

I kølvandet på gaslækagerne fra Nord Stream 1 og 2 blev der onsdag observeret uautoriseret droneaktivitet over Danmarks største olie- og gasfelt Halfdan B. Det bekræfter både energiselskabet bag, TotalEnergi, over for Ekstra Bladet og Rigspolitiet over for Berlingske.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kompetencemæssigt skal han vel præsenteres som drone- og boreplatformsekspert, hvis synspunktet skal kunne tages alvorligt. Virker til at være bygget på gæt og vurderinger.
Moderne droner bruger børsteløse motorer. Her er der ingen gnistdannelse. Det samme gælder normalt også relæer. De er erstattet af halvlederkomponenter.
Så vidt behøver vi ikke at gå... Bare se hvor sikker, vores IT infrastruktur er - en 14 årig (udenlandsk) hacker kan lægge skidtet ned...
Krigen i Ukraine skubber udviklingen af militær droner. Det amerikanske militær har allerede testet Starlink med overlydshastighed på en F35.»Det første vil være at installere trådløse sensorer, der kan detektere signalerne fra kommunikationen mellem dronen og dronepiloten,« siger Dan Hermansen med udgangspunkt i kendskab til teknologierne fra sin egen virksomhed.
I fremtiden vil alle militær droner, bortset fra de mindste have satellit kommunikation da det har vist sig svært at jamme pga. beam stearing. En starlink terminal er 50x30 cm og vejer 4.2 kg.https://arstechnica.com/information-technology/2021/11/starlink-unveils-2nd-generation-satellite-dish-and-new-wi-fi-router/
Igen retnings bestemte antenner. Selv de rusiske Orlan-10 som er hacket sammen af div. protype boards, har flere GPS antenner den kan skifte mellem, som er skærmet fra jorden.Jamming kan suppleres med spoofing, der kan ændre på dronens GPS-signaler, hvilket i sidste instans kan tvinge dronen væk fra platformen.
Desuden er GPS argumented IMU'er ved at være standard på moderne militær udstyr, det er også indbygget i ammunitionen som HIMARS anvender, og i M982 Excalibur således at de kan finde målet selvom de sidste km er GNSS jamet.
Rutefly bruger det også så de kan navigere over atlanten ved GNSS udfald, dog med en del kilometers drift over de timer det tager at krydse atlanten.https://aerospace.honeywell.com/us/en/products-and-services/product/hardware-and-systems/sensors/gg1320an-digital-ring-laser-gyroscope
Du har ret, det viser hvor sårbar vores infrastruktur på og i havet er. Men på land kan man også nemt ødelægge tilsvarende infrastruktur, tænk bare på hvor nemt al strøm kan slukkes ved simple angreb på 400kV transmissionsnettet. Bare en uge uden strøm og vi er tilbage til middelalderen.
En lille granat det rigtige sted, og hele platformen går op i røg. Det er nok et langt mere effektivt våben end at spænge et rør dybt under vandet.
Vi lever i en avanceret teknologisk verden, som kan falde ved det mindste vindstød. Bare se hvad en i bund og grund for menneskeheden ufarlig virus har skabt af kaos.
Enhver ekspert ved der ikke findes boreplatforme i dansk sektor. Der findes kun produktionsplatforme. Al boring forgår fra flytbare bore rigge.
Det er rigtig at en drone kan antænde gas ved en platform, men gasudslip i mængde der kan antændes er yderst sjældne. Jeg har arbejdet 30 år i olie og gas branchen og kender kun til ganske få gasudslip i dansk sektor og kun et med antændelse. Chancen for en drone kommer samtidigt med et gasudslip er ekstremt lille.