Drømmen om Hyperloop begynder at tage form

Drømmen om Hyperloop begynder at tage form

Omkring 100 ingeniører og 25 studerende arbejder videre med realiseringen af Elon Musks vision for fremtidens højhastighedstransport. Nu ser nye detaljer om det vilde projekt dagens lys.

På trods af en nærmest larmende radiotavshed siden ideen blev præsenteret i august 2013, lever drømmen stadig om et højhastighedstransportsystem, der i indkapslede kabiner kan fragte mennesker og gods gennem lange rør med lydens hastighed.

Ideen kom dengang – ikke overraskende – fra den sydafrikanske forretningsmand og entreprenør Elon Musk, der fremlagde et konceptuelt design på Hyperloop (pdf-fil), som den nye transportform blev døbt, og samtidig efterspurgte feedback fra folk med ideer til forbedringer.

Siden har der ikke været meget nyt om det ambitiøse projekt, men af en artikel i det amerikanske medie Wired fremgår det nu, at opstartsfirmaet JumpStartFund har taget handsken op og engageret omkring 100 ingeniører på tværs af USA, der i deres fritid arbejder med at finpudse Tesla-grundlæggerens idé.

Wired skriver, at ingeniørerne har ansøgt om at få lov til at arbejde på projektet mod at få aktieoptioner i det til formålet oprettede selskab ‘Hyperloop Transportation Technologies’. Næsten alle de ‘frivillige’ er i dagtimerne ansat ved prominente ingeniør-institutioner, såsom Boeing, Nasa og Musks eget SpaceX, og flere end 100 ansøgere måtte oven i købet sorteres fra.

Fremskridt og ændringer i designet

Den oprindelige plan, som skitseret af Elon Musk og hans dedikerede ingeniørteam ved SpaceX, gik på, at systemet skulle bestå af hævede rør, der hvilede på pyloner og skar sig i en stort set lige linje fra Los Angeles til San Fransisco 565 kilometer derfra.

Læs også: Sådan ser Elon Musks forslag til rørtoget Hyperloop ud

Inde i rørene skulle et undertryk mindske luftmodstanden for de kapsler, som skulle gøre det ud for kabiner for mennesker og gods. For at holde kapslerne i fart, ville Musk placere lineære elmotorer med omkring 100 kilometers mellemrum, som via induktion kunne holde kapslerne på den gode side af 1.000 km/h.

Den gode nyhed er, at holdet rent faktisk gør håndgribelige fremskridt i designet og planlægningen af det ambitiøse projekt. Anført af et dedikeret hold på 25 studerende fra University of California, Los Angeles (UCLA), har ingeniørerne gjort fremskridt inden for kategorierne: Kapslen, ruten og stationerne:

Nye ruteplaner

Ruten var oprindeligt lagt mellem de to californiske millionbyer som et alternativt bud på statens eksisterende planer om en højhastighedsforbindelse med mere konventionelle tog. Linjeføringen mødte kritik for ikke at tage højde for, hvordan San Fransisco Bay skulle krydses, for jordskælvsfaren og helt grundlæggende for det politiske klima for at få det vedtaget.

Det nye hold har kørt nye ruteforslag igennem algoritmer, der tager højde for bygninger og geologiske udfordringer undervejs for at beregne den mest jævne linjeføring. I artiklen nævnes Los Angeles-Las Vegas som eneste konkrete linjeføring, men ruter over hele USA overvejes.

»Vi ville elske at se Los Angeles til San Fransisco, men vores primære mål er at bygge Hyperloop’en,« siger direktør for JumpStartFund Dirk Ahlborn til Wired.

Nyt kapseldesign

Også Musks foreslåede design af kapslerne har været under revurdering af holdet, som har fundet, at den oprindelige idé med døre, der åbner opad bliver svær at realisere. Det lave tryk i rørene kræver nemlig tunge døre, og derfor har holdet valgt at læne sig op ad en såkaldt ‘boble-strategi’.

I stedet for et samlet ‘skrog’, vil der i det nye design være en indre ‘boble’, der bliver den, passagerer stiger ind i og ud af på stationerne. Denne boble bliver så indlejret i en mere robust ydre skal, der kan håndtere trykket fra rørene, inden hele modulet indsættes i rørene og sendes afsted. På den måde kan de smarte døre opadgående døre bibeholde i den inderste kabine.

Læs også: Forsker om Hyperloop-røret: Lad os se en prototype først

Samtidig fremgår det også, at selvom Hyperloop er et visionært projekt, vil det ikke gøre op med passagerdifferentiering, der også bliver indarbejdet i designet i form af henholdsvis en ‘business-class’-udgave med mere benplads og en ‘standard’.

Stationerne og ændringer af luftpude-idéen

Også stationerne har fået en overhaling af arbejdsgruppen. De to modgående retninger vil følges ad i hvert sit rør langs linjeføringen og ved endestationerne vil passagerer kunne stå af boblen, som herefter kan løftes over i det modkørende rør.

De nye friske øjne har ligeledes fundet, at Musk-holdets oprindelige idé om at sætte en ventilator på snuden af kasplerne forbundet til en kompressor, der kunne skabe en luftpude, som de kunne ‘flyve’ afsted på, har sine ulemper. Derfor overvejer holdet blandt andet en Maglev-løsning, uden at det dog specificeres nærmere.

Dirk Ahlborn hævder over for Wired, at en prototype ville kunne være klar i 2015 og, at et ‘endeligt produkt’ kan stå klar allerede i dette årti.

»Det er helt sikkert,« lyder det skråsikkert fra Dirk Ahlborn.

Kilde Wired

Kommentarer (7)

Elon Musk er ret sej.

Dyb respekt. Dejligt at se et sted hvor nogen rent faktisk rykker istedet for at en DJØF'er skal sidde og forsnøvle det hele.

  • 8
  • 0

Der er også den mere ukendte men meget mere interessante ET3, hvor man taler om hastigheder på op til 6.500 km/t (2 timer mellem New York and Beijing). De er også i gang med at lave en prøve bane. Kbh. - Århus ville ikke tage mange minutter. http://www.et3.com

  • 0
  • 0