Dræbte fugle og brunt vand kan få Tyskland til at skrotte broen

Med fire pyloner, der rager 280 meter op i luften, flere kilometer kabler og et brodæk, der kommer til at svæve i 65 meters højde, vil en kommende skråstagsbro over Femern Bæltet blive en dødsfælde for fugle, hævder den tyske miljøorganisation Nabu i en artikel i Süddeutsche Zeitung.

»De fleste vandfugle, der trækker øst-vest (gennem bæltet, red.), flyver i 80-160 meters højde og vil derfor ramme lige ind i brokonstruktionen,« siger Malte Siegert, der er talsmand for Nabu, til avisen.

I artiklen i den tyske avis advarer Nabu også imod, at gravearbejdet i forbindelse med brobyggeriet vil betyde, at vandet i Østersøen vil farves brunt af sedimentstriber i årevis, og at byggeriet truer sjældne dyrearter.

Trussel fra tysk miljøministerium

Selvom Nabu truer med at tage alle midler i brug for at stoppe broen, så er det måske mere truende for de danske bro-entusiaster, at direktøren for det tyske miljøministerium, Hartmut Vogtmann Ende, også er kritisk over for projektet.

Ministeriet er endnu ikke blevet spurgt om Femern-broen, og til Süddeutsche Zeitung siger miljø-direktøren, at han "ikke vil afvise", at projektet bliver skrottet af miljøhensyn.

Massedødsfald

Argumentet om de mange døde fugle imødegås delvist i en miljøkonsultationsrapport, som de danske og tyske transportministerier udgav sidste år.

I rapporten står der, at en bro vil koste fugle livet, men det vurderes, at man kan gøre meget for at begrænse risikoen.

I klart vejr undviger de fleste fugle menneskeskabte konstruktioner som broer og vindmøller, men i vejr med dårligt sigte kan der forekomme "massedødsfald", som rapporten benævner det.

For at undgå kollisioner skal broens belysning dæmpes i dårligt vejr, så trækfuglene ikke tiltrækkes af lyset. Desuden skal der i så høj grad som muligt anvendes blinkende i stedet for konstant lys, og eventuelle projektører skal pege væk fra flyveretningen.

Det sikreste for fuglene vil være at bygge en tunnel i hele bæltets bredde, fastslår rapporten. Til gengæld vil det være den løsning, der vil give flest sedimentaflejringer, fordi der skal graves mere jord væk til en sænketunnel end til et brobyggeri.

Rapporten konklusion om sedimentproblemer er, at en bro vil være den mest skånsomme løsning, og at man kun vil kunne se de såkaldte sedimentfaner i en periode på 3-4 år. Hvis der skal bygges en tunnel, vil det tage et år længere.

Dokumentation

Femern-artiklen i Süddeutsche Zeitung
Transport- og Energiministeriets Miljøkonsultationsrapport

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor svært kan det være......

En boret tunnel vil ikke give sedimentfaner i vandet, fuglene flyver ikke ind i den og overskudsmaterialet kan bruges til at bygge diger på det flade Lolland.

  • 0
  • 0

Og så vil en boret tunnel være meget billigere. Men færre vil nok (turde) benytte den.

Hvorom alting er - fugle er ikke blinde og kan sagtens flyve udenom.

  • 0
  • 0

Hvor svært kan det være......

En boret tunnel vil ikke give sedimentfaner i vandet, fuglene flyver ikke ind i den og overskudsmaterialet kan bruges til at bygge diger på det flade Lolland.

Hmm, det sidste var da egentlig en ganske god ide.

  • 0
  • 0

Og så vil en boret tunnel være meget billigere. Men færre vil nok (turde) benytte den.

hvorfor ville en boret tunnel være meget billigere? Kan du dokumentere din påstand?

  • 0
  • 0

Jeg er rørt til tårer over miljøvennernes bekymring for trækfuglene. Hvordan er det nu med fugle og vindmøller? En møllevinge har i spidsen en meget høj hastighed, som en almindelig halvdum fugl vel ikke kan vurdere. I modsætning hertil holder en bro vel stille det meste af tiden.

  • 0
  • 0

Så prøver de igen, alle de sædvanlige grønne hængerøve - ligesom da broen over Storebælt skulle bygges, som da broen over Øresund skulle bygges, som da ... Samme typer, der i halvfjerdserne påstod, at olien slap op i halvfemserne. Og altid med de samme fjantede primitive "argumenter". Hvor er de trættende, alle disse dybt reaktionære, professionelle, moraliserende typer. Godt samfundsudviklingen i den sidste ende altid sker på trods af disse fødte problemater, ellers levede vi fortsat med gader fyldt op med hestepærer, og tran i lamperne.

  • 0
  • 0

ja det forekommer umiddelbart ret søgt at fuglene skulle lide massedød fordi de flyver in i broen. Mig bekendt er det ikke forekommet et eneste andet sted hvor der er bygget store/lange broer. Er Fehmarn bælt virkelig såååå specielt hvad fugletræk angår ??

mvh Jesper

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten