Drømmejob for drengerøve

Når BMW's tunge motorcykler drøner forbi på den tyske autobahn, kan man måske få et glimt af dansk design. Civilingeniør Søren Ingomar Petersen er nemlig ansvarlig for det ergonomiske arbejde på DesignWorksUSA, BMW's designafdeling i Los Angeles. Her designer han alt fra biler og motorcykelhjelme for BMW til kontorstole og andre produkter for virksomheder udefra.

»Jeg blev ingeniør, fordi min mor syntes, at det var en god idé. «Det vil der altid være penge i,» som hun sagde,« siger Søren Ingomar Petersen og slår en høj latter op. Med en baggrund som både ingeniør og designer jonglerer han i dag med en række forskellige cad-programmer, alt efter hvilken type af model, han arbejder med.

De tidlige konceptmodeller kommer til verden ved hjælp af Alias, der er fleksibelt og derfor velegnet til at eksperimentere med ideerne. Til de egentlige ingeniørmodeller anvender DesignWorksUSA's ingeniører Pro/E, og det er helt centralt at kunne bruge dette værktøj, hvis man vil være med i det gode selskab.

»Uden avancerede Pro/E-kendskaber, intet job på DesignworksUSA,« siger Søren Ingomar Petersen. Han fortæller, at alle ingeniørerne har mindst otte års erfaring med Pro/E.

»Pro/E har konstruktionshistorie forbundet til cad-geometrien. Det gør det hurtigt at justere modellen og «fin-tune» den. I USA, hvis ikke hele verden, er Pro/E blevet «the tool of choice».«

Det er heller ikke hvem som helst, der bliver ansat på DesignWorksUSA, for BMW's designchef Chris Bangle og BMW's bestyrelse skal godkende ansættelsen. Søren Ingomar Petersen fik jobbet, fordi han havde design- og ingeniørgrader fra de rigtige skoler og stor erfaring med Pro/E.

Når opgaven lyder på at modellere biler, bruger DesignWorksUSA programmet Catia, der er industristandard inden for branchen. Til at udvikle bilernes sæder anvender Søren Ingomar Petersen desuden Ramsis, der kan simulere siddepositioner; en model, der er udviklet i et samarbejde mellem de europæiske bilfabrikker.