Driftsstabiliteten for IC4 er stagneret
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Driftsstabiliteten for IC4 er stagneret

Det går den gale vej med driftsstabiliteten for IC4. DSB følger en indsættelsesplan for IC4 om, at toget skal præstere bedre for hver måned frem til 2019, hvor IC4 skal op på at kunne køre 20.000 kilometer uden tekniske problemer, såkaldte hændelser.

For eksempel var delmålet for august sidste år, at IC4 skulle præstere 6.500 kilometer mellem hændelser, i december var delmålet på 8.500 kilometer, og i denne måned skal IC4 op på 10.500 kilometer mellem hændelser. Som Ingeniøren skriver i dag, regner DSB ikke selv med at kunne nå det tal.

Læs også: Aktindsigt: DSB regner heller ikke med at leve op til den nye IC4-plan

Men det viser sig også, at tallene for driftsstabiliteten ikke har bevæget sig i den rigtige retning i over otte måneder. Det fremgår af en intern tabel over IC4-driftsstabiliteten for hver måned fra 2011 til i dag, som Ingeniøren har fået aktindsigt i.

I november 2014 præsterede IC4-togene 15.626 kilometer mellem hændelser. Dermed præsterede IC4-togene for første gang bedre end forventet, og tallet var en markant forbedring fra de tidligere måneder, hvilket DSB også påpeger i sin statusrapport for den måned.

Siden er det gået ned ad bakke. Allerede en måned senere, i december 2014, var tallet nede på 8.912. I januar 2015 var tallet faldet yderligere til 7.023, altså under halvdelen af præstationen to måneder tidligere. I februar steg tallet til 11.246, men siden er tallet faldet til først 8.399 i marts, så henholdsvis 8.817 kilometer og 7.699 kilometer i april og maj, og endelig 8.840 kilometer i juni, som er DSB's senest opgjorte måned.

Må ikke sendes til Folketinget

Tallene er samlet i en intern tabel, som DSB hver måned sender til Transportministeriet sammen med den månedlige statusrapport for IC4 og IC2, og som Ingeniøren har fået aktindsigt i. I tabellen er tallene også sammenlignet med målsætningerne i en rapport, som DSB i 2011 fik udarbejdet af konsulentfirmaet Atkins.

Men hvor statusrapporterne hver måned bliver sendt videre til Folketingets transportudvalg og desuden offentliggjort på DSB's hjemmeside, skriver Transportministeriet hver måned i en notits til ministeriets sagsstyringsenhed, at den interne tabel ikke må sendes videre til Folketinget.

»Dokumentet 'IC4 driftsstabilitet sammenholdt med Atkins' skal ikke sendes til TRU (Folketingets transportudvalg, red.),« lyder det i Transportministeriets notits. Betoningen af 'ikke' er ministeriets.

Transportministeriet kræver forklaring

Ministeriet har derimod selv påtalt problemet over for DSB. Det viser en e-mail, som Ingeniøren også har fået aktindsigt i.

»Det kan desuden konstateres, at udviklingen for km/hændelse for IC4 har stået i stampe de sidste 4 måneder,« lyder det i e-mailen, som er sendt til DSB af Lasse Winterberg, kontorchef i Transportministeriets togkontor.

Kontorchefen beder derfor DSB om at udarbejde et notat om, hvad DSB vil gøre for igen at øge driftsstabiliteten.

»På den baggrund skal jeg bede DSB om at udarbejde et uddybende statusnotat, der gennemgår de aktiviteter og milepæle, der er gennemført og planlægges gennemført med udgangspunkt i Proses anbefalinger i rapporten fra december 2014 med henblik på at opnå den prognosticerede driftsstabilitet,« lyder det i e-mailen fra Transportministeriet, som er sendt i juli i år.

Læs også: Teknik-svigt tvinger DSB til at ændre omstridt IC4-plan

Prose er det schweiziske ingeniørfirma, der sidste år gennemførte en uvildig undersøgelse af DSB's IC4-plan.

Siden ministeriets e-mail til DSB er det gået yderligere ned ad bakke for IC4. I den endnu ikke offentliggjorte IC4-statusrapport for juli vil det fremgå, at driftsstabiliteten nu er nede på 7.516 kilometer mellem hændelser. Det oplyser DSB.

Og som Ingeniøren skriver i dag, regner DSB ikke med at nå IC4-planens delmål om 10.500 kilometer mellem hændelser i august. DSB vil nu bruge de næste par måneder på at vurdere, om man kan indfri det næste mål på 12.500 kilometer mellem hændelser frem til 2016 trods den nuværende forsinkelse, siger Anders Egehus, direktør i DSB Operation, til Ingeniøren i samme artikel.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Må IC4 nu køre med 3 togsæt.. Er blevet grønt lys idag til 13 togsæt til brug sammenkoblet op til 3 sæt

1 step er 2 sæt på nordvest banen

  • 6
  • 0

Hvis man ser ovenstående graf, så falder de 15.000 fuldstændigt udenfor grafen og det må forventes at være en måle/regnefejl eller tilfældigheder..

/J

  • 8
  • 1

Citat: "Forbedringen af IC4-togenes ringe driftsstabilitet er gået den forkerte vej efter at have toppet i november 2014, viser intern tabel fra DSB"

Selvfølgelig, der er jo efterhånden tale om gamle tog designet for 15 år siden, og materiale aldres uanset det er i drift eller står og ruster.

Mindes en gammel Youtube-video af en kinesisk mand, som lader sin nye Lamborghini ødelægges fordi han er træt af lortet ikke virker:
https://www.youtube.com/watch?v=WbwOkGR7uuY

Lamborghini produceres i Italien.
Bør DSB overveje en lignende happening med et IC4-tog?

  • 2
  • 4

Jeg mener ikke at den graf kan fortælle noget på egen hånd, dertil er der for store udsving.
Det der skal gøre er at kigge på de underliggende tal for at se om der er enkelte hændelser der skævridder statestikken.
Alt andet er useriøst....

  • 4
  • 3

Grafen er god nok, og du kan føre den tilbage til dengang IC4 kom i drift. Det kraftige udsving i november skyldes blandt andet en anden anvendelse af togene (langsommere kørsel med færre stop pga løvfald - der også vil kunne ses i foregående år)

Derudover er det ingen hemmelighed at DSB gjorde virkelig meget for at få IC4 tallene op lige omkring offentliggørelsen af Prose rapporten. Den indsats har så tilsyneladende ikke været fulgt op. Bemærk hvor centralt netop novembertallene er i Proserapporten...

  • 8
  • 0

Jamen såment fra dsb selv og er idag kørt test med 3 sæt koblet sammen og vil man igen imorgen og fra uge 34 ser man nok 2 togsæt på de mest presset afgange på nordvest banen..

  • 0
  • 2

Ja, tak, nu ser jeg det. Det er baseret på en pressemeddelelse, som ikke er på DSB's hjemmeside med pressemeddelelser, men som kan findes hos pendlerklubber. Den lyder:

PRESSEMEDDELELSE FRA DSB:
DSB har netop modtaget en typegodkendelse fra Trafik- og Bygningsstyrelsen, der betyder, at passagererne frem over vil få mulighed for at køre med både to- og tre-sammenkoblede togsæt. Tirsdag og onsdag vil der blive kørt driftssimulering uden passagerer mellem Aarhus og Esbjerg, og derefter vil det blive planlagt, hvilke afgange der i første omgang skal køres med to koblede togsæt.
Direktør i DSB Operation, Anders Egehus, siger:
”Der er blevet fjernet en stor sten fra vejen mod at få skaffet flere IC4-tog og flere siddepladser til de danske togpassagerer. I første omgang planlægger vi at køre med to koblede togsæt på den vigtige pendlerstrækning mellem Kalundborg og København. Når vi har den rette erfaring med at køre med to sæt koblede, og det køreplansmæssige behov tilsiger det, vil vi begynde at køre med tre koblede togsæt,” siger Anders Egehus.
Der er stadig er udfordringer i arbejdet med at færdigudvikle IC4-togene. Et af de områder, hvor udviklingen på nuværende tidspunkt ikke er tilfredsstillende er antallet af ”kilometer mellem hændelser, der giver forsinkelser”: ”Ifølge planen skulle togene køre mellem 10.500 kilometer mellem hændelser i august måned i år, men togenes performance på dette område er stadig for svingende. I juli måned kørte de eksempelvis i gennemsnit omkring 7500 kilometer mellem hændelser. Det er et område, vi har fokus på, og som vi forventer bliver forbedret i takt med, at vi får stadig flere driftserfaringer,” siger Anders Egehus.
I alt har 13 IC4-tog fået tilladelse til at køre op til tre sammenkoblede togsæt, men det tal vil stige løbende i løbet af efteråret, og målet er, at 77 tog skal have tilladelsen.

  • 0
  • 0

Driftsstabiliteten ligger lavere end både Proses og DSB's egne målsætninger. I det store perspektiv er trenden dog stadigvæk positiv:

Km mellem hændelser:
2011: 1800 km
2012: 3600 km
2013: 4519 km
2014: 6461 km
2015: 8460 km (1. halvår)

Også på km i drift er trenden positiv:

2012: 488.827 km
2013: 2.969.244 km
2014: 3.436.008 km
2015: 2.645.168 km (1. halvår)

Kilde: DSB's statusrapporter, DSB's årsrapporter og Wikipedia

  • 0
  • 0