Drivhus og dyrehold rykker ind på taget af Fields
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Drivhus og dyrehold rykker ind på taget af Fields

Et 500 kvm stort højteknologisk væksthus samt 1.000 kvm frilandsareal til økologisk dyrkning, fisk, dyrehold og bier. Det er, hvad besøgende i Fields snart kan opleve på taget af det store indkøbscenter.

Den grønne startupvirksomhed Refarmed var i forrige uge deltager til Pitch Day på Copenhagen Business School, der blev afholdt af den privatejede energivirksomhed E.ON, hvor de her præsenterede løsningen på taget af storcentret Fields på Amager.

På dagen var indbudt ti virksomheder til at præsentere deres bud på, hvordan de ville gøre Danmark - og hele verden - mere bæredygtig. På samme måde som i DR's program 'Løvens Hule' præsenterede virksomhederne deres ideer med håb om, at E.ON ville investere penge i deres foretagende.

Overskudsvarme, regnvand og bioaffald

Dagens vinderprojekt, der både løb med publikumsprisen og juryprisen, var førnævnte Refarmed. Lidt mere konkret går deres projekt ud på at udnytte det ressourcespild, som store indkøbscentre og hybridmarkeder har, ved at placere en form for fødevareproduktion i, oven på eller i forlængelse af bygningen.

»Vi kalder det en bygningsintegreret gartneriløsning. Vi genanvender vand, overskudsvarme fra kølesystemerne, og bioaffald komposterer vi,« fortæller Camilla Enge, der er medstifter af Refarmed.

Læs også: 12-etagers kombineret drivhus og kontor på vej i Linkøping

Holdet bag Refarmed gik i gang med projektet for halvandet år siden. De var inspireret af deres forargelse over, hvor stort et ressourcespild, der finder sted ude i supermarkederne, samt den ringe kvalitet, råvarerne ofte har.

»Til at starte med handlede det meget om at få gjort værdikæden mindre. Vi ville lave et produktionssetup til produktion af fødevarer på en bæredygtig måde,« forklarer Camilla Enge.

Med midler fra Erhvervsstyrelsen fik folkene bag Refarmed igangsat et feasibilitystudie i Fields, og her så de hurtigt, at mulighederne var store.

Læs også: Supermarkeder kan gøre store mængder kulkraft overflødige

»Vi startede helt lavpraktiske undersøgelser, hvor vi så på forskellige affaldsfraktioner og muligheder for overskudsvarme. Faktisk var overskudsvarmen et problem, fordi Fields' ventilationssystemer er så godt udviklede,« siger Camilla Enge og tilføjer:

»Til sidst fandt vi varmen i Bilkas kølesystemer.«

E.ON: Der er fremtid i det her

I E.ON ser man med positive og nysgerrige briller på løsningen med et bygningsintegreret gartneri. For E.ON er det klart i tråd med den efterhånden mangeårige urbanisering, der har fundet sted.

»I lang tid har urbaniseringen handlet om, at mennesket flytter fra land til by, nu tager vi landbruget med ind til byen. Vi tror, at det er en tendens, vi kommer til at se mere og mere, og derfor er det her projekt særligt interessant,« siger adm. direktør i E.ON Tore Harritshøj.

Læs også: LED-lys på salatfabrik får planterne til at vokse over dobbelt så hurtigt

Camilla Enge er heller ikke i tvivl om, at det er en tendens, man kommer til at se meget mere til. Refarmed håber derfor, at de med et muligt partnerskab med E.ON kan løfte projektet yderligere og videreudvikle det, så det ikke bare bliver en plug and play-løsning til landets hybridmarkeder, men også til andre erhverv.

»Vi står over for et stort samarbejde med Bilka, og vi vil meget gerne have en partner, der har kapacitet og knowhow til at optimere vores løsning,« forklarer Camilla Enge.

Og det er umiddelbart en idé, som Tore Harritshøj gerne vil spille med på.

»Hvordan vi som eventuel partner skal bringe det her videre, ved vi ikke endnu, men oven på det vi har set indtil nu, er vi overbeviste om, at der er et fremtidsperspektiv, der bestemt er værd at forfølge,« siger Tore Harritshøj.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis jeg forstår det korrekt så har refarmed 0 kr i klemme? Det hele finansieres af puljer/reklamepenge?

Deres hjemmeside har 0% information om deres erfaring og teknologi?

Så spørgsmålet er hvor meget af projektet drejer sig om varm luft?

  • 8
  • 1

Så spørgsmålet er hvor meget af projektet drejer sig om varm luft?


Ikke meget.
Men sikkert er det at nogen brænder rigtigt meget for en vision og en drøm om urban gardening.
Så meget at det er lykkedes at rende en stribe sponserer op.

Jeg ser på det som et slags nyt "eksperimentarium" hvor man kan komme og sige:
Ihh... ååh... hvor er det smart.

Altså gratis underholdning og en god historie for godtfolk, speltfanatikere og helt almindelige mennesker.

Rentabelt bliver dette nok aldrig, ej heller selv om de slipper for at betale og forrente start omkostningerne.

Men for Fields(og deres butikker) som helhed, er det en hamrende god måde at lokke flere folk til og det er nok i det lys kabalen hænger sammen.

  • 6
  • 2

Marketingmæssigt er det en super ide for Fields. Timingen virker helt rigtig nu hvor alle snakker CO2, miljø, madspild og klodens knappe resourcer.

  • 5
  • 1

Alle den slags projekter burde være mærket med hvor meget projektet har kostet i forhold til hvor meget miljøforbedringer man får igen.
Så ville de være tydeligt hvor smarte projektmagere bare er ude efter at spilde støttemidler for at sponsorer kan få lov at se grønne ud i deres markedsføring.
Stort skilt ved indgang, med teksten i 3 m høje bogstaver "Dette er ren spild af miljømidler og simpel greenwashing".

  • 2
  • 5

Jvf. den sag der lige har været fremme i pressen så er madrester fra restauranter at betegne som affald og skal køres til forbrænding, så det må ikke bruges til andet. Men det kan være at de har insiderviden om at det bliver lavet om?

Ellers lyder det mest af alt som et pr-stunt. Jeg er generelt meget positiv over for forsøg på at finde miljøvenlige løsninger på fødevareproduktion, men jeg tvivler stærkt på at det her er i stor nok skala til at det vil kunne konkurrere med eksisterende løsninger hverken økonomisk eller miljømæssigt. Formålet er nok hovedsageligt kosmetisk, og det vil da sikkert også kunne skabe lidt visuel balance til den betonjungle der er i Ørestaden.

  • 0
  • 0

Ja dette vil blive populært. Selv om det skulle være mere miljø mæssig belastende end anden måde at dyrke og transportere grøntsager på.
Da det er lokalt vil der være en form for garanti for hvordan madvarerne er blevet opdrættet/dyrket/transporteret. Hvis der bliver snydt er der konsekvent afregning, så er det ikke en agurk eller et æg fra et eller andet land et eller andet sted.

Hvis det trods de kritiske røster her på debatten skulle vise sig at være mere effektivt og billigere end de metoder vi kender i dag, så vil det eksplodere i popularitet.

  • 1
  • 1