er bygget til at befordre gods eller mennesker. Så principielt kan man vel argumentere for at en papirflyver, frisbee, klassisk drone ikke er et lutfartøj og ikke omfattet af luftfartsloven / dronelovgivningen ?

Sjovt nok, når man lusker omkring og kigger på droner, så er der faktisk ret mange af de professionelle der har ulovligt radioudstyr på dem. Jeg har set mange med 5.8GHz videotransmittere på 200mW - 600mW. Selvfølgelig er de også lettere at købe end 25mW udstyr - Som dog er i fremgang grundet droneræs. Jeg forstår dem godt, for det er ikke alle der holder sig indenfor 200 meter. Eneste lovlige måde at få fornuftig rækkevidde er 4G/LTE.

  • 0
  • 0