Dragon-kapslens første bemandede mission vender hjem fra ISS: Se frakobling og landing

Illustration: Space X

Efter to måneder på rumstationen er det tid for de amerikanske astronauter Doug Hurley og Bob Behnken at vende snuden hjemad.

De har været på en nærmest historisk mission til rumstationen, nemlig den første af sin slags i en amerikansk bygget rumkapsel siden rumfærgernes tid.

Frakoblingen vil ske natten mellem lørdag og søndag, mens man kan se, kapslen lande i Atlanterhavet søndag aften kl. 20.42.

Følg hjemkomsten nedenfor fra lørdag eftermiddag til søndag aften. (se sendeplanen længere nede i artiklen.)

Crew Dragon, som er en nyudviklet kapsel fra SpaceX, rejste fra Kennedy Space Center i Florida mod ISS d. 30. maj, og alt automatik klappede, inklusive en fuldautomatisk docking til rumstationen dagen efter.

Nu skal kapslen med de to astronauter så tilbage til Jorden og falde ned i Stillehavet under faldskærme, inden de bliver hentet af en båd.

Undervejs på turen testede astronauterne flere funktioner af, og også under det to måneder lange ophold på ISS blev kapslen testet.

Her blev kapslen lagt i dvale flere gange og vækket igen for at tjekke, om det kunne ske hurtigt og effektivt i tilfælde af, at der skulle opstå en nødsituation, hvor astronauterne ville få brug for den som redningsbåd, skriver spaceflightnow.com. Desuden har teknikere på Jorden løbende tjekket, hvordan solpanelerne klarer sig.

Men kapslen skulle være good to go, og tidsplanen for, hvad man kan se i tv-linket ovenfor, ser ud som følger:

Lørdag kl. 15.10: Astronauterne siger farvel til kollegerne på rumstationen.

Lørdag kl. 23.45: Lugen til kapslen bliver lukket.

Søndag kl. 01.34: Kapslen frakobles rumstationen.

Søndag kl. 20.42: Kapslen lander i Stillehavet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kapslen lander i Atlanterhavet ud for florida, eller i den mexikanske golf på indersiden af florida. Der er syv mulige landings steder, afhængigt af vejret, ingen af dem er i Stillehavet. Og i småtings afdelingen, så er Crew Dragon et helt nyudviklet skib og ikke en tilpasset version af Cargo Dragon, men der kommer i fremtiden en tilpasset version af Crew Dragon der skal flyve fragt.

  • 14
  • 6

Det er spændende nok, men det tager altså lang tid. Fra de siger farvel går der godt 10 timer før de starter turen hjem. Selv DSB har mere fart på.

  • 5
  • 9

Hvorfor skulle man det - skrive privat i det skjulte?

Der er da ikke noget problem i at journalisten laver fejl. Det kan jo være en fejl i kilden eller en misforståelse. Så deler TL Lund sin viden på området (og tak for det så thumbs up) Journalisten læser måske / måske ikke kommentarer. Korrigerer måske eller svarer tilbage at det sandelig er rigtigt hvad der oprindeligt stod. Det giver mulighed for 3 part at nuancere. Alt det foregår bedst åbent i forum. Uanset et par fejl skal Mie have ros for artiklen som er spændende og en god opfølgning; så hvis man kunne bedømme artiklen skulle den også have en thumbs up.

  • 16
  • 2

Beklager at jeg gjorde det den forkerte vej rundt, ville blot hjælpe. Nu ved jeg hvad den korrekte forretningsgang er fremover, undskylder støjen. Go SpaceX!

  • 10
  • 0

Kære alle. Dejligt, at I følger med, og dejligt at I hjælper med at rette faktuelle fejl, for de skal selvfølgelig ikke være der. Jeg tjekker både mails og kommentarer jævnligt, men der er nok størst garanti for, at jeg får beskeden hurtigt, hvis I sender en mail - især hvis artiklen er røget lidt ned ad siden. Fordelen ved at bruge kommentarsporet er selvfølgelig, at rettelsen så kommer ud med det samme, men kan til gengæld virke støjende i debatten for andre. Så smid mig gerne en mail, hvis der er tale om rettelser, der ikke er af akut vigtighed for debatten - men som naturligvis skal rettes uanset - så skal jeg med min største hast få bragt orden i sagerne 👍🏻. Bh. Mie

  • 18
  • 0

Synes, at det er helt OK med "rettelser" i kommentarsporet. De her artikler er typisk interessante i 48 timer og ingen ønsker vel læse "fejl", som er kendte på det tidspunkt? "Rettelserne" er i øvrigt kun slået delvist igennem. Nemlig i den øverste tredjedel af artiklen. Så fuldt berettiget med "rettelser" i kommentarsporet. I øvrigt en fin artikel. Et link direkte til spacex's meget informative hjemmeside (der dog er nemt at gætte) ville også have været fint.

  • 8
  • 2

Hvorfor er det relevant, hvor meget vand de har drukket siden afrejsen fra ISS?

Jeg går fra at kapslen vejer det samme - de kan jo ikke smide "de tomme dåser ud af vinduet".

  • 0
  • 0

Det er bestemt heller ikke forbudt at komme med rettelser i kommentarsporet. Jeg prøvede blot at adressere, hvilke fordele og ulemper der kan være ved hver mulighed. Men i hvert fald tror jeg, at jeg har fået rettet mine bommerter nu - og jeg har også tilføjet et link til SpaceX. Tak for assistancen. Og nu er der de-orbit...!

  • 1
  • 0

Der er nu ikke helt tale om en "kuffert",

Alt er MEGET større i Amerika ;-), John. Jeg har undret mig lidt over, hvordan de fik pakket den overflødige baggage; "the trunk", som den blev omtalt, er jo lige bag varmeskjoldet, men de må vil have en "affaldsskakt". Man kan jo ikke lige holde "ind til siden" - meget få rastepladser på vej ned ;-)

Sidste bekymring: de samler vel de 4 faldskærme op. Det er der næppe billeder af.

  • 0
  • 1

Btw.: Så vidt jeg ved, bliver lastdelen (the trunk) både losset og lastet med robotarmen på ISS.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten