Drone over Frederiksberg kunne have lukket luftrummet

Da en drone den 21. august i år ifølge Trafik- og Byggestyrelsen var så tæt på et passagerfly, at der blev 'spillet hasard med flypassagerernes liv,' blev mindst to regler for droneflyvning overtrådt. Samtidig er denne type hændelser alvorlige nok til, at Naviair, som kontrollerer flytrafikken i området, peger på, at de kan blive nødt til at omdirigere fly ved denne type hændelser.

»I den slags situationer går vi ind og gør, hvad der står i vores magt for at sikre, at flyene ikke kolliderer med en drone. Der har vi en udfordring, for du kan ikke se dem på radaren, og du kan ikke kalde dem op på radioen,« siger kommunikationsdirektør i Naviair, Bo Pedersen.

Læs også: Ulovlig drone tæt på fatal kollision med passagerfly i København

»I yderste konsekvens må vi omdirigere trafikken i en kortere periode, indtil vi har fundet ud af, hvad det er. Det har man tidligere gjort eksempelvis i Arlanda,« påpeger han med henvisning til lufthavnen ved den svenske hovedstad. Lignende hændelser har dog også været skyld i omdirigeret trafik i Storbritannien og flere andre steder i Europa.

Drone højt over Frederiksberg

I dette tilfælde var der dog ikke andre fly, der så dronen, selv om Naviair udsendte en advarsel om den. Det var derfor ikke nødvendigt at omdirigere fly. I stedet har Naviair videregivet anmeldelsen til Trafikstyrelsen og politiet.

Af pilotens observationer af dronen fremgår det blandt andet, at dronen var meget tæt på flyet i ca. 1.500 fods højde 8 km før landingsbanen. Flyet var i gang med sin endelige indflyvning, hvor det flyver i en lige linje mod landingsbanen de sidste ti km. På grund af vindforhold og en udvidelse af en af lufthavnen landingsbaner har mange fly den seneste tid fløjet ind over København. Ud fra pilotens oplysninger og flyets indflyvningsrute ser det ud til, at dronen har befundet sig over Søndermarken på Frederiksberg i en højde på ca. 450 m. Naviair understreger dog, at der er stor usikkerhed om placeringen, fordi observationen kommer fra en pilot, der selv bevægede sig i høj fart.

Læs også: Trafikstyrelsen: Ikke meget at stille op mod droner ved lufthavne

Der må en drone under ingen omstændigheder befinde sig. Dronepiloten har både overskredet reglen om, at droner skal holdes under 100 meter oppe, og reglerne om hverken at flyve i bymæssig bebyggelse eller i nærheden af en større vej.

Lufthavnen kendte ikke til hændelsen

Det er Trafikstyrelsen, der lovgiver på området og politiet, der skal håndhæve reglerne selv om det i praksis ikke er enkelt at finde dronepiloter, der har brudt reglerne.

Nye regler fra Trafikstyrelsen, som fremlægges i efteråret, skal rette op på det problem, men indtil videre er droner og piloter heller ikke registreret.

I dette tilfælde kendte heller ikke lufthavnen til problemet, før Trafikstyrelsen i dag udsendte en pressemeddelelse om det, oplyser pressevagten i Københavns Lufthavne A/S.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad er minimums indflyvningshøjde for fly over København? Drone flyveren var mere end de krævede 5 km fra en civil lufthavn, men overholdt næppe de max. 100 meter højde, og 125 meter til nærmeste bebyggelse, men hvad med piloten i flyet? Hvor langt ned må han gå over Frederiksberg?

  • 2
  • 0

1000 fod (300m) over den højeste hindring indenfor en radius af 600m fra luftfartøjet er minimumshøjden for flyvning over byer, med mindre flyet er under start eller landing, så er flyvning i lavere højde tilladt. I dette tilfælde var flyet på indflyvning til bane 12 i Kastrup og må formodes at være etableret på sin glide slope til banen. Piloten på flyet kan på ingen måde beskyldes for at have gjort noget galt.

  • 12
  • 0

Som drone entusiast er jeg en smule bekymret for hvilke regler de har tænkt sig at indføre. Hvis nogen har fløjet noget bare tæt på så højt som beskrevet eller for tæt på lufthavnen, så er det åbenlyst forkasteligt da man bringer andres liv i fare. Jeg har bare svært ved at se hvad nye regler skal gøre? Vi har tydeligvis at gøre med en person der allerede ser stort på reglerne.

Taler de om registrering af alle "droner" i Danmark? Kan man tvinge registrering af alle privat importerede droner? Husk, dem vi vil ramme har allerede vist at de ikke bekymrer sig om selv meget rimelige regler. Hvad hvis man har et register over alle ejere og det samme sker igen? Hvad ville man konkret kunne bruge det til?

Hvis hobbyen bliver udført ordentligt er det fantastisk sjovt, og det har mange potentielle anvendelser derudover. Det ville være trist hvis enkelte idioter ødelagde det for os alle. Så spørgsmålet er: Hvordan stopper vi sådanne hændelser hvis folk ikke respekterer reglerne?

  • 9
  • 0

Eller også er langt de fleste slet ikke klar over hvilke regler der findes... men en storstilet sag i retten med lang fængselsstraf for at være til fare for flysikkerheden kunne sikkert skabe lidt opmærksomhed på landsplan :)

  • 4
  • 1

Men det forudsætter jo stadig, at man kan finde den skyldige dronepilot. Det er vel mest det, der er problemet.

  • 5
  • 0

Så spørgsmålet er: Hvordan stopper vi sådanne hændelser hvis folk ikke respekterer reglerne?

Det bliver svært.

Knivloven er et godt eksempel på, at helt almindelige folk bliver generet pga. ganske, ganske få uheldige typer.

Før i tiden hvor folk fløj med fjernstyrede fly og helikoptere og det kun var nørder der gik op i det, fungerede det fint med områder på for eksempel Amager fælled, hvor man kunne flyve.

I dag flyver folk over andres haver, på strande, i parker osv. Alene reglen om at man ikke må flyve med drone i bymæssig bebyggelse (125 m) bliver jo overskreddet 1.000 gange hver eneste dag over alt i Danmark. Selv af professionelle og af myndighederne.

Mit gæt er, at det bliver helt forbudt på et tidspunkt. Om ikke andet så af terror-hensyn. Jeg har set en russisk video af nogle folk, som havde fastgjort en pistol til en drone. Pistolen kunne fjernudløses. Sådan et uhyre kan give ret store problemer. Den frygt vil ramme alle hobbybrugerne.

Er der i øvrigt nogen der ved, hvordan politiet dag stopper en uønsket drone?

Måske en form for registreringsattest (og tilhørende flyvekort) kunne være en løsning? Bliver man taget uden er der samme bøde som for at føre bil uden førerbevis og nummerplade. Samtidig kan man altid finde frem til ejeren af en drone, og man ved at alle er bekendt med gældende regler for flyvning. I dag sker mange af overtrædelserne jo fordi folk ikke kender reglerne, dvs. af ikke-ond vilje. Det skal man huske på.

Til at starte med kunne man jo lave en oplysningskampagne for at gøre opmærksom på reglerne,

  • 5
  • 0

@Martin

Registreringskort, forbud etc. tror jeg ikke vil virke. Igen, hvis nogen vil lave terror eller lignende med en drone, eller ikke har respekt nok for andres liv eller regler til ikke at flyve nær en lufthavn, hvad nytter et forbud så? Det er trivielt let at bestille materiellet udenlands, og det er meget normalt selv for fornuftige brugere.

Oplysningskampangerne er en fornuftig ide, og jeg har set danske hobby forretninger føre an. Jeg så dog også gerne at reglerne blev lidt mere nuancerede. Lige pt. må man ikke flyve sit 20 grams legetøj i egen have (i byen pga. de 125 meter), da man bliver ramt af samme regler der gælder for en 10 kg flyvende græsslåmaskine ækvivalent.

Jeg så også gerne bedre muligheder for fpv (flyvning via kamera), under forsvarlige forhold, uden nødvendigvis at kræve line of sight samt co pilot. Dette kunne evt. begrænses til klub regi på godkendte baner.

Alt i alt ser jeg ikke megen grund til at skærpe reglerne for droner. Det er i forvejen forbudt at bruge dem til at spionere med, og være til fare for andre. Det vi mangler er en måde at drage lovovertrædere til ansvar, dvs. spore en lovovertrædelse tilbage til dem.

  • 3
  • 0

Kan ikke helt se hvordan en registreringsattest vil kunne stoppe en terrorist..? .. så ville der jo ikke være noget der hed bilbomber, eller "drive by shooting" !?

Fjernstyrede fly kan som de fleste ting bruges rigtig og forkert..!

Og reglerne beskrevet i BL9-4 er allerede gode og tilstrækkelige..!

Man kommer jo heller ikke problemet med folk der overskrider fartgrænserne til livs ved at sænke fartgrænserne yderligere..!

Men ja, politiet kan udskrive bøder, når folk flyver, eksempelvis i bymæssig bebyggelse.. ! Eller for tæt på en godkendt flyveplads.

  • 2
  • 0

Med den fortsatte udvikling i elektronik må det være let at designe en minitransponder på egen frekvens, som burde være lovpligtig og indbygget i en hver solgt UAV, drone eller fjernstyret fly. Denne transponder skal kunne aflæses af politi og luftfartsmyndigheder i tilfælde af overtrædelser eller ved tilfældige checks . . .

  • 4
  • 3

Hvis man mener at have tid og penge til, at gøre noget, så kunne man indføre en klassificering, der var undtaget fra reglerne om bymæssig bebyggelse, så det var muligt at flyve i haver og parker..

Den kunne evt hedde noget i retningen af .. Begrænsning på støj X antal dB Begrænsning af vægt 500 g Ingen selvstændige massive dele der vejer mere end 20 g (motor, batteri, osv,,) Propel skærm/beskyttelse.

  • 1
  • 0

@Martin Wolsing

I dag flyver folk over andres haver, på strande, i parker osv.

Enig. Problemet er at det bliver solgt som legetøj hvor det i virkeligheden skal ses som et værktøj. Når folk køber et legetøj tror de at lige gyldig hvad de gør kan de ikke gøre noget forkert eller farligt. Et andet problem er at sælges klar til brug, så folk læser ikke vejledning eller sætter sig ikke ind i kompas-kalibrering og systemets begrænsninger.

Når folk går i et byggemarked og køber en motorsav, kræves der heller intet "kørekort" eller registrering. Folk forstår godt at dette er fantastisk nyttigt værktøj som effektivt kan save træer. Men hvis man ikke passer på kan man save sig selv i benet, fælde et træ der falder over en selv, over en anden person eller blot smadrer ned i en bil eller blokerer en vej eller jernbane.

Den video du hentyder er nok fra FPS Russia med en skydegal russer der bor i USA. Det er dog lavet med computergrafik. Der er dog sidenhen kommet andre videoer fra USA med pistoler på fjernstyrede multi-rotorer. Der er sikkert også folk der har lavet fjernstyrede biler med pistol. Problemet her er ikke droner men den lette adgang til våben i USA, men det problem bliver der ikke gjort noget ved.

Måske en form for registreringsattest (og tilhørende flyvekort) kunne være en løsning?

Det er der allerede de fleste steder i EU for professionel brug. Jeg har selv flyvelicens til UAS (Unmanned Aircraft System) i Luxembourg og Tyskland. Flyverestriktioner er der nok af.

Problemet er folk der ikke aner at der er regler og ikke sætter sig ind i brug og begrænsninger på deres nye legetøj før de trykker speeder i bund og ser hvor højt den kan flyve op.

Venlig hilsen Richard Foersom FASE Micro-Copter

  • 4
  • 0

For os der bor nær en kyst, er vandscootere en veritabel pestilens. Efter en højesteretsdom, der desværre faldt ud til fordel for et par fars drenge, der partout ville genere folk, der bor langs en jysk fjord, så blev der givet carte blanche til at sejle overalt. At der er restriktioner på at sejle i beskyttede vådområder, er der mange vandscooter-ejere, der ser stort på.

Næste legetøj til os her i fritidssamfundet er droner. Oprindeligt var de udviklet til militæret - hvilket var slemt nok - men dog til så nyttige ting som observationer (vejrtjeneste, skovbrande, skibstrafik mv.). Det tjener industrien ikke nok på, så nu fremstilles de til fritidsbrug, og hvem som helst, der har et par tusinder, kan købe en drone.

Selv om der er regler for, at de ikke må overflyve folks haver og lign., og skal holde sig under flyhøjden, så respekteres det ikke. De myndigheder, der skal kontrollere om reglerne efterleves har ingen redskaber dertil, dvs. de kan ikke spotte dronerne, og der er heller ikke folk til at tjekke hvor dronerne flyver.

Og sådan vil det på vanlig liberal vis få lov til at sejle - indtil der sker en alvorlig hændelse, som skyldes en drone. Det er ikke et spørgsmål hvorvidt det sker, men hvornår det sker.

  • 5
  • 2

Skal vi ikke også indføre det i biler? Biler slår jo ret mange mennesker ihjel hvert år, så det må da være et oplagt sted at begynde. Skal vi starte med din bil?

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten